Bergkvarabuss förvärvar VL-Buss
Bergkvarabuss med säte i Kalmar, förvärvar det anrika VL-Buss i Vänersborg.
Företaget startades redan 1944 och har sedan dess ingått i familjen Kjellssons ägo. VL-Buss har under många år utgjort ett av de största och dominerande, privata trafikföretagen i Västra Götaland.
Efter en olycklig linjetrafiksatsning för ett par år sedan hamnade bolaget i ekonomiska svårigheter och har under sista tiden drivits av en förvaltare. Det Bergkvarabuss nu förvärvar är hela beställningstrafiken och reseverksamheten, dvs VL-Buss och VL-Resor. Dessa drivs från Vänersborg respektive Göteborg, Landvetter. Beställningstrafiken – framförallt i Göteborgsområdet – är mycket omfattande och kommer att samordnas med vår verksamhet i området. Reseverksamheten, VL-Resor, kommer att samordnas med landets två ledande charterbussarrangörer Scandorama och Ölvemarks Holiday som ingår i Bergvarabuss intressesfär.
Båda verksamheterna kommer även fortsättningsvis att drivas under separata varumärken. Verksamheten har i sin helhet omsatt ca 60 miljoner kronor om året. Köpet innebär att nya resurser tillförs. Merparten av medarbetarna bereds fortsatt anställning.
Bergkvarabuss betraktar affären som ett strategiskt förvärv, där vi bedömer att betydande synergier kan uppnås. Vi stärker samtidigt påtagligt vår närvaro i en region med god tillväxt och hög potential och skjuter fram vår position mot den intressanta norska marknaden.
Hur många bussar hade VL-buss i ren beställningstrafik?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2011, 21:25:45 PM
Med reservation för att man avyttrat några de senaste året så bör det vara runt ett 15:tal
Det var den storleken när konkursen inleddes i alla fall. Möjligen kan konkursförvaltaren ha hunnit avyttra någon eller några.
Då har vi ju Bergkvara häruppe och det ville väl inte Buss i Väst?? Bergkvara lär väl kunna konkurera ut Buss i Väst ...
Ursprungsinläggets text verkar väl vara kopierad från ett pressmeddelande(Bergkvaras?)
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 januari 2011, 22:30:48 PM
Ursprungsinläggets text verkar väl vara kopierad från ett pressmeddelande(Bergkvaras?)
Ja, det stämmer. Det är pressmeddelandet från Bergkvarabuss.
Citat från: yngrot skrivet 14 januari 2011, 22:16:06 PM
Då har vi ju Bergkvara häruppe och det ville väl inte Buss i Väst?? Bergkvara lär väl kunna konkurera ut Buss i Väst ...
Nej, där är de säkert inte så glada i dag. Fall på eget grepp skulle jag vilja säga. Man (det vill säga flera av delägarna) ville hellre ha Vänersborgs Linjetrafik än att låta dem sälja till Bergkvarabuss med den påföljd att de nu fallit på eget begrepp. Här står de inför att bygga upp en ny verksamhet som dessutom redan tidigare inte präglades av någon större lönsamhet.
Tråkigt att Buss i Väst skulle utvecklas på det här sättet. Det var en utmärkt organisation under Claes Olofsons tid.
Men det här är bara första avsnittet i den här såpoperan. Det återstår många. I dag gläds jag i alla fall åt att en del av Vänersborgs Linjetrafik räddats och namnet får vara kvar. En ny kraftfull ägare kommer säkert att få dem på fötter igen.
Men var framkommer att Vänersborgs namnet ska vara kvar?? Känns väl rätt naturligt att Bergkvara vill ha sitt namn synligt ..
"Båda verksamheterna kommer även fortsättningsvis att drivas under separata varumärken" står det i pressmeddelandet. Bergkvarabuss har i de förvärv de gjort behållt starka varunamn, t ex Traveller, Busscentralen m fl. De mindre går upp i Bergkvarabuss AB. Så VL-Trafik kommer att leva kvar, dock kommer fler bussar med Bergkvarabuss på sidan att genomföra deras trafik även om man kommer att köpa in en del nytt till VL-Trafik, är ju ett led i att stärka sin egen marknad i Göteborgsområdet.
Citat från: yngrot skrivet 14 januari 2011, 23:46:24 PM
Men var framkommer att Vänersborgs namnet ska vara kvar?? Känns väl rätt naturligt att Bergkvara vill ha sitt namn synligt ..
Skulle tro att Bergkvara kommer fram efterhand om/när man vinner trafik i området.
Citat från: Mittlinje skrivet 15 januari 2011, 04:13:17 AM
"Båda verksamheterna kommer även fortsättningsvis att drivas under separata varumärken" står det i pressmeddelandet. Bergkvarabuss har i de förvärv de gjort behållt starka varunamn, t ex Traveller, Busscentralen m fl. De mindre går upp i Bergkvarabuss AB. Så VL-Trafik kommer att leva kvar, dock kommer fler bussar med Bergkvarabuss på sidan att genomföra deras trafik även om man kommer att köpa in en del nytt till VL-Trafik, är ju ett led i att stärka sin egen marknad i Göteborgsområdet.
