Benga B40 har skickat den här bilden på Borås Lokaltrafik 130 Volvo B75506 Säffle årsmodell 1966. Bussen har efter en tid hos Utters Busstrafik i Frändefors hamnat på Edaskroten i Värmland, där bilden togs i november 1988.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/bl_130.jpg)
Jag tackar Benga för fotot.
Hej! Ändstation! Avstigning för samtliga passagerare plus förare! Hälsn. BengaB40
Den såg ovanligt blank ut i lacken för att ha stått på en skrot :)
Ang Säffle, mellan vilka årtal byggde dom busskarosser?
Citat från: Hagglunds skrivet 20 januari 2011, 00:34:49 AM
Ang Säffle, mellan vilka årtal byggde dom busskarosser?
De började bygga på 1920-talet. Jag minns inte rätt upp och ned exakt årtal. Sedan 1982 sker tillverkningen i Volvos namn.
Hägglundskarosserna vart väl uppköpta av finnarna, hette typ Wasa eller nått i den stilen och Säffle vart uppköpt av Volvo.
Hur var det med Kjellbergs, lades det ned eller vart det uppköpt det också?
Det var intressant att se var 130 slutade sina dagar. Jag kan inte låta bli att visa ett par bilder på vagn 130 i sin krafts dagar
Vagnen började sin tid som arbetshäst på linje 5, Norrby – Brämhult. Här på Brämhultsvägen vid Lasarettet på väg mot Källebäcksryd i Brämhult något av de första åren i högertrafik. Det bör vara 1968, 69 eller 70
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/B21r.jpg)
Och så en bild som nog bör vara från den hållplats som bussen i bilden just har lämnat. Här ser vi ett exempel på de skidställ som bussarna var utrustade med då. Januari 1969
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/26_30r.jpg)
Härligt dessa har man kört några vändor med :D lättkörda och rätt hyffsad värme i dem . Enkelglas så det hände det blev is på insidan av fönster. PysWilson var det .. fr nr 145 var det turbovagnar med liten Wilsonspak,,de var lite tystare än de äldre .. fast eg var de inte äldre de stod uppställda i väntan på högertrafiken..
Hej! Historiens vingslag, fantastiskt att få ta del av denna buss' aktiva liv! Hälsn. BengaB40
Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2011, 22:14:35 PM
Härligt dessa har man kört några vändor med :D lättkörda och rätt hyffsad värme i dem . Enkelglas så det hände det blev is på insidan av fönster. PysWilson var det .. fr nr 145 var det turbovagnar med liten Wilsonspak,,de var lite tystare än de äldre .. fast eg var de inte äldre de stod uppställda i väntan på högertrafiken..
Stadsbussar i Borås uppgav inför högertrafiken att man köpt 755-or till de mindre backiga linjerna och B58-or (145-164) till de backigare. Nu finns det ju inte så många linjer i Borås som inte är backiga så jag minns att jag tyckte att kommentaren var rätt så dum. Men B58-orna hamnade i alla fall på de tunga linjerna. Man kan ju också undra varför man samtidigt köpte två typer av bussar med samma kaross- och chassitillverkare.
Citat från: Hagglunds skrivet 20 januari 2011, 20:43:04 PM
Hägglundskarosserna vart väl uppköpta av finnarna, hette typ Wasa eller nått i den stilen och Säffle vart uppköpt av Volvo.
Hur var det med Kjellbergs, lades det ned eller vart det uppköpt det också?
Hägglunds egna karosstillverkning lades ned 1973. För att kunna fortsätta tillhandahålla bussar var man till att börja med agent för finska Wiima och sålde deras karosser under namnet Hägglunds-Wiima, innan agenturen gick över till Bilcentrum i Vetlanda redan efter ca 5 år.
