Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Bengt H skrivet 07 januari 2011, 17:56:37 PM

Titel: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Bengt H skrivet 07 januari 2011, 17:56:37 PM
En stunds lungn och ro den 29 augusti 1970 vid Brunnsparken i Varberg innan det är dags att köra till Kustsanatoriet. De undre bilderna visar bussen vid Kustsanatoriet när den har vänt tillbaka mot Brunnsparken och Lugnet, linjens andra ändhållplats. Bussen, N198, senare nr 5 och DKH 598, var en av två likartade större bussar hos Varbergs omnibustrafik som under 60-talet oftast användes på den då hårt belastade sommarlinjen Stora Apelviken – Brunnsparken – Getterön. Denna buss var en Scania-Vabis B65 med SKV-kaross och ska vara levererad 1962, men ser äldre ut. Vad jag har förstått av diskussionen i Kristinehamnstråden så levererades de modernare SKV-karosserna under en längre tid parallellt med dessa äldre träkarosser, så leveransåret kan kanske stämma.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/57_21r.jpg)

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/57_23r.jpg)

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/57_24r.jpg)
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Peter Öden skrivet 07 januari 2011, 18:32:50 PM
Hej !

Tillverkningen av den äldre typen träkaross upphörde väl 1963 ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 07 januari 2011, 21:24:14 PM
De sista nyboxerbussarna jag har haft koll på tillverkades 1963. Många företagare ville hellre ha boxerkarossen än den i lättmetall. Den på bilden är nog unik i sitt slag tror jag, med två dörrar och sidorutor som inte är helt i nivå med den öppningsbara hos chauffören om ni förstår. På sextiotalet när jag först var på fågelskådning på Getterön kördes linjen med Scania 4:a och gammal Boxerkaross. Hade tvåsiffrigt N-regnummer. Finns det inte en bok eller häfte som behandlar stadstrafiken i Varberg. Har för mig att jag bläddrade i en när vi var där på semester i mitten av 2000-talet.
Mvh Jan G
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Bengt H skrivet 07 januari 2011, 22:55:27 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 januari 2011, 21:24:14 PM
På sextiotalet när jag först var på fågelskådning på Getterön kördes linjen med Scania 4:a och gammal Boxerkaross. Hade tvåsiffrigt N-regnummer. Finns det inte en bok eller häfte som behandlar stadstrafiken i Varberg. Har för mig att jag bläddrade i en när vi var där på semester i mitten av 2000-talet.
Mvh Jan G

Det måste ha varit N29 du åkte med, en klassisk Varbergare. Jag kunde inte låta bli att leta upp några fotografier av den och när jag höll på hittade jag ett par andra intressanta bilder:

Först N29 som svänger in på Lindbergsvägen 1970

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/41_33r.jpg)


Därefter två bilder på samma buss vid samma tillfälle på Poppelgatan, ändhållplatsen på Lungnet

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/41_35r.jpg)

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/41_36r.jpg)


När jag letade fann jag även en bild på den andra lite större nyboxern, N501. Garaget den 4 november 1969

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/36_22r.jpg)


Samma dag lyckades jag fånga denna pärla som jag inte kan låta bli att visa, även om den väl hör hemma på lastbilsforum. Varbergs stads elbil som användes för byte av trasiga glödlampor i gatubelysningen poserade av en händelse för mig vid en av de fina armaturerna vid fästningen.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/36_25r.jpg)
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Gunnar D skrivet 07 januari 2011, 23:55:28 PM
Intressanta bilder från västkustspärlan Varberg!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 08 januari 2011, 00:20:01 AM
Tack för dessa bilder! Just N198/DKH598 är mycket bekant då det blev en del resor i yngre dagar på somrarna mellan Brunnsparken och Apelviken med just denna - och även andra kul bussar.  :)
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: groenis skrivet 08 januari 2011, 02:42:34 AM
Elbilens historia skulle vara kul att veta då det tydligen bara finns ett exemplar kvar som är renoverat i Västerås

