(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_0349.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5624.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_8490.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5623.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_0355.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5665.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_6904.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5668.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_9598.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5686.jpg)
Underbart! Tack för dessa bilder ;D
Citat från: Peter Erret skrivet 16 januari 2011, 17:41:15 PM
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_0349.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5624.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_8490.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5623.jpg)
Lite kul med typsnittet; Ena bussen STOCKHOLM och Göteborg, andra bussen Stockholm och GÖTEBORG.
Citat från: Peter Erret skrivet 16 januari 2011, 17:41:15 PM
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_6904.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5668.jpg)
Sedan är det inte snyggt att tejpa över det svarta nedanför vindrutan, lite som SLs vita på MAN-boggi. Förstör bussens linjer och design helt...
Kul att se förändringarna annars :)
//Jacob
Citat från: Peter Erret skrivet 16 januari 2011, 17:41:15 PM
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_9598.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5686.jpg)
Tack för dessa fina bilder Peter! :)
Men jag måste ju bara säga att 68:orna var väldigt mycket snyggare i den gamla lacken! ::)
Citat från: calken skrivet 16 januari 2011, 20:15:45 PM
Tack för dessa fina bilder Peter! :)
Men jag måste ju bara säga att 68:orna var väldigt mycket snyggare i den gamla lacken! ::)
Håller helt med dig Carl-Eric.. Den gamla designen fast med nya loggan. Hade varit klockrent. :P
Jag tycker att den nya lacken är snyggare och betydligt mer stilren. :)
Fina bilder Erret.
Citat från: Leo skrivet 16 januari 2011, 20:30:14 PM
Jag tycker att den nya lacken är snyggare och betydligt mer stilren. :)
Fina bilder Erret.
håller med leo
... och det ser modernare ut
Tack och bock
Hittade ytterligare en som passar in på ämnet:
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_3121.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_5620.jpg)
Citat från: the0fiskis skrivet 16 januari 2011, 22:00:04 PM
håller med leo
... och det ser modernare ut
Instämmer även om jag från början inte gillade den nya. Så nu när man ser båda varianter är ju den nya bättre..
Citat från: yngrot skrivet 17 januari 2011, 08:48:56 AM
Instämmer även om jag från början inte gillade den nya. Så nu när man ser båda varianter är ju den nya bättre..
Jodå! Visst är den nya snyggare, men just på 68:orna så är den gamla jäkligt snygg! :D
#6801-15 hadde den snyggaste profilen etter min smak. Man så med engang hva man møtte etter vegen, med den blå logoen ifront. Idag ser man jo ikke engang internnummer på den man møter. Og det hender at man trenger å gi en mld til møtende buss. savner et int.nr på venstre side
Citat från: Knut skrivet 17 januari 2011, 17:06:18 PM
#6801-15 hadde den snyggaste profilen etter min smak. Man så med engang hva man møtte etter vegen, med den blå logoen ifront. Idag ser man jo ikke engang internnummer på den man møter. Og det hender at man trenger å gi en mld til møtende buss. savner et int.nr på venstre side
Sant Knut!
Vad är skyllnaden på 00xx och 68xx egentligen? Är det bara kylskåpen och blåljusen vid säten?
Citat från: Tonniiie skrivet 22 januari 2011, 21:50:56 PM
Vad är skyllnaden på 00xx och 68xx egentligen? Är det bara kylskåpen och blåljusen vid säten?
68xx-serien har träimitation på instrumentbrädan, och saknade extra förarfläktar som senare monterades in i efterhand.
00xx-serien har silverfärgad instrumentbräda, kylskåp fram, den blå golvbelysningen, samt bord bakom alla passagerarstolar. Växelspaken ser även lite annorlunda ut då den ändrades mellan dessa två årsmodeller. Men allt eftersom man byter ut trasiga växelspakar får även äldre 9700:or med gamla fronten den nya spaken har jag märkt.
Enda negativa punkterna på dessa modeller är att läslamporna är av glödlampsmodell som drar enormt med ström samt bländar föraren om de tänds på främsta stolsraden. Hur svårt ska det vara att bygga en slags skärm, eller riktat ljus med hjälp av ett litet stålrör runt glödlampan? Även negativt att 230V-omvandlaren inte stängs av automatiskt när tändningen stängs av, som det är på 63xx-serien. Detta gör att batterierna lätt dräneras på 5-10 minuter vid ett stopp, om föraren glömt att slå av omvandlaren manuellt.
Utöver dessa två akilleshälar är de nog Swebus bästa bussar, om jag får säga min mening. :)
Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2011, 22:37:01 PM
68xx-serien har träimitation på instrumentbrädan, och saknade extra förarfläktar som senare monterades in i efterhand.
00xx-serien har silverfärgad instrumentbräda, kylskåp fram, den blå golvbelysningen, samt bord bakom alla passagerarstolar. Växelspaken ser även lite annorlunda ut då den ändrades mellan dessa två årsmodeller. Men allt eftersom man byter ut trasiga växelspakar får även äldre 9700:or med gamla fronten den nya spaken har jag märkt.
Enda negativa punkterna på dessa modeller är att läslamporna är av glödlampsmodell som drar enormt med ström samt bländar föraren om de tänds på främsta stolsraden. Hur svårt ska det vara att bygga en slags skärm, eller riktat ljus med hjälp av ett litet stålrör runt glödlampan? Även negativt att 230V-omvandlaren inte stängs av automatiskt när tändningen stängs av, som det är på 63xx-serien. Detta gör att batterierna lätt dräneras på 5-10 minuter vid ett stopp, om föraren glömt att slå av omvandlaren manuellt.
Utöver dessa två akilleshälar är de nog Swebus bästa bussar, om jag får säga min mening. :)
Skitbusser nå på vinteren. AC lägger av og dermed ingen Stroco som hjälper til med värme.
Dette er typisk fel på disse 2 serier av vagner.
Og mengder av annen elektronicfel hele tiden.