SL:s förköpsremsor blir kvar. Tidigast i slutet av 2011 kan SL erbjuda resenärerna att tanka plastkort med kontanter. Att det tar tid att bygga ut plastkortssystemet beror enligt SL på att bolaget vill skynda långsamt med nymodigheten.
http://www.dn.se/sthlm/forkopsremsorna-blir-kvar
Jag hoppas fortfarande på att få vara med om stämpelns 40-årsdag, helst på en trafikvagn. Nu skiljer det ju bara ca 14 månader från SL:s senaste prognos!
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 29 december 2010, 21:26:22 PM
Jag hoppas fortfarande på att få vara med om stämpelns 40-årsdag, helst på en trafikvagn. Nu skiljer det ju bara ca 14 månader från SL:s senaste prognos!
/Ted
En fråga från en okunnig, när skulle 40-årsdagen infalla?
Min stämpel är lastgammal, det är det gamla SL märket utan några streck under den runda ringen. Den måste bevaras i min privata samling!
Citat från: MrX skrivet 29 december 2010, 21:53:08 PM
En fråga från en okunnig, när skulle 40-årsdagen infalla?
---
Den 18/2 2013.
/Ted
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2010, 22:29:32 PM
Tillverkades det stämplar efter 1978?
Alla som jag haft (har ;D ) har den gamla loggan.
Senast på 00-talet fick tillverkningen återupptas, det var väl inför Stockholmsförsöket. Enligt obekräftade uppgifter fick pensionerade finmekaniker kallas in till fabriken, som i sin vishet hade behållit verktygen. Nu är det visst brist igen...
/Ted
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2010, 22:29:32 PM
Tillverkades det stämplar efter 1978?
Alla som jag haft (har ;D ) har den gamla loggan.
Min stämpel saknar halvringarna och är enligt märkningen tillverkad i Tyskland medan vissa andra är tillverkade i Västtyskland.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2010, 23:00:22 PM
Jag har en fungerande Jämtlandsstämpel och en icke fungerande kasserad SL dito, undrar om alla runt 250 jämtlandsstämplar gick till återvinning 1991 eller? Det kanske ligger lådor med stämplar på Kyrkgatan i östersund för SL att köpa
Tyvärr tror jag inte det. Vid ombygget av busstationen omkring 1995-96 rensades det ut och slängdes mängder av inredning och material i containrar. Hade vid tillfället inte bil, och kunde därför inte rädda den enda intakta av de båda belysta JB-skyltarna som stod på taket på fram- och baksidan. Möjligtvis räddades vissa saker av slumpen eller av några samlare, men engagerade kollektivtrafiknördar i Östersund med stora förråd har alltid varit ett lågt antal. Men jag hoppas givetvis att någon bevisar mig fel. Kanske JVBK har lite saker?
Däremot fick jag tag i en stämpel i Umeå några år senare, som Ultra använde. Ser ut exakt som SL:s dito, fast med annan ordning bland siffror och bokstäver.
Nu blev jag tvungen att studera min stämpel lite noggrannare och där står det MADE IN GERMANY. Det som gör att den känns så speciell är att de flesta på garaget har nyare varianter. Den ser gammal ut när man jämför med kollegornas stämplar. Men den är väl inte mer märkvärdig än övriga skribenters stämplar ;)
Och det här med att det skulle vara brist på stämplar, det verkar stämma. Men problemet tycks vara att det inte finns någon som kan reparera stämplarna. De har väl också pensionerats ;D
Har för mig att på min första så stod det DDR som ursprungsland, men SL har ju hållit på några år och säkert köpt in partier från lite olika håll. Sen är det det nog flera faktorer som påverkar men bland de viktigare jag hört är det som anförs ovan, alltså att ingen verkar kunna reparera dessa längre samt att de på det stora hela blivit mera sällsynta. En orsak till det senare är troligen att borttagandet av kontanthanteringen innebar att många förare tyvärr slutade ta med sig väskan. Istället har de stämpeln lös i fickan (plus i sällsynta fall en fyrkantsnyckel) vilket lätt leder till att man, då man ändå inte ska ha med sig någon väska eller så, glömmer sin stämpel vid avlösning, vagnbyte etc.
