Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: reseguiden86 skrivet 02 januari 2011, 19:24:44 PM

Titel: Problem med MAN
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 02 januari 2011, 19:24:44 PM
Vet inte om det är fler städer än Borås som råkat ut för Att man bussarna strular och så?

1:a några av nytillskotten från Gbg strular enormt mycket och då rör det sig om bakdörrarna som är innåtgående. Hitills så har jag sett -7-8 personer klämmas och en gång en med barnvagn då heller klämmskydden inte fungerar, nån mer som råkat ut för detta??


2:a Lite problematiskt var det med om det var 070 eller 072 här om dagen när bussen var på väg till hässleholmen, när den hade kommit till hässleholmen så slog dörrautomatiken till under färd och och bussen signalerade för att bakdörrarna var öppna fast dom var stängda och dom var utåtgående..

Hur föraren än gjorde då gick det ej, bröt huvudströmmen, nollställde bussdatorn men inget hjälpte.
hur det gick sen vet jag inte utan tog en annan buss tillbaka,

Så är det bara en slump att detta händer med MAN ,eller , för jag har inte sett dom problemen på
scaniabussarna som införskaffats.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: yngrot skrivet 03 januari 2011, 13:18:56 PM
När B-L fick sina MAN 2004  så var det mycket problem med dörrfunktion det gjordes många omprogrammeringar och ändå blev det inte som vi specat, bla. kunde man stänga av dörrbromsen  och köra med dörrar öppna för knappen släppte bara bromsen men stängde inte dörrar som den normalt gör . Därför gömdes den knappen i elcentralen köra med öppna dörrar med massa folk i är inte bra.. Att det händer oftare på MAN än andra kan ju ha att gör med att Scania är mer anpassad efter svenska dörrkrav än vad MAN är..
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Jens skrivet 03 januari 2011, 20:14:36 PM
Om man vänder på frågan - vad är det egentligen för special-krav som skiljer svenska dörrar från hur Man och Solaris levererar som standard? Har specialkraven en relevant funktion eller är det bara en traditionssak? För mig som utomstående låter det som att funktionen inte kan fungera på så hemsk många sätt om man vill ha en enkel och logisk funktion som inte inbjuder till misstag.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: forthemoment skrivet 03 januari 2011, 22:00:11 PM
Det e nog inte bara MAN på de Solaris vi har i gbg där klämmer man nästan sönder folk i bakdörrarna. Men det var något fel på någon givare eller va det nu va som skulle fixas.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 03 januari 2011, 22:23:09 PM
Hej!

I Gävle verkar dom fungera perfekt, har ej varit med om någe problem när jag åkt... Kan det vara så att problemen är lösta på nyare modellerna?
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: yngrot skrivet 04 januari 2011, 09:14:50 AM
Kan ju vara att MAN lärt sig göra efter svensk standard om det nu finns nån sån..eller att Stadsbussar Gävle/östersund inte använder dörrbroms + fotoceller för att öppna dörrar. I Sverige har vi ofta både dörrbroms och fotocellstyrda dörrar vilket inte är vanligt i Tyskland eller övriga Europa
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Björn Ax skrivet 04 januari 2011, 11:45:05 AM
Ja vi har väldiga problem med dörrarna på våra nya MAN. Eller ja rättare sagt på alla MAN. Speciellt om en hållplats ligger i en uppförsbacke eller nerförsbacke. Då tjuter det hela tiden.

Har väl gått så långt på vissa bussar att istället för att fixa felet som inte verkar gå så har dom stängt av summern istället.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: yngrot skrivet 04 januari 2011, 12:24:27 PM
Ja de där tjutljuden kan göra vem som helst galen..
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Björn Ax skrivet 04 januari 2011, 15:19:45 PM
Citat från: yngrot skrivet 04 januari 2011, 12:24:27 PM
Ja de där tjutljuden kan göra vem som helst galen..

Ja speciellt eftersom man måste stänga dörrarna för att det ska sluta och har man massor med folk som vill gå på och av så kan det dröja en stund innan man har chansen att göra det. :(
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Johan B skrivet 04 januari 2011, 19:05:57 PM
Citat från: Jens skrivet 03 januari 2011, 20:14:36 PM
Om man vänder på frågan - vad är det egentligen för special-krav som skiljer svenska dörrar från hur Man och Solaris levererar som standard? Har specialkraven en relevant funktion eller är det bara en traditionssak? För mig som utomstående låter det som att funktionen inte kan fungera på så hemsk många sätt om man vill ha en enkel och logisk funktion som inte inbjuder till misstag.

Har för mig att i Tyskland är det manuell öppning/stängning med tryckknapparna av varje dörr även på stadsbussar. I Sverige vill vi ha det så att då framdörren (eller en bakdörr) öppnas aktiveras fotocellerna på övriga dörrar och resenärerna kan öppna själva plus att om fotocellerna inte brutits på en stund ska dörren gå igen.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Gabi94 skrivet 04 januari 2011, 23:14:41 PM
Är det dom knapparna som Busslink har på sina nya bussar i SL landet?

Södertäljes MAN tjuter inte så mycket, bara om den har fastnat, men på NOB 6533 så tjöt den alltid av dörrarna när dom stängdes eller nåt, kommer inte ihåg.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: mushkot skrivet 05 januari 2011, 13:41:54 PM
Citat från: Johan B skrivet 04 januari 2011, 19:05:57 PM
Har för mig att i Tyskland är det manuell öppning/stängning med tryckknapparna av varje dörr även på stadsbussar. I Sverige vill vi ha det så att då framdörren (eller en bakdörr) öppnas aktiveras fotocellerna på övriga dörrar och resenärerna kan öppna själva plus att om fotocellerna inte brutits på en stund ska dörren gå igen.
Tycker inte om detta system... Vill hellre ha kontroll över dörrarna, stängde alltid av automatiken på de MANar som det gick att göra detta på. Annars så klämdes alltid gamla och de med barnvagnar, då dörrautomatiken tydligen inte hade tid att vänta på dem.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Björn Ax skrivet 05 januari 2011, 23:04:09 PM
Citat från: mushkot skrivet 05 januari 2011, 13:41:54 PM
Tycker inte om detta system... Vill hellre ha kontroll över dörrarna, stängde alltid av automatiken på de MANar som det gick att göra detta på. Annars så klämdes alltid gamla och de med barnvagnar, då dörrautomatiken tydligen inte hade tid att vänta på dem.

Jag gillar hur det är på våra nya MAN. Har någon tryckt och jag öppnar framdörrarna så öppnas även bakdörrarna automatiskt MEN dom går inte igen automatiskt utan det måste jag göra manuellt.

Bara dom kunde sluta tjuta hela tiden så skulle det vara bra. :)
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: yngrot skrivet 06 januari 2011, 08:11:19 AM
Men det är väl v'ldigt dumt dörrar inte stängs när sista gått av .. håller man då på att lasta och sälja biljetter blir ju dörrar öppna onödigt länge och det blir ju kallt ,.. brrrr
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Björn Ax skrivet 06 januari 2011, 12:35:13 PM
Citat från: yngrot skrivet 06 januari 2011, 08:11:19 AM
Men det är väl v'ldigt dumt dörrar inte stängs när sista gått av .. håller man då på att lasta och sälja biljetter blir ju dörrar öppna onödigt länge och det blir ju kallt ,.. brrrr

javisst kan det bli lite kallt om inte föraren stänger dörrarna på en gång men hellre det än att folk ska bli klämda för att inte sensorerna fungerar som dom ska.

Sen har jag märkt att dom flesta resenärer verkar inte veta hur dörrarna fungerar. När dom börjar stängas så stannar folk istället för att gå lite längre fram och påverka sensorerna så dörrarna öppnas igen.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Jens skrivet 06 januari 2011, 13:52:48 PM
Jag är väldigt tveksamt inställd till fotocellerna egentligen. Av någon anledning verkar dom exempelvis inte reagera på ett föremål som en barnvagn, utan först när personen som går efter barnvagnen kommer fram. Sen verkar dom egentligen inte känna av om någon befinner sig i området - utan snarare om någon kommer in i området? Så om man redan står vid dörren när fotocellen aktiveras är det som att man först får ta ett steg tillbaka och sen gå fram igen.

Om man ska ha automatik tycker jag att det är bättre med en tydlig tryckknapp innanför dörren som man får trycka på så att dörren är öppen i x antal sekunder (om inte barnvagnsknapp har tryckts innan - då gäller helmanuell stängning). Sen en ljudsignal och röd lampa innan dörren börjar stängas så att man får trycka igen om fler ska av. Att fostra till att fortsätta gå när dörren börjar stängas tycker jag motarbetar instinktivt beteende istället för att utnyttja naturligt beteende till att göra rätt.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: yngrot skrivet 06 januari 2011, 20:41:16 PM
Fotoceller funkar bättre med bussar med trappsteg vid dörren. Med låggolv så fick vi mer problem med fotoceller folk måste stå ända intill dörren innan den öppnas..  och är fotoceller lite längre in så stängs inte dörren för folk står för nära dörren ..
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Gabi94 skrivet 06 januari 2011, 22:06:47 PM
De är också ett problem, har hänt så på MAN:en i S-tälje med barnvagnen, när en person går i bussen och efter kommer barnvagnen så stänger dörren av sig själv när dom har laggt automat knapp.

Dom MAN:en som kör i S-tälje har en knapp som är svart som är med dörrar och göra med, auto kanppen du menar kan ligger brevid dubbeldörr knappen för fram dörr.

Jag vet inte om eran MAN har samma instrumment bord och panel.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: kabe92 skrivet 09 januari 2011, 19:40:54 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 03 januari 2011, 22:23:09 PM
Hej!

I Gävle verkar dom fungera perfekt, har ej varit med om någe problem när jag åkt... Kan det vara så att problemen är lösta på nyare modellerna?

Jag bor i Gävle och åker buss till skolan varje dag, nästan alltid i MAN-bussar. Vad jag har sett är det problem på Gävles MAN- bussar också. Ibland när chauffören har stängt dörrarna för att åka vidare öppnas dom igen. Ibland börjar även stoppsignalen låta konstant, i alla fall när bussen står till. För ett tag sedan började den tjuta under färd. När bussen stannat vid nästkommande hållplats försökte föraren få tyst på den, samtidigt som dörrarna började strula. Han lyckades inte, trots att han stängde av både motorn och strömmen. Bussen hade regnr CEZ 986. Jag gav upp och hoppade av eftersom jag bodde nära. Dessa bussar är ju helt nya, medan Nobinas Volvobussar var ca 8 år gamla när de lämnade Gävle. De hade aldrig så mycket problem.     
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: mushkot skrivet 09 januari 2011, 22:07:58 PM
De MAN-bussar jag körde i göteborg hade också en del problem. De lite äldre bussarna fick problem med motorn vid längre pressning, kom upp felkod och motoreffekten begränsas (märktes tydligt på gamla linje 45 i backen upp mot kyrkogården). De nyare, som kom till grimbo när linje 17 kom till hade en hel del elfel som spökade. Dessa var ofta unika för varje "individ", kommer speciellt ihåg en av bussarna som all el plötsligt började glappa i, även gaspedalen. Som tur var låg jag i nedförsbacke, och kunde rulla (dock lite hackigt) in på en hållplats där problemet löstes med en omstart mha huvudströmbrytaren. På en annan buss lade hastighetsmätaren av regelbundet.

Dock upplevde jag inte dörrarna känsligare än de på volvo 8700 som fanns på samma depå.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Mikko skrivet 10 januari 2011, 16:11:42 PM
Citat från: mushkot skrivet 09 januari 2011, 22:07:58 PM
De MAN-bussar jag körde i göteborg hade också en del problem. De lite äldre bussarna fick problem med motorn vid längre pressning, kom upp felkod och motoreffekten begränsas (märktes tydligt på gamla linje 45 i backen upp mot kyrkogården)...

Det där känner jag igen på våra MAN-bussar här i Uppsala också. Råkade ut för det senast idag med vagn 297.  :-\
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 11 januari 2011, 03:52:16 AM
Citat från: kabe92 skrivet 09 januari 2011, 19:40:54 PM
Jag bor i Gävle och åker buss till skolan varje dag, nästan alltid i MAN-bussar. Vad jag har sett är det problem på Gävles MAN- bussar också. Ibland när chauffören har stängt dörrarna för att åka vidare öppnas dom igen. Ibland börjar även stoppsignalen låta konstant, i alla fall när bussen står till. För ett tag sedan började den tjuta under färd. När bussen stannat vid nästkommande hållplats försökte föraren få tyst på den, samtidigt som dörrarna började strula. Han lyckades inte, trots att han stängde av både motorn och strömmen. Bussen hade regnr CEZ 986. Jag gav upp och hoppade av eftersom jag bodde nära. Dessa bussar är ju helt nya, medan Nobinas Volvobussar var ca 8 år gamla när de lämnade Gävle. De hade aldrig så mycket problem.    

Hej!

Har varit med om samma enligt ovan "Ibland när chauffören har stängt dörrarna för att åka vidare öppnas dom igen" detta kan bero på att en stoppknapp är intryckt hela tiden, detta händer ofta vid platsen bakom vänster framhjul om man har fötterna mot hjulhuset och vilar benet mot "väggen" så är garanterat benet mot den utputande "stoppknappen" som finns där då det är en handikapp-plats igentligen, var med om det i början av starten av trafiken och föraren vart förtvivlad och ringde trafikledaren och sa att hon ej kom i väg för det "plingade" hela tiden och dörrarna öppnades...
Jag som vänlig resande visade vart dörrkrestsknappen satt (denna sitter uppe till höger på panelen mot framdörren, du ser den som en svart avlång sak) När jag aktiverade denna så stängde bakdörrarna och vi kunde åka omgående och på tillbakavägen till mitt säte såg jag resande som hade benet mot den tidigare omtalade "stoppknappen" vid handikappsätena..
Är det problem med bakdörrarna så är denna "dörrkretsknapp" ett bra försök att se om någon stoppknapp är intryckt, givetvis förtsätter bakdörrarna vara öppna eller fara fram och tillbaka så bör man ej köra vidare i detta läge..
Alt är att ta ur luften ur dörrarna bak och låsa dessa med reglagen och köra vidare fram till ändhållplats och byta ut bussen och givetvis då under tiden låta resande gå ut fram...

I Gävle har bussarna ej numera automatiska dörrar dvs allt styrs av föraren via tryckknapp  och detta fungerar utmärkt tycker jag ---> Står bussen still och någon dörr har varit öppen tidigare så öppnas bakdörrarna direkt när plingknappen tycks in..

