Svenska Lokaltrafikföreningen ordnade sin kongress och utställning på Elmia i Jönköping.
Först några Renault-bussar.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8025_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8027_.jpg)
Denna kom till Helsingborgs Lokaltrafik och användes som komplement till Kvick-bussarna där den fick nummer 716. Sedan kom den till Swebus med nummer 8716.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8026_.jpg)
Slutligen tre van Hool Alizée.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8028_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8029_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8030_.jpg)
Trevligt att se bilder på utbudet av bussar för ca 20 år sedan.
Är lite nyfiken på en sak - Vid den tiden kom det många olika typer av bussar som markandsfördes för bl.a. servicelinjer och en del andra lågtrafikerade linjer. Jag misstänker att några tillverkare/fordon klarade dessa uppgifter bra, medan andra var underdimensionerade. Var det på det sättet?
Renault - världens fulaste minibussar eller?
Iallafall på den tiden det begav sig, dom hade iallafall en annorlunda karossform.
Citat från: Stefan K skrivet 19 januari 2011, 18:23:30 PM
Trevligt att se bilder på utbudet av bussar för ca 20 år sedan.
Är lite nyfiken på en sak - Vid den tiden kom det många olika typer av bussar som markandsfördes för bl.a. servicelinjer och en del andra lågtrafikerade linjer. Jag misstänker att några tillverkare/fordon klarade dessa uppgifter bra, medan andra var underdimensionerade. Var det på det sättet?
Ja vissa var verkligen klena exvis Neoplan Unibus som rullade i Borås. Även Ontario var rätt klena i framvagnen styrstag som inte höll