Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Janne Rickman skrivet 18 september 2007, 20:02:25 PM

Titel: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 18 september 2007, 20:02:25 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool01/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/9243B0F0660D11DCB752AB7AD54313DC.jpg)

Swebus 3368
Några person som kanske Simon A känner igen måntro.

/Janne
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 18 september 2007, 20:06:12 PM


   Vet var några man kände igen från GUB på den bilden.  :D

   //Niclas
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Simon A skrivet 18 september 2007, 20:08:39 PM
Swebus 3368
Några person som kanske Simon A känner igen måntro.

/Janne
[/quote]
Kan det vara(från vänster)Anders Sjöberg, mamma och pappa. ;D

//Simon
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 18 september 2007, 20:13:11 PM
Jo visst stämmer de, 15 år yngre.....

/Janne
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 september 2007, 20:14:41 PM
Citat från: Janne Rickman skrivet 18 september 2007, 20:13:11 PM
Jo visst stämmer de, 15 år yngre.....

/Janne


Anders känner jag också igen :)
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Clabbe skrivet 18 september 2007, 20:43:28 PM
Där var jag ! Karlstadbuss som min dåvarande sambo jobbade ordnade en tur dit
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Rickardo skrivet 18 september 2007, 23:34:55 PM
Citat från: Janne Rickman skrivet 18 september 2007, 20:02:25 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool01/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/9243B0F0660D11DCB752AB7AD54313DC.jpg)

Swebus 3368
Några person som kanske Simon A känner igen måntro.

/Janne

Härlig nostalgisk bild! Tack för den!
Var det denna bussen som hade 1+2säten i bredd i främre delen och kaffemaskin? Det försöket blev aldrig någon succé, tvärt om blev det mycket gnäll om det var mycket folk och få sittplatser
/Rickardo
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Fredde skrivet 18 september 2007, 23:47:04 PM
1992, det var tider det... :)

Det var väl manuell låda i denna vagn, med den lilla spaken som satt fast i stolen? Och inte en-meters spaken i golvet?

/Fredde
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Rickardo skrivet 18 september 2007, 23:49:21 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 18 september 2007, 23:47:04 PM
1992, det var tider det... :)

Det var väl manuell låda i denna vagn, med den lilla spaken som satt fast i stolen? Och inte en-meters spaken i golvet?

/Fredde

Japp det stämmer.. ;)
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Fredde skrivet 18 september 2007, 23:59:15 PM
Man var glad när dessa kom på skolskjutskörningarna... :) Om det kom någon alls och hämtade en ::)

/Fredde
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 september 2007, 08:52:16 AM
Den här bussen hade en inredning med bara tre stolar i bredd i främre delen av bussen. Detta gav naturligtvis bättre utrymme men jag tror aldrig att man jobbade vidare med idéen t ex genom att ta ut högre priser för den som satt längst fram i bussen.
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Rickardo skrivet 19 september 2007, 09:34:38 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 september 2007, 08:52:16 AM
Den här bussen hade en inredning med bara tre stolar i bredd i främre delen av bussen. Detta gav naturligtvis bättre utrymme men jag tror aldrig att man jobbade vidare med idéen t ex genom att ta ut högre priser för den som satt längst fram i bussen.


Det hade varit svårt att ta ut högre priser. På de längre sträckorna mellan Kalmar-Stockholm så stannade man på samtliga hållplatser i Kalmar län. Skulle de som bara åka inom länet åka i den bakre delen? Nä detta verkade vara ogenomtänkt.
Det fanns vad jag kommer ihåg vissa planer på att ha ombordpersonal som skulle sälja kaffe men det gick inte att genomföra i praktiken
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 september 2007, 10:46:12 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 10:13:40 AM
Det finns uppenbarligen två olika teorier, 3368 hade 50 sittplatser men det satsades istället på ståplatser, hela 29 ståplatser.
just detta talar emot att det var fråga om en sk. Komfortbuss.

