Nedan en lista på SL littera H62, någon som har uppgifter på nya reg-nr? Fick de nya reg-nr?
7474 hann knappast få nytt reg-nr, såvida den inte såldes vidare. 7187 är också tveksam, kan väl inte ha fått nytt om den slopades 1971?
Årtalen ska vara utrangeringsår, någon som har synpunkter får gärna "speak up!" (Tyvärr hoppar kolumnerna så det ser lite rörigt ut).
7180 CLB669 1973
7181 1972/1974?
7182 1972
7183 ABC993 1973
7184 FFM944 1972
7185 1973
7186 1972/1974?
7187 FRY557 1971
7474 - 1971
7480 1973
7481 1973
7482 1973
7483 1973
7484 1973/1974?
7485 1973
7486 1973
7487 1973
7181 f.d. B589?
7185 f.d. B585?
Några kan jag bidra till på rak arm:
7480 DEJ 620
7482 CPL 682
7485 DCH 585
7487 CGS 327
7474 o 7484 fick nog aldrig de nya numren uppsatta, de gick till skrot först, med vänsterdörrarna kvar.
Regnumret B589 har jag för mig satt på 7180
EDIT: B589 ska vara 7181, vagn 7180 hade nummer B489
Mera om H62:
7182, 7184 observerade på skroten HÖH maj -72
7181, 7186 sept. -72
7180 feb -73
Tack för hjälpen, Björne!
Mina uppgifter säger skrot på samtliga H62, vet du annat?
Även en märklig uppgift om att 7481-7486 skulle vara av årsmodell -57... Men alla var väl -58:or förutom "gamlingen" 7474?
Hej !
Det enda lilla jag kan bidraga med är att jag har en uppgift som säger att 7186 ska vara skrotad under 1974 !
Mvh Peter Ö
Peter: Om du utgår från uppgifter i SL:s vagnförteckningsblad (som många andra har gjort) så finns det många fel där! Jag såg 7186 på Högdalen under skrotning redan -72! Någon har gjort flera missar och skrotade bussar har levt kvar i vagnförteckningen, t ex 7484. Om det nu inte är av någon skattemässig anledning, kanske för att kunna fortsätta avskrivning ett par år ytterligare?
Fredrik: BSS o BSBV "180-vagnar" bestod av två serier chassinummer: 171970-171979 var BSBV 180-184, BSS 180-184. 172059-172064 var BSBV 185-187, BSS 185-187
Möjligen kan den lägre chassinummerserien vara tillverkad 1957, men då skulle även BSBV vagnar i den serien vara tillverkade -57? Sedan är det väl frågan om skillnaden mellan när chassit byggdes, och när bussen levererades. Antar att alla datum vi utgår från gäller leveransdatum?
Både leveransdatum men också årsmodell är av intresse. Dessa går ju mestadels hand i hand men ibland avviker det ju...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 28 december 2010, 22:58:46 PM
Både leveransdatum men också årsmodell är av intresse. Dessa går ju mestadels hand i hand men ibland avviker det ju...
Ja, det kan ju ta en viss tid från det att chassit färdigställs, och skickas vidare till karosserifabriken, till dess att karossören är klar och bussen levereras till kunden.
Men talade man överhuvudtaget om "årsmodeller" när det gällde bussar på den tiden? Det var väl leveransen som färdig buss som gällde?
Hej igen !
Vad beträffar just 7186 så läste jag bara rakt av i en lista jag har,
det kan vara precis som du skriver Björn F. att felaktigheter finns.
En annan sak vad gäller årsmodeller/tillverkningsår så ta CF 76 t.ex.
Många CF 76 som levererades inför dagen-H i rent högerutförande
fick årsmodell 1967 vilket väl torde vara fel. 1966 var ju sista året som
CF tillverkades.
Mvh Peter Ö
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2010, 11:26:03 AM
I princip alla CF i serien 5513** har årsmodell 1967 och flera har första reg datum 1 sept 1967, frågan är när dessa bussar i praktiken färdigställdes från fabriken.
Tillverkningen av CF upphörde 1966, så det är i princip "ibruktagandet" som har satt årtalet. Troligen registrerades bussarna inte in formellt förrän nära Dagen H. Om man kollar i vagnförteckningsbladen så är BSS resp BSBV vagnar 50, 51 av årsmodell 66 medan de övriga är 67:or, trots att chassinumren ligger i en följd. Verkar som om vagnar 50 o 51 tagits i bruk tidigare än de övriga, kanske för utbildningsändamål eller vissa körningar där det gick att använda rena högerbussar.
Förfarandet har ju kanske också vissa andra fördelar, bokföringsmässigt är bussarna ett år yngre, och kan därmed skrivas av längre, samt att det vid försäljning blir en högre värdering.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 december 2010, 23:13:32 PM
Nedan en lista på SL littera H62, någon som har uppgifter på nya reg-nr? Fick de nya reg-nr?
