VDL Bus Sweden har tecknat avtal med landets största bussföretag Nobina om leverans av dubbeldäckare till trafiken mellan Stockholm och Norrtälje. Avtalet omfattar 25 st VDL Synergy.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2010/12/29/vdl-saljer-dubbeldackare-till-nobina/
Då kanske det kan bli fler bussar från dom om detta skulle falla väl ut.
Hej
Vilken sorts bussar blir det i övrigt uppdelat mellan ledbussar, boogibussar och vanliga bussar?
Hur många bussar till går det åt?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 29 december 2010, 17:27:03 PM
Hej
Vilken sorts bussar blir det i övrigt uppdelat mellan ledbussar, boogibussar och vanliga bussar?
Hur många bussar till går det åt?
mvh Stefan P
Totalt ska det vara runt 85 bussar, men jag vet inte hur det är uppdelat med resten, jag vet inte ens om det blir nya bussar eller inte?
Då får Alan bättra reservdelshållningen får vi hoppas
Låter kul. Hoppas de nu håller i de 10 år de förväntas rulla på E18. :)
Hinner bussarna levereras innan midsommar?
Jippie ;D Lite mer DAF i vardagen ;D
Har Nobina Norrtälje lågentré krav eller låggolv?
Citat från: Gabi94 skrivet 29 december 2010, 21:11:21 PM
Har Nobina Norrtälje lågentré krav eller låggolv?
Lågentré blir det som mest.
Krav på låggolv finns väl bara på vissa linjer i innerstan, t.ex 1-4.
SL börjar tänka mer på dom som inte kan gå upp för trapporna, därför kör dom med lågentré och golv.
Intressant! De 25 dubbeldäckarna täcker ju inte hela behovet av vagnar för linje 676. Det återstår att se om det t ex blir B9S eller 8700-vagnar som kompletterar dubbeldäckarna på sträckan Sthlm-Norrtälje.
Har Norrtälje fler stomlinjer? Tänker på Vegorna som Busslink har, men de är kanske för gamla och kommer inte att övertas. Sen finns det ju ett par blå Carrus, 1220-1222.
Ska bli intressant att se vad Nobina tar över! Måhända flyttar man in vagnar från andra orter? Och/eller köper något mer nytt än dubbeldäckarna?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 december 2010, 13:11:31 PM
Har Norrtälje fler stomlinjer?---
Linje 677, Norrtälje - Uppsala blir väl kvar?
/Ted
E detta VDL gruppens största svenska leverans sen Bova sålda sina 10 till GS
Citat från: Gabi94 skrivet 29 december 2010, 21:27:57 PM
SL börjar tänka mer på dom som inte kan gå upp för trapporna, därför kör dom med lågentré och golv.
Nej, det är mycket större än så. Tillgänglighet för rörelsehindrade är beslutat av EU, eller rentav ännu högre upp. Därefter fastställt av riksdag/regering som i sin tur sätter ribban för alla länshuvudmän.
Citat från: Ted S skrivet 30 december 2010, 13:23:44 PM
Linje 677, Norrtälje - Uppsala blir väl kvar?
Absolut. Förmodligen med i stort sett samma färg- och tillgänglighetskrav som idag, dvs 100% lågentré i blått som 15-meters boogivagnar och/eller 18-meters ledvagnar. Däremot ändras väl bränslekraven till mer "miljövänligt" som etanol, RME och annat, och då blir följdfrågan om B9S finns att köpa i en sån version. Om inte blir det väl rätt glest med B9S i Norrtälje jämfört med idag?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2010, 13:57:04 PM
Krav på övertagande: 4433, 6646-6649
H52 4433? Hur/varför hamnar den med i övertagandet? Det måste ju bli en riktig katt bland hermelinerna.
/J
Aha, en bra förklaring :)
/J
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2010, 15:39:18 PM
Den ägs av SL därav ingår den i övertagandet
Om den ägs av SL, heter den i så fall fortfarande "H52 4433" istället för "Busslink 4433"? ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2010, 10:32:31 AM
Jo visst räcker 25 bussar, det nya upplägget med glesare turer med större fordon torde kräva ca 22 vagnar + teknisk reserv
Helt rätt. 676 Stockholm-Norrtälje kommer helt att trafikeras med dubbeldäckare medan 677 Uppsala-Norrtälje får vanliga boggi/ledbussar lågentré. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 30 december 2010, 17:58:11 PM
Helt rätt. 676 Stockholm-Norrtälje kommer helt att trafikeras med dubbeldäckare medan 677 Uppsala-Norrtälje får vanliga boggi/ledbussar lågentré. /Henrik/
Denna höst kommer bli intressant-
Citat från: Bussmicke skrivet 30 december 2010, 18:39:44 PM
Denna höst kommer bli intressant-
Du kommer att få mycket att göra veckorna efter midsommar. Speciellt om du ska få snygga sommarmiljöbilder på alla nya vagnar innan hösten. 8)
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 30 december 2010, 15:11:18 PM
H52 4433? Hur/varför hamnar den med i övertagandet? Det måste ju bli en riktig katt bland hermelinerna.