Enligt de handlingar som jag haft tillgång till beställdes bussen för ett annan försök, senare blev ju bussen udda och svåranvänd genom avsaknaden av 7 sittplatser.

//Lars

Om jag nu minns rätt så här långt efteråt så var sanningen en kombination av detta. Det vill säga att för dem som åkte till Stockholm skulle det främre utrymmet vara ett slags komfortutrymme, dock utan pristillägg, medan det i länstrafiken skulle tjäna som extra tilltaget ståplatsutrymme.
Självklart fungerade detta på sin höjd på skrivbordet. I praktiken kan det ju aldrig ha fungerat.
Bussen var alltså avsedd att användas i Swebus expressbusstrafik kombinerat med KLT:s länstrafik (Rasken). På samma sätt som det var mellan Göteborg och Ulricehamn, där länstrafiken kombinerades med bussarna till Jönköping och till och med till Stockholm.
Det var heller ingen skillnad på stolsbredden i främre och bakre delen av bussen. Men det är naturligtvis högre komfort redan att slippa ha någon bredvid sig om man åker ensam.
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 september 2007, 11:56:39 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 10:51:37 AM
Nej med tanke på att bussen sällan användes i omloppen på 835 till huvudstaden var det svårt att erbjuda långresenärerna bättre komfort.

//Lars

I början såg jag den faktiskt i Stockholm några gånger. Men det var inte under någon längre period. Jag antar att det det mindre antalet sittplatser inte direkt sågs som någon fördel heller på Swebus expressbussar.
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Marc skrivet 20 september 2007, 07:41:38 AM
Åh, ser man på, den mässan i Kupolen var jag faktiskt på.
Detta under tiden jag var aktiv på Cityterminalen. Vi blev smått tokiga då man hade tursatt 3368 på 835/836, då det i princip alltid sprack på just de sista platserna. Som jag fick det förklarat av KLT då, var vagnen beställd till Västervik, för att gå som 533 Västervik-Linköping och vv som kombinerad linje+sjukhusbuss.
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Fredde skrivet 20 september 2007, 09:56:25 AM
Kan inte ha varit så långt efter -92 som 3710 kom? (eller var det fler Neoplan än en?) Var dessa tilltänkta som komplement till 33-vagnarna på 180/835/836?

F.ö var väl 3710 felkonstruerad, i främre delen var ju dess fönster nästan omöjliga att se ut ur vill jag minnas...

Vet inte om frågan har varit uppe tidigare.

/Fredde
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Rickardo skrivet 20 september 2007, 15:35:12 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 20 september 2007, 09:56:25 AM
Kan inte ha varit så långt efter -92 som 3710 kom? (eller var det fler Neoplan än en?) Var dessa tilltänkta som komplement till 33-vagnarna på 180/835/836?

F.ö var väl 3710 felkonstruerad, i främre delen var ju dess fönster nästan omöjliga att se ut ur vill jag minnas...

Vet inte om frågan har varit uppe tidigare.

/Fredde
Dessa Neolpan var som du säger svårt att titta ur egenom om man inte var över 2 meter lång  ;D Personligen gillade jag aldrig dessa bussar då VanHoolerna var både bekvämare och tystare
/Rickardo
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 20 september 2007, 15:52:56 PM
Jag var också på denna mässa, minns att Dalatrafiks dotter Erlandssons hade något skryt bygge utställt, dom körde väl Inlands expressen på den tiden, så jag vill minnas att bussen var beställd för detta ändamål.....     en Volvo Ajokki gods boggi....    minns jag rätt ?
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2007, 16:12:53 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 september 2007, 15:52:56 PM
Jag var också på denna mässa, minns att Dalatrafiks dotter Erlandssons hade något skryt bygge utställt, dom körde väl Inlands expressen på den tiden, så jag vill minnas att bussen var beställd för detta ändamål.....     en Volvo Ajokki gods boggi....    minns jag rätt ?

