Som ett resultat av att riksdagen har beslutat att sänka körkortsåldern för bussförare från 21 till 18 år startar i höst ca 25 gymnasier i landet utbildning av bussförare. Den utbildningsmöjligheten har inte funnits tidigare. Från start finns det utbildningsplatser för omkring 250 ungdomar som går ut grundskolan.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/01/05/ny-bussforarutbildning-infors-pa-25-gymnasier/
Mycket intressant tycker jag! Först var jag skeptisk till att 18-åringar ska sitta bakom ratten på en buss men med kravet på avklarad gymnasieutbildning kanske det inte blir så dumt? :D Att fylla de 250 platserna blir nog inte så jättesvårt. Finns säkert en och annan bussgalning som tar chansen, jag skulle iaf ha gjort det ;)
Citat från: Mrbuss skrivet 05 januari 2011, 14:03:29 PM
Mycket intressant tycker jag! Först var jag skeptisk till att 18-åringar ska sitta bakom ratten på en buss men med kravet på avklarad gymnasieutbildning kanske det inte blir så dumt? :D Att fylla de 250 platserna blir nog inte så jättesvårt. Finns säkert en och annan bussgalning som tar chansen, jag skulle iaf ha gjort det ;)
Jag letade lite, men hittade ingenting här i Stockholm. Skulle säkert vara jätteroligt, problemet är bara att man antagligen inte kommer att få högskolebehörighet, vilket gör det alternativit tämligen ointressant för min del...
Citat från: calken skrivet 05 januari 2011, 14:45:22 PM
Jag letade lite, men hittade ingenting här i Stockholm. Skulle säkert vara jätteroligt, problemet är bara att man antagligen inte kommer att få högskolebehörighet, vilket gör det alternativit tämligen ointressant för min del...
Nog får man väl högskolebehörighet, kan inte tänka mig annat. Det måste väl vara uppbyggt så att man läser grundämnena samt diverse annat och utöver det har kurser i YKB samt övningskörning? :o
Citat från: Mrbuss skrivet 05 januari 2011, 17:54:43 PM
Nog får man väl högskolebehörighet, kan inte tänka mig annat. Det måste väl vara uppbyggt så att man läser grundämnena samt diverse annat och utöver det har kurser i YKB samt övningskörning? :o
Nix, antagligen så blir det som de andra transportprogrammen som startar i höst, man får en yrkesexamen men ingen högskolebehörighet. Så är det i alla 12 yrkesförberedande program.
Vill man studera vidare så får man gå högskoleförberedande program.
Läs mer här: http://gyantagningen.se/gymnasieskolan2011.4.2a2d051812a9a1736fe80007952.html
Citat från: Mrbuss skrivet 05 januari 2011, 14:03:29 PM
Mycket intressant tycker jag! Först var jag skeptisk till att 18-åringar ska sitta bakom ratten på en buss men med kravet på avklarad gymnasieutbildning kanske det inte blir så dumt? :D Att fylla de 250 platserna blir nog inte så jättesvårt. Finns säkert en och annan bussgalning som tar chansen, jag skulle iaf ha gjort det ;)
En och annan bussmupp blir det säkert, men 250 bussmuppar? Jag är tveksam till att någon är så korkad att dom väljer denna inriktning. Det är mycket smartare att välja lastbil i så fall. Busskortet får man ju ändå gratis om man vill jobba med det senare. Alltså är det bättre att mjölka skolan på något som verkligen är värt pengar = CE kort.
Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 18:09:01 PM
En och annan bussmupp blir det säkert, men 250 bussmuppar? Jag är tveksam till att någon är så korkad att dom väljer denna inriktning. Det är mycket smartare att välja lastbil i så fall. Busskortet får man ju ändå gratis om man vill jobba med det senare. Alltså är det bättre att mjölka skolan på något som verkligen är värt pengar = CE kort.
Det kan hända att det blir rätt populärt, men frågan är hur det kommer att se ut på sikt. Visst kommer man kanske få ut ett gäng utbildade förare per år från skolorna, men kommer de verkligen att stanna i yrket i många år med tanke på lönenivån och arbetstiderna? Är alla dessa första kullen unga förare kvar i yrket ett decennium efter examen, när de är 28 år och t.ex skaffat barn?
Det är inte så säkert att man kan få sitt busskörkort gratis.
Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 18:09:01 PM
Busskortet får man ju ändå gratis om man vill jobba med det senare.
Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2011, 18:48:36 PM
Det kan hända att det blir rätt populärt, men frågan är hur det kommer att se ut på sikt. Visst kommer man kanske få ut ett gäng utbildade förare per år från skolorna, men kommer de verkligen att stanna i yrket i många år med tanke på lönenivån och arbetstiderna? Är alla dessa första kullen unga förare kvar i yrket ett decennium efter examen, när de är 28 år och t.ex skaffat barn?
Håller med Ersa. Arbetsvillkoren måste bli bättre. Som det är nu är det inte ok. Att tex sitta på en större bussterminal och ha uppehåll i 3h och bara få 17% betalt av timlönen är inte ok, inte i heller en ramtid på 13h och bara betalt för 8h. Många som hör om vilken arbetssituation bussförarna har drar sig verkligen för detta jobb, speciellt bland ungdomar. Att sedan Jan Bosaeus, ordförande för Bussarbetsgivarna och även vd i Nobina Sverige tycker att detta är bra kan jag förstå.
Visst är det brist på bussförare, men bara i storstäderna.
Jag vet jag låter lite negativ men jag försöker bara att se det från en realistisk sida. Det kanske blir jätte bra......
Citat från: Lusan skrivet 05 januari 2011, 19:08:01 PM
Visst är det brist på bussförare, men bara i storstäderna.
Det säger väl ändå en del? Vi har en arbetslöshet på 10% och brist på bussförare?
Klart jobben är tillsatta på landsbygden, där är människorna glada att ha ett jobb att gå till. Råder lite annan mentalitet där.
Ni pratar om det här som om det bara är linjechaffisar som ska utbildas.
Finns nog en hel del beställningsbolag som kan tänka sig att ta in en kille med gedigen gymnasieutbildning istället för någon som har tagit kortet via körskola och sen inte kört speciellt mycket men ändå varit överallt.
Jag gick transport på gymnasiet och av dom 16 eleverna i min klass så fick dom 14 som fortfarande var intresserade jobb direkt efter skolan på åkerier som dom hade haft praktik på. Jag tror att minst tio personer är kvar i branschen nu 18år senare.
Busskort ändå gratis?
Det är inget man får på "köpet" idag om man tar CE kort.
Man får vackert köra upp för D/DE behörighet och skriva teori och YKB prov.
Några 250 bussmuppar blir det inte.... ser själv resultatet av de deltagare som gick utbildningen tillsammans med mig som kör buss idag och det är 6 av 13 elever varav 2 inte klarade uppkörningen.
//Veronica
Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 18:09:01 PM
En och annan bussmupp blir det säkert, men 250 bussmuppar? Jag är tveksam till att någon är så korkad att dom väljer denna inriktning. Det är mycket smartare att välja lastbil i så fall. Busskortet får man ju ändå gratis om man vill jobba med det senare. Alltså är det bättre att mjölka skolan på något som verkligen är värt pengar = CE kort.
Det finns säkert beställningbolag som tar in unga nyutexaminerade, tror de dock är lätträknade, funkar inte så att man bara börjar köra beställningstrafik första dagen.
Sen är det nog inte så många "tjejer & killar" som kanske kastar sig ut i beställningtrafiken för alla passar inte för det eller är inte byxade för det.
Citat från: Blue skrivet 05 januari 2011, 21:47:03 PM
Ni pratar om det här som om det bara är linjechaffisar som ska utbildas.
Finns nog en hel del beställningsbolag som kan tänka sig att ta in en kille med gedigen gymnasieutbildning istället för någon som har tagit kortet via körskola och sen inte kört speciellt mycket men ändå varit överallt.
Jag gick transport på gymnasiet och av dom 16 eleverna i min klass så fick dom 14 som fortfarande var intresserade jobb direkt efter skolan på åkerier som dom hade haft praktik på. Jag tror att minst tio personer är kvar i branschen nu 18år senare.
Vad kostar ett busskörkort då?
Jag har hört att C/CE är kanske upp på 500 000 kr elr mer.
Citat från: Gabi94 skrivet 06 januari 2011, 02:09:36 AM
Vad kostar ett busskörkort då?
Jag har hört att C/CE är kanske upp på 500 000 kr elr mer.
Va?!
Om man behöver lägga en halv miljon på ett körkort så ska man nog satsa på
en annan karriär ;D
Ett busskort kostar idag ca 60.000 SEK på privat körskola.
Går du tex en eftergymnasial utbildning typ Svetrak så kostar det ca 35-40.000 SEK.
Du betalar dock inte för själva utbildningen men den är CSN grundande och man kan låna där för att överleva de veckor man går på skolan, för jobba det hinner man inte. Det är mer än heltid vissa dagar.
Citat från: Gabi94 skrivet 06 januari 2011, 02:09:36 AM
Vad kostar ett busskörkort då?
Jag har hört att C/CE är kanske upp på 500 000 kr elr mer.
Citat från: Veronica skrivet 06 januari 2011, 02:00:23 AM
Busskort ändå gratis?
Det är inget man får på "köpet" idag om man tar CE kort.
Man får vackert köra upp för D/DE behörighet och skriva teori och YKB prov.
Det var nog inte så han menade.
Jag tolkade inlägget så som att det är bättre att ta CE kortet via gymnasieskolan
för att man ändå kan få utbildningen av D kortet betalt från en framtida arbetsgivare.
Kan man få den gratis inte direkt efter B-kortet.
T.ex, jag söker ett buss jobb i Nobina S-tälje, ger dom mig D-kort efter nån prov?
Citat från: Veronica skrivet 06 januari 2011, 02:15:53 AM
Ett busskort kostar idag ca 60.000 SEK på privat körskola.
Ja det är väl verkligen ett cirka.
Jag tog mitt D-kort privat på Grönlunds och körde 7 lektioner á 1800:-
Teorin läste jag själv, och sen gick jag en YKB kurs som inte var lika omfattande då som idag
så mitt landade på c:a 15-17000 nånstanns.
YKB teorin kostar idag endast ca 25.000 riksdaler..... och det kommer du inte ifrån idag om du tar D/DE behörighet.
Sen hänger det naturligtvis på hur många körlektioner du måste ta men det var ett snittpris som jag fick när jag ringde runt.
Citat från: MartinMartin skrivet 06 januari 2011, 02:20:34 AM
Ja det är väl verkligen ett cirka.
Jag tog mitt D-kort privat på Grönlunds och körde 7 lektioner á 1800:-
Teorin läste jag själv, och sen gick jag en YKB kurs som inte var lika omfattande då som idag
så mitt landade på c:a 15-17000 nånstanns.
Det var så jag tolkade det!
Det finns arbetsgivare som betalar en utbildning på D/DE behörighet idag men framöver tror jag det kommer blir tuffare för det är bara inte att köra buss som räknas. Det är så mycket mer och arbetsgivarena kan solla kraftigt, jag tror nog man får tänka två gånger om man ska byta inriktning om man kört lastbil innan.
Citat från: MartinMartin skrivet 06 januari 2011, 02:16:03 AM
Det var nog inte så han menade.
Jag tolkade inlägget så som att det är bättre att ta CE kortet via gymnasieskolan
för att man ändå kan få utbildningen av D kortet betalt från en framtida arbetsgivare.
Jag hoppas att detta blir bra och att de som väljer att gå denna utbildning även får jobb. Var kommer utbildningarna att finnas?
Citat från: KG skrivet 05 januari 2011, 21:43:22 PM
Det säger väl ändå en del? Vi har en arbetslöshet på 10% och brist på bussförare?
Klart jobben är tillsatta på landsbygden, där är människorna glada att ha ett jobb att gå till. Råder lite annan mentalitet där.
Prova att söka ett bussförar jobb någon annan stans än i storstäderna. Du får bara till svars att det finns inget (förutom Nobina i Sörmland. Varför de hela tiden söker folk kan man fundera på). Dessutom är det mer eller mindre så att det alltid är timtjänster som erbjuds om man nu lyckas få ett jobb någon annan stans än landsbyggden. Kan tom vara svårt att få jobb i regioner med stor tillväxt, tex Skåne om man då inte vill köra på lite timmar då och då.
Sedan finns det en risk att arbetsgivare väljer nya bussförare då de kan få en lägre lönekostnad. Marknaden är hård med alla upphandlingar, kan man spara någonstans så gör man. Nu inte sagt att det är så och att alla gör så. Bra är att låta dessa nya bussförare kliva direkt in i löneklass 3, det gjorde jag, på så vis minimerar man risken att arbetsgivare bara anställer "gröna" förare och de med lång arbetslivserfarenhet inte är intressanta längre.
Citat från: Lusan skrivet 06 januari 2011, 13:14:58 PM
Sedan finns det en risk att arbetsgivare väljer nya bussförare då de kan få en lägre lönekostnad. Marknaden är hård med alla upphandlingar, kan man spara någonstans så gör man. Nu inte sagt att det är så och att alla gör så. Bra är att låta dessa nya bussförare kliva direkt in i löneklass 3, det gjorde jag, på så vis minimerar man risken att arbetsgivare bara anställer "gröna" förare och de med lång arbetslivserfarenhet inte är intressanta längre.
Jag undrar om det är så att företagen hellre väljer nybörjare. De rekryterare på stora bussfirmor jag har haft att göra med har alla velat ha in erfarna "självgående" förare hellre än helt gröna nybörjare som ibland vill ställa frågor. För även på stora firmor borde man ju ha insett att även om erfarna förare ligger i en högre löneklass så kan det ändå bli ett billigare slutresultat i form av färre reparationer och misstag.
Nu ska ingen tro att jag rackar ner på alla yngre förare och kallar dem för mer skadebenägna, utan när det är så hänger det oftast ihop med bristande internutbildning. Och som vi alla vet är ju inte många bussfirmor (oavsett storlek) speciellt benägna att vilja utbilda förare så mycket, då detta helt klart är en stor utgift för dem. Redan när jag började köra buss själv för snart tio år sedan var internutbildningsnivån på en lite väl låg nivå.
Citat från: Gabi94 skrivet 06 januari 2011, 02:09:36 AM
Vad kostar ett busskörkort då?
Jag har hört att C/CE är kanske upp på 500 000 kr elr mer.
Lägg till 200 000, så har du ungefär så mycket pengar som krävs för att betala en utbildning till trafikpilot. Dock var det väl busskörkort som diskuterades? ;)
Citat från: SimonB skrivet 06 januari 2011, 18:00:13 PM
Lägg till 200 000, så har du ungefär så mycket pengar som krävs för att betala en utbildning till trafikpilot. Dock var det väl busskörkort som diskuterades? ;)
Det är jag tveksam till om det stämmer, polaren lånade en bit över miljonen när han utbildade sig för tre fyra år sedan.
Mitt kort kostade mig 5000:- (1994) och då var det CE och DE jag tog. 3 lektioner på buss, 5 på lastbilen med släp + teori. Vad är det mer som behövs?
Citat från: Ville skrivet 08 januari 2011, 18:09:11 PM
Mitt kort kostade mig 5000:- (1994) och då var det CE och DE jag tog. 3 lektioner på buss, 5 på lastbilen med släp + teori. Vad är det mer som behövs?
...fler lektioner för den som eventuellt behöver träna mer.
Citat från: Ville skrivet 08 januari 2011, 18:09:11 PM
Mitt kort kostade mig 5000:- (1994) och då var det CE och DE jag tog. 3 lektioner på buss, 5 på lastbilen med släp + teori. Vad är det mer som behövs?
JA vad sägs om det som är lagkravnumera ett yrkeskompetensbevis
Citat från: mil skrivet 09 januari 2011, 17:39:04 PM
JA vad sägs om det som är lagkravnumera ett yrkeskompetensbevis
Jag själv tog D kort i våras med tillhörande Yrkeskompetensbevis sent i våras/tidigt i somras.
D kortet kostade 6k och YKB kostade 25k
Vad är YKB för nåt?
Citat från: Gabi94 skrivet 09 januari 2011, 19:21:47 PM
Vad är YKB för nåt?
YrkesKompetensBevis vilket gör att du får köra bussen att du har rätt utbildning för att framföra fordonet det ksall förnyas med jämmna mellan rum
Citat från: mil skrivet 09 januari 2011, 17:39:04 PM
JA vad sägs om det som är lagkravnumera ett yrkeskompetensbevis
YKB ska finnas fr.o.m. september 2015... Men innan dess...
Citat från: Ville skrivet 12 januari 2011, 21:43:31 PM
YKB ska finnas fr.o.m. september 2015... Men innan dess...
Då får du nog läsa på lite mera vad som gäller de som tar körkort efter 1 september 2009 skal lha yrkskompetensbevis för att få köra fordonet i yrkesmässig trafik de som hade behörigheten innan detta datumet behöver endast en fortbildnings utbildning och har despans till 2015 för man hör på hävdvunnarättigheter dvs erfarenhet
Se där, man lär sig något nytt varje dag :)
Har inte undersökt kraven eftersom jag kört buss sen 1995...
Behörighet tagen för D/DE efter 10/9 2008 måste även ta YKB för persontransporten.
YKB för C/CE måste tas efter 1/9 2009.
Citat från: mil skrivet 12 januari 2011, 21:46:47 PM
Då får du nog läsa på lite mera vad som gäller de som tar körkort efter 1 september 2009 skal lha yrkskompetensbevis för att få köra fordonet i yrkesmässig trafik de som hade behörigheten innan detta datumet behöver endast en fortbildnings utbildning och har despans till 2015 för man hör på hävdvunnarättigheter dvs erfarenhet