Jag vet inte vad som hände med Kjellbergs. Förmodligen lades företgaet ned eller sadlde om till annan tillverkning.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2011, 22:29:51 PM
Stadsbussar i Borås uppgav inför högertrafiken att man köpt 755-or till de mindre backiga linjerna och B58-or (145-164) till de backigare. Nu finns det ju inte så många linjer i Borås som inte är backiga så jag minns att jag tyckte att kommentaren var rätt så dum. Men B58-orna hamnade i alla fall på de tunga linjerna. Man kan ju också undra varför man samtidigt köpte två typer av bussar med samma kaross- och chassitillverkare.
B58 ersatte B755 år 1965. Samtidigt som B58 var ett modernare chassi hade det även turbomotor. Förmodligen var det billigare att i skarven mellan dessa modeller köpa några av den gamla typen och några av den nya, i stället för att köpa alla nya. Med hänsyn till motoreffekten, 162 hk för B755 och 210 hk för B58, så var det nog lämpligast att låta B755:orna ta de mindre backiga linjerna.
Jag var på studieresa Göteborg-Trollhättan-Skara-Skövde-Göteborg år 1976. Då bussades vi i två Säffle-bussar, en B755 och en B58, från Kålleredsbussarna. Jag åkte i B58:an som gick som förstabuss. Vid varje ställe vi stannade, fick vi stå och vänta in B755:an som hela tiden blev ohjälpligt efter, eftersom den tappade fart i var eviga liten backe.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 januari 2011, 07:17:30 AM
Med hänsyn till motoreffekten, 162 hk för B755 och 210 hk för B58, så var det nog lämpligast att låta B755:orna ta de mindre backiga linjerna.
Det är ju bara det att alla linjer i Borås är backiga. Någon större skillnad därvidlag på olika linjer var det inte 1967 liksom inte heller i dag. Linje 5, där bussen på bilden går, hade en rejäl backe uppför Åsbogatan och även en mellan Myrås och Källebäcksryd. Även vid nuvarande Hässleholmen var det en rejäl backe. Den finns kvar än i dag men är inte fullt lika brant.
Det hände någon gång att B755-orna användes på linje 8 och 9 till Tullen när ordinarie buss var på service. Det var en mycket backig linje även för Borås-förhållanden. Eftersom mina föräldrar då bodde på Tullen fick jag möjlighet att jämföra och kan bara intyga att det var stor skillnad på fartresurser mellan de båda vagntyperna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2011, 08:34:50 AM
Det är ju bara det att alla linjer i Borås är backiga. Någon större skillnad därvidlag på olika linjer var det inte 1967 liksom inte heller i dag. Linje 5, där bussen på bilden går, hade en rejäl backe uppför Åsbogatan och även en mellan Myrås och Källebäcksryd. Även vid nuvarande Hässleholmen var det en rejäl backe. Den finns kvar än i dag men är inte fullt lika brant.
Den enda linjen jag kan komma på som inte har varit särskilt backig var väl den linjen som gick Norrby-Kransmossen under några år i mitten av 80-talet. Den bör ha haft nummer 4 och vände väl på Västra Nygatan/Dalbogatan i ena änden och runt Strömsdalsgaraget i andra änden. Alla andra linjer som finns eller funnits i Borås har haft minst en rejält brant och/eller lång backe.
Ja dessa vagntyper gick ju i praktiken på alla linjer.. När jag börja köra 1978 så fanns ju S2 till Sjöbo smt S4 till Hulta där gick de "långsamma" utan turbo..
Visst fanns det en linje 14 över Norrby ??? Som vände vid nuvarande Montersoriskolan .. eller är jag helt ute och cyklar efter alla dessa år??
Det fanns en kommentar om att 130 såg blank och fin ut i lacken det kan ju bero på att den var rätt nyreviderad . På den tiden gjordes helrenovering så bussen var minst lika bra som ny allt var nylackat även stolar och element ;D det fanns god vagnreserv oxå vilket gjorde att bussar som var trasiga kunde hållas inne tills de var färdiglagade..
