Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Tonniiie skrivet 02 januari 2011, 00:07:23 AM

Titel: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Tonniiie skrivet 02 januari 2011, 00:07:23 AM
Godkväll!

Swebus Express före detta linjenät hur såg det ut?

bl.a
831
833
845
834
802

Tack i Förhand
Tonnie
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: bussfan skrivet 02 januari 2011, 08:25:30 AM
har du inte glömt en linje 839???
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Tonniiie skrivet 02 januari 2011, 14:50:23 PM
Citat från: bussfan skrivet 02 januari 2011, 08:25:30 AM
har du inte glömt en linje 839???

Den har väl alltid gått Jönköping - Karlstad?
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 16:57:27 PM
831 Göteborg-Norrköping,senare förlängt till Stockholm.
833 Jönköping-Helsingborg
845 Göteborg-Karlstad-Gävle ("GDG expressen" sentida släkting till tåget med samma namn)
834Värnamo-Göteborg ( en av SJ första snabbusslinjer start ca 1952 och avslut juni 1990)
802 (Göteborg-Kristinehamn)-Vansbro-Sälen

Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Clabbe skrivet 02 januari 2011, 17:00:32 PM
800 Göteborg-Karlstad-Falun/Gävle
845 Karlstad- Sthlm
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Tonniiie skrivet 02 januari 2011, 19:14:38 PM
Intresant! Tack för svar :)
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: bisquit skrivet 02 januari 2011, 20:54:43 PM
Du får inte glömma 840 som gick Örebro-Jönköping. Bemannades med 2 bussar. Från början var det. 1 buss ifrån Näckrosbuss Örebro/Askersund och 1 buss ifrån Swebus Jönköping. Bussarna var från Början märkta Wetterleden. :P Dom avgick nästan samtidigt från Örebro respektive Jönköping. 1 gång på morgonen och en avgång på kvällen. I Motala, så bytte chaufförerna bussar med varandra. Så att man åkte aldrig hela linje, bara halva. Men fick äran att ratta 2 olika bussar. Dock är linjen numera nedlagd. Lite tråkigt, med tanke på att det var en trevlig linje att åka med.. :P
Mvh, Birger Kumla.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 02 januari 2011, 21:44:04 PM
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus/Swebus_Express_karta1.jpg)

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus/Swebus_Express_karta2.jpg)
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: blubb skrivet 02 januari 2011, 21:55:54 PM
Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 16:57:27 PM
831 Göteborg-Norrköping,senare förlängt till Stockholm.
833 Jönköping-Helsingborg
845 Göteborg-Karlstad-Gävle ("GDG expressen" sentida släkting till tåget med samma namn)
834Värnamo-Göteborg ( en av SJ första snabbusslinjer start ca 1952 och avslut juni 1990)
802 (Göteborg-Kristinehamn)-Vansbro-Sälen



834 återkom runt 2005-2006 och gick Malmö-Karlskrona-Kalmar, är en del av 835 idag

Sen fanns det även en 853? som gick Kristianstad-Markaryd-Halmstad och kördes av Thgyesson udner några år
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 02 januari 2011, 22:21:54 PM
Citat från: blubb skrivet 02 januari 2011, 21:55:54 PM
834 återkom runt 2005-2006 och gick Malmö-Karlskrona-Kalmar, är en del av 835 idag

Sen fanns det även en 853? som gick Kristianstad-Markaryd-Halmstad och kördes av Thgyesson udner några år

Jag skulle också vilja lägga till 870 som gick Göteborg-Strömstad. Den förvandlades senare till länstrafiklinje tillsammans med några andra linjer i väst.

När jag ser kartan och tänker tillbaka får jag lite svårt att placera några saker i rätt tidsordning. Bl a:

När förlängdes 857 Jönköping-Göteborg?

När förlängdes 862 Jönköping-Stockholm?

Den norra änden av linje 801 har väl varit några olika orter genom åren. Frågan är väl bara under vilka år det har varit dessa olika. På kartan verkar det alltså alltid varit Kopparberg vilket jag inte riktigt får ihop med att 865 samtidigt finns kvar...

865, 839, 830 och några till i väst var ju lite speciella linjer vad gäller taxa, eftersom länstaxa i princip gällde parallellt med Swebus egen taxa. Idag är det väl bara 839 som har kvar det där hybridkonceptet. 830 blev en vanlig Swebus-linje eftersom länstrafiken flyttades över till nya linjer, 865 styckades upp i några olika länstrafiklinjer, 870 blev ren länstrafik, 820 blev två olika linjer med samma linjenummer, en Swebus och en länstrafik. Plus några andra märkligheter. På kartan finns 865 kvar men inte 870 vilket jag finner lite märkligt. Var det inte ganska länge sedan 865 försvann?

