...sida vid sida på resecentrum i Borås på onsdagseftermiddagen.
(http://i54.tinypic.com/2mh7pxu.jpg)
Orusttrafiken/Nettbuss 70871 och 70895. Enligt bilregistret ägs båda av det förstnämnda företaget.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 januari 2011, 00:21:02 AM
...sida vid sida på resecentrum i Borås på onsdagseftermiddagen.
Dessutom är det ju båda modellerna, en T9:a och en "juvel" sida vid sida. Snyggt! :)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 januari 2011, 00:21:02 AM
Enligt bilregistret ägs båda av det förstnämnda företaget.
Selskapet er jo det samme, men rent formelt har ikke selskapet byttet navn ennå. Det kommer nok til å skje på en tilfeldig dato i nær framtid. Likevel er det offisielt fra Nettbuss at Orusttrafiken AB endret navn til Nettbuss AB eksakt 01.01.2011.
Den svenske websiden virker kanskje ikke å være helt oppdatert, og den forklarer det heller ikke så godt: http://www.orusttrafiken.se/NettbussAB/index.php
Men på den norske websiden kommer det klart frem hva det heter i dag: http://www.nettbuss.no/om-nettbuss/selskaper/nettbuss-sverige ... og kart her: http://www.nettbuss.no/om-nettbuss/konsernet
Bemerk at Nettbuss Sverige AB er eierselskapet, men de byttet navn for flere år siden.
Akkurat 01.01.2011 byttet også Netbus A/S i Danmark navn til Nettbuss A/S og et par av de norske underselskapene skiftet navn, pluss at ett ble innfusjonert i et annet. Fra samme dato innførtes også ny logo, nye uniformer, nytt design og nye websider. Men den svenske websiden er tydeligvis en omdesigning av den gamle for Oursttrafiken, for den bruker ikke samme innholdsoppsett som de andre.
Netbus Iceland på Island har tydligvis hverken byttet navn eller logo ennå. Men jeg vet ikke hvor stor eierandel Nettbuss faktisk har i selskapet.
Og så har jeg et spørsmål; Hvor mange dobbeltdekkere for linjetrafikk har Van Hool levert og kommer til å levere til Sverige nå i 2010 og 2011?
Trevlig"parallellbild"där skillnaderna på fronterna syns bra.
Hur har resenärerna mottagit dessa bussar?
Är dom"mindre missnöjda"nu med denna nya trafik?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 januari 2011, 13:04:51 PM
Trevlig"parallellbild"där skillnaderna på fronterna syns bra.
Hur har resenärerna mottagit dessa bussar?
Är dom"mindre missnöjda"nu med denna nya trafik?/Ulf
Samma fråga undrar jag. Har kritiken tystnat? Fungerar det bra nu?
Citat från: Ersa skrivet 20 januari 2011, 13:29:37 PM
Samma fråga undrar jag. Har kritiken tystnat? Fungerar det bra nu?
Jag tyckte Staffan fick till en bra formulering och jag tycker den står sig ganska bra så jag citerar den: "Bussarna har väckt blandade reaktioner bland resenärerna. Kort sagt kan de sammanfattas som de som framförs i Radio Sjuhärad (negativa) och de som framförs av alla dem som inte kommer till tals där (positiva)."
De flesta verkar nöjda och det mesta av den gamla kritiken får man ändå säga har tystnat. Istället kritiseras nu problemen med tidhållningen, bristen på trafik till/från Bollebygd, att bussarna inte längre angör Södra Torget i Borås samt det lite tejp- och klisterinspirerade hållplatsläget vid Borås Resecentrum. Den längre restiden som en del kritiserar beror ju till största delen på den längre körvägen i Göteborg men den har å andra sidan kapat pendlingstiderna rejält för de som pendlar till platser i södra Göteborg och det verkar ändå vara ett hyggligt stort antal resenärer. Jag har räknat till mellan 15-30 resenärer som kliver av vid Korsvägen på de bussarna som ankommer mellan kl 7-8. I gengäld är det numera ofta bara någon enstaka som kliver av vid Delsjömotet mot tidigare runt ett 10-tal från bussarna vid samma tider.
På det hela taget får jag också en känsla av att resenärsantalet ökar hela tiden, men det är som sagt bara en känsla jag fått. 10-minuterstrafiken gör väl också att fler får rimliga pendlingstider med buss numera så jag tror det har en positiv effekt på resandet på lite sikt.