/J
Aha, det förklarar saken.
Men 4433 (och 4434) & 6646-49 är ju inte kvar i Norrtälje. 4433-34 flyttades under 2010 från Norrtälje via Råsta till Täby och 6646-49 under sommaren från Norrtälje till Råsta. Då kommer de alltså tillbaka till Norrtälje under 2011.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 december 2010, 21:44:53 PM
Aha, det förklarar saken.
Men 4433 (och 4434) & 6646-49 är ju inte kvar i Norrtälje. 4433-34 flyttades under 2010 från Norrtälje via Råsta till Täby och 6646-49 under sommaren från Norrtälje till Råsta. Då kommer de alltså tillbaka till Norrtälje under 2011.
Jodå, bussar kan oftast vandra runt i länet, bara de är tillbaka på avslutningsdagen!
/Ted
Emedan 6648 och 6649 har vi antagligen fått svaret på vilka 2 av bussarna för 677 är.
/Måns
Citat från: Ted S skrivet 30 december 2010, 22:13:55 PM
Jodå, bussar kan oftast vandra runt i länet, bara de är tillbaka på avslutningsdagen!
/Ted
Tack för uppgiften. :)
Bussarna kommer att levereras i 3 grupper under sommaren, blir 185cm takhöjd på övervåningen med.
Dubbeldäckarna såg riktigt snygga ut - blir kul med en förhoppningsvis "intressantare" resa mellan Stockholm och Norrtälje i framtiden. :P Som det har nämnts tidigare, så låter 85 bussar för hela Roslagen nästan för lite, men det går säkert ihop på något vis. Funderar på vad som man kan ana kommer att fara fram på ex. Vätövägen när Nobina tar över trafiken. MAN-kortvagnar kanske... :-\
Citat från: Andreas91 skrivet 25 januari 2011, 12:12:25 PM
Dubbeldäckarna såg riktigt snygga ut - blir kul med en förhoppningsvis "intressantare" resa mellan Stockholm och Norrtälje i framtiden. :P Som det har nämnts tidigare, så låter 85 bussar för hela Roslagen nästan för lite, men det går säkert ihop på något vis. Funderar på vad som man kan ana kommer att fara fram på ex. Vätövägen när Nobina tar över trafiken. MAN-kortvagnar kanske... :-\
Det har väl inte framkommit några andra inköp än dubbeldäckarna ännu - men det kommer väl med tiden. MAN kortvagnar är ju knappast lämpliga för landsortstrafiken - däremot kanske för stadsbussarna. Genom att man har ca 25 nya bussar och åldersgränsen (utom på just 676, 677) är 16 år, medel 8 år, får man alltså ha en total ålder på bussarna på 680 år, som inte får överskridas. Genom att 25 bussar har <1 år, kan alltså resterande bussar ha en medellängd på drygt 11 år (dessutom var det väl 4 trängelbussar som ingick från 2006), alltså får man nog räkna med att man använder en hel från Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka. dels har man ju några B9SA i 00xx-serien och en väldig massa boggibussar i bägge trafikområdena. Eftersom det körs så mycket mindre trafik (särskilt i Nacka/Värmdö) under sommaren, lär man nog kunna flytta över de bussar som behövs (och ev. även låna från exvis Södertälje/Kallhäll). samt säkert lite kortlån från Keolis för att klara sommaren. Nu beror ju detta också lite på vad man angett för plan i anbudet - men det är svårt att tro att man inte fortsätter med trenden att köra boggibussar istället för ledbuss. Manbussarna från Nacka/Värmdö är det väl rimligt att man (förutom ev. stadsbussar till Norrtälje) portionerar ut på framförallt Kallhäll. Men detta är ju som vanligt bara rena spekulationer.
