I torsdags gick jag en långprommenad med kameran i snöfallet. Tänkte det var bäst att passa på att ta lite vinterbilder innan regnet kom, vilket det gjorde med besked nu i helgen...
Håll till godo:
(http://lh6.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSglatB7yrI/AAAAAAAAARs/yxyqG5cCj4E/s800/084.JPG)
En av Skånetrafikens bussar vid Kapellplatsen. De kör för Gothia Cup (innebandy) och har setts över större delen av stan i veckan...
(http://lh4.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSglhVRaqeI/AAAAAAAAASQ/7GHQQSq5nE8/s800/123.JPG)
En linje 16 vid Olivedalsgatan! På grund av halka körde linje 16 från Brunnsparken via Rosenlund och Linnégatan till Marklandsgatan (där de vände) i båda riktningar. Några 24-metare såg jag inte till heller...
(http://lh5.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSgliATA37I/AAAAAAAAASU/QZ2cxmzTMas/s800/125.JPG)
Ännu en 16-buss vid Olivedalsgatan...
(http://lh6.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSgljY9UnCI/AAAAAAAAASc/CO1CsExd_eI/s800/130.JPG)
En av Veolias Solarisbussar på linje 80 mellan Prinsgatan och Olivedalsgatan.
(http://lh6.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSglltN7rmI/AAAAAAAAASo/b8vP5Uxl8_I/s800/137.JPG)
En 60-buss blir omkörd av en spårvagn på villovägar vid Järntorget.
(http://lh3.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSglmPdy5ZI/AAAAAAAAASs/Huq6m75xS1c/s800/142.JPG)
Linje 50 stretar på i snöyran vid Rosenlund.
(http://lh4.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSglo_X0Z3I/AAAAAAAAATA/UUnvutJg41s/s800/158.JPG)
En av Veolias fd. GS-bussar har just kört över Skeppsbron.
(http://lh4.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSglqeY-DxI/AAAAAAAAATI/CF6CgL-0S7k/s800/169.JPG)
En sista bild från Norra Hamngatan...
Citat från: olasand skrivet 09 januari 2011, 13:53:16 PM
(http://lh5.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSgliATA37I/AAAAAAAAASU/QZ2cxmzTMas/s800/125.JPG)
Ännu en 16-buss vid Olivedalsgatan...
Skulle det ha sett ut så i Värmdö så skulle B9S vart ersatta med normalgolvare! :P
Citat från: olasand skrivet 09 januari 2011, 13:53:16 PM
(http://lh4.ggpht.com/_y_8EmW41zOc/TSglo_X0Z3I/AAAAAAAAATA/UUnvutJg41s/s800/158.JPG)
En av Veolias fd. GS-bussar har just kört över Skeppsbron.
Denna bussen har väl aldrig rullat för GS? Serien 0300-0304 är väl levererade direkt till Veolia, medans bussarna med nummer runt 3780 kommer från GS?
Jesper
De är korrekt det som Jesper säger! Däremot kan jag tillägga att det är inte ofta som 300-304 används på L80. Mestadels L90 o L58 (just nu iaf)
Citat från: calken skrivet 09 januari 2011, 15:47:28 PM
Skulle det ha sett ut så i Värmdö så skulle B9S vart ersatta med normalgolvare! :P
Tror inte det finns så mycket normalgolare o ta till i västra sverige iaf inte på ledbuss sidan
Finns inga normal-golvade ledbussar i Göteborg iaf. Men vad är problemet med en låggolvad i situation på bilden?
Citat från: danneh skrivet 09 januari 2011, 17:45:05 PM
De är korrekt det som Jesper säger! Däremot kan jag tillägga att det är inte ofta som 300-304 används på L80. Mestadels L90 o L58 (just nu iaf)
Jaså, Veolia beställde egna också. Där ser man. Alltid lär man sig något...
Citat från: danneh skrivet 09 januari 2011, 20:12:06 PM
Finns inga normal-golvade ledbussar i Göteborg iaf. Men vad är problemet med en låggolvad i situation på bilden?
B9S och dåligt väglag är ingen bra kombination, om man säger så...
Citat från: calken skrivet 10 januari 2011, 16:23:23 PM
B9S och dåligt väglag är ingen bra kombination, om man säger så...
Och vad vet du om det? Bussförare? Knappast.
/M
Citat från: M skrivet 10 januari 2011, 17:48:04 PM
Och vad vet du om det? Bussförare? Knappast.
/M
Ganska taskig kommentar. Slutsatser kan man ganska enkelt dra även om man inte är busschaufför speciellt om man som Calken bor i en kommun fylld av b9or som slirar i alla väder.
Citat från: MrX skrivet 10 januari 2011, 17:55:43 PM
Ganska taskig kommentar. Slutsatser kan man ganska enkelt dra även om man inte är busschaufför speciellt om man som Calken bor i en kommun fylld av b9or som slirar i alla väder.
Hade det inte funnits en del klåfingriga förare som stänger av antispinnen så hade det inte varit något problem.
/M
Citat från: M skrivet 10 januari 2011, 18:10:05 PM
Hade det inte funnits en del klåfingriga förare som stänger av antispinnen så hade det inte varit något problem.
/M
Tycker du b9s är en bra buss i vinterväglag?
Citat från: M skrivet 10 januari 2011, 18:10:05 PM
Hade det inte funnits en del klåfingriga förare som stänger av antispinnen så hade det inte varit något problem.
/M
Är inte antispinnen bara av sån typ att den endast begränsar motoreffekten? I sådana fall hjälper ju detta föga mot den sneda viktfördelning bussen lider av. Visst, hjulen spinner inte, men bussen står ändå still...
Citat från: mushkot skrivet 10 januari 2011, 18:24:01 PM
Är inte antispinnen bara av sån typ att den endast begränsar motoreffekten? I sådana fall hjälper ju detta föga mot den sneda viktfördelning bussen lider av. Visst, hjulen spinner inte, men bussen står ändå still...
Bromsar det spinnande hjulet. och drar ner effekt.
/M
Botkyrka har en viss blandning av bussar vilket göra att man enkelt kan göra jämförelser. Scania OmniLink och MB Citaro är vida överlägsna B9S vid halt väglag. Om det finns någon antispinn på B9orna är den antingen mycket dålig eller urfunktion/urkopplad. Det är rätt talande när en B9a fastnar i backen och får tas ur trafik när nästa buss tar sig förbi trots att den var tvungen att stanna och släppa förbi mötande trafik innan den passerade haveristen. Något förvånande är även B12BLE boggierna rätt sliriga, jag antar att det beror på att de har relativt lågt drivaxeltryck och saknar funktion att höja det (genom att lätta lite på löpaxeln)? De är dock betydligt bättre än B9orna.
/Måns