Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan K skrivet 02 januari 2011, 15:46:58 PM

Titel: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Stefan K skrivet 02 januari 2011, 15:46:58 PM
Satt och klurade på linjenätet i Borås under helgen. Började med att rita de linjer som känns som vettiga idag och som jag sedan kompletterade med lite egna ändringar.

Här kommer skissen på linjenätet. Vet att det blir många linjer vid Hulta, men där finns ju förbättringar att göra. Linjesträckningarna redovisas också nedan.

Observera att detta har varit lite julpyssel och inte är övervägt till 100%.
Kommentarer och kritik emottages dock gärna.

(http://forumbilder.se/images/d5201134329PM8c3c.jpg) (http://forumbilder.se)

Linje   Turtätet   Sträckning
1   7,5 min   Sjöbo – Södra torget – Hässleholmen – Hulta
2   10 min   Tullen - Södra torget – Trandared – Hulta
3   30 min   Ishallen – Södra torget – Hulta – Svensgärde
4   30 min   Brotorp – Södra torget – Bergdalen – Sjukhuset
5   30 min   Sjömarken – Södra torget – Ängsgården
6   30 min   S:t Sigfrid/Regementet – Södra torget – Hulta – Myrås
7   15 min   Hedvigsborg – Södra torget – Norrmalm
8   15 min   Hestra – Södra torget – Hulta ängar
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 16:53:04 PM
På 80-talets början gjordes en total linjenäts analys. I princip går en sådan till att fråga resenärer var de skall åka och även anteckna vart de steg på. Sedan gör man i princip så att man tittar på vilka linjer som har flest resenärer fram till centrum. Man förbinder sedan linjerna så att samma resenärer slipper byta. Alltså förbindes linjerna till direktlinjer.
Med tiden förändras boendemöster och resandemönster.
Tittar man på kartan så ser man snart att Du har samma som gjordes på 80 talets början. Man har en central bytespunkt i centrum då de som inte åker direktbuss måste byta.
Du bör nog pröva någon annan metod också. Låt någon linje  ha byte vid jv stationen. Låt några linjer ha "byte" på Allegatan genom att linjerna stannar och startar som vanligt men resenärerna som sagt byter linje där. Går det "skippa" Södra Torget. Miljöfacister klagar på busstrafiken och tycker den är miljöfarlig.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2011, 19:51:36 PM
Jag förstår inte vitsen med att låta linje 1 fortsätta till Hulta. Det kan inte vara många resebehov som täcks med den förlängningen. I synnerhet inte om linje 2 också skall gå till Hulta. Vore väl i så fall bättre att den fick vända vid Sörmarken, åtminstone med vissa turer. På linje 3 har du glömt svängen till Almenäs för vissa turer  i linjeförteckningen.

Linje 4 borde nog snarare gå till Regementet i stället för Bergdalen. Bergdalen har fått en bra trafikförsörjning nu genom att det ändå blev linje 7 i en slinga. För linje 5 bör den planerade förlängningen till Sandared genomföras nästa år. Om linje 4 får ta Regementet kan alla turer på linje 6 gå till S:t Sigfrid. Det är rätt efterlängtat. Helst också en slinga via Furuberg i ena riktningen. Jag antar att du menar Ängsgården och inte Myrås som ändhållplats i Brämhult.

Om linje 2 inte skall gå till Sörmarken så borde varannan tur på linje 8 göra det i stället.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 02 januari 2011, 22:51:08 PM
Det var intressant detta. Jag tror det behövs en del sånt här filosoferande för att fila till något riktigt bra linjenät för framtiden i Borås.

Jag delar i stort sett Svenssons åsikt om att sträckningarna genom Centrum och bytespunkterna bör övervägas. Borås lider fortfarande av att man aldrig riktigt tagit tag i den frågan och det är hög tid att göra det.

Man kan t ex tänka sig tre centrala punkter där det ska vara lätt att byta till andra linjer men där inte bussarna står någon längre tid. Om man låter de mest frekventa linjerna passera minst två av dessa tre punkter blir egentligen inte bytessituationen sämre än idag men belastningen på varje punkt blir mindre. Man kan kanske tänka sig Lilla Brogatan, Högskolan och södra delen av Allégatan eller kanske i vidare perspektiv Resecentrum, Knalleland och Sjukhuset.