Det fanns väl några turer på 865 (eller hette den 860 då?) som fortsatte till Kungshamn eller Lysekil eller något sådant, åtminstone på sommaren. Men något sådant finns inte med på kartan.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 02 januari 2011, 22:25:18 PM
Kartan hittade jag i Norrköping medan depån fanns kvar, och tog en egen kopia på den.
Tyvärr stod det inget årtal på den.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 22:50:57 PM
Citat från: Clabbe skrivet 02 januari 2011, 17:00:32 PM
800 Göteborg-Karlstad-Falun/Gävle
845 Karlstad- Sthlm
Lite ihopblandning tyvärr

Det här med linjenummrering följer nämligen organisationen.
Frågeställaren har nämligen en tidsuppfattning..
845 = 800;
841 = 801;
Först senare blev 845 linje Karlstad-Stockholm.

(241 och 245 blev 841 och 845 vid nummeromläggningen och orsak till detta var bla att distriken ändrades och att platsbiljetter på veckoslutsbussar kunde bokas via SNAP. Men då med lite andra nummer.
Möjligt sign Ersa kan få med en karta som är något äldre än den visade.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: j-a skrivet 02 januari 2011, 23:10:42 PM
Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 22:50:57 PM
Lite ihopblandning tyvärr

Det här med linjenummrering följer nämligen organisationen.
Frågeställaren har nämligen en tidsuppfattning..
845 = 800;
841 = 801;
Först senare blev 845 linje Karlstad-Stockholm.

(241 och 245 blev 841 och 845 vid nummeromläggningen och orsak till detta var bla att distriken ändrades och att platsbiljetter på veckoslutsbussar kunde bokas via SNAP. Men då med lite andra nummer.
Möjligt sign Ersa kan få med en karta som är något äldre än den visade.

Ska se om jag kan hitta någon karta från början av 90 talet,GDGs expressbusskarta vaet jag att finns i mina gömmor.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 02 januari 2011, 23:31:46 PM
Citat från: j-a skrivet 02 januari 2011, 23:10:42 PM
Ska se om jag kan hitta någon karta från början av 90 talet,GDGs expressbusskarta vaet jag att finns i mina gömmor.

Gärna. Kartan längre upp var den äldsta kartan jag har kommit över.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 23:59:50 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 02 januari 2011, 22:21:54 PM
Jag skulle också vilja lägga till 870 som gick Göteborg-Strömstad. Den förvandlades senare till länstrafiklinje tillsammans med några andra linjer i väst.

När jag ser kartan och tänker tillbaka får jag lite svårt att placera några saker i rätt tidsordning. Bl a:

När förlängdes 857 Jönköping-Göteborg?

När förlängdes 862 Jönköping-Stockholm?

Den norra änden av linje 801 har väl varit några olika orter genom åren. Frågan är väl bara under vilka år det har varit dessa olika. På kartan verkar det alltså alltid varit Kopparberg vilket jag inte riktigt får ihop med att 865 samtidigt finns kvar...

865, 839, 830 och några till i väst var ju lite speciella linjer vad gäller taxa, eftersom länstaxa i princip gällde parallellt med Swebus egen taxa. Idag är det väl bara 839 som har kvar det där hybridkonceptet. 830 blev en vanlig Swebus-linje eftersom länstrafiken flyttades över till nya linjer, 865 styckades upp i några olika länstrafiklinjer, 870 blev ren länstrafik, 820 blev två olika linjer med samma linjenummer, en Swebus och en länstrafik. Plus några andra märkligheter. På kartan finns 865 kvar men inte 870 vilket jag finner lite märkligt. Var det inte ganska länge sedan 865 försvann?

Det fanns väl några turer på 865 (eller hette den 860 då?) som fortsatte till Kungshamn eller Lysekil eller något sådant, åtminstone på sommaren. Men något sådant finns inte med på kartan.

