Hej därute!
Har länge varit nyfiken på om det finns några bilder tagna i Afrika eller Pakistan på de exporterade Stockholmsbussarna. Det enda man minns i bildväg är när bussar hänger i lyftkransvajrar och lastas vid någon kaj i Sverige.
Inte ens en bild på någon skrotad Metropol i någon öken i Pakistan har jag sett. Har letat mycket på nätet men ej funnit några spår.
Vet du något, så berätta /visa bilder.
Hej! Är rätt säker på att det finns ett reportage med urklippsbilder från en dagstidning i ett nummer av Svenska Spårvägs Sällskapets medlemstidskrift någon gång i början av 70-talet! En svensk tekniker som var på plats berättar om Pakistan-äventyret rätt ingående! Hälsn. BengaB40
Det stod i bl a DN om detta, med bilder på en SJ-Capitol i trafik och en drös bussar som stod och försmäktade i öknen, då man började inse att det hela var ett fiasko.
Någon Metropol hamnade sannolikt inte i Pakistan, de bedömdes som alltför gamla och udda. De hamnade istället i Nigeria (ungefär 100 st) efter att en privat företagare köpt upp de flesta som skrot.
(http://i52.tinypic.com/2r5dyxx.jpg)
(http://i54.tinypic.com/5l9dt5.jpg)
Förmodligen den här tidningsartikeln som Björn tänker på då från DN 8/11 1969.
Mr H
Exakt, Mr H! Även jag klippte ut o sparade allt jag hittade i ämnet!
Ska gå igenom mina gamla urklipp o se om det fanns något mer.
(http://i52.tinypic.com/sl3cef.jpg)
Den här hittade jag också från DN 4 november 1968. Det bör då alltså
varit efter att den första renodlade SS-Capitolleveransen hade anlänt.
Mr H
Ja, den bedrövliga historien kan behöva visas upp igen. Naiv svensk biståndspolitik som bara var slöseri med skattepengar.
Att ingen förstod att det var totalt misslyckat att dränka den pakistanska bussmarknaden med hundratals gratisbussar. Lokala bussförsäljare och karossörer blev ju helt vansinniga. Hela marknaden försvann ju för dem, och ingen hade väl köpt en ny buss på många år om de svenska bussarna kommit till användning på rätt sätt.
Hej!
Den provmålade Capitolen (utan snibb) 75356 var tydligen med bland de bussar som fick bida sin tid utanför Karachi...
Hur var det nu, var det fler än denna och 75361 som fick denna design?
mvh K R
Tur att det fanns några som sparade dessa intressanta artiklar!
/Gunnar
(http://i51.tinypic.com/wivjn9.jpg)
...och så här såg det ut när den stora "leveransen" stävade ut från Stockholm!
Nu är det ju en inte så tydlig tidningsbild vi ser men kanske kan några busstyper identifieras ändå. Jag vill påstå att det är Capitoler som står i tre rader i mitten (saknar takluckor)!
DN 5/10 1968.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 17 januari 2011, 18:40:19 PM
(http://i54.tinypic.com/5l9dt5.jpg)
Förmodligen den här tidningsartikeln som Björn tänker på då från DN 8/11 1969.
Mr H
Detta klipp var lite svårläst, går det få se det aningen större?
Spara ner det o öppna i ett bildbehandlingsprogram så kan du förstora det. Inga problem att läsa texten då.
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 januari 2011, 08:41:40 AM
Spara ner det o öppna i ett bildbehandlingsprogram så kan du förstora det. Inga problem att läsa texten då.
Jo, det blir problem då också. Det är nämligen lite suddigt. Eftersom första delen gick bra att läsa antar jag att det blev något litet misstag av vid scanningen. Detta inte menat som kritik utan ett gott råd.
Citat från: Mr H skrivet 17 januari 2011, 18:40:19 PM
(http://i52.tinypic.com/2r5dyxx.jpg)
Ser det inte ut som att det fattas glas i ett par sidorutor här?
I och för sig verkar det inte regna så mycket i Karachi. De flesta månaderna nästan ingenting, men så brakar det loss under sommaren med 66, 46 resp 23 mm i juli, augusti och september. Dvs inga monsunregn direkt, men räcker för att bli rätt blött tidvis. Kanske ingen brådska att anlita glasmästaren resten av året...
Hej alla! Jag är överväldigad av alla uttömmande svar om denna stora skandal.