Dåvarande linje 14?? till Solhem var väl nästan alltid en 755a som rullade ... eftersom jag har växt upp med denna bussmodell och har en far som kört dem från dem var nya till dem ställdes av så har jag ganska mkt minnen ... var med som liten pojk för det mesta när det inte var skola förståss ... Har i bakhuvudet att 130 var den sista 755a som lämnade BL då den rullade som skolbuss i Viskafors det sista i sitt liv på BL.
Vagn 151 stod avställd i många år tillsamans med ett gäng lite yngre syskon 166-177 serien längt in på BLs område, som beredskapsbussar ... bla hyrdes ut till P4 i Skövde lite då och då.
151 såldes tillsamans med den gamle bärgaren och en Volvo Duett med flak som BL hadde som servicebil i kanske 20 år ...
Kanske någon har bild på Bärgaren? Som var en avsågad buss från början
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 09:21:42 AM
Ja dessa vagntyper gick ju i praktiken på alla linjer.. När jag börja köra 1978 så fanns ju S2 till Sjöbo smt S4 till Hulta där gick de "långsamma" utan turbo..
Just det ja! "Snabbuss" kallades dom i tidtabellerna! *nostalgi* :D
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 09:21:42 AM
Visst fanns det en linje 14 över Norrby ??? Som vände vid nuvarande Montersoriskolan .. eller är jag helt ute och cyklar efter alla dessa år??
Det bör du ha rätt i, den gick väl Parkstaden-Solhem eller något liknande. Det var väl fram till den stora omläggningen i början av 80-talet då linjen till Sjömarken tog över trafiken genom Parkstaden och en ny linje 10 tog över Bergsäter-Solhem. Jag minns inte om någon vände vid Västra Nygatan då? Var det linje 5 som gjorde det förresten? Där började i alla fall linje 4 vända efter omläggningen.
5an vände väl på Nuvarande Resecentrum vid berget fanns en hållplats?
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 21 januari 2011, 09:44:06 AM
5an vände väl på Nuvarande Resecentrum vid berget fanns en hållplats?
Just det ja, det bör du ha rätt i. Det fanns en hållplatskur vid berget just precis där det står en telefonkiosk numera.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 21 januari 2011, 09:24:28 AM
151 såldes tillsamans med den gamle bärgaren och en Volvo Duett med flak som BL hadde som servicebil i kanske 20 år ...
Kanske någon har bild på Bärgaren? Som var en avsågad buss från början
Gamla bärgaren, det vill säga "Cigarren" som hade sitt ursprung i vagn 59 hade jag inscannad i hårddisken. Jag tror att jag ska kunna leta upp en bild på duetten också, men det blir när jag kommer hem till negativpärmarna.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/56_33r.jpg)
Tack så mkt ...jättetrevligt ... Det var tider det .... ;) ;)
Trevligt Ciggaren minns jag men när jag börja var den nog avställd..
Man borde sparat sina tjänsteböcker men den tanken fanns ju inte då :( man blnadar ihop en del . Menm visst körde 14 via Parkstaden Göteborsgvs Södra Torget Solhem ..
Ja snabbbussar var nått ,speciellt på Sjöbo var det ju inte många minuter mellan bussarna.. På den tiden hade Borås den tätaste trafiken så vitt jag vet förbi Sjöboklint var det ju både 2 och 3 med kvartstrafik + S2 med kvartstrafik . Ja det var tider det ... vita och gröna övergångsbiljetter ,,, enkelt som snabbt biljettsystem
Finns det fler bilder även på turbovagnar vore det kul att se
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 10:29:51 AM
Man borde sparat sina tjänsteböcker men den tanken fanns ju inte då :( man blnadar ihop en del . Menm visst körde 14 via Parkstaden Göteborsgvs Södra Torget Solhem ..
Det stämmer med vad jag minns att jag sett också. Det var linje 14 Parkstaden-Solhem fram till stora omläggningen. Sedan blev Södra Torget-Bergsäter-Solhem linje 10 och jag tror inte någon stadslinje* längre gick till Parkstaden då utan att den trafiken helt togs över av förtortsbussarna till Sjömarken.