Det bör gå att spåna fram någon vettig idé till hur detta ska lösas. Som det är nu tycker jag att man har anpassat t ex linje 30 och 4 (och egentligen också 100 och 101) till ett sådant här upplägg med flera bytespunkter, trots att upplägget med flera bytespunkter inte finns ännu.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2011, 19:51:36 PM
Linje 4 borde nog snarare gå till Regementet i stället för Bergdalen. Bergdalen har fått en bra trafikförsörjning nu genom att det ändå blev linje 7 i en slinga. För linje 5 bör den planerade förlängningen till Sandared genomföras nästa år. Om linje 4 får ta Regementet kan alla turer på linje 6 gå till S:t Sigfrid. Det är rätt efterlängtat. Helst också en slinga via Furuberg i ena riktningen.

Medhålles. Det är bättre att dela trafiken till Regementet och Göta i två linjer. Det blir enklare och bättre och det kommer nog finnas behov av det om något år eller så när det blir bostäder vid Regementet.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2011, 19:51:36 PM
Jag antar att du menar Ängsgården och inte Myrås som ändhållplats i Brämhult.

Jag tycker det ser ut som Stefan ritat ändhållplatsen för linje 6 i rondellen i korsningen Dammgatan/Kyrkvägen och inte vid Ängsgården och att ändhållplatsen för linje 1 hamnat vid Ängsgården, eller till och med lite längre norrut.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2011, 19:51:36 PM
Om linje 2 inte skall gå till Sörmarken så borde varannan tur på linje 8 göra det i stället.

Jag uppfattar det som Stefan tänker sig att linje 3 ska gå via Sörmarken genom att köra Hultagatan-Skillingsgatan-Sandwallsgatan-Manglargatan-Svensgärde, ungefär. Det skulle gå att göra så och det är nog inte så tokigt tänkt men det förutsätter en liten gatuombyggnad i området. Bland annat måste Manglargatan anslutas till Saffransgången med en korsning med bilspärr eller liknande och eventuellt måste Manglargatan byggas om och förstärkas en del. Den är väl inte riktigt lämplig för busstrafik som den ser ut idag.

Ungefär samma ombyggnadsproblematik får man för övrigt om man ska låta linje 4 gå över Bergdalen förbi Björkängen ner till Sjukhuset. En bit av förbindelsen vid Björkängen är bara gång/cykelväg och resten av gatan är knappast heller lämplig för busstrafik.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2011, 23:03:00 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 02 januari 2011, 22:51:08 PM
Jag tycker det ser ut som Stefan ritat ändhållplatsen för linje 6 i rondellen i korsningen Dammgatan/Kyrkvägen och inte vid Ängsgården och att ändhållplatsen för linje 1 hamnat vid Ängsgården, eller till och med lite längre norrut.
Ja, det är ju riktigt. Det var linje 6 jag tänkte på. Sörbo blir utan förbindelse om den vänder vid Myrås. Ängsgården har ju kvar linje 5.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 02 januari 2011, 22:51:08 PM
Jag uppfattar det som Stefan tänker sig att linje 3 ska gå via Sörmarken genom att köra Hultagatan-Skillingsgatan-Sandwallsgatan-Manglargatan-Svensgärde, ungefär. Det skulle gå att göra så och det är nog inte så tokigt tänkt men det förutsätter en liten gatuombyggnad i området. Bland annat måste Manglargatan anslutas till Saffransgången med en korsning med bilspärr eller liknande och eventuellt måste Manglargatan byggas om och förstärkas en del. Den är väl inte riktigt lämplig för busstrafik som den ser ut idag.

Går det att göra detta med enkla anpassningar av vägnätet så vore ju det en jättebra lösning. Jag utgick från befintliga körvägar men det är ju inte hugget i sten. Frågan är då också om inte linje 3 istället skall gå via Coop Forum och inte Sjukhuset och linje 6 överta vägen via Sjukhuset.

Slutligen glömde jag förut skriva att jag uppskattar både Stefans och Sörens idéer till förbättring av linjenätet. Vi kanske skulle bilda ett litet lobbynätverk och försöka påverka Borås stad.  ;) Södra torgets dagar som busshållplats lär ju hur som helst snart vara räknade.

Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: bussfan skrivet 03 januari 2011, 11:02:36 AM
ute vid tullen på linje nr 2 skulle det va en vändslinga.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2011, 11:22:27 AM
Citat från: bussfan skrivet 03 januari 2011, 11:02:36 AM
ute vid tullen på linje nr 2 skulle det va en vändslinga.

Linje 2 vänder ju på Tullen genom att köra runt kvarteret. Annars finns vändslingan från när den verkligen vände vid Karlsbergsgatan så vitt jag vet kvar. Fast det kanske är bilparkering där nu eftersom slingan inte används.

Bilden i min avatar är för övrigt tagen just där linje 2 vänder vid Tullen.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2011, 11:51:18 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2011, 11:22:27 AM
Linje 2 vänder ju på Tullen genom att köra runt kvarteret. Annars finns vändslingan från när den verkligen vände vid Karlsbergsgatan så vitt jag vet kvar. Fast det kanske är bilparkering där nu eftersom slingan inte används.

Bilden i min avatar är för övrigt tagen just där linje 2 vänder vid Tullen.

Vändslingan på Karlsbergsgatan ligger kvar, visserligen lite ombyggd men det brukar vända en del skolbussar där emellanåt så skulle man vilja använda den igen borde det gå bra. Men att man gick över till att vända "runt kvarteret" tycker jag väl känns ganska okej. Så länge det är rimligt gångavstånd runt kvarteret man vänder runt är det inga större problem. Man gick väl för övrigt över från att vända i vändslinga till att vända runt kvarteret även på Hedvigsborg vid samma tid och det framkom väl inte några större negativa reaktioner mot detta på någondera stadsdel.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2011, 14:47:58 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2011, 11:51:18 AM
Vändslingan på Karlsbergsgatan ligger kvar, visserligen lite ombyggd men det brukar vända en del skolbussar där emellanåt så skulle man vilja använda den igen borde det gå bra. Men att man gick över till att vända "runt kvarteret" tycker jag väl känns ganska okej. Så länge det är rimligt gångavstånd runt kvarteret man vänder runt är det inga större problem. Man gick väl för övrigt över från att vända i vändslinga till att vända runt kvarteret även på Hedvigsborg vid samma tid och det framkom väl inte några större negativa reaktioner mot detta på någondera stadsdel.

Vänt runt kvarteret på Hedvigsborg bör man  ha gjort sedan nuvarande linje 7 började gå via Kristineberg. Innan Kristineberg var byggt i början av 1970-talet vände bussarna på Dammsvedjan och gick då via Hedvigsborg på vägen dit (som linje 9 gjorde 2004 - 2010). Vändningen enligt nuvarande mönster på Karlsbergsgatan på Tullen infördes tidigast i samband med den s k framtidstrafiken i augusti 2004. Eventuellt något år senare när man tittade över hur man kunde spara in bussar genom att tajta upp omloppen så att man kunde köra med två bussar i omlopp under lågtrafik.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2011, 15:36:19 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2011, 14:47:58 PM
Vänt runt kvarteret på Hedvigsborg bör man  ha gjort sedan nuvarande linje 7 började gå via Kristineberg. Innan Kristineberg var byggt i början av 1970-talet vände bussarna på Dammsvedjan och gick då via Hedvigsborg på vägen dit (som linje 9 gjorde 2004 - 2010).

Jag menar något senare. När Kristineberg var byggt och linjen började gå över Kristineberg till Hedvigsborg vände bussarna i vändslingan på Tursagatan. Detta bör ha fortsatt fram till den stora linjeomläggningen i början av 80-talet då bussarna på Hedvigsborg istället började vända genom att köra runt kvarteret Hedvigsborgsgatan-Tursagatan-Ulvens gata och hpl Hedvigsborgsgatan blev ändhållplatsen med tidsreglering, alltså precis som det nu har blivit igen. Utom förståss att det på den tiden fanns turer som bara gick till Dammsvedjan över Kristineberg och vände i vändslingan på Bygatan.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2011, 14:47:58 PM
Vändningen enligt nuvarande mönster på Karlsbergsgatan på Tullen infördes tidigast i samband med den s k framtidstrafiken i augusti 2004.