Skall försöka svara litet: linje 862 är fd veckoslutslinjen och kan ha tillkommit ca 1972 men kan ha tillkommit redan på 60 talet.
Linje 857 Västervik-Göteborg är en linje som kom redan på 70 talet,ev redan 1967. Ursprungligen körd även från Oskarshamn till Göteborg med buss från Oskarshamn. Joda,det var inte SJ Buss eller Swebus från början. Linjen togs över av Swebus i från Västerviks Kraft AB ,Kraftbuss. Oskarshamnslinjen kördes av Oskarshamns Omnibus AB. Bussarna ingick senare i Svenska Bussamtrafiken, sk ESSBUSS.
Vad gäller linje 870 resp 820 Göteborg-Strömstad föreligger sammanblandningar. det som ibland kallades Bohustrafiken hade linjegruppsnummer 8xx i Bohuslän. Linjen 870 var då linjen Uddevalla-Strömstad i GBL (Bohustrafiken)regi. Linje 820 var SJ (senare Swebus)-Ostfold bilruter (senare Nettbus Östfold) och GBL (Bohustrafiken) linje Göteborg-Oslo och på sträckan Uddevalla-Strömstad stannade bussen enbart på annonserade platser. Däremot 870 stannade på alla platser.
Linjen 860 är fortfarande linjen Uddevalla-Kungshamn även om sträckningen har varierat. Den linje som Du kallar 865 avser troligen Tanumsexpressen som körde Göteborg-Uddevalla- Kusten. Linjenr har varierat och linje 865 och linje 860 är linjen till Kungshamn men över olika orter. 865 brukar vara linjen Uddevalla-Stockholm veckoslutslinje. Vad gäller linje 830 skriver Du om olika taxor. Avser Du gamla linjen Borås-Göteborg eller menar Du linjen Norrköping-Göteborg eller linjen Munkedal-Uddevalla ? Vad gäller linjen Göteborg-Borås så har aldrig någonsin någon kupongtaxa gällt här utan enbart (ursprungligen) kombination av Älab och GL periodkort. Senare så kallad tågkort gällande Göteborg-Borås+Borås tätort ändrat till Göteborgs tätort+linjen till Borås+Borås tätort (jfr den sk BAB taxan hos Bilspedition från 1980).
Som jag skrev tidigare så övergick SJ/GDG till att ha 800 nr istället för distriktsnummer. Detta kolliderar med Bohustrafikens 800 nummer. Detta i Västra Göteland. Härtill kommer linjen Göteborg-Köpenhavn och Göteborg-Tranemo(-Gislaved) som båda hade 300. (Säfflebussen/GobyBus/Nettbuss) resp Buss i Väst/Västtrafik/Älab.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2011, 00:38:45 AM
Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 23:59:50 PM
Skall försöka svara litet: linje 862 är fd veckoslutslinjen och kan ha tillkommit ca 1972 men kan ha tillkommit redan på 60 talet.
Linje 857 Västervik-Göteborg är en linje som kom redan på 70 talet,ev redan 1967. Ursprungligen körd även från Oskarshamn till Göteborg med buss från Oskarshamn. Joda,det var inte SJ Buss eller Swebus från början. Linjen togs över av Swebus i från Västerviks Kraft AB ,Kraftbuss. Oskarshamnslinjen kördes av Oskarshamns Omnibus AB. Bussarna ingick senare i Svenska Bussamtrafiken, sk ESSBUSS.
Vad gäller linje 870 resp 820 Göteborg-Strömstad föreligger sammanblandningar. det som ibland kallades Bohustrafiken hade linjegruppsnummer 8xx i Bohuslän. Linjen 870 var då linjen Uddevalla-Strömstad i GBL (Bohustrafiken)regi. Linje 820 var SJ (senare Swebus)-Ostfold bilruter (senare Nettbus Östfold) och GBL (Bohustrafiken) linje Göteborg-Oslo och på sträckan Uddevalla-Strömstad stannade bussen enbart på annonserade platser. Däremot 870 stannade på alla platser.

Okej, tack för klarläggande.

Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 23:59:50 PM
Linjen 860 är fortfarande linjen Uddevalla-Kungshamn även om sträckningen har varierat. Den linje som Du kallar 865 avser troligen Tanumsexpressen som körde Göteborg-Uddevalla- Kusten. Linjenr har varierat och linje 865 och linje 860 är linjen till Kungshamn men över olika orter. 865 brukar vara linjen Uddevalla-Stockholm veckoslutslinje.

Det jag tänkte på var den linje 865 som finns med på Ersas karta längre upp i tråden, alltså inte någon linje från Göteborgshållet. Jag fick för mig att den åtminstone på sommaren under några år fortsatte efter Uddevalla ut mot någon ort längs kusten. Men jag kan blanda ihop saker och ting här och ska nog inte fortsätta spekulera i detta.

Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 23:59:50 PM
Vad gäller linje 830 skriver Du om olika taxor. Avser Du gamla linjen Borås-Göteborg eller menar Du linjen Norrköping-Göteborg eller linjen Munkedal-Uddevalla ?

Det är Göteborg-Borås-Jönköping jag avser, alltså som kommentar till kartan ovan.

Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 23:59:50 PM
Vad gäller linjen Göteborg-Borås så har aldrig någonsin någon kupongtaxa gällt här utan enbart (ursprungligen) kombination av Älab och GL periodkort. Senare så kallad tågkort gällande Göteborg-Borås+Borås tätort ändrat till Göteborgs tätort+linjen till Borås+Borås tätort (jfr den sk BAB taxan hos Bilspedition från 1980).

