PDS421 tillhör numera Wist Last&Buss efter att senaste nio åren rullat mellan Umeå och Dorotea/Vilhelmina. Dessförinnan var det Skellefteå-Malå som trafikerades. Bilden nedan togs 5/7 1993 då den stod vid Svensk Bilprovning och väntade på invägningen.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Skelleftebuss_258_PDS421_930705.jpg?t=1294574524)
Härlig bild på en klar favorit! :D
Undra vad som nu kommer att hända med dessa sista "mega-godsare"? Jag skulle gärna vilja se en sådan (denna eller Marcussons Wiima) sparad hos t.ex Spårvägssällskapet, men tydligen får man så hygglig ersättning i inbyte för dem att det blir svårt för Spårvägssällskapet att matcha Wist.
Nostalgi!
Nice, så blank o fin. Måste varit samma buss? som jag jagde i Vännän för snart 3 år sedan.
Vi diskuterade då hu den körde och det var i nån form av triangel den gick i.
Jag prickade in det på kvällen i Vännäs vid 19:30-20:00-tiden på en linje 14 Tror jag det var. Minns inte säkert åt vilket håll den då körde.
OM min plånbok bara varit stor nog skulle den bussen ha kunnat stå hemma hos mig om en vecka...
Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2011, 18:37:24 PM
Nice, så blank o fin. Måste varit samma buss? som jag jagde i Vännän för snart 3 år sedan.
Vi diskuterade då hu den körde och det var i nån form av triangel den gick i.
Jag prickade in det på kvällen i Vännäs vid 19:30-20:00-tiden på en linje 14 Tror jag det var. Minns inte säkert åt vilket håll den då körde.
Det var nog den, ja:
(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss_2008/Nybergs_PDS421_ume_bstn_080228_bild1.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss_2008/Nybergs_PDS421_ume_bstn_080228_bild2.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2011, 18:37:24 PM
Nice, så blank o fin. Måste varit samma buss? som jag jagde i Vännän för snart 3 år sedan.
Vi diskuterade då hu den körde och det var i nån form av triangel den gick i.
Jag prickade in det på kvällen i Vännäs vid 19:30-20:00-tiden på en linje 14 Tror jag det var. Minns inte säkert åt vilket håll den då körde.
Den gick oftas ifrån Umeå klockan 10.00 på linje 14 imot Vilhelmina.
På den trafik som KR nu kör. Ingen som fångat KR bussen på bild?
Citat från: Jesper Persson skrivet 09 januari 2011, 22:08:52 PM
På den trafik som KR nu kör. Ingen som fångat KR bussen på bild?
Det är väl en tillfällig buss som rullar just nu? Specialbygget som ska komma är nog inte klart än på ett tag.
Vi saknar väl f ö också rapporter om de nya bussarna/trafiken på "Umeå södra" som kommit igång nu efter nyår.
Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2011, 22:20:04 PM
Det är väl en tillfällig buss som rullar just nu? Specialbygget som ska komma är nog inte klart än på ett tag.
Vi saknar väl f ö också rapporter om de nya bussarna/trafiken på "Umeå södra" som kommit igång nu efter nyår.
Jaså, så det kommer ett ny storgodsare? Kan det bli en Volvo 9700?
"Umeå södra", vilka linjer var det nu igen?
Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2011, 22:56:40 PM
Jaså, så det kommer ett ny storgodsare? Kan det bli en Volvo 9700?
"Umeå södra", vilka linjer var det nu igen?
1: Ja(vet ej fabrikatet)
2: 105, 126-135 utom 131-132
Citat från: Jacob med C skrivet 09 januari 2011, 22:01:51 PM
Den gick oftas ifrån Umeå klockan 10.00 på linje 14 imot Vilhelmina.
10.10 för att vara korrekt. ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2011, 18:37:24 PM
Nice, så blank o fin. Måste varit samma buss? som jag jagde i Vännän för snart 3 år sedan.
Vi diskuterade då hu den körde och det var i nån form av triangel den gick i.
Jag prickade in det på kvällen i Vännäs vid 19:30-20:00-tiden på en linje 14 Tror jag det var. Minns inte säkert åt vilket håll den då körde.
Vännäs på kvällen så var den på väg till Umeå för att övernatta å åka tillbaka 10.10 dagen efter.
Åkte med denna buss sista gången den 29/12 men ser fram emot en ny buss!