Det där verkar lite märkligt. När jag tittar på en gammal karta över "centralortslinjerna" från 1984 är vändningen för linje 1 på Tullen såvitt jag kan se ritad som linje 2 vänder idag, alltså inte i vändslingan utan hpl "Fritidsgården" angörs bara åt ena hållet men hpl Karlsbergsgatan är markerad som ändhållplats. Men jag får nog för mig att detta upplägg var ganska nytt då och att det bör ha införts samtidigt som de stora omläggningarna i början av 80-talet. Men sedan blir jag mer osäker, har detta med vändslinga ändrats fler gånger genom åren? Jag får kolla om jag hittar några fler gamla kartor och tidtabeller tror jag, minnet är alldeles för osäkert!

Om någon som endera håller med mig eller Staffan eller har någon helt annan minnesbild vill kommentera ytterligare så vore det intressant!
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: yngrot skrivet 04 januari 2011, 09:20:23 AM
Min minnesbild stämmer bättre med din än Staffans jag körde ju i Borås 1978-2002  på Tullen har det ändrats lite då och då ett tag vände vi i slingan men det var nog i början på min karriär för så vitt jag minns så har man "alltid" kört runt som du skriver Olof..Även Hedvigsborg/Dammsvedjan känns som du har rätt.. där fanns en lös skylt med text Dammsvedjan som vi skulle använda när vi körde dit ..
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Stefan K skrivet 05 januari 2011, 17:01:05 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2011, 23:03:00 PM
Slutligen glömde jag förut skriva att jag uppskattar både Stefans och Sörens idéer till förbättring av linjenätet. Vi kanske skulle bilda ett litet lobbynätverk och försöka påverka Borås stad.  ;) Södra torgets dagar som busshållplats lär ju hur som helst snart vara räknade.


Tackar Staffan. Det kanske vore en klok idé med någon sorts nätverk. Jag som själv jobbar som trafikplaneringskonsult upplever att diskussioner och utredningar bland håll inom en alltför liten krets. Lite goda idéer utifrån är nog till god hjälp.

Skall förresten fundera igenom linjenätet en gång till - nu med de förslag som kommit in i diskussionen här. Funderar kring att slopa Södra torget. Är en storhållplats på Allégatan en vettig lösning. Vet att den inte var särskilt populär när den föreslogs av Trivector 1998. Sen behövs nog någon mer linje från Rececentrum mot de östra stadsdelarna och mot Sjöbo.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Stefan K skrivet 05 januari 2011, 17:06:26 PM
Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 16:53:04 PM
Du bör nog pröva någon annan metod också. Låt någon linje  ha byte vid jv stationen. Låt några linjer ha "byte" på Allegatan genom att linjerna stannar och startar som vanligt men resenärerna som sagt byter linje där. Går det "skippa" Södra Torget.
Tänkte att jag skall testa ett sådant nät.
Vad gäller Allégatan antar jag att du menar någon typ av storhållplats med kortare reglertid.
Sen blev det nog lite väl många linjer till Hulta. Där behöver rensas lite.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2011, 17:26:47 PM
Citat från: Stefan K skrivet 05 januari 2011, 17:01:05 PM

Tackar Staffan. Det kanske vore en klok idé med någon sorts nätverk. Jag som själv jobbar som trafikplaneringskonsult upplever att diskussioner och utredningar bland håll inom en alltför liten krets. Lite goda idéer utifrån är nog till god hjälp.

Skall förresten fundera igenom linjenätet en gång till - nu med de förslag som kommit in i diskussionen här. Funderar kring att slopa Södra torget. Är en storhållplats på Allégatan en vettig lösning. Vet att den inte var särskilt populär när den föreslogs av Trivector 1998. Sen behövs nog någon mer linje från Rececentrum mot de östra stadsdelarna och mot Sjöbo.

Det finns ju inte så många alternativ till Allégatan om nu Södra torget skall bort. Det är framför allt affärerna i området som är mot.

När det gäller Resecentrum-Sjöbo så är det riktigt att det behövs en direktförbindelse. I viss mån finns den ju numera genom linje 30 men den går alltför sällan. Ett alternativ skulle kunna vara att låta linje 150 gå Södra torget-Resecentrum-Högskolan (via Krokshallstorget). Ett annat att köra linje 1 den vägen i stället för via Allégatan.