Själv kommer jag inte åt att köra buss så ofta numera, men har ändå stämpeln i gott skick. Har ibland blivit ombedd att låna ut den, men har konsekvent vägrat. Detta då stämplarna fortfarande är tänkta att vara personliga, men numera är det inte alls säkert att jag skulle få tillbaka den stämpel jag lånat ut då avvägar finns i mängd. Många förare verkar nämligen numera betrakta sin stämpel som något slags slit- och slängpryl och verkar inte riktigt inse att vi behöver den ett tag till, varför de inte verkar ta hans om sina stämplar. Vid ändhållplatser och i pausrum är det även bra om man numera tar med sig sin stämpel för det har hänt att dessa av någon orsak även försvunnit eller bytts.
Citat från: Nico skrivet 30 december 2010, 14:05:49 PM
Har för mig att på min första så stod det DDR som ursprungsland, men SL har ju hållit på några år och säkert köpt in partier från lite olika håll. Sen är det det nog flera faktorer som påverkar men bland de viktigare jag hört är det som anförs ovan, alltså att ingen verkar kunna reparera dessa längre samt att de på det stora hela blivit mera sällsynta. En orsak till det senare är troligen att borttagandet av kontanthanteringen innebar att många förare tyvärr slutade ta med sig väskan. Istället har de stämpeln lös i fickan (plus i sällsynta fall en fyrkantsnyckel) vilket lätt leder till att man, då man ändå inte ska ha med sig någon väska eller så, glömmer sin stämpel vid avlösning, vagnbyte etc.
Själv kommer jag inte åt att köra buss så ofta numera, men har ändå stämpeln i gott skick. Har ibland blivit ombedd att låna ut den, men har konsekvent vägrat. Detta då stämplarna fortfarande är tänkta att vara personliga, men numera är det inte alls säkert att jag skulle få tillbaka den stämpel jag lånat ut då avvägar finns i mängd. Många förare verkar nämligen numera betrakta sin stämpel som något slags slit- och slängpryl och verkar inte riktigt inse att vi behöver den ett tag till, varför de inte verkar ta hans om sina stämplar. Vid ändhållplatser och i pausrum är det även bra om man numera tar med sig sin stämpel för det har hänt att dessa av någon orsak även försvunnit eller bytts.
Varför är inte stämplarna fast monterade i bussarna? Jag kan verkligen inte se vitsen med att ta den med sig. ???
Hade ju varit en lösning, men en med lös stämpel var det man valde när det begav sig och på den vägen är det. En fördel med en lös stämpel är som sagt att man blir personligt ansvarig vilket kanske borgar för att de fungerar bättre (dvs. man tar bättre hand om den då man ska ha samma stämpel nästa pass) över tid än någon grej som sitter i bussen man råkar köra för tillfället.
I stämpelns begynnelse fanns inte tillräckligt med stämplar så att de räckte till varje förare. Stämplarna följde inte bussarna men väl turerna (omloppen). Särskild personal delade ut stämplar till utgående vagnar (med kvittens på lista) och samlade in från de ingående vagnarna. I tunnelbanan förvarades stationens samtliga stämplar i den nattöppna spärren, efter resp. entrés stängning.
/Ted
Jag som inte ofta åker kommunllt är glad att förköpsremsorna blir kvar ettag till, men de försvinner ändå snart.
Men det är nog inte många som använder dom idag, det verkar inte så eftersom många chaufförer inte ställer in tiden på dom. Te x om jag kliver på en hållplats 11:50 och det stämplas 11:30, då får man kliva fram till chauffören på ett lämpligt ställe för att stämplas om.. Detta har hänt fler än en gång, så jag börjar bli uppmärksam redan då jag får stämpeln.
Citat från: Susanne skrivet 01 januari 2011, 19:53:13 PM
Te x om jag kliver på en hållplats 11:50 och det stämplas 11:30, då får man kliva fram till chauffören på ett lämpligt ställe för att stämplas om.. Detta har hänt fler än en gång, så jag börjar bli uppmärksam redan då jag får stämpeln.