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 10:29:51 AM
Ja snabbbussar var nått ,speciellt på Sjöbo var det ju inte många minuter mellan bussarna.. På den tiden hade Borås den tätaste trafiken så vitt jag vet förbi Sjöboklint var det ju både 2 och 3 med kvartstrafik + S2 med kvartstrafik . Ja det var tider det ... vita och gröna övergångsbiljetter ,,, enkelt som snabbt biljettsystem
Sjöbo hade väl mest trafik tack vare detta, 12 bussar i timmen. Annars hade Hässleholmen och Trandared 8 bussar i timmen när det var som mest och Norrby 6-8 bussar, lite beroende på hur väl förortslinjerna fyllde ut.
* Nej förrsten, "centralortslinjer" hette det på den tiden, begreppet "stad" fick man inte använda.
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 10:30:50 AM
Finns det fler bilder även på turbovagnar vore det kul att se
Jag hittade två exempel bland dem som finns på hårddisken: Vagn 155 i vändslingan på Sörmarken och vagn 159 på Brämhultsvägen (eller har gatan bytt namn till Åsbogatan här) påväg mot Södra torget och Tullen. Båda vagnarna är tursatta på sina ordinarie linjer.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/B14r.jpg)
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/B23r.jpg)
Trevligt och 155 är på den numera oanvända ändhpl..och den snygga hpl skylten oxå .. 159 är nog på Brämhultsvägen inte helt hundra på det dock .. har du fler att visa så vore det ännu bättre.. ;) stadsvapnet syns oxå på sidan ..
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 16:12:57 PM
Trevligt och 155 är på den numera oanvända ändhpl..och den snygga hpl skylten oxå .. 159 är nog på Brämhultsvägen inte helt hundra på det dock .. har du fler att visa så vore det ännu bättre.. ;) stadsvapnet syns oxå på sidan ..
Jag har många fler Boråsbilder och det kommer att dyka upp av och till. Jag försöker blanda visningarna lite för att få variation. Även om jag också tycker att Boråsbussar och kanske även Kålleredsbussar är extra intressant, finns det andra som gärna ser något från annat håll ibland.
Men håll ut. Det blir mer Borås, var så säker!
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 16:12:57 PM
Trevligt och 155 är på den numera oanvända ändhpl..och den snygga hpl skylten oxå .. 159 är nog på Brämhultsvägen inte helt hundra på det dock .. har du fler att visa så vore det ännu bättre.. ;) stadsvapnet syns oxå på sidan ..
Jag håller med om att det bör vara Brämhultsvägen. Bussen har just passerat August Magnussons Livs och korsningen med Vedensgatan/Sjunde Villagatan och ska strax ned för de branta backarna mot centrum och Södra Torget. Den blå bilen i bakgrunden kommer ut från Vedensgatan. Parken bakom den bilen minns jag på rak arm i namnet på.
Platsen är i stort sett identisk idag och det vore faktiskt lite intressant att försöka ta en bild i samma vinkel på en av dagens stadsbussar och se vad som egentligen skiljer. :)
Citat från: Bengt H skrivet 20 januari 2011, 21:56:26 PM
Vagnen började sin tid som arbetshäst på linje 5, Norrby – Brämhult. Här på Brämhultsvägen vid Lasarettet på väg mot Källebäcksryd i Brämhult något av de första åren i högertrafik. Det bör vara 1968, 69 eller 70
Tack för intressanta bilder från Knalleland! För mig innebar Volvo B58 att märket blev att räkna med i bussammanhang!
Den vita Volvo 164 som skymtar torde utesluta att året är 1968 (kom som årsmodell 1969).