7474 hann knappast få nytt reg-nr, såvida den inte såldes vidare. 7187 är också tveksam, kan väl inte ha fått nytt om den slopades 1971?
Årtalen ska vara utrangeringsår, någon som har synpunkter får gärna "speak up!" (Tyvärr hoppar kolumnerna så det ser lite rörigt ut).
7180 CLB669 1973
7181 ------ 1972/1974?
7182 ------ 1972
7183 ABC993 1973
7184 FFM944 1972
7185 AKJ625 1973
7186 ------ 1972/1974?
7187 FRY557 1971
7474 ------ 1971
7480 DEJ620 1973
7481 CYW711 1973
7482 CPL682 1973
7483 CUB983 1973
7484 ------ 1973/1974?
7485 DCH585 1973
7486 ------ 1973
7487 CGS327 1973
7181 f.d. B589? Ja
7185 f.d. B585? Ja
Jag har fyllt i med rött ovan vilka reg.nr som gällde. Streckmarkering innebär att bussen inte erhöll något nytt reg.nr.
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 december 2010, 12:20:57 PM
Tillverkningen av CF upphörde 1966, så det är i princip "ibruktagandet" som har satt årtalet. Troligen registrerades bussarna inte in formellt förrän nära Dagen H. Om man kollar i vagnförteckningsbladen så är BSS resp BSBV vagnar 50, 51 av årsmodell 66 medan de övriga är 67:or, trots att chassinumren ligger i en följd. Verkar som om vagnar 50 o 51 tagits i bruk tidigare än de övriga, kanske för utbildningsändamål eller vissa körningar där det gick att använda rena högerbussar.
Förfarandet har ju kanske också vissa andra fördelar, bokföringsmässigt är bussarna ett år yngre, och kan därmed skrivas av längre, samt att det vid försäljning blir en högre värdering.
BSBV körde med nya högertrafik-CF redan på sommaren 1967 i direktturer Borgmästargatan-Stavsnäs. Förmodligen körde man också abonnemangstrafik med sådana före dagen H.
Mr H
Tack så mycket Mats! :) Och alla andra som varit aktiva i tråden.
Tillägg: Har hittat chassi-nr men ej kaross-nr på dem, går det att få det också?
Tack, Mats! Stämmer bra med mina observationer om bussar på skroten och bekräftar felen i SL:s vagnförteckningsblad. 7474, 7484, 7486 gick först till skrot då de hade vänsterdörrarna kvar (ej 7486), och folk klagade på kyla och drag.
De BSBV-vagnar jag observerade på skroten 1972 saknade också nya skyltar, så man kan förmoda att dessa vagnar, i de fall de fått nummer tilldelade, ej hann få skyltarna uppsatta.
Det lustiga är som sagt att i SL:s vagnförteckningsblad daterat 1974-07-01 finns tre st H62 kvar, 7181, 7186, 7484. Alla dessa skrotades redan 1972, men någonstans har det blivit en miss, avsiktlig eller ej. Sista BSS/BSBV H62 gick nog till de sälla vagnparkerna någon gång 1973.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 29 december 2010, 14:05:58 PM
Tack så mycket Mats! :) Och alla andra som varit aktiva i tråden.
Tillägg: Har hittat chassi-nr men ej kaross-nr på dem, går det att få det också?
Tyvärr saknar jag också karossnr. Kan man gissa att de finns någon stans i serien 4038-4055?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 december 2010, 16:59:28 PM
Tyvärr saknar jag också karossnr. Kan man gissa att de finns någon stans i serien 4038-4055?
En SKV karosslista vore trevligt. Detta måste väl ha funnits förtecknat, var kan denna info finnas nu? Hos Scania?
Tittar på H61 och enligt SBH ska f.d. Mälaröarnas 7807 ha kaross-nr 4038 och 7808 ha 4036.
Men övriga H61 saknar jag uppgifter på om kaross-nr, d.v.s. 7012, 7013, 7312, 7313 och 7803-7806.
Efter en liten koll kan jag säga att 7013 har nummer 4056.
Enligt mina anteckningar gäller följande:
Karossnr Inv.nr
4036 7807
4037 7805
4056 7013
4057 7012
4058 7312
4059 7313
Tack för intressanta uppgifter, har också frågat mig om de märkliga slopningsdatumen fpör H62. Åtminstone 7185, 7480,82,83,85 och 87 gick i trafik med nya registreringsnummer, annars hände det väl att bussar tilldelades nummer som aldrig kom på plats fysiskt. Det gäller exempelvis de i en tidigare tråd nämnda H64A 6299 och 6300, liksom krockade H32 4257 och gick någonsin H25 elller H26 i SL-trafik med nya skyltar?
Hälsningar
Christian B
Jag är ingen hejare på SL:s typbeteckningar. Kan någon upplysa om skillnaden mellan H61 och H62?
Tack på förhand!
Ola
H61 = Sc-V BF7358 / SKV
H62 = Sc-V BF7363 / SKV