Citat från: Jesper Persson skrivet 09 januari 2011, 22:08:52 PM
På den trafik som KR nu kör. Ingen som fångat KR bussen på bild?
Det är KR 60 som rullar på linjen som vikarie. Det är säkert någon som har den på bild, men skillnaden är att dekalen "Länstrafiken Z" är borttaget på sidorna så klart.
PDS421 är såld och ägs fr.o.m. 2011-01-10 av en privatperson i Sollentuna
Undrar om den får leva vidare som buss får ej den känslan :'(
http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=JkoKJpfK03TA_jyV3AjPVuq6fmTL5-Kt9khsal9Tbf8
/Kalle
Den lär kunna registreras om till tung lastbil på papperet, ja. Men i praktiken lär den inte behövas byggas om speciellt mycket, då den redan är "färdigbyggd" för transport av t.ex personbilar eller annat. Godsbussar är ju mer eftertraktade ju större godsutrymme de har. Marcussons skulle få över 100 000 kr i inbyte för sin gamla diligens på Wist, så jag antar att PDS421 såldes för en ännu högre summa än så. Kanske köparna rentav stod i på kö redan innan nyår och bara väntade på att denna skulle bli arbetslös och till salu.
Synd bara att det något högre andrahandsvärdet gör att det blir svårare för "bevarare" och andra föreningar att matcha buden.
Enligt vad som sagts tidigare var bussen "tjingad" av en rallyåkare så det var väl bara en formsak att den gick via Wist efter avtalsperiodens slut.
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 januari 2011, 15:11:41 PM
Det är KR 60 som rullar på linjen som vikarie. Det är säkert någon som har den på bild, men skillnaden är att dekalen "Länstrafiken Z" är borttaget på sidorna så klart.
KR 60 gick som ny Östersund-Funäsdalen/Funäsdalen-Sveg-Ljusdal o åter
i par med 56, tror jag det var.
När 88:an kom så ersatte den 5x-bussen och när sedan 89:an kom, så
flyttades 60 till linjen Östersund-Valsjöbyn, där den gick kvar fram till sommaren
2010. Därefter har jag även sett 60 på linje 45 Östersund-Arvidsjaur vid något
tillfälle.
/Christian
KR 60 i Funäsdalen 2007-09-05.
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/KR-60.jpg)
Åkte den senast idag och den blir vikarie länge! Efter att den nya bussen var beställd så ändrades storlekskraven på godsutrymmet till att det skulle vara större än vad som var skrivt i avtalet, så en ny buss är beställd igen.
(http://img32.imageshack.us/img32/9721/pict2427.jpg)
Har visat bild på dessa två tidigare men vart nyfiken och fundersam när jag läste denna tråd. Om godsbussar är så eftertraktade och värda sin vikt i guld undrar man ju lite varför dessa två har stått avställda i Luleå i över 10 år. Stort godsutrymme och Scania V8 motor i dem, om de har öppningsbarsida är jag osäker på.
Hu vilka monster..
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 januari 2011, 23:40:13 PM
Skillnaden är att dessa är byggda på förlängda lastbilschassier och utförda enbart för att komma runt lagkravet för buss.
För att lagligt kunna köra 90 km/t istället för 80 km/t på alla 90- och 110-vägar?
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2011, 04:00:05 AM
För att lagligt kunna köra 90 km/t istället för 80 km/t på alla 90- och 110-vägar?
Jag vill minnas att det var 70 km/h som gällde för lastbilar när dessa byggdes.
Fordonen ägs ju fortfarande av ett Bilspediton/Schenker åkeri
så har det överhuvudtaget varit frågan om nån försäljning?
Dom kanske står som resever eller väntan på att bli veteraner ;)
/Kalle
Bussarna togs i trafik i April 1990 och är byggda på Scania R143 chassin. Var 70 km/h för lastbilar och 90 km/h för bussar när de var nya. Bussarna har varit avställda sedan 1997 och ägs för närvarande av en person som varit död i några år :o
Citat från: Claes skrivet 19 januari 2011, 12:02:25 PM
Bussarna togs i trafik i April 1990 och är byggda på Scania R143 chassin. Var 70 km/h för lastbilar och 90 km/h för bussar när de var nya. Bussarna har varit avställda sedan 1997 och ägs för närvarande av en person som varit död i några år :o
De tillhörde väl Reinold Öhmans Åkeri i Piteå, men det är väl konkursat sedan
länge nu.