Beträffande Regementet som jag var inne på förut såg jag i Borås Tidning att det planeras cirka 1 000 bostäder på området. Det behövs alltså bättre bussförbindelser dit. Ett alternativ är att låta linje 5 gå Varbergsvägen-Regementsgatan och sedan ut på gamla Göteborgsvägen och så låta linje 6 fortsätta som nu med 30-minuterstrafik till kyrkogården. Linje 5 och 6 skulle då förstås samordnas så att det blir 15 minuterstrafik på den gemensamma linjen Göta (Rundeln)-Hässleholmen och då får vi också den jämnare fördelningen till/från Sörbo och Ängsgården. Linje 3 och linje 6 bör också byta linjesträckning så att 3-an får gå via Coop Forum och 6-an  via Sjukhuset. Detta innebär också en välbehövlig förbättrad spridning av förbindelserna Resecentrum-Sjukhuset.

Så är det då linje 4. Skall den överhuvudtaget gå så räcker Brotorp-Södra torget närmsta vägen men där finns ju redan linje 159. Föreslår därför att linje 41 till Gånghester får något utökad tidtabell och tar svängen via Brotorp. Linje 41 och 159 bör naturligtvis samordnas tidtabellsmässigt så att de inte går samtidigt. Samma sak gäller linje 5 mot Sjömarken och 159 mot Sandared (liksom 404).

Slutligen tycker jag att linje 7 kan ta vänster i rondellen vid riksväg 27/41 och gå gamla Kindsbanan till rondellen vid Statoil och där gå uppför Hedvigsborgsbacken och fortsätta som nu runt Hedvigsborg. Skulle ge lite bättre marginal i körtiderna.

Icke löst problem: de snäva körtiderna för linje 6. Och trafikförsörjningen av Sörmarken. Omläggningen av linje 3 via Coop Forum hindrar dock inte att den går via Sörmarken enligt tidigare förslag.






Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2011, 17:26:47 PM
När det gäller Resecentrum-Sjöbo så är det riktigt att det behövs en direktförbindelse. I viss mån finns den ju numera genom linje 30 men den går alltför sällan. Ett alternativ skulle kunna vara att låta linje 150 gå Södra torget-Resecentrum-Högskolan (via Krokshallstorget). Ett annat att köra linje 1 den vägen i stället för via Allégatan.

Inte så dumt tänkt, men jag har ett lite annat förslag också.

Förslaget som ligger för "etapp 2" för den förändring som nu pågår och där just "etapp 1" har genomförts säger att 2012 ska linje 3 ändras så att den går Södra Torget-Knalleland via Resecentrum-Norrby-Bäckeskog. Jag måste säga att den idén är inte så tokig eftersom den löser några olika problem i ett svep. Dels löser den mer trafik till Norrby, dels ger den en ytterligare direktförbindelse Hässleholmen-Resecentrum, dels direktförbindelse Resecentrum-Knalleland och dessutom ger den bussförbindelser till de nya butikerna och industrierna på Bäckeskog (nya Repslagargatan). Det är dessutom fler butiker och kontor planerade för det här området och ny bro till Armbågaområdet så det kommer nog att behövas bussförsörjning till området förr eller senare.

Jag skulle vilja utöka förslaget genom att förlänga denna linje 3 till norra delarna av Sjöbo, kanske till gamla vändslingan vid Långesten. På så sätt skulle man kunna köra linjerna mot Fristad nya riksväg 42 över Nordskogen när den blir färdig 2012. Det kommer att spara en del restid till Fristad och kommer nog att behövas om kollektivresandet ska kunna behålla sin resenärsandel på sträckan framöver.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2011, 17:26:47 PM
Beträffande Regementet som jag var inne på förut såg jag i Borås Tidning att det planeras cirka 1 000 bostäder på området. Det behövs alltså bättre bussförbindelser dit. Ett alternativ är att låta linje 5 gå Varbergsvägen-Regementsgatan och sedan ut på gamla Göteborgsvägen och så låta linje 6 fortsätta som nu med 30-minuterstrafik till kyrkogården. Linje 5 och 6 skulle då förstås samordnas så att det blir 15 minuterstrafik på den gemensamma linjen Göta (Rundeln)-Hässleholmen och då får vi också den jämnare fördelningen till/från Sörbo och Ängsgården.