Jodå, det stämmer: Erlandssons Buss 138 CXH 825 Volvo B10M Ajokki. Sedermera Dalabuss 7251. Någonstans har jag en bild. Får se om jag får tid och lust att plocka fram den senare i kväll. Vill dock redan nu varna för kvaliteten. Att fotografera i utställningshallar brukar inte vara det lättaste.
För den som möjligen i likhet med mig fått lite tilt i hjärnan av denna tråd skall jag också berätta att det varit två bussuställningar i Kupolen: Busstrafikförbundets "Buss 90" och "SLTF:s Persontrafik 92".
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992 -
Skrivet av: Hans J skrivet 20 september 2007, 17:49:26 PM
Liten nöt att knäcka.

Som den skarpögde kanske noterat går det en liten kabel från fronten på bussen. Detta är av en alldeles speciell anledning. Jag vill påstå att denna kabel och dess funktion är stor del i orsaken till att bussen visades upp på mässan
Jag kan säga att det varken rör sig om tryckluft eller 24V utan att kabeln går till datorn som skymtar på bordet.
Några gissningar eller kanske någon rent av kommer ihåg vad som var så speciellt med just denna buss bortsett från inredningen.

Hälsningar
HansJ

PS. Lars, som insider är du är diskvalificerad på förhand  8)
Hälsn
DS     
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Ersa skrivet 20 september 2007, 18:17:33 PM
Ser gärna på fler bilder från  Bussmässan i Borlänge 1992!  :D
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992 -
Skrivet av: Hans J skrivet 23 september 2007, 08:48:44 AM
Citat från: HansJ skrivet 20 september 2007, 17:49:26 PM
Liten nöt att knäcka.

Som den skarpögde kanske noterat går det en liten kabel från fronten på bussen. Detta är av en alldeles speciell anledning. Jag vill påstå att denna kabel och dess funktion är stor del i orsaken till att bussen visades upp på mässan
Jag kan säga att det varken rör sig om tryckluft eller 24V utan att kabeln går till datorn som skymtar på bordet.
Några gissningar eller kanske någon rent av kommer ihåg vad som var så speciellt med just denna buss bortsett från inredningen.

Hälsningar
HansJ

PS. Lars, som insider är du är diskvalificerad på förhand  8)
Hälsn
DS     


Det var inte många gissningar på denna nöt men här kommer ändå svaret.
Som Lars skrev i förbigående så var denna buss beställd av ett speciellt skäl bortsett från sin trafikuppgift.
Dåvarande Swebus Teknik drev ett projekt med förbättring av bussars elsystem avsikt att minska antalet trafikhindrande fel som berodde på banala elfel.
Just denna buss (och några till) var utrustade med ett multiplexat elsystem, detta långt före Volvo själva kunde leverera ett liknande system.
Projektet drevs av Swebus tillsammans med Thoreb AB som tillverkade elsystemet "ElsyMux"
I korthet så köpte Swebus ett mindre antal chassier med konventionellt gammalt elsystem från Volvo.
Efter leverans från och utan medverkan av Volvo, revs det gammalmodiga konventionella elsystemet bort och ersattes med "ElsyMux" systemet.
Chassierna karosserades sedan hos Van Hool samt Säffle.
Karosserna fick givetvis också ett multiplexat elsystem.
Sladden på bilden som går mellan fronten på bussen och datorn är kopplad till en "nod" i elsystemet. Från datorn kan man genom denna koppling i princip göra allt från att omprogrammera elsystemets funktion till att köra vitala bussfunktioner.           

Hälsn
HansJ   
Titel: SV: Bussmässa i Borlänge 1992
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 23 september 2007, 19:36:27 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2007, 18:33:07 PM
En B10M med bakflyttad motor, sannolikt byggd med gitterram.

Den gick Mora-Östersund och åter över dagen, Swebus skötte lossning o lastning i Östersund så att Moraföraren skulle få sin rast innan bussen vände tillbaka, detta var innan EU direktivet när fortfarande 6 timmars arbete gällde.

//Lars

(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/Dalabuss-7251.jpg)
Dalabuss 7251 (fd Erlandssons 138) i Mora 2006.

Mvh

Christian