Mvh Gunnar
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 januari 2011, 08:54:54 AM
Den enda linjen jag kan komma på som inte har varit särskilt backig var väl den linjen som gick Norrby-Kransmossen under några år i mitten av 80-talet. Den bör ha haft nummer 4 och vände väl på Västra Nygatan/Dalbogatan i ena änden och runt Strömsdalsgaraget i andra änden. Alla andra linjer som finns eller funnits i Borås har haft minst en rejält brant och/eller lång backe.
Som Trandaredsbo så märkte man klart skillnad på B755 och B58 i Trandaredsbacken. Denna gick ju f ö även linje 4 i så den hade en skaplig backe den också. :)
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 09:21:42 AM
Ja dessa vagntyper gick ju i praktiken på alla linjer.. När jag börja köra 1978 så fanns ju S2 till Sjöbo smt S4 till Hulta där gick de "långsamma" utan turbo..
Det fanns en kommentar om att 130 såg blank och fin ut i lacken det kan ju bero på att den var rätt nyreviderad . På den tiden gjordes helrenovering så bussen var minst lika bra som ny allt var nylackat även stolar och element ;D det fanns god vagnreserv oxå vilket gjorde att bussar som var trasiga kunde hållas inne tills de var färdiglagade..
Hade man inget annat för sig kunde man som Trandaredsbo ta linje S4 hem från skolan, denna gick ju "omvägen" via Hulta till just Trandared. Under åren 1978-80 gick vagnarna 143 och 144 (B755) stadigt på denna linje och de hängde väl inte riktigt med i motorvägstempot från Annelundsmotet upp till Hulta om man säger så... Men det lät desto mer. :D Det hände ju dessutom ibland att det var yngrot som körde.
Ja de var ju några av dessa bussar som rustades förhållandevis sent. Var det inte bl a 136 och 137 också?
Hej! Helt otroligt vilka bilder som döljer sig och nu kommer ut till offentligheten. Bärgaren tar nog första pris ändå! Tackar tackar! F ö kom nog Volvo 164:an ut under senare delen av 1968 som årsmodell 1969.
Mvh Jan G
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 januari 2011, 19:24:08 PM
Hade man inget annat för sig kunde man som Trandaredsbo ta linje S4 hem från skolan, denna gick ju "omvägen" via Hulta till just Trandared. Under åren 1978-80 gick vagnarna 143 och 144 (B755) stadigt på denna linje och de hängde väl inte riktigt med i motorvägstempot från Annelundsmotet upp till Hulta om man säger så... Men det lät desto mer. :D Det hände ju dessutom ibland att det var yngrot som körde.
Ja de var ju några av dessa bussar som rustades förhållandevis sent. Var det inte bl a 136 och 137 också?
Jo lite sega vär de på R 40 .. ;D men vi kom ju fram till slut . Vilka som rustades sist har jag ingen aning om idag ..
Citat från: Bengt H skrivet 21 januari 2011, 09:57:13 AM
Gamla bärgaren, det vill säga "Cigarren" som hade sitt ursprung i vagn 59 hade jag inscannad i hårddisken. Jag tror att jag ska kunna leta upp en bild på duetten också, men det blir när jag kommer hem till negativpärmarna.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/56_33r.jpg)
Så här såg den ut när den, vad jag förstår, tjänat ut som bärgare. Hade bilden inscannad men har inte tillgång till exakt fotodatum nu, har dock för mig att den togs 1987.
(http://i53.tinypic.com/2ah8ksx.jpg)
Citat från: bilomnibussen skrivet 21 januari 2011, 19:55:14 PM
F ö kom nog Volvo 164:an ut under senare delen av 1968 som årsmodell 1969.
Mvh Jan G
Visst, jag gjorde en snabbedömning av lövens färg/kondition och kom fram till senast september.
Men som sagt en bedömning att det var 1969 el 1970 (gillar att försöka datera bilder!)
Mvh Gunnar
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 januari 2011, 22:28:21 PM
Så här såg den ut när den, vad jag förstår, tjänat ut som bärgare. Hade bilden inscannad men har inte tillgång till exakt fotodatum nu, har dock för mig att den togs 1987.
