Igår hann jag äntligen att ta en snabb bild på en av dessa skapelser. Tyvärr så tänds dimljusen när dörren öppnas så de är något svåra att fotografera i mörker.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/veolia3238.jpg)
Citat från: Cyklisten skrivet 21 december 2010, 19:20:44 PM
Igår hann jag äntligen att ta en snabb bild på en av dessa skapelser. Tyvärr så tänds dimljusen när dörren öppnas så de är något svåra att fotografera i mörker.
...och varför i hela världen gör dom det? ???
Citat från: Peter L skrivet 21 december 2010, 19:51:18 PM
...och varför i hela världen gör dom det? ???
Så kan man ju också koppla kablarna! ::)
Är dimstrålkastarna av misstag kopplade till den dörrstyrda starka innerbelysningen fram kanske?
Trist om föraren får böter för otillåten främre ljuskombination utan att han/hon rört ljusknapparna.
Ingen vidare logik alls. Här i Hässleholm är dimljusen permanent urkopplade, gick tydligen inte att släcka dem. Annat som jag noterat är att blinkerslamporna har tre hastigheter, en bak, en annan fram och en tredje på instrumentbrädan. Sedan var ACn felkopplad, endast två av fyra kylfläktar gick (de andra två fick inte ens ström). Elfel är mycket vanliga, hälften av bussarna måste startas från motorrummet, vilket fö går utan att blåsa i alkolåset. Dörrbromsen nyper till om man krypkör mot tex ett rödljus. Dörrarna går inte att öppna direkt när man stannat, utan dras med en fördröjning på ca 5 sekunder, om man inte manuellt drar ner spaken för dörrbromsen, vilken i sig ändå går i av sig själv efter typ 5 sekunder. Niga bