Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredrik Mattsson skrivet 03 januari 2011, 22:59:21 PM

Titel: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 03 januari 2011, 22:59:21 PM
eftersom AS SEBE har tagit över trafiken i Tartu från 2011-01-01, så är dessa begagnade inköpta..

429 BDH = www.svenskbusshistoria.se/go?id=40817 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=40817)
911 THV = www.svenskbusshistoria.se/go?id=7569 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=7569)

(http://www.fredrik-mattsson.se/temp/429BDH.jpg)
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 04 januari 2011, 01:50:58 AM
F.d. Veolia 0822 och 0826 alltså.
Stackars ester....

//Jonas G (som åkt alltför mycket i dessa och deras syskon i Partille)
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: yngrot skrivet 04 januari 2011, 09:25:53 AM
Men de får iaf ny lack mot när du såg dem  ;D och texten ser ju ut att vara estnisk ..
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Bussgubben skrivet 04 januari 2011, 14:37:09 PM
Jag har rattat dessa ett tag och vill påpeka att dessa var mycket goare än dagens B9S som finns idag!! Ni som inte har busskort ska nog inte klaga för mycket på dessa om ni aldrig har rattat dessa. Men därmed fanns skavanker på följande bussar av dessa som fanns i Partille:

Positivt/negativt
821: Accelerarar upp i hastighet fint och klarar backar utan problem / värme som inte fungerar bra
822: Bra acceleration som ovan / enda som inte fungerade så bra var radion som man fick sänka/höja ljudet tvärtom
823: Ok acceleration, CD stereo fanns/ sista bakdörrarna som e mycket sega, kuddsystemet som höjer och sänker hela bussen slutade att funka när som helst, men löstes genom att slå av huvudströmmen ett tag och sen blev allt normalt igen.
824: helt ok/ ingen display som funkar på radion
825: segt acc som fan men motorn gick mycket bra och inga missljud fanns och kass radio men ändå bland de mest fungerande.
826: den bästa som fanns, CD stereo/ inget negativt fanns
827: inget positivt alls / mycket slöare än både 825 och 828, ingen stereo som funkade, gisslande bromsar, sämsta bussen som fanns, brann dessutom
828: Cd stereo som fungerade /bland de sämsta men hellre den än 827
829: bra acceleration och nästan allt fungerade bra/ stereo som inte gick att sänka/höja, problemet löstes genom att man la in högtalarna i första hjälpen skåpet ovan, även den var med i brandolycka men klarade sig bättre än 827
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Ersa skrivet 04 januari 2011, 14:59:04 PM
Får jag som har kört B7LA i trafik under sex månader, förgäves försökt stänga luckor som öppnades under färd, frusit rejält vintertid, kört fast på alla möjliga ställen på plan mark och fått glykol över hela vinterjackan uttala mig då? ;)
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 04 januari 2011, 17:40:29 PM
vi får väl se vilka som går bäst i trafiken i Tartu :) om det är fabriksnya MAZ, Scania OmniCity eller dom begagnade Volvo B7LA, Van Hool A300 som införskaffats
dom som jag ännu hunnit lag in i databas, syns i PDF filen nedan.

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/sebe110104.pdf (http://www.fredrik-mattsson.se/temp/sebe110104.pdf)

och sen har ju TAK, Tallinn införskaffad sig 2 "nya" Omnlink från Veolia 4883 (466 TAK = 1466) och 4884 (318 TAK = 2318) inom parantes reg nr och int nr i
December.

håller på att försöka att föra över allt från gamla listan till en ny, som jag hoppas att bli klar med någon gång :) som då borde väl en lista som innehålla alla
gamla svenska bussar som hamnat i Estland :) och torde nästan bli 4000 totalt, med gammalt och nytt ;)
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Johan B skrivet 04 januari 2011, 18:58:13 PM
Det var jäkligt fin acceleration i dessa då de var nya (men när de kom upp i åren ville de gärna dra varvräknaren ut med fullast). Dels 310 hk och så vill jag minnas att de var utväxlade för att acca bra även i backar (linje 513 går uppför en lång backe i Partille med flertalet hlpl). Nackdelen var att de fungerade mindre bra på motorväg, 80-85 km/h och nålen strax in i rödmarkeringen. Tyvärr envisades Veolia att tursatta dessa på motorvägslinjen 503 alltför ofta. Dessutom tog man ju inte hand om dem ordentligt. När de var nya förekom något knas med så att de sjönk ihop bak om motorn var avslagen för länge (höjdes endast m h a norsk reset) vilket fick till följd att avgassystem och partikelfilter hyvlades av lite för ofta.
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Bussgubben skrivet 05 januari 2011, 11:24:50 AM
Citat från: Johan B skrivet 04 januari 2011, 18:58:13 PM
Det var jäkligt fin acceleration i dessa då de var nya (men när de kom upp i åren ville de gärna dra varvräknaren ut med fullast). Dels 310 hk och så vill jag minnas att de var utväxlade för att acca bra även i backar (linje 513 går uppför en lång backe i Partille med flertalet hlpl). Nackdelen var att de fungerade mindre bra på motorväg, 80-85 km/h och nålen strax in i rödmarkeringen. Tyvärr envisades Veolia att tursatta dessa på motorvägslinjen 503 alltför ofta. Dessutom tog man ju inte hand om dem ordentligt. När de var nya förekom något knas med så att de sjönk ihop bak om motorn var avslagen för länge (höjdes endast m h a norsk reset) vilket fick till följd att avgassystem och partikelfilter hyvlades av lite för ofta.

Jag har ju jobbat på Swebus sedan 2002 och slutade när de förlorade trafiken 2004 och kan säga att deras 4600-4617 var 3 ggr så dåliga som dessa, kylvattnet gick på dessa varje vecka för min del, mycket seg acceleration dessutom. Tacka vet jag 5013, 5017, 5018 och 4737 som jag klarade mig fint med. Men de allra bästa var B10LA vi hade i 4474-4482 serien, perfekt på motorväg dessutom, inget krångel med motorlucka eller kylarvätska som tog slut, de kunde gå i 100 km/h!!

Till Johan B: Alla 8 serien gick i 80 bara men 829 gick i 85, men lastbil med släp får också bara köra i 80 km/h vilket innebär att de klarade sig bra på motorväg! Men om du märkte att du såg en lång lastbil köra om B7LA, de kör 10 km/h för fort.
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 06 januari 2011, 01:36:58 AM
Det fanns ju Volvo B-10LA i 42XX-serien också men jag kommer inte riktigt ihåg exakt vilka nummer det var.
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Bussgubben skrivet 06 januari 2011, 14:27:05 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 06 januari 2011, 01:36:58 AM
Det fanns ju Volvo B-10LA i 42XX-serien också men jag kommer inte riktigt ihåg exakt vilka nummer det var.

Minns detta  :) Men de var inte heller helt perfekta faktiskt.
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: AL skrivet 06 januari 2011, 14:30:53 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 06 januari 2011, 01:36:58 AM
Det fanns ju Volvo B-10LA i 42XX-serien också men jag kommer inte riktigt ihåg exakt vilka nummer det var.

4262-4273?
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: Bussgubben skrivet 08 januari 2011, 17:57:53 PM
Citat från: AL skrivet 06 januari 2011, 14:30:53 PM
4262-4273?

Exakt så var detta!!  :D Tack för uppfriskning av minnet, minns att 2 st av dessa blev lackade helblåa senare dessutom.
Titel: SV: Volvo B7LA vagnar som får nytt förtroende
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 08 januari 2011, 18:50:25 PM
Intressant!
Kommer att inleda min vintersemester med en veckas rundresa i Estland. Bland annat kommer det att bli tre nätter i just Tartu, med tanke på att få alla nya Seben fotograferade.