(http://i53.tinypic.com/2ah8ksx.jpg)
Mkt trevligt ... Du har inte någon bild på bussen/ bussarna som stod bredvid?
Citat från: Bengt H skrivet 21 januari 2011, 09:57:13 AM
Gamla bärgaren, det vill säga "Cigarren" som hade sitt ursprung i vagn 59 hade jag inscannad i hårddisken.
Man ska kontrollera en uppgift innan man lämnar den och inte efter för då slipper man korrigera. Nu får jag korrigera och säga att Cigarren har sitt ursprung i vagn 60 och inget annat!
Citat från: Bengt H skrivet 22 januari 2011, 14:08:42 PM
Man ska kontrollera en uppgift innan man lämnar den och inte efter för då slipper man korrigera. Nu får jag korrigera och säga att Cigarren har sitt ursprung i vagn 60 och inget annat!
Vagn 60 stämmer. Den avregistrerades som buss 1967-12-11 och byggdes om till "bogsertraktor". Scania-Vabis 2B21 med chassinr 90970 och Hägglunds karossnr 4284. Årsmodell 1948. Jag var inne i "traktorn" och tittade på den någon gång åren omkring 1980. Då stod den inne i bussgaraget.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2011, 15:22:48 PM
Vagn 60 stämmer. Den avregistrerades som buss 1967-12-11 och byggdes om till "bogsertraktor". Scania-Vabis 2B21 med chassinr 90970 och Hägglunds karossnr 4284. Årsmodell 1948. Jag var inne i "traktorn" och tittade på den någon gång åren omkring 1980. Då stod den inne i bussgaraget.
Om jag så tillägger att gammalt regnummer var P521 och nytt regnummer var CWY159 har vi nog fått veta allt som är värt att veta om denna. Namnet "Cigarren" lär ha kommit sig av att den som normalt körde den alltid hade en cigarr i munnen. Ofta var det bara fimpen av den kvar och jag har också hört dem som kallat traktorn för "Fimpen". Karossen är alltså avskuren bakom framdörren. Dessa bussar (fanns även 59) hade dörrställningen 0-11-0 till skillnad från 48 och 49 som var av samma fabrikat men hade dörr 0-2-0.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 januari 2011, 15:36:41 PM
Om jag så tillägger att gammalt regnummer var P521 och nytt regnummer var CWY159 har vi nog fått veta allt som är värt att veta om denna. Namnet "Cigarren" lär ha kommit sig av att den som normalt körde den alltid hade en cigarr i munnen. Ofta var det bara fimpen av den kvar och jag har också hört dem som kallat traktorn för "Fimpen". Karossen är alltså avskuren bakom framdörren. Dessa bussar (fanns även 59) hade dörrställningen 0-11-0 till skillnad från 48 och 49 som var av samma fabrikat men hade dörr 0-2-0.
Ursäkta, jag glömde nämna reg.nr, men kan nämna att bussen avregistrerades med reg.n P521 år 1967. Då fick ett annat P-nummer som traktor. Det var detta nr som ersattes med CWY159 år 1973. Vet någon vilket P-nr "traktorn" hade 1967-73? Det är nämligen svårt att utläsa numret på Bengt H:s bild.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2011, 18:42:25 PM
Vet någon vilket P-nr "traktorn" hade 1967-73? Det är nämligen svårt att utläsa numret på Bengt H:s bild.
Den hade P15909
Citat från: Gunnar D skrivet 22 januari 2011, 13:05:36 PM
Visst, jag gjorde en snabbedömning av lövens färg/kondition och kom fram till senast september.
Men som sagt en bedömning att det var 1969 el 1970 (gillar att försöka datera bilder!)
Från Wikipedia:"The Volvo 164 is a six cylinder sedan unveiled by Volvo Cars at the Paris Motor Show early in October 1968[1] for the 1969 model year"
Med detta citat tror jag vi kan utesluta att den fina bilden är tagen 1968.
Mvh Gunnar