/Lennart
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Bengt H skrivet 08 januari 2011, 11:03:38 AM
Citat från: groenis skrivet 08 januari 2011, 02:42:34 AM
Elbilens historia skulle vara kul att veta då det tydligen bara finns ett exemplar kvar som är renoverat i Västerås

/Lennart

Det är sannolikt just denna elbil som finns i Västerås. Den togs först om hand av Spårvägssällskapet och hamnade i Malmköping. Tillsammans med en del andra fordon som inte tillhörde sällskapets "kärnverksamhet" övertogs den av en förening som jag tror hette Svenska lastvagnsmuseet (SLAM). Såvitt jag vet finns de fordon som tillhörde SLAM fortfarande kvar på olika håll och elbilen kan därför mycket väl finnas i Västerås. För övrigt var elbilen som jag först minns den gråmålad, men den blev senare gul i likhet med stadens andra arbetsfordon.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: BengaB40 skrivet 08 januari 2011, 16:57:56 PM
Hej! De fina bussbilderna frän Varberg väcker minnen från början av 70-talet vid ett antal vistelser där! Av bussar minns jag då några f.d. SJ SKV Volvo B635:or och f.d. GS Volvo B655:or. Den gamla Scania 4:an måste vara bland de äldsta bussarna som byggdes om till högertrafik! Hur länge gick den i trafik? Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2011, 19:24:24 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 08 januari 2011, 16:57:56 PM
Hej! De fina bussbilderna frän Varberg väcker minnen från början av 70-talet vid ett antal vistelser där! Av bussar minns jag då några f.d. SJ SKV Volvo B635:or och f.d. GS Volvo B655:or. Den gamla Scania 4:an måste vara bland de äldsta bussarna som byggdes om till högertrafik! Hur länge gick den i trafik? Hälsn. BengaB40
N29 avregistrerades 1971, men kan ha ställta av redan 1970.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2011, 19:27:56 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 januari 2011, 21:24:14 PM
De sista nyboxerbussarna jag har haft koll på tillverkades 1963. Många företagare ville hellre ha boxerkarossen än den i lättmetall. Den på bilden är nog unik i sitt slag tror jag, med två dörrar och sidorutor som inte är helt i nivå med den öppningsbara hos chauffören om ni förstår. På sextiotalet när jag först var på fågelskådning på Getterön kördes linjen med Scania 4:a och gammal Boxerkaross. Hade tvåsiffrigt N-regnummer. Finns det inte en bok eller häfte som behandlar stadstrafiken i Varberg. Har för mig att jag bläddrade i en när vi var där på semester i mitten av 2000-talet.
Mvh Jan G
Jag har inte hört talas om någon bussbok om just Varberg, men väl om Falkenberg. Kan det vara den senare Du tänker på? Men om det nu skulle finnas en Varbergs-bok så vore det verkligen trevligt!
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: v-aros skrivet 08 januari 2011, 21:19:08 PM
Citat från: groenis skrivet 08 januari 2011, 02:42:34 AM
Elbilens historia skulle vara kul att veta då det tydligen bara finns ett exemplar kvar som är renoverat i Västerås

/Lennart

Hej!
Här kommer några länkar om elbilen i Västerås:

http://www.youtube.com/watch?v=e9rKabJU-fg
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article551962.ece

Mvh v-aros
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Bengt H skrivet 08 januari 2011, 22:01:01 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2011, 19:24:24 PM
N29 avregistrerades 1971, men kan ha ställta av redan 1970.

Jag har några bilder på N29 från någon gång i november - december 1970 då den också gick på sin normala linje Lugnet – Kustsanatoriet. Det är kanske troligt att den gick 1970 ut.

Vad det gäller elbilen blir jag lite mer skeptisk efter att ha sett You-tubeklippet. Om det är samma bil, är den delvis ombyggd. Skåpet bakom förarhytten är annorlunda och dessutom saknas kranen. Men det är i och för sig sådant som kan ändras och kanske är det nuvarande skicket orginal och att den var ombyggd i det skick som den är i på bilden från fästningsvallen i Varberg.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 09 januari 2011, 09:32:06 AM
Hej! Tänk vilka bilder som finns och vilken tur att vi får se dem! N 29 åkte jag inte med, jag stod vid gamla fågeltornet vid flygfältet och såg och hörde den passera gång på gång. Frågan är var jag såg bilderna på Varbergsbussarna, i Varberg och kanske på någon turistbyrå eller så. Det var en historik över företaget i alla fall med flera bussbilder troligen i färg.