/Christian
det fanns väl ett "Norrlandsmonster" till, en flyttbuss som blev ombyggd med container fästen.
Är det någon som har bild på den?
/Lennart
OCM595 har haft 5 ägare här följer de tre senaste:
2010-01-04 Vikström Olov Valdemar, Gammelstad = Valle Wikström delägare Wikströms Åkeri AB
ett stort känt Norrlandsåkeri Bilspedition Schenker
1999-02-23 Wikström Solveig Margareta, Gammelstad gift med Valle Wikström hon är avliden
fordonen stod på henne efter hennes död MEN det beror NOG på dödsboets utredning
1997-02-15 Schenker Åkeri AB Göteborg
/Kalle
Citat från: RoggaBoy skrivet 17 januari 2011, 21:08:47 PM
Åkte den senast idag och den blir vikarie länge! Efter att den nya bussen var beställd så ändrades storlekskraven på godsutrymmet till att det skulle vara större än vad som var skrivt i avtalet, så en ny buss är beställd igen.
När och vem kommer köra den nya godsaren?
Citat från: Jan skrivet 19 januari 2011, 16:57:08 PM
När och vem kommer köra den nya godsaren?
KR som nu kör trafiken from 1/1, och godsaren är en Volvo. När den kommer vet jag ej eftersom man fått beställa en ny igen.
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 januari 2011, 17:04:41 PM
KR som nu kör trafiken from 1/1, och godsaren är en Volvo. När den kommer vet jag ej eftersom man fått beställa en ny igen.
Hann fabriken påbörja monteringen av den ursprungliga?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 19 januari 2011, 23:09:57 PM
Hann fabriken påbörja monteringen av den ursprungliga?
Jag vet inte hur långt man hann med den men en ny är tydligen på g från Finland med godsrum på 8m. Nybergs som hade trafiken innan framförde till Länstrafiken att det måste vara en stor godsbuss men Länstrafiken sa nej till de men insåg när beställningen var gjord att godsutrymmet är för litet.
Citat från: RoggaBoy skrivet 25 januari 2011, 17:39:11 PM
Jag vet inte hur långt man hann med den men en ny är tydligen på g från Finland med godsrum på 8m. Nybergs som hade trafiken innan framförde till Länstrafiken att det måste vara en stor godsbuss men Länstrafiken sa nej till de men insåg när beställningen var gjord att godsutrymmet är för litet.
Då kommer denna plus SB 200 var de största i landet framöver?
Hur långt är Godsutrymmet i SB 200?
Samt en annan sak: Hur har Volvo egentligen tänkt lösa frågan med B12M? För det verkar ju fortfarande som vissa Bussbolag vill ha Godsbussar.
Molunds Trafik har ju 3st Volvo B12B 6x2 med Gods, men finns det flera sådana bussar i denna version?
Mvh
Niclas
Citat från: Niclas N skrivet 26 januari 2011, 18:43:46 PM
Hur långt är Godsutrymmet i SB 200?
Samt en annan sak: Hur har Volvo egentligen tänkt lösa frågan med B12M? För det verkar ju fortfarande som vissa Bussbolag vill ha Godsbussar.
Molunds Trafik har ju 3st Volvo B12B 6x2 med Gods, men finns det flera sådana bussar i denna version?
Mvh
Niclas
Det finns väl inga godsare med B12M efter de tre B12B som gick till Jämtland?
Hej!
Idag så hittade jag en ytterligare en Volvo B12B 6x2 / Carrus 9700H NL Cargo, reg.nr CBM117 årsm. 2011 på SBH till Marcussons Busstrafik AB, Dorotea.
Återstår, som sagt, att se om KR-Trafik nya buss på linje 14, blir på ett B12M eller B12B chassi? (Men "gissningsvis" på ett B12M - chassi :)
Mvh
Niclas
Citat från: Niclas N skrivet 29 januari 2011, 19:10:44 PM
Idag så hittade jag en ytterligare en Volvo B12B 6x2 / Carrus 9700H NL Cargo, reg.nr CBM117 årsm. 2011 på SBH till Marcussons Busstrafik AB, Dorotea.
Det kan vara ersättaren till FZH217, dvs den gamla Postdiligensen 7794.