Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 26 december 2010, 19:44:01 PM

Titel: Alfressons, Borås
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 december 2010, 19:44:01 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_32_AHU161_Alingsas_920818.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_32_AHU161_Boras_930817.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_36_KRG437_Boras_950602.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_51_OHB413_Boras_930817.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_67_GMF870_Stockholm_950226.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_67_HBN389_Stockholm_950325.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_68_LSK929_Boras_930817.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_69_GMF870_Boras_930817.jpg)
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: yngrot skrivet 27 december 2010, 20:42:34 PM
Trevligt .  men får erkänna att vagn 32 minns jag inte .. de andra däremot kommer jag ihåg.. trevlig lack och på den tiden var det lätt visa folk vilken buss som gick till Alingsås.. bara gå till den grönvita ..
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: Rickardo skrivet 27 december 2010, 21:40:57 PM
Härligt med Wiimabussar. Dessutom en snygg grön färg!
Mvh Rickardo
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 december 2010, 23:40:25 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 december 2010, 20:42:34 PM
Trevligt .  men får erkänna att vagn 32 minns jag inte .. de andra däremot kommer jag ihåg.. trevlig lack och på den tiden var det lätt visa folk vilken buss som gick till Alingsås.. bara gå till den grönvita ..

32-an AHU161 blev kvar hos Alfredssons efter konkursen 1996 (då företaget blev kvar som Alfredssons Buss i Herrljunga) och återfick sin grön-vita färg. Den hann också registreras på Busfab AB, även det ägt av Bengt Svenson och avregistrerades sommaren 1998. Linje 550 torde den ha fått lämna redan i juni 1995, eftersom det då krävdes nya bussar på den linjen. Det var väl också i samband med detta som den blev grön igen.
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 28 december 2010, 08:42:51 AM
Aj aj oj, nu blev gick nostalgimätaren upp högt på skalan här alltså...  :D   :)
Ett riktigt stort tack ska du ha för bilderna Micke!

Citat från: Bussmicke skrivet 26 december 2010, 19:44:01 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_36_KRG437_Boras_950602.jpg)

Vi befinner oss alltså i Borås strax före ett antal stora operatörsbyten. Inte bara det att Alfredssons gör sin sista tjänst här, det står en servicelinjebuss med BL-logga i bakgrunden och detta var väl alltså just precis innan BL förlorade den trafiken till Linjebuss.

Citat från: Bussmicke skrivet 26 december 2010, 19:44:01 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_51_OHB413_Boras_930817.jpg)

Fascinerande bild. Jag hade glömt att Älvsborgstrafiken faktiskt tog fram ett färgschema för flygbusstrafik för den här linjen. Hur länge kördes linjen med bussar med den färgsättningen måntro? Var det fram till just 1995 eller fortsatte det även senare?

Citat från: Bussmicke skrivet 26 december 2010, 19:44:01 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Alfredssons_Buss_69_GMF870_Boras_930817.jpg)

Hm, stadsbuss på 46an till Bosnäs. Nåja, sånt hände ganska ofta även på den tiden. Jag vet inte riktigt hur kraven för 30- och 40-linjerna var specificerade men normalt var det väl bussar med lite skönare säten, gardiner 1+1-dörrar m m. Men de där bussarna minns man i alla fall!  :)
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2010, 09:16:02 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 december 2010, 08:42:51 AM
Vi befinner oss alltså i Borås strax före ett antal stora operatörsbyten. Inte bara det att Alfredssons gör sin sista tjänst här, det står en servicelinjebuss med BL-logga i bakgrunden och detta var väl alltså just precis innan BL förlorade den trafiken till Linjebuss.

Det är knappt två veckor kvar till den stora omläggningen då Borås Lokaltrafik tar över regionbussarna från Swebus samt linje 550 från Alfredssons. Buss i Väst börjar köra en del trafik till och från Borås, bland annat 300-linjerna från Älvsered-Svenljunga och Tranemo. Linjebuss tar över servicelinjerna med DAB Silkeborg. En och annan Ontario går dock kvar även detta och till en början kunde man se någon med BL-loggan kvar. Sedan såldes de gamla BL-bussarna och Linjebuss flyttade Ontario från andra håll till Borås.


Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 december 2010, 08:42:51 AM
Fascinerande bild. Jag hade glömt att Älvsborgstrafiken faktiskt tog fram ett färgschema för flygbusstrafik för den här linjen. Hur länge kördes linjen med bussar med den färgsättningen måntro? Var det fram till just 1995 eller fortsatte det även senare?

Alfredssons körde flygbusslinjen från 1989 fram till konkursen för Alfredssons Buss i Borås 1996. Den här bussen blev kvar längre för andra uppgifter. Registrerades på Alfredssons Buss i Herrljunga och Busfab (samma ägare, nämligen Bengt Svenson som också ägde det konkursade bolaget). I samband med konkursen fick inte Alfredssons vara delägare i Buss i Väst längre och tappade all sin linjetrafik.
[/quote]

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 december 2010, 08:42:51 AM
Hm, stadsbuss på 46an till Bosnäs. Nåja, sånt hände ganska ofta även på den tiden. Jag vet inte riktigt hur kraven för 30- och 40-linjerna var specificerade men normalt var det väl bussar med lite skönare säten, gardiner 1+1-dörrar m m. Men de där bussarna minns man i alla fall!  :)

Om jag minns rätt var det bara 30-linjerna (industrilinjerna) som hade krav på lite högre standard. Dock gick det även stadsbussar och till och med skolbussar även på dessa. Eftersom det var gemensamt omlopp med 40-linjerna så kom dessa bussar dock oftast att dyka upp även där. Att en så pass ny buss som Säffle-bussen (den var tre år när bilden togs) gick på 40-linjerna var dock inte så vanligt.