Jag ska försöka förklara vad jag avsåg. För linje 830 inom Älvsborgs Län (dvs Bollebygd-Ulricehamn) gällde Älvsborgstrafikens kupongtaxa och periodkort. Detta ärvdes senare in även i Scanpointsystemet. Det fanns alltså ett långtgående taxesamarbete som gjorde att man kunde använda samma värdekort och periodkort när man åkte Borås-Ulricehamn oavsett om man åkte med Swebus 830 eller med ÄLAB linje 131/200. Turerna på linje 830 fanns till och med i ÄLABs linjetidtabell för linje 131/200 men med anmärkning att de bara stannade på annonserade platser.

Men när sedan tågbusskonceptet i linje 830 flyttades över till den nya linje 100 flyttade också detta avtal med till den nya linjen och 830 blev en linje med ren Swebus-taxa. Detta medförde att även om SJ-taxa egentligen tillämpades på hela linje 100 Göteborg-Ulricehamn kunde man ändå åka på Västtrafiks värdekort just på sträckan Bollebygd-Ulricehamn och ingen lyckades lösa avtalsproblemet med att värdekorten inte gällde de sista milen ner till Göteborg förrän Västtrafik definitivt bytte biljettsystem och avtalen i samband med detta skulle ses över.

Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 23:59:50 PM
Som jag skrev tidigare så övergick SJ/GDG till att ha 800 nr istället för distriktsnummer. Detta kolliderar med Bohustrafikens 800 nummer. Detta i Västra Göteland. Härtill kommer linjen Göteborg-Köpenhavn och Göteborg-Tranemo(-Gislaved) som båda hade 300. (Säfflebussen/GobyBus/Nettbuss) resp Buss i Väst/Västtrafik/Älab.

Ja, principiellt tycker jag inte alls om när två olika linjer utgår med samma nummer från samma bussterminal, oavsett var och varför detta fenomen uppstår. Egentligen borde det nog införas en reserverad nummerserie för långväga expressbusstrafik som aldrig används av länstrafik, ungefär som med linjenummer 7xx och 8xx i England som där enbart avnänds av expressbussoperatörer.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 03 januari 2011, 00:56:08 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2011, 00:38:45 AM
Ja, principiellt tycker jag inte alls om när två olika linjer utgår med samma nummer från samma bussterminal, oavsett var och varför detta fenomen uppstår. Egentligen borde det nog införas en reserverad nummerserie för långväga expressbusstrafik som aldrig används av länstrafik, ungefär som med linjenummer 7xx och 8xx i England som där enbart avnänds av expressbussoperatörer.

Andra exempel:
- Swebus linjenummer 800 i Värmland går väl även samma väg som Värmlandstrafiks 800 mellan Karlstad-Säffle-Åmål?
- Swebus linjenummer 801 krockade först i Uppsala där den förr gick exakt samma färdväg som UL 801 ut ut Uppsala och ut på E4:an. Idag har Swebus dessutom en 801:a som på helgdagar går via Arlanda mellan Stockholm och Uppsala, vilket innebär att det går två olika busslinjer från samma terminaler skyltade "801 Uppsala" men med helt olika taxeregler. Dessutom trafikerar Swebus 801:a exakt samma hållplats som Länstrafiken Sörmlands 801:a i Eskilstuna, ibland med bara 5-10 minuters mellanrum. Olika färger och "fel" destination på skylten hjälper inte alltid.

Enklast vore om 900-serien reserverades för all expressbusstrafik, men även kunde användas på närtrafiklinjer som de redan görs idag av SL.
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Fredde skrivet 03 januari 2011, 02:08:40 AM
Inte att förglömma 836an Kalmar-Stockholm. En snabbare variant av 835an, med endtast ett fåtal stopp på sträckan.

Vill minnas att den fanns i början/mitten av 90-talet...
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: Jacob skrivet 03 januari 2011, 02:20:04 AM
Vilken linje gick Malmö-Kalmar? Visst var det 834?

//Jacob
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: bussfan skrivet 03 januari 2011, 10:56:07 AM
Citat från: Tonniiie skrivet 02 januari 2011, 14:50:23 PM
Den har väl alltid gått Jönköping - Karlstad?

jo men den turen har för hetat länspendeln
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: 1896 skrivet 03 januari 2011, 12:49:53 PM
Den där linje 802 är ju intressant, finns det inget behov av busslinjer från Göteborg till Sälen längre ? Jag menar har Göteborgare tröttnat på att åka skidor ?  ???
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: 1896 skrivet 03 januari 2011, 12:58:48 PM
Hm, hur stort är det linjenätet då ?  ???
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: 1896 skrivet 03 januari 2011, 13:12:04 PM
Tack, Lars.  :)
Titel: SV: Swebus linjer fråga
Skrivet av: 1896 skrivet 05 januari 2011, 09:44:50 AM
Fjällexpressen, är det nån vidareutveckling av GDG:s Snöexpress, eller vad det hette, eller är detta ett koncept utvecklat av Interbus själva ? Fjällexpressen är ju gammalt, men hur kom den till ?