Det där förslaget löser nog också mycket på en gång. Mycket bra.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2011, 17:26:47 PM
Linje 3 och linje 6 bör också byta linjesträckning så att 3-an får gå via Coop Forum och 6-an  via Sjukhuset. Detta innebär också en välbehövlig förbättrad spridning av förbindelserna Resecentrum-Sjukhuset.

Linje 3 och 6 bytte plats på det sättet under tiden 2004-2007. Enda egentliga nackdelen som man också fick en del kritik för var att Bergsäter då blev helt utan kvällstrafik. Men det kanske man kan lösa på något annat sätt.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2011, 17:26:47 PM
Så är det då linje 4. Skall den överhuvudtaget gå så räcker Brotorp-Södra torget närmsta vägen men där finns ju redan linje 159. Föreslår därför att linje 41 till Gånghester får något utökad tidtabell och tar svängen via Brotorp.

Man bör nog se linje 4 som en förberedelse inför nedläggningen av linje 10-16 som med största sannolikhet genomförs 2013. Dock blev jag förvånad att den infördes redan nu och dessutom med lite oklar anledning. Men framförallt är det väl att man ville trafikera hela Trandaredsgatan igen och dessutom Brotorp. Ett problem med att låta linje 41 ta över Brotorp är att det skulle bli något tidsödande eftersom den i så fall måste upp till och vända, det går inte att köra genom området.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2011, 17:26:47 PM
Slutligen tycker jag att linje 7 kan ta vänster i rondellen vid riksväg 27/41 och gå gamla Kindsbanan till rondellen vid Statoil och där gå uppför Hedvigsborgsbacken och fortsätta som nu runt Hedvigsborg. Skulle ge lite bättre marginal i körtiderna.

Det låter inte så tokigt och bör väl bara innebära ganska marginellt längre restider till Hedvigsborg. Möjligen skulle man kunna köra den slingan åt andra hållet på eftermiddagarna, men det kanske bara skulle krångla till tidtabellen onödigt mycket.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2011, 17:26:47 PM
Icke löst problem: de snäva körtiderna för linje 6. Och trafikförsörjningen av Sörmarken. Omläggningen av linje 3 via Coop Forum hindrar dock inte att den går via Sörmarken enligt tidigare förslag.

Det skulle gå lite snabbare att köra via Sjukhuset, men i princip får det nog betraktas som omöjligt att köra den linjen med nuvarande antal omlopp. Det blir för snävt helt enkelt och linjen har stora problem att hålla tiderna framåt eftermiddagarna.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2011, 22:28:27 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Inte så dumt tänkt, men jag har ett lite annat förslag också.

Förslaget som ligger för "etapp 2" för den förändring som nu pågår och där just "etapp 1" har genomförts säger att 2012 ska linje 3 ändras så att den går Södra Torget-Knalleland via Resecentrum-Norrby-Bäckeskog. Jag måste säga att den idén är inte så tokig eftersom den löser några olika problem i ett svep. Dels löser den mer trafik till Norrby, dels ger den en ytterligare direktförbindelse Hässleholmen-Resecentrum, dels direktförbindelse Resecentrum-Knalleland och dessutom ger den bussförbindelser till de nya butikerna och industrierna på Bäckeskog (nya Repslagargatan). Det är dessutom fler butiker och kontor planerade för det här området och ny bro till Armbågaområdet så det kommer nog att behövas bussförsörjning till området förr eller senare.

Jag skulle vilja utöka förslaget genom att förlänga denna linje 3 till norra delarna av Sjöbo, kanske till gamla vändslingan vid Långesten. På så sätt skulle man kunna köra linjerna mot Fristad nya riksväg 42 över Nordskogen när den blir färdig 2012. Det kommer att spara en del restid till Fristad och kommer nog att behövas om kollektivresandet ska kunna behålla sin resenärsandel på sträckan framöver.

Problemet blir att Almenäs då blir utan bussförbindelser. Men det går ju att inrätta en 40-linje dit som man körde förut. Sedan tänkte jag inte på att 42-an kommer att bli färdig 2012. Givetvis bör 150 gå den vägen.

Kanske man kunde köra linje 30 hela dygnet mellan Resecentrum och Långesten och sedan förlänga den till Holmen resp Tosseryd under ungefär de tider som nu. Möjligen med ett annat nummer.


Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Linje 3 och 6 bytte plats på det sättet under tiden 2004-2007. Enda egentliga nackdelen som man också fick en del kritik för var att Bergsäter då blev helt utan kvällstrafik. Men det kanske man kan lösa på något annat sätt.

Det är klart att det är en försämring men Svensgärde skulle väl också behöva fler förbindelser på kvällarna.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Man bör nog se linje 4 som en förberedelse inför nedläggningen av linje 10-16 som med största sannolikhet genomförs 2013. Dock blev jag förvånad att den infördes redan nu och dessutom med lite oklar anledning. Men framförallt är det väl att man ville trafikera hela Trandaredsgatan igen och dessutom Brotorp. Ett problem med att låta linje 41 ta över Brotorp är att det skulle bli något tidsödande eftersom den i så fall måste upp till och vända, det går inte att köra genom området.

Nej, 41-an skulle ju då få vända i nuvarande slinga om man inte kan bygga en ny bussgata. Jag vet dock inget om förutsättningarna för detta. Med vändning blir det cirka 3 minuters längre restid för dem som skall bortom Brotorp.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Det låter inte så tokigt och bör väl bara innebära ganska marginellt längre restider till Hedvigsborg. Möjligen skulle man kunna köra den slingan åt andra hållet på eftermiddagarna, men det kanske bara skulle krångla till tidtabellen onödigt mycket.

Det är ju lite blandat beroende på vart på Hedvigsborg man skall. En del skulle vinna och en del skulle få längre restid. Detta förutsätter naturligtvis att tiderna regleras vid Södra torget på sådant sätt att det inte behövs någon reglertid vid Hedvigsborg. Alltså ungefär som man gjorde förut. Nu är det också ett par minuters reglertid vid Norrmalm trots att man kör i slinga och det bör också jobbas bort.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2011, 20:36:41 PM
Det skulle gå lite snabbare att köra via Sjukhuset, men i princip får det nog betraktas som omöjligt att köra den linjen med nuvarande antal omlopp. Det blir för snävt helt enkelt och linjen har stora problem att hålla tiderna framåt eftermiddagarna.


Ja, det är sant båda delarna. Alltså borde linje 6 få ett omlopp till och därmed också kunna medges att köra längre väg. Kanske det är den som skall gå via Sörmarken (och Coop Forum). Om linje 3 redan nu läggs om att gå via Bäckeskog-Norrby och Resecentrum (finns inget hinder för det) så kan ju 3-an fortsätta samma väg och det kan ändå bli 15-minutersintervall mellan linjerna 3 och 5.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: yngrot skrivet 06 januari 2011, 08:21:00 AM
Många bra infallsvinklar samtidigt är det otroligt svårt få till det helt bra är ju så många saker att ta hänsyn till . Hittills har ju Borås inte satsat på bussfiler vilket behövs om det skall gå att snabba upp vilket oxå behövs... alla rondeller och framförallt dessa eländiga fartgupp sabbar ju alla möjligheter att få till snabb och bekväm trafik
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2011, 17:22:11 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2011, 15:36:19 PM

Det där verkar lite märkligt. När jag tittar på en gammal karta över "centralortslinjerna" från 1984 är vändningen för linje 1 på Tullen såvitt jag kan se ritad som linje 2 vänder idag, alltså inte i vändslingan utan hpl "Fritidsgården" angörs bara åt ena hållet men hpl Karlsbergsgatan är markerad som ändhållplats. Men jag får nog för mig att detta upplägg var ganska nytt då och att det bör ha införts samtidigt som de stora omläggningarna i början av 80-talet. Men sedan blir jag mer osäker, har detta med vändslinga ändrats fler gånger genom åren? Jag får kolla om jag hittar några fler gamla kartor och tidtabeller tror jag, minnet är alldeles för osäkert!

Om någon som endera håller med mig eller Staffan eller har någon helt annan minnesbild vill kommentera ytterligare så vore det intressant!


Jag har kollat upp mina gamla tidtabeller och det visar sig att det är som du skriver fram till slutet av 1990-talet. Hållplatsen Fritidsgården finns då bara i riktning från Tullen. Men i de tabeller från början av 2000-talet jag hittat så finns den hållplatsen i båda riktningarna. Exakt när det ändrades har jag inte lyckats fastställa men det ändrades igen gissningsvis 2005. I varje fall inte i samband med att framtidstrafiken startade i augusti 2004.

