Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2011, 11:02:06 AM

Titel: Bussar i Malmö i augusti 1990 del 5
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2011, 11:02:06 AM
Under min barndoms nyårsdagar var vi ofta på Allhem i Viskafors där det var föredrag med ljusbilder. Därför kan det vara lämpligt att återuppta den traditionen men numera är Allhem tillhåll för ett gäng herrar som gillar amerikanska bilar och så finns det ju internet som man slipper använda skioptikonapparat (sedermera kallat diaprojektor) och filmduk. Samt stampa med foten i golvet var gång man ville att assistenten skulle byta bild.

Ämnet för dagens diabildvisning är alltså Malmö. Sex bussar från Malmö Lokaltrafik. Fyra Scania, en Volvo och en Merca.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7819_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7820_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7821_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7822_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7823_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7824_.jpg)
Titel: SV: Bussar i Malmö i augusti 1990 del 5
Skrivet av: yngrot skrivet 01 januari 2011, 12:01:37 PM
Trevligt Staffan men nuförtiden är det väl bara MAN och lite Volvo i Malmö??
Titel: SV: Bussar i Malmö i augusti 1990 del 5
Skrivet av: Walter skrivet 01 januari 2011, 12:14:31 PM
Idag är det nog 80% Volvo och resten MAN. Veolia kör uteslutande Volvo och Arriva 50/50.
Titel: SV: Bussar i Malmö i augusti 1990 del 5
Skrivet av: New_options skrivet 01 januari 2011, 12:26:36 PM
Jag bodde i Malmö på den tiden, och att se dem bilderna väckte en rad minnen. Först av allt minns jag att jag redan på den tiden undrade vem klåparen var som målat bussarna i den hemska färgerna. Och det står jag för än idag.

Bild nr ett... Jag har inget minne av enkeldörr i mitten på de där.... Men bevisligen fanns de =)

Merca-ledbussarna minns jag som ovanligt bekväma att åka i, fast de var väldigt grå invändigt.

Och så den sista bussen (eller sista bilden). Kolla bakdörren! Den har ett litet fotsteg som skulle skötas automatiskt. Det var dock förarnas stora irritationsmoment - inte minst på vintern. Det hände både en och tio gånger under samma resa att fotsteget inte fälldes upp eller glappade, så de fick gå ut och stänga det manuellt med en väl avvägd mix av slag/sparkar.

Kan för övrigt tala om att när de skulle byta chaufför gick föraren alltid (!) av genom mittendörren. Vet inte om det var något pedagogiskt syfte med det, som för att visa att det är här man går av. Och en fråga... var (eller är kanske?) det ett specifikt Malmö-beteende? Jag har aldrig sett förarna här i Karlskrona göra så....
Titel: SV: Bussar i Malmö i augusti 1990 del 5
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2011, 19:12:53 PM
Citat från: New_options skrivet 01 januari 2011, 12:26:36 PM

Kan för övrigt tala om att när de skulle byta chaufför gick föraren alltid (!) av genom mittendörren. Vet inte om det var något pedagogiskt syfte med det, som för att visa att det är här man går av. Och en fråga... var (eller är kanske?) det ett specifikt Malmö-beteende? Jag har aldrig sett förarna här i Karlskrona göra så....
[/quote

Det brukar de göra i Borås också. Vid förarbyte i Borås släpper boråsarna i regel fram den avbytande föraren men så fort han kommit in i bussen så ställer sig den förste resenären vid förarplatsen och väntar på klartecken för att få visera kortet. Bakom har då bildats en kompakt kö så det är mest praktiskt att den avbytte föraren använder mittdörren.

I Stockholm åtminstone förr användes mittdörren för avbyte så den avbytande gick in där och den avbytte gick ut där. Framdörrarna öppnades först när föraren hunnit installera sig och kollegan hunnit ut.
Titel: SV: Bussar i Malmö i augusti 1990 del 5
Skrivet av: SimonB skrivet 04 januari 2011, 18:05:17 PM
Förarbyten brukar genomföras i mittdelen även idag, vad gäller Malmö. Först går den avlösande föraren in i mittdörren, varpå han tar en kort (de)briefing med föraren som ska avlösas. Sedan går chauffören som blir avlöst ut genom mittdörren, medan avlösaren installerar sig och till sist öppnar framdörren för att släppa på resenärerna.
Fördelen med detta är givetvis att förarbytet kan gå snabbt och smidigt utan att resenärerna stör.

Bildserien uppskattas förresten!  Själv var jag 2,5 år gammal när bilderna togs... :)