Liten petimäter: Man skall alltså behålla namnet Vänersborgs Linjetrafik. Men bussarna kommer säkert att vara märkta VL-Buss (inte VL-Trafik) på samma sätt som de är i dag.
Förutom pressmeddelandet så har jag också från annan säker källa att de skall behålla namnet.
Citat från: Jan skrivet 15 januari 2011, 08:27:41 AM
Skulle tro att Bergkvara kommer fram efterhand om/när man vinner trafik i området.
Det tror inte jag. Man vill säkert behålla ett inarbetat och starkt varumärke om man ger sig in i västsvenska upphandlingar framöver. Däremot kommer man naturligtvis inte att köra med namnet VL-Buss om man vinner ny trafik i t ex Småland. Just att få behålla namnet var dessutom ett viktigt argument för att Bergkvarabuss skulle köpa.
När Swebus köpte Wasatrafik hette det ju att Wasatrafik skulle fortsätta i eget namn även efter köpet. Så skedde till viss del, tills man förlorade avtalen för linjetrafiken i Dalarna och Hälsingland....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 januari 2011, 13:21:47 PM
När Swebus köpte Wasatrafik hette det ju att Wasatrafik skulle fortsätta i eget namn även efter köpet. Så skedde till viss del, tills man förlorade avtalen för linjetrafiken i Dalarna och Hälsingland....
Ja, Wasatrafik förlorade ju all sin tidigare verksamhet i Dalarna och Hälsingland och därmed försvann förstås namnet. När det gäller Wasatrafik i Stockholm slogs det ihop med Interbus (fd Stockholms Turistbussar) redan innan försäljningen till Swebus så där kan det knappast varit på tal om att behålla namnet Wasatrafik.
Om man nu envisas med att inte tro på vad som står skrivet och vad som är sagt så kan jag erinra om att Bergkvarabuss behållit namnen på t ex Traveller och Busscentralen. Givetvis är inget hugget i sten för all framtid.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2011, 08:45:20 AM
Det tror inte jag. Man vill säkert behålla ett inarbetat och starkt varumärke om man ger sig in i västsvenska upphandlingar framöver. Däremot kommer man naturligtvis inte att köra med namnet VL-Buss om man vinner ny trafik i t ex Småland. Just att få behålla namnet var dessutom ett viktigt argument för att Bergkvarabuss skulle köpa.
Eftersom man kör många omlopp åt Västtrafik så syns inte namnet utåt mot allmänheten. Man får väl tro att kommande upphandlingar när det gäller skoltrafik, så syns namnet Bergkvara på bussarna. Du har rätt att i Stockoholm så är det namnet Traveller som gäller i all trafik, men nere i Arlöv, så lutar det mer mot Bergkvara. Eftersom man har alla stadsbussarna i Lund placerade i Arlöv och att man ser fler bussar med Bergkvarastripe med 040 nummer i häcken. det är nog några år sedan man stripade en buss med Busscentralen.
Citat från: Jan skrivet 16 januari 2011, 06:48:12 AM
Eftersom man kör många omlopp åt Västtrafik så syns inte namnet utåt mot allmänheten. Man får väl tro att kommande upphandlingar när det gäller skoltrafik, så syns namnet Bergkvara på bussarna. Du har rätt att i Stockoholm så är det namnet Traveller som gäller i all trafik, men nere i Arlöv, så lutar det mer mot Bergkvara. Eftersom man har alla stadsbussarna i Lund placerade i Arlöv och att man ser fler bussar med Bergkvarastripe med 040 nummer i häcken. det är nog några år sedan man stripade en buss med Busscentralen.
http://www.allabolag.se/5564164811
Jag menade alltså hur man organisatoriskt tänker fortsätta verksamheten, inte så mycket på hur man tänker märka bussarna. Precis som i fallet Traveller kommer man naturligtvis också vid behov att låna ut bussar från moderbolaget om det behövs. Och dessa märks ju Bergkvarabuss. På samma sätt som man kan få åka i en Traveller-buss även om man beställer bussen direkt från moderbolaget.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2011, 09:10:38 AM
http://www.allabolag.se/5564164811
Jag menade alltså hur man organisatoriskt tänker fortsätta verksamheten, inte så mycket på hur man tänker märka bussarna. Precis som i fallet Traveller kommer man naturligtvis också vid behov att låna ut bussar från moderbolaget om det behövs. Och dessa märks ju Bergkvarabuss. På samma sätt som man kan få åka i en Traveller-buss även om man beställer bussen direkt från moderbolaget.
Då är jag med Staffan.