Men den stämplingen behöver väl inte nödvändigtvis vara fel. Vad jag minns skulle avgångstiden från ändstationen vara grunden för stämpling, närmast följande "hela kvart" efter avgångstiden från ändstationen var det som gällde. T ex skulle 11.30 stämplas för alla avgångstider från 11.16 t o m 11.30. Och eftersom det var ändstationen som styrde stämplingen längs hela linjen, skulle mycket väl en sån biljett kunna ha sålts till en påstigande kl 11.50.
Reglerna kanske har ändrats på senare år, detta var ett rent arv från SS-tiden och de gamla blockbiljetterna som fick sin tidsangivelse med hjälp av en klipptång.
Kul att Ted klarade ut det där med stämpeln. Farsgubben körde visserligen när det begav sig, men pratade sällan om det. :D
I övrigt vill jag nog ha det till att föraren ifråga har missat något om det stämplas så fel. Från det att jag började köra i andra halvan av 90-talet så har det i alla fall varit så att man ställt fram en kvart i taget (även om många ställer om en halvtimme i taget) och att klockslaget inte ska vara inne, dvs. 11:50 så ska stämpeln vara inställd på 12:00 osv.
Den enda ändringen på senare tid är att man frångått att stämpla SL-tid. När klockan är säg 23:50 den 1 januari så ska inte stämpeln rulla vidare på 24:00 utan ställas in på 00:00 den 2 januari. Om sedan många förare missar numera (i synnerhet i jämförelse med spärrexpeditörerna) så gissar jag på att man i dagens läge tyvärr ofta kan vara lite splittrad med SL-access samt en hel del andra saker ombord.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2011, 17:52:51 PM
Med de personliga stämplarna fanns det också en möjlighet att identifiera vilken konduktör eller förare som stämplat, icke mobila biljettviseringsställen, alltså biljettspärrar, hade stämpel som tillhörde stationen i fråga.
Lösa stämplar i resp buss på samma sätt som spärrarna skulle sannolikt inte ha fungerat
Det är väl inte konstigare än att dagens biljettmaskin sitter fast i resp. buss?
Citat från: SimonB skrivet 01 januari 2011, 22:54:18 PM
Det är väl inte konstigare än att dagens biljettmaskin sitter fast i resp. buss?
När Flygbussarna körde Roslagsbaneersättning mellan Roslags-Näsby och Lindholmen sommaren 2004 gjorde de ett seriöst försök med SL-stämplar som satt fastkedjade i bussarna. Men varje kedja har ju en svag länk, och denna länk var oftast sönderbruten och stämpeln borta.
Citat från: Mr G skrivet 01 januari 2011, 20:31:07 PM
Men den stämplingen behöver väl inte nödvändigtvis vara fel. Vad jag minns skulle avgångstiden från ändstationen vara grunden för stämpling, närmast följande "hela kvart" efter avgångstiden från ändstationen var det som gällde. T ex skulle 11.30 stämplas för alla avgångstider från 11.16 t o m 11.30. Och eftersom det var ändstationen som styrde stämplingen längs hela linjen, skulle mycket väl en sån biljett kunna ha sålts till en påstigande kl 11.50.
Precis så fick jag lära mig att de skulle gå till när jag började köra buss i Roslagen. Men detta kan även bero på en viss tradition ute i skogen att stämpeltiden på remsan åtminstone bör kunna täcka upp bytet till tunnelbanan i Danderyd eller Tekniska Högskolan, och då kan man gott bjuda på en extra kvart. Speciellt när folk tvingades åka 625 till Stockholm pga brist på en snabbare 639:a.
En annan sak jag har tänkt på är att de flesta stämplarna ju kvartsintervaller, men ett fåtal andra har 10-minutersintervaller.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2011, 00:15:08 AM
Handstämpeln skulle kedjas fast menar du? Något annat sätt vore nog inte möjligt, och hur länge den skulle få sitta kvar kan man ju undra ;D
De tidiga ProData och DataAlmex maskinerna fick f.ö flyttas runt mellan bussarna, ibland fick man även bära med sig kortläsaren vid bussbyte, då var det smidigare med en stämpel.
Jag är förvisso helt oinsatt, men förstår inte varför någon skulle vilja ha en stämpel som enbart kan användas till att makulera SL-biljetter med, och som ändå finns i varenda buss. Varför vill någon stjäla en sådan...? ::)