Som jag märkt under åren så har få förare utbildning på hur dörrarna fungerar och hur som ska agera vid ev problem! Jag har själv ej busskörkort men har lärt mig under åren hur det fungerar då man känt vissa förare som lärt hur det fungerar med dessa har säkert även varit bussmuppar:-)




När jag var liten så fick vi fick visning och utb hur en buss fungera bla med tanke på hur klämlisterna fungerar och hur man skulle utrymma bussen vid brand sller krock och att man ej skulle förstöra i bussen då det kostar enorma pengar för alla som ska resa och vem vill sitta på ett trasigt säte eller fullkletat med tuggummi?
Sedan fick vi testa hur nödöppnare fungerar och hur man öppnar dörren sedan som bonus fick vi åka genom busstvätten och se hur det var på depån och verkstaden, men på denna tiden var det kommunen som äge bussbolaget och givetvis kosta dessa tillställningar pengar då det avsatte en buss och en förare (denna förare var helt underbar med barn åsso, kunde faan ej bli arg) under en 1/2 dag och det var många klasser i ÅK 8 som skulle göra detta men säkert var det lönsamt också då sabbet minska avsevärt..
Denna "utb/visning" fick jag i en helt ny Scania CR112 och det var mycket givande men mitt bussintresse kom mycket långt före, då fanns det mest Scania CR111 på gatorna :-)

En fråga, finns det någon form av detta kvar i någon kommun fortfarande eller något bolag som kör på anbud ?

Tar mig friheten och lyfter ur sista delen till en egen tråd, hoppas admin accepterar det :-) ?

Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: Gabi94 skrivet 11 januari 2011, 08:12:34 AM
Södertäljes MAN bussar öppnas också från föraren, dom har 2 st att välja på, antingen dom röda knapparna eller dom svarta som finns på instrument bordet.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: mushkot skrivet 11 januari 2011, 15:24:38 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 11 januari 2011, 03:52:16 AM
I Gävle har bussarna ej numera automatiska dörrar dvs allt styrs av föraren via tryckknapp  och detta fungerar utmärkt tycker jag ---> Står bussen still och någon dörr har varit öppen tidigare så öppnas bakdörrarna direkt när plingknappen tycks in..
Detta gick att stänga av i de MAN jag körde i Göteborg. Lyckligtvis, kan tilläggas, då ifall man stängt dörrar och aktiverat prio så kom i 9 fall av 10 någon springade och ville med bussen. Då det fann öppningsknappar även på utsidan (och även en del "vänliga" själar som skulle trycka på stoppknapp inne i bussen för att släppa in eftersläntare) så missade man ljuset och blev tvungen att gå ut och aktivera det manuellt, med en tidsförlust på kankse 4-5 minuter. Kan låta hårt, men man har ju faktiskt ett ansvar jämtemot de som var i tid att forsätta vara i tid så att säga, och då inte bara på ens egen buss utan även de som (oftast) stod bakom en (tänker just här på hpl Nordstan). Vad jag förstår var det många som ringde in och var förbannade på detta, men de som tog emot samtalen visste mycket väl vad det handlade om och meddelade även detta till de som klagade.
Titel: SV: Problem med MAN
Skrivet av: kabe92 skrivet 12 januari 2011, 22:53:11 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 11 januari 2011, 03:52:16 AM
Hej!

Har varit med om samma enligt ovan "Ibland när chauffören har stängt dörrarna för att åka vidare öppnas dom igen" detta kan bero på att en stoppknapp är intryckt hela tiden, detta händer ofta vid platsen bakom vänster framhjul om man har fötterna mot hjulhuset och vilar benet mot "väggen" så är garanterat benet mot den utputande "stoppknappen" som finns där då det är en handikapp-plats igentligen, var med om det i början av starten av trafiken och föraren vart förtvivlad och ringde trafikledaren och sa att hon ej kom i väg för det "plingade" hela tiden och dörrarna öppnades...
Jag som vänlig resande visade vart dörrkrestsknappen satt (denna sitter uppe till höger på panelen mot framdörren, du ser den som en svart avlång sak) När jag aktiverade denna så stängde bakdörrarna och vi kunde åka omgående och på tillbakavägen till mitt säte såg jag resande som hade benet mot den tidigare omtalade "stoppknappen" vid handikappsätena..





Ja handikapplatsernas stoppknappar är lustiga. Jag förstår med tanke på dess utformning att folk råkar komma åt dom.