Vad gäller den bevarade ASEA-lastbilen i Västerås kommer den från ett företag där den stått undanställd länge, allt enligt artikeln i Nostalgia (det var väl Nostalgia??). Man frågar sig vad det blev av belysningsbilen från Varberg!

Förresten stannade jag upp vid det här ovannämnda sextiotalstillfället vid busstationen och tittade lite på turlistorna. Där fanns en linje utåt landsbygden som kördes en dag per månad!

Mvh jan g
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 09 januari 2011, 18:33:14 PM
Jag har under eftermiddagen funderat över var jag läste om stadsbussföretaget i Varberg, jag minns att det var ett privatföretag. Spåren tycks leda till något slags turistbutik inne på fästningen och att det kan ha varit ett kapitel i en bok med Varbergsinnehåll. Någon Varbergare här som känner till detta?
Mvh Jan G
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 09 januari 2011, 22:27:10 PM
  Många Hembygdsböcker  kan ha historik over likala buss-och andra transportmedel
  och dess utövare/ägare.
  Kan det ha varit en sådan isåfall?
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: BengaB40 skrivet 10 januari 2011, 13:56:01 PM
Hej! I en Varbergs-bok med titeln FRÅN ROSENFRED TILL SÖDERS HÖJDER av Ture Isaksson och Gunnar Carlsson kan man läsa lite historik om bussarna där. Ernst Trulsson köpte buss-rörelsen av Varbergs Droskstation 1945 och utvecklade företaget med ett antal ScV-bussar under några decennier. Det finns ett fotografi i boken med ScV N159 och en annan buss som vänder aktern till, regnr N125. Båda bussarna ser ut att vara från sent 40-tal och SKV:are. På bokens omslag finns dessutom en färgbild tagen vid samma tillfälle med en yngre SKV-buss stående vid bensinstationen/verkstaden som också ägdes av Trulsson. Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 10 januari 2011, 14:54:56 PM
Jaja! Den boken måste det vara!
Mvh Jan G
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 10 januari 2011, 21:04:13 PM
Mycket trevliga bilder. Jag har en dålig utskrift av en färgbild på DKH598 tagen av Peter Ödén 1975. Har den m.fl. Varbergsbilder visats på gamla Buss-Snack?

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: yngrot skrivet 12 januari 2011, 23:27:02 PM
Fina bilder minns från barndomen när vi åkte buss från Espevik till Varberg ..har för mig det var ett garage i Kärradal?  Blå vita har jag för mig de var nån som minns eller har bilder??
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 januari 2011, 17:40:27 PM
Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2011, 23:27:02 PM
Fina bilder minns från barndomen när vi åkte buss från Espevik till Varberg ..har för mig det var ett garage i Kärradal?  Blå vita har jag för mig de var nån som minns eller har bilder??
Det rörde sig helt säkert om Östen Anderssons Omnibustrafik i Kärradal i Åskloster. Från 1975-01-01 hette företaget HB Kärrabuss. 1981-06-12 såldes det till Uno Andersson, delägare i Varbergs Buss och Varbergs Omnibustrafik. Jag var senast och tittade på bussarna vid garaget i Kärradal för ca 35 års sedan, så jag har glömt var exakt garaget låg. I varje fall köpte företaget in en begagnad Scania CR85 år 1978, vilken avyttrades 1982 till det företag jag körde extra för just då. Bussen såldes billigt eftersom man trodde att motorn var slut och läckte olja. Så var inte fallet, utan det var bara ett litet läckage på ett oljerör till turbon. Således ett bra bussköp! Bussen gick dessutom väldigt fint, trots bladfjädringen.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 januari 2011, 18:19:38 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 10 januari 2011, 13:56:01 PM
Hej! I en Varbergs-bok med titeln FRÅN ROSENFRED TILL SÖDERS HÖJDER av Ture Isaksson och Gunnar Carlsson kan man läsa lite historik om bussarna där. Ernst Trulsson köpte bussrörelsen av Varbergs Droskstation 1945 och utvecklade företaget med ett antal ScV-bussar under några decennier. Det finns ett fotografi i boken med ScV N159 och en annan buss som vänder aktern till, regnr N125. Båda bussarna ser ut att vara från sent 40-tal och SKV:are. På bokens omslag finns dessutom en färgbild tagen vid samma tillfälle med en yngre SKV-buss stående vid bensinstationen/verkstaden som också ägdes av Trulsson. Hälsn. BengaB40
Enligt bussboken från 1938 påbörjades busstrafiken i Varberg med omnejd år 1930 och hette då (=1938) AB Varbergs Droskstation. Ernst Adrian Trulson (född 1889) anges som anställd i företaget sedan 1928 och kallas trafikföreståndare och verkstadsinnehavare. Enligt en annan uppgift bildades företaget 1928-06-30. Det anges också att Trulson övertog företaget 1931, samt fungearr som förestånadre för bolagets omnibustrafik.