Själv är jag väldigt nöjd med att pendla till Göteborg i de här bussarna, både T9 och Jewel har bekväma säten, går tyst och fint och det känns ändå som det är hyggligt gott om plats. Ska jag välja någon favorit så vinner nog ändå Jewel med sin diskreta gröna ledbelysning. Den är istället lite skarpt blå i T9. Annars är det helt okej bussar.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2011, 13:54:22 PM
Jag tyckte Staffan fick till en bra formulering och jag tycker den står sig ganska bra så jag citerar den: "Bussarna har väckt blandade reaktioner bland resenärerna. Kort sagt kan de sammanfattas som de som framförs i Radio Sjuhärad (negativa) och de som framförs av alla dem som inte kommer till tals där (positiva)."
De flesta verkar nöjda och det mesta av den gamla kritiken får man ändå säga har tystnat. Istället kritiseras nu problemen med tidhållningen, bristen på trafik till/från Bollebygd, att bussarna inte längre angör Södra Torget i Borås samt det lite tejp- och klisterinspirerade hållplatsläget vid Borås Resecentrum. Den längre restiden som en del kritiserar beror ju till största delen på den längre körvägen i Göteborg men den har å andra sidan kapat pendlingstiderna rejält för de som pendlar till platser i södra Göteborg och det verkar ändå vara ett hyggligt stort antal resenärer. Jag har räknat till mellan 15-30 resenärer som kliver av vid Korsvägen på de bussarna som ankommer mellan kl 7-8. I gengäld är det numera ofta bara någon enstaka som kliver av vid Delsjömotet mot tidigare runt ett 10-tal från bussarna vid samma tider.
På det hela taget får jag också en känsla av att resenärsantalet ökar hela tiden, men det är som sagt bara en känsla jag fått. 10-minuterstrafiken gör väl också att fler får rimliga pendlingstider med buss numera så jag tror det har en positiv effekt på resandet på lite sikt.
Själv är jag väldigt nöjd med att pendla till Göteborg i de här bussarna, både T9 och Jewel har bekväma säten, går tyst och fint och det känns ändå som det är hyggligt gott om plats. Ska jag välja någon favorit så vinner nog ändå Jewel med sin diskreta gröna ledbelysning. Den är istället lite skarpt blå i T9. Annars är det helt okej bussar.
Kan inte annat än hålla med om mycket av det Olof skriver!
Det har varit en del klagomål på framförallt linje 101 och Bollebygd, och det är väl så att man missat något i planeringen som säkerligen kommer rättas till.
Vad gäller linje 100 verkar många resenärer vara väldigt nöjda. Många har kommenterat de fina bussarna och turtätheten. Några har klagat på den längre restiden och körvägen via Korsvägen. Men detta utnyttjas av många! Som Olof säger så är det numera väldigt få stiger av och på vid Delsjömotet och i stället många vid Korsvägen.
Vad gäller tidhållningen på linje 100 så är den numer faktiskt ganska bra. De två första veckorna innan jul är något som vi inte ens ska räkna för efter julen har det fungerat mycket bättre. Körvägen genom Göteborg kunde varit smidigare, men de flesta turerna lyckas komma från Korsvägen bara några minuter sena och hinner oftast ankomma Borås i tid. Även under rusningen! Under kvälls och dagtid är det inga problem.
Kapaciteten verkar också räcka till, även under högskole-rusningen från Borås på eftermiddagen efter 16. Har bara hört om fulla bussar vid enstaka tillfällen. De avgångarna som möjligen har lite problem är i så fall de på linje 102 som verkar blivit väldigt populära. Det tycker jag dock man får se som något positivt och säkert också något som man kan tänka sig satsa på!
Fortsätter det såhär kan linjen nog bli ett attraktivt alternativ till bilen, och säkerligen kan fler flytta sina byten från NET till Korsvägen och förkorta restiden.
Dessutom är bussarna väldigt trevliga att köra, framförallt VanHool.
Citat från: CS skrivet 20 januari 2011, 14:10:03 PM
Vad gäller tidhållningen på linje 100 så är den numer faktiskt ganska bra. De två första veckorna innan jul är något som vi inte ens ska räkna för efter julen har det fungerat mycket bättre. Körvägen genom Göteborg kunde varit smidigare, men de flesta turerna lyckas komma från Korsvägen bara några minuter sena och hinner oftast ankomma Borås i tid. Även under rusningen! Under kvälls och dagtid är det inga problem.
Här håller jag med. Jag har dock föreslagit för Västtrafik att man bör flytta fram ankomsttiderna i tidtabellerna med 2-3 minuter för att på så sätt få lite mer marginal. Problemet som det är nu är att Reseplaneraren och även Resplusbiljetter m m ibland föreslår väldigt optimistiska byten till andra linjer som inte har någon rimlig chans att hålla i verkligheten. Men detta är en småsak egentligen, justerar man bara det har jag inte mycket annat att klaga på längre! :)
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2011, 14:23:48 PM
Här håller jag med. Jag har dock föreslagit för Västtrafik att man bör flytta fram ankomsttiderna i tidtabellerna med 2-3 minuter för att på så sätt få lite mer marginal. Problemet som det är nu är att Reseplaneraren och även Resplusbiljetter m m ibland föreslår väldigt optimistiska byten till andra linjer som inte har någon rimlig chans att hålla i verkligheten. Men detta är en småsak egentligen, justerar man bara det har jag inte mycket annat att klaga på längre! :)
Vi kan väl hoppas att man nu får bra statistik på turerna vid olika tidpunkter från iTid-systemet och därefter justera tiderna. Den aktuella tidtabellen har ju bara getts giltighet till Juni, så det lär väl bli en del justeringar då!
Jag premiäråkte linje 100 mellan Göteborg och Borås i går med avgång 13.15. Jag blev imponerad av bussen (en van Hool): gott om benutrymme och bekväma stolar. Gott om plats var det också: vi var tre stycken från NET och en fjärde kom på vid Korsvägen så det vara alltså liten beläggning. Bussen blev en minut sen från Korsvägen och var tre minuter före tiden i Borås så det var ju hyfsat.
Såvitt jag sett har det fungerat bra i Borås nu efter julhelgen, men Högskolan startar inte på allvar förrän på måndag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2011, 15:22:38 PM
Jag premiäråkte linje 100 mellan Göteborg och Borås i går med avgång 13.15. Jag blev imponerad av bussen (en van Hool): gott om benutrymme och bekväma stolar. Gott om plats var det också: vi var tre stycken från NET och en fjärde kom på vid Korsvägen så det vara alltså liten beläggning. Bussen blev en minut sen från Korsvägen och var tre minuter före tiden i Borås så det var ju hyfsat.
Såvitt jag sett har det fungerat bra i Borås nu efter julhelgen, men Högskolan startar inte på allvar förrän på måndag.
Vårterminen började i måndags, 17/1, så visst har den redan börjat. Möjligen är det lite lugnare första veckan i vissa kurser, men alla ska ha gått igång och alla studenter borde vara på plats.
Citat från: CS skrivet 20 januari 2011, 15:57:05 PM
Vårterminen började i måndags, 17/1, så visst har den redan börjat. Möjligen är det lite lugnare första veckan i vissa kurser, men alla ska ha gått igång och alla studenter borde vara på plats.
Ja, och det har man missat tydligen. Ett tips: det blir ännu fler nästa vecka.
http://www.bt.se/nyheter/boras/fortsatt-strul-med-linje-100-br-resenarer-tvingades-ga-av%282252266%29.gm
Bussen det gäller är den med avgång 12.00 från NET. I gamla tidtabellen gick den 11.50 och då körde Veolia fyra bussar i den avgången. Därtill flyttades förfogandevagnen från Göteborg till Borås vid denna tid och det hände att även den fick rycka in och ta resande som kom till 11.50-avgången. I dag går bussar 11.30 och 12.00. Den förra avgången är ny men den avlastar inte så mycket. De flesta till 11.50-avgången kom mindre än 10 minuter innan och den första bussen brukade kunna lämna cirka 11.42. Sedan blev alltså två eller tre bussar till fullsatta innan 11.50.
"Västtrafiks pressansvarige Christian Ördell säger att man uppmärksammat att linjen slagit i taket även vid lunchtid vid några tillfällen." Ja, det borde man ju ha känt till redan när tidtabellen planerades eftersom det har varit likartat sedan 2002. Det är dessutom så lyckligt att klockan 12.50 var det också behov av 2-3 extrabussar från Borås så en tur från Göteborg 11.45 och från Borås 12.55 hade inte varit fel. Men kollar man inte hur resandemönstret ser ut så gör man inte.