Vilka bussar skulle Norrtälje vilja ha från Södertälje, det finns nu 6 volvobussar (5196- 5201), MAN bussar ( 6521 - 6539 city bussar 6560-6568), och 34 st Scania Omnilinkar.
Citat från: Gabriel 94 skrivet 25 januari 2011, 14:26:01 PM
Vilka bussar skulle Norrtälje vilja ha från Södertälje, det finns nu 6 volvobussar (5196- 5201), MAN bussar ( 6521 - 6539 city bussar 6560-6568), och 34 st Scania Omnilinkar.
Personligen tror jag nog inte att Södertälje är så intressant för att flytta bussar till Norrtälje. Att ha Scania i Södertälje har ju varit en PR-grej lite grann, så de behåller man nog (nu en del etanol också som är finansierade genom SL för att höra till trafikområdet) och Manbussarna är ju inte speciellt lämpliga för landsortstrafik - även om kortbussarna ändå fungerar för ändamålet, men det är ju citybussar med två dörrar fram som Södertälje har, så de är man nog inte heller intresserade av. Volvobussarna är ju normalgolv och försvinner väl för gott oavsett under detta år. Eftersom det ska vara avstängning under sommaren och bussarna förlängas till Östertälje, har man nog inte heller några bussar att "låna ut" till Norrtälje under sommaren.
Citat från: Omnilasse skrivet 25 januari 2011, 14:15:44 PM
Det har väl inte framkommit några andra inköp än dubbeldäckarna ännu - men det kommer väl med tiden. MAN kortvagnar är ju knappast lämpliga för landsortstrafiken - däremot kanske för stadsbussarna. Genom att man har ca 25 nya bussar och åldersgränsen (utom på just 676, 677) är 16 år, medel 8 år, får man alltså ha en total ålder på bussarna på 680 år, som inte får överskridas. Genom att 25 bussar har <1 år, kan alltså resterande bussar ha en medellängd på drygt 11 år (dessutom var det väl 4 trängelbussar som ingick från 2006), alltså får man nog räkna med att man använder en hel från Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka. dels har man ju några B9SA i 00xx-serien och en väldig massa boggibussar i bägge trafikområdena. Eftersom det körs så mycket mindre trafik (särskilt i Nacka/Värmdö) under sommaren, lär man nog kunna flytta över de bussar som behövs (och ev. även låna från exvis Södertälje/Kallhäll). samt säkert lite kortlån från Keolis för att klara sommaren. Nu beror ju detta också lite på vad man angett för plan i anbudet - men det är svårt att tro att man inte fortsätter med trenden att köra boggibussar istället för ledbuss. Manbussarna från Nacka/Värmdö är det väl rimligt att man (förutom ev. stadsbussar till Norrtälje) portionerar ut på framförallt Kallhäll. Men detta är ju som vanligt bara rena spekulationer.
Tack för informationen! :) Precis som du säger, så blir det en överraskning vad som kommer att synas däruppe om ett halvår. Tog just Vätövägen och då framförallt linje 638 som exempel, då jag har en svag känsla av att just den linjen bara kan klara kortvagn, då det ser ut som det gör på vissa ställen längs med linjen. Då började jag fundera igenom var Nobina (tänkte just då endast på SL-området) har kortvagnar idag och fann då bara MAN... ::) Det löser sig nog i slutändan. =)
Citat från: Andreas91 skrivet 25 januari 2011, 17:56:34 PM
Tack för informationen! :) Precis som du säger, så blir det en överraskning vad som kommer att synas däruppe om ett halvår. Tog just Vätövägen och då framförallt linje 638 som exempel, då jag har en svag känsla av att just den linjen bara kan klara kortvagn, då det ser ut som det gör på vissa ställen längs med linjen. Då började jag fundera igenom var Nobina (tänkte just då endast på SL-området) har kortvagnar idag och fann då bara MAN... ::) Det löser sig nog i slutändan. =)
Fast inte bara. I Kallhäll har man ju kvar lite Volvo också. Och det var nog min tanke i sådana fall att man växlar Man till Kallhäll och Norrtälje får Börje Salming (och allt vad de heter) - bussar som fungerar rätt bra för 638:an - även i Bromma finns det ju kvar lite volvo och korta Scania - och eftersom det just nu inte är någon ålderskris i Stockholmsområdet (pågrund av låggolv och miljökrav), så har det inte så stor betydelse ur den aspekten vilket garage man flyttar Mannen till.
Detta ska bli riktigt intressant att se. Ett antal besök i Norrtäljeområdet planeras härmed för sommaren :P