(http://img717.imageshack.us/img717/6218/img0064zr.jpg) (http://img717.imageshack.us/i/img0064zr.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Sundspärlans buss har bara en 9700HD och det är TZP172 från 2003. Möller detta är new face och då måste detta vara CEO883 eller 884 som är 9700H.
Citat från: Jan skrivet 29 december 2010, 21:37:28 PM
Sundspärlans buss har bara en 9700HD och det är TZP172 från 2003. Möller detta är new face och då måste detta vara CEO883 eller 884 som är 9700H.
Det där ÄR en 9700HD...
Vad är det för skilnnad på H-HD ???
Skillnaden ses på främre passagerarrutan. H har rak ruta medan HD har som på bilden. Dessutom är HD 10-15 cm högre...
Bussen på bilden är väl CEO884, en B13R som Sundspärlan äger sedan ganska precis ett halvår tillbaka.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2010, 22:27:52 PM
Syns allra enklast på att HD har små luckor över boggin, det har aldrig H ;D
Jooorå! Ingen regel utan undantag. Veolia har ett gäng 9700H som ursprungligen beställdes för Birkatrafiken som är utrustade med luckor över boggin.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41346.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41346.0)
Citat från: Greger Larsson skrivet 29 december 2010, 23:27:48 PM
Bussen på bilden är väl CEO884, en B13R som Sundspärlan äger sedan ganska precis ett halvår tillbaka.
Det kan också vara CEO883, som företaget också ägwer.
Har fina bussar dom Sundspärlan
Citat från: Beppe skrivet 29 december 2010, 22:19:31 PM
Skillnaden ses på främre passagerarrutan. H har rak ruta medan HD har som på bilden. Dessutom är HD 10-15 cm högre...
Kan man kanske säga att Star 502 blev 9700H, & Star 602 blev 9700HD.
/ Henrik
Hur mkt skilljer de på höjderna mellan 9700S, 9700H och 9700HD?
Antar att 9700S aldrig används i Turistbusstrafik, utan endast som linjebussar..
Citat från: Buslovers92 skrivet 03 januari 2011, 01:39:29 AM
Hur mkt skilljer de på höjderna mellan 9700S, 9700H och 9700HD?
Antar att 9700S aldrig används i Turistbusstrafik, utan endast som linjebussar..
Skiljer ungefär 20cm mellan modellerna har jag för mig.
Star 302 = 3,4 m
Star 502 = 3,6 m
Star 602 = 3,8 m
/ Henrik
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 03 januari 2011, 10:36:04 AM
Skiljer ungefär 20cm mellan modellerna har jag för mig.
Star 302 = 3,4 m
Star 502 = 3,6 m
Star 602 = 3,8 m
/ Henrik
Okey, få kan man väl säga såhär att
Star 302=9700S
Star 502=9700H
Star 602=9700HD
Regal är väl typ uppbyggd som 502?, men vad skiljer Regal från Star-klasserna?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2011, 12:45:47 PM
Senare års Vector och Regal motsvarar förutom små detaljer t.ex fronten helt 302 och 502, Superstar motsvaras av 602.
Sedan fanns det ju 701 som inte fick ngn efterföljare, skulle ha hetat 9700HDH isf ;D
Vector & Regal kommer från början från Ajokki? och fortsattes byggas av dem i Tammerfors efter sammanslagningen?
Star kommer från Delta Plan och byggdes således av dem i Lieto?
Sen försvann Vector & Regal, och ersattes fullt av Star-serien? som numera då blivit Volvo 9700
/ Henrik
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2011, 13:14:34 PM
I princip så ja, även om det finns bastarder som 302:or med Vectorfront på slutet byggda i vilken fabrik kan man undra.
Carrus var så flexibla att om en kund önskade en Star med runda Vector-strålkastare (som många ansåg vara billigare att byta samt ge bättre ljus) så gick detta givetvis att ordna. Ni som kan det här med vad olika siffror i chassi- och karossnummer betyder kan ju kolla upp "bastarden" EPA573 i SBH genom denna direktlänk (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=19725) och kanske komma fram till tillverkningssort.