Kan man dra den slutsaten att företaget bildades 1928 som något slag av verkstad (bilverkstad?), att Trulson blev anställd redan från starten, att verkstaden(?) startade omnibustrafik 1930, att Trulson övertog både verkstaden och busstrafiken 1931, samt att han sedan bildade aktiebolaget Varbergs Droskstation?

Enligt en uppgift jag har skedde namnändring till AB Varbergs Omnibustarfik 1948-08-27 (då var Ernst Adrian Trulson 59 år). Förmodligen hade han en son (också med namnet Ernst?) som tog över och drev företaget fram till 1978. Därefter tog nya ägare över (var det Uno Andersson, Bertil Andersson och Berndt Johansson?). Då hade inte en enda ny buss köpts sedan 1968, förutom en turistbuss Vo/Van Hool år 1976, utan "nyinköpen" under 1970-talet utgjordes uteslutande av gamla bussar från SJ, Göteborgs Spårvägar och Borås Lokaltrafik.

Kända nyinköpta bussar efter kriget är:
N110 ScV B16/SKV? år 1947
N120 ScV B21/SKV år 1947
N29 ScV B16/SKV år 1949
N159 ScV 2B22/SKV år 1949
N125 ScV B62/SKV år 1951
N500 ScV B42/SKV år 1953
N501 ScV B63/SKV år 1954
N502 MB O321H år 1959
N198 ScV B65/SKV år 1962
N503 MB O302 år 1967
N504 Sc CF100L år 1968
JNF320 Vo B58/van Hool år 1976

Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: BengaB40 skrivet 13 januari 2011, 19:21:55 PM
Hej! Här kommer några fakta från boken som jag nämnde i ett tidigare inlägg:

Ernst Trulsson född i Förkärla, Blekinge 1899.
Flyttade till Varberg 1928.
Blev anställd vid Varbergs Droskstations Verkstad samma år.
Droskstationen startade busstrafik 1929.
Trulsson övertar verkstaden 1931.
Trulsson övertar hela företaget inklusive bussar 1945.
Trulsson säljer verkstaden till sönerna Lars och Nils 1947 och koncentrerar sig på busstrafiken. Även taxi och ambulanstjänst ingick tydligen i verksamheten. Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 13 januari 2011, 19:25:57 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 januari 2011, 18:19:38 PM
Enligt bussboken från 1938 påbörjades busstrafiken i Varberg med omnejd år 1930 och hette då (=1938) AB Varbergs Droskstation. Ernst Adrian Trulson (född 1889) anges som anställd i företaget sedan 1928 och kallas trafikföreståndare och verkstadsinnehavare. Enligt en annan uppgift bildades företaget 1928-06-30. Det anges också att Trulson övertog företaget 1931, samt fungearr som förestånadre för bolagets omnibustrafik.