Observera också van Hoolen som går på linje 153. Då som nu gick denna till Vralen och vissa turer fortsatte ända till Skattegården. Inte så lämplig buss för dessa vägar.


Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: yngrot skrivet 28 december 2010, 13:48:47 PM
Ang. gardiner så hade B-L inte det på sina förortsvagnar som normalt gick på 40 linjer.  Jag kommer på rak arm inte ihåg om jag har kört dessa Säffle på 40 linjer  det kan ha hänt .. men normalt var det då inte .. man var glad alla dagar man slapp dessa missfoster.. ;D
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 28 december 2010, 14:04:17 PM
Citat från: yngrot skrivet 28 december 2010, 13:48:47 PM
Ang. gardiner så hade B-L inte det på sina förortsvagnar som normalt gick på 40 linjer.

Jag kan blandat ihop saker och minnas fel men jag minns i alla fall att det var väldigt trevlig inredning och sköna säten i vagnarna som normalt gick på 30-linjerna och för det mesta också på 40-linjerna och eftersom omloppsplanerna skapade en oannonserad direktlinje Brämhult-Viared på morgonen var det lätt att somna skönt.  :D Senare började det dyka upp Carrus Region och annat som då verkligen inte var särskilt bekväma i jämförelse med de gamla. Trånga stenhårda säten och skakig gång är så jag minns Carrus Region, tyvärr.

Citat från: yngrot skrivet 28 december 2010, 13:48:47 PM
Jag kommer på rak arm inte ihåg om jag har kört dessa Säffle på 40 linjer  det kan ha hänt .. men normalt var det då inte .. man var glad alla dagar man slapp dessa missfoster.. ;D

Jo dom fick utstå en hel del skäll från både förare och passagerare som jag minns det.  :P
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2010, 15:22:36 PM
Citat från: yngrot skrivet 28 december 2010, 13:48:47 PM
Ang. gardiner så hade B-L inte det på sina förortsvagnar som normalt gick på 40 linjer.  Jag kommer på rak arm inte ihåg om jag har kört dessa Säffle på 40 linjer  det kan ha hänt .. men normalt var det då inte .. man var glad alla dagar man slapp dessa missfoster.. ;D

Det fanns ju också några avgångar på 40-linjerna som var tursatta med Ontario. Mest på helgerna. Kan väl knappast varit en höjdare då dessa linjer krävde rätt hög snitthastighet för att klara turlistan.

Det var väl några av omloppen på 40-linjerna som utsattes enligt fia-med-knuff-principen. Man skrev alltså inte ut någon buss innan trafikdygnets början utan tog vad som blev klart på verkstaden. Så det innebar att i dessa omlopp kunde i princip vad som helst dyka upp.



Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: yngrot skrivet 28 december 2010, 18:32:47 PM
Linje 46 till Bossnäs hade alltid Ontario på den första turen ut.  Viared har jag inte minne av att vi körde Ontario .. Nej Ontario var knappt lyckad i stan ..

Säffle och Borås är nått som inte går så bra ihop .. dessa var aldrig poppis i Borås varken bland förare eller verkstaden..
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2010, 19:16:07 PM
Citat från: yngrot skrivet 28 december 2010, 18:32:47 PM
Linje 46 till Bossnäs hade alltid Ontario på den första turen ut.  Viared har jag inte minne av att vi körde Ontario .. Nej Ontario var knappt lyckad i stan ..

Säffle och Borås är nått som inte går så bra ihop .. dessa var aldrig poppis i Borås varken bland förare eller verkstaden..

På 1950-talet ombyggdes ett antal äldre bussar med Säffle-kaross. Dessa blev uppskattade bland förarna. Sedan vill jag minnas att de första högertrafikbussarna 125-129 (omställningsbussar) och 130-164 blev rätt uppskattade. Däremot var serien 166-189 inte så omtyckt. Och som sagt inte de av samma typ på bilden (243-247, sedermera 001-005 även om det bara var några månader). Men de Säffle-bussar som kom 1995 (008-017, 034-036) var väl rätt uppskattade.
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: yngrot skrivet 28 december 2010, 19:51:02 PM
Ja de äldre upp till 164 var rätt ok men sen gick det utför med kvalité.. de från 1995 de första lågentre Säffle vi fick var inte helt poppis mkt skrammel i dem tyvärr
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2010, 19:54:34 PM
Citat från: yngrot skrivet 28 december 2010, 19:51:02 PM
Ja de äldre upp till 164 var rätt ok men sen gick det utför med kvalité.. de från 1995 de första lågentre Säffle vi fick var inte helt poppis mkt skrammel i dem tyvärr

Som resenär upplevde jag inte att de skramlade mer än de samtida MaxCi-bussarna. Däremot var 166-189 ena riktiga vrak redan från början och 188 - 189 råkade jag även ut för på deras ålderdom då de hamnade hos Wastrafik i Stockholm.
Titel: SV: Alfressons, Borås
Skrivet av: yngrot skrivet 28 december 2010, 20:15:12 PM
När de var nya var de ok men efter ett tag på Borås hoppiga gator så kom skrammel i förarrutor .. förargrinden glappa .. en trumma bakom förarfönster lossna osv... inge kul hör det oljudet ... gick åt många tidtabeller för att minska skrammel i fönster kan jag säga..