Jag har också ett tydligt minne av att jag åkte med en bussförare jag kände till Tullen runt 2005 och att han då vände i slingan vid Karlsbergsgatan men berättade att det skulle ändras. Vi hade vissa dubier om det skulle gå att svänga in från Vintergatan på Karlsbergsgatan på grund av alla parkerade bilar och det var tydligen också ett problem i början innan de boende där tröttnade på parkeringsböterna.

Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 06 januari 2011, 21:30:50 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2011, 17:22:11 PM
Jag har kollat upp mina gamla tidtabeller och det visar sig att det är som du skriver fram till slutet av 1990-talet. Hållplatsen Fritidsgården finns då bara i riktning från Tullen. Men i de tabeller från början av 2000-talet jag hittat så finns den hållplatsen i båda riktningarna. Exakt när det ändrades har jag inte lyckats fastställa men det ändrades igen gissningsvis 2005. I varje fall inte i samband med att framtidstrafiken startade i augusti 2004.

Okej, det förklarar nog varför varken jag eller Torgny mindes att man vänt i slingan på senare år. Torgny hade väl slutat köra stadstrafik i Borås då och jag var bara högst sporadiskt i Borås under ungefär de där åren. Jag underskattar ibland att saker emellanåt hinner ändras och ändras tillbaka igen utan att jag märker av det.  ;)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2011, 17:22:11 PM
Jag har också ett tydligt minne av att jag åkte med en bussförare jag kände till Tullen runt 2005 och att han då vände i slingan vid Karlsbergsgatan men berättade att det skulle ändras. Vi hade vissa dubier om det skulle gå att svänga in från Vintergatan på Karlsbergsgatan på grund av alla parkerade bilar och det var tydligen också ett problem i början innan de boende där tröttnade på parkeringsböterna.

Jag hittade förövrigt den här tidtabellen som av någon anledning missats att rensas bort från Västtrafiks webbserver:
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/_2_3236.pdf (Filens datum är 10 jan 2005)
Där ser man på kartan på sista sidan att vändslingan används.
Titel: SV: Borås stadstrafik - lite idéer om linjenätet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2011, 22:13:54 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 januari 2011, 21:30:50 PM
Okej, det förklarar nog varför varken jag eller Torgny mindes att man vänt i slingan på senare år. Torgny hade väl slutat köra stadstrafik i Borås då och jag var bara högst sporadiskt i Borås under ungefär de där åren. Jag underskattar ibland att saker emellanåt hinner ändras och ändras tillbaka igen utan att jag märker av det.  ;)

Med det där sista blir det bara värre ju äldre än man  blir.  ;) Nåväl, jag missade ju att man under åtminstone 1990-talet faktiskt körde där i slinga. Under den tid jag och/eller mina föräldrar bodde på Tullen (fram till 1973) gick bussarna Göteborgsvägen-Vintergatan och vände på Fjällgatan där kiosken en gång låg. Alltså precis där Fjällgatan svänger kraftigt åt vänster och man kommer på Enandersgatan om man fortsätter rakt fram. Så jag missade att kvartersvändningen vid Karlsbergsgatan inte var något nytt utan hade förekommit åtminstone på 1990-talet.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 januari 2011, 21:30:50 PM
Jag hittade förövrigt den här tidtabellen som av någon anledning missats att rensas bort från Västtrafiks webbserver:
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/_2_3236.pdf (Filens datum är 10 jan 2005)
Där ser man på kartan på sista sidan att vändslingan används.

Ja, här ser vi ju att i halvtimmestrafiken står bussarna cirka en kvart såväl vid Högagärdsgatan som Karlsbergsgatan. Man använde alltså tre bussar i omloppet, men detta ändrades när Wasserman blev trafikchef och BL gav sig sjutton på att spara in onödiga kostnader till två bussar i omloppet och i stort sett vändning på stört. Samma sak drabbade linjerna 6 och 8 och även linje 1 fick upphottat omlopp. Det var inte ovanligt att bussarna på linje 2 på lördagarna var en kvart sena, en försening som naturligtvis inte gick att ta igen. Genom att återuppta slingan sparade man cirka 2 minuter. Det bör ha varit vid tidtabellsskiftet i augusti 2005 som detta genomfördes.