Alltså inte bara stadsbussar utan även andra dyrgripar som gick till spillo i fjärran land.
Man häpnar verkligen när man läser allt detta material!
Jätte-tack!
Det här var intressant! Nu undrar jag följande:
*Otacksamma Pakistanier?
*Var Pakistan verkligen i behov av fler bussar?
*Dumpa skrot i ett u-land, kalla det välgärning och förvänta sig tacksamhet?
Är det bistånd eller björntjänst när ett lands marknad översvämmas av gratisbussar, som nämndes i ett inlägg här ovan. När försvarets materiel tvångskrotas framför ögonen på skattebetalarna brukar det heta att "Vi vill inte förstöra för den civila industrin"...
(Jag gillar gamla bussar så misstolka inte, men på den tiden detta skedde var de ju bara gammalt utrangerat skrot som ingen ville ha)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2011, 09:03:33 AM
Jo, det blir problem då också. Det är nämligen lite suddigt. Eftersom första delen gick bra att läsa antar jag att det blev något litet misstag av vid scanningen. Detta inte menat som kritik utan ett gott råd.
Nej då det är inte scanningen det är fel på! Problemet ligger emellan Tinypic och webbsidan.
Kanske Tinypic drar ner bilden för mycket? Vi provar på en annan upplösning så bör det bli bättre!
(http://i53.tinypic.com/wthl36.jpg)
Mr H
Hoppas att ni tycker att det där blev bättre så tar vi om den här också!
(Det är klart att Tinypic som gratissajt är lite snåla på dpi. Otroligt bra
tjänst ändå för att vara gratis! Tack för tipset HJP!)
Mr H
(http://i53.tinypic.com/r76j3d.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 23 januari 2011, 18:35:29 PM
Hoppas att ni tycker att det där blev bättre så tar vi om den här också!
(Det är klart att Tinypic som gratissajt är lite snåla på dpi. Otroligt bra
tjänst ändå för att vara gratis! Tack för tipset HJP!)
Mr H
(http://i53.tinypic.com/r76j3d.jpg)
Mycket intressanta klipp!
Någon som har bild på den snibblösa 75356 i trafik i Sthlm får gärna lägga ut den!
Mvh Gunnar
Citat från: Rickson skrivet 20 januari 2011, 23:30:53 PM
Det här var intressant! Nu undrar jag följande:
*Otacksamma Pakistanier?
*Var Pakistan verkligen i behov av fler bussar?
*Dumpa skrot i ett u-land, kalla det välgärning och förvänta sig tacksamhet?
Är det bistånd eller björntjänst när ett lands marknad översvämmas av gratisbussar, som nämndes i ett inlägg här ovan. När försvarets materiel tvångskrotas framför ögonen på skattebetalarna brukar det heta att "Vi vill inte förstöra för den civila industrin"...
(Jag gillar gamla bussar så misstolka inte, men på den tiden detta skedde var de ju bara gammalt utrangerat skrot som ingen ville ha)
Att bussarna som gick till Pakistan var skrot kan man inte direkt påstå. De yngsta var under 10 år gamla, de äldsta ca 15 när de togs ur trafik. Detta var i en tid då bussar rullade i trafik i uppåt 20 år, så det fanns mycket kvar att ta ut av dem. Dessutom var de i allmänhet välskötta och av beprövade modeller.
Dumpning var det heller inte frågan om, inte med tanke på vad transporten dit kostade, vad det kostade att skrota och plocka ett stort antal bussar på reservdelar, samt bygge av verkstadsanläggning och support under en längre tid. allt detta bekostat med skattepengar.
Skrothandlare i Sverige hade nog gärna köpt allt, kanske hade det blivit ytterligare ett par skumma Nigeriaaffärer där mottagarna fick betala alltihopa dyrt, vilket skedde med Metropolerna.
Som tidigare nämnts var Egypten intresserade av att köpa ett stort antal bussar efter Dagen H, men 6-dagarskriget mot Israel kom emellan, med sänkt ekonomi som följd. Troligen hade bussarna fått en bättre tillvaro i Egypten, för betalar man för något, om än ett lågt pris, är man nog mera rädd om grejerna.
Tack för feedback. Det hade nog varit bättre att sälja dem billigt som sagt, men det kanske är lätt att säga med facit i hand. Vet man vad som hände med bussarna senare, om de fick ruttna bort allihop eller om ett större antal av dem kom i trafik? Kanske rullar några av dem där än? Nån som vet?