Kan man dra den slutsaten att företaget bildades 1928 som något slag av verkstad (bilverkstad?), att Trulson blev anställd redan från starten, att verkstaden(?) startade omnibustrafik 1930, att Trulson övertog både verkstaden och busstrafiken 1931, samt att han sedan bildade aktiebolaget Varbergs Droskstation?

Enligt en uppgift jag har skedde namnändring till AB Varbergs Omnibustarfik 1948-08-27 (då var Ernst Adrian Trulson 59 år). Förmodligen hade han en son (också med namnet Ernst?) som tog över och drev företaget fram till 1978. Därefter tog nya ägare över (var det Uno Andersson, Bertil Andersson och Berndt Johansson?). Då hade inte en enda ny buss köpts sedan 1968, förutom en turistbuss Vo/Van Hool år 1976, utan "nyinköpen" under 1970-talet utgjordes uteslutande av gamla bussar från SJ, Göteborgs Spårvägar och Borås Lokaltrafik.

Kända nyinköpta bussar efter kriget är:
N110 ScV B16/SKV? år 1947
N120 ScV B21/SKV år 1947
N29 ScV B16/SKV år 1949
N159 ScV 2B22/SKV år 1949
N125 ScV B62/SKV år 1951
N500 ScV B42/SKV år 1953
N501 ScV B63/SKV år 1954
N502 MB O321H år 1959
N198 ScV B65/SKV år 1962 > DKH598  (5)
N503 MB O302 år 1967 > FKJ903  (3)
N504 Sc CF100L år 1968 > DKH884 (var det inte en BF76/SKV?)  (4)
JNF320 Vo B58/van Hool år 1976  (5)


Tack för en intressant redogörelse från en som tillbringat ett par sommarveckor i Varberg under alla år och som yngre fascinerades över den synnerliga ålderdomliga bussparken jämfört med hemma i Borås. Har kompletterat ovanstående med de av mig kända nya reg.numren på de uppräknade bussarna samt inventarienummer.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 januari 2011, 20:47:12 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 13 januari 2011, 19:21:55 PM
Hej! Här kommer några fakta från boken som jag nämnde i ett tidigare inlägg:

Ernst Trulsson född i Förkärla, Blekinge 1899.
Flyttade till Varberg 1928.
Blev anställd vid Varbergs Droskstations Verkstad samma år.
Droskstationen startade busstrafik 1929.
Trulsson övertar verkstaden 1931.
Trulsson övertar hela företaget inklusive bussar 1945.
Trulsson säljer verkstaden till sönerna Lars och Nils 1947 och koncentrerar sig på busstrafiken. Även taxi och ambulanstjänst ingick tydligen i verksamheten. Hälsn. BengaB40
Tack för dessa uppgifter! Nu klarnade det en hel del!
Trulson var dock född 1889, och gifte sig 1912.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: BengaB40 skrivet 13 januari 2011, 21:05:45 PM
Hej! Bra att det finns många källor att ösa ur! Intressant med busslistorna! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: yngrot skrivet 15 januari 2011, 00:03:19 AM
Vilka vagnar köptes från Borås??  Jag minns inte vilka trots att jag sett några av dem i Varberg..
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 15 januari 2011, 01:26:20 AM
Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2011, 00:03:19 AM
Vilka vagnar köptes från Borås??  Jag minns inte vilka trots att jag sett några av dem i Varberg..

Jag minns själv när f d BL 125, 127 och 138 dök upp i Varberg. De båda förstnämnda kom samtidigt och fick den äldre gul-röda färgen medan 138 kom något senare och fick den nyare färgsättningen i gul-orange. Tyvärr har jag inte mina anteckningar tillgängliga i skrivande stund men jag tror det var 1978 resp 1981. Tidigare såldes bl a, om jag minns rätt, 99, 111, 112 och 117 till Varberg.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2011, 09:04:56 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 januari 2011, 01:26:20 AM
Jag minns själv när f d BL 125, 127 och 138 dök upp i Varberg. De båda förstnämnda kom samtidigt och fick den äldre gul-röda färgen medan 138 kom något senare och fick den nyare färgsättningen i gul-orange. Tyvärr har jag inte mina anteckningar tillgängliga i skrivande stund men jag tror det var 1978 resp 1981. Tidigare såldes bl a, om jag minns rätt, 99, 111, 112 och 117 till Varberg.

Jag hittar dessa:
99   P 118   FWK 988   Volvo B65506 Hägglund   1958   655-929      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik
111   P 346   BFK 266   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1708      1+2+0  > 1977 t Varbergs Omnibustrafik
112   P 175   EUJ 755   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1908      1+2+0  > 1977 t Varbergs Omnibustrafik
114   P 262   AGZ 812   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1910      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik
117   P 314   ANF 844   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-2125      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik
122   P 141   APH 371   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-2140      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik
125   P 300   AXP 410   Volvo B75506 Säffle   1965   755-171   1189   1+2+0  > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 6
127   P 525   AYK 545   Volvo B75506 Säffle   1965   755-173   1191   1+2+0  > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 8
138   PA 213 ANE 373   Volvo B75506 Säffle   1967   755-548   1225   1+2+0  > 1981 t Varbergs Omnibustrafik 12

Kolumnerna avser i tur och ordning Borås inventarienummer, gammalt regnummer, nytt regnummer, tillverkare och typ, årsmodell, chassinummer, karossnummer, dörrställning.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 15 januari 2011, 14:50:04 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2011, 09:04:56 AM
Jag hittar dessa:
99   P 118   FWK 988   Volvo B65506 Hägglund   1958   655-929      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik 9
111   P 346   BFK 266   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1708      1+2+0  > 1977 t Varbergs Omnibustrafik 11
112   P 175   EUJ 755   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1908      1+2+0  > 1977 t Varbergs Omnibustrafik 10
114   P 262   AGZ 812   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-1910      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik 8
117   P 314   ANF 844   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-2125      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik 7
122   P 141   APH 371   Volvo B65506 Hägglund   1962   655-2140      1+2+0  > 1976 t Varbergs Omnibustrafik 6
125   P 300   AXP 410   Volvo B75506 Säffle   1965   755-171   1189   1+2+0  > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 6
127   P 525   AYK 545   Volvo B75506 Säffle   1965   755-173   1191   1+2+0  > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 8
138   PA 213 ANE 373   Volvo B75506 Säffle   1967   755-548   1225   1+2+0  > 1981 t Varbergs Omnibustrafik 12

Kolumnerna avser i tur och ordning Borås inventarienummer, gammalt regnummer, nytt regnummer, tillverkare och typ, årsmodell, chassinummer, karossnummer, dörrställning.
Stämmer bra. Jag har lagt till resterande inv.nr hos Varbergs Omnibus. Som synes hade vissa Borås-bussar ett kort liv i Varberg innan de blev utbytta mot nyare dito.
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 15 januari 2011, 15:40:43 PM
En av Peter Ödéns färgbilder visade en Säffle i Varberg. Finns det möjlighet att få en repris? Det måste ha varit omkring 2004 de visades.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 15 januari 2011, 18:13:19 PM
Citat från: Ola Almquist skrivet 10 januari 2011, 21:04:13 PM
Mycket trevliga bilder. Jag har en dålig utskrift av en färgbild på DKH598 tagen av Peter Ödén 1975. Har den m.fl. Varbergsbilder visats på gamla Buss-Snack?

M.v.h.
Ola

Jag skulle ha kollat SBH först. Där finns denna bild. Säfflen finns dock inte med, med det gick kanske inte att identifiera vilken det var.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: yngrot skrivet 15 januari 2011, 20:37:16 PM
Tack Staffan och Bernt ,de gamla Hägglundare minns jag att jag sett i Varberg men inte vilka och inte heller att de köpte så många .. lite Ot men vilka såldes till Tranås ??
Titel: SV: Lugnet på Kustsanatoriet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2011, 21:52:54 PM
Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2011, 20:37:16 PM
Tack Staffan och Bernt ,de gamla Hägglundare minns jag att jag sett i Varberg men inte vilka och inte heller att de köpte så många .. lite Ot men vilka såldes till Tranås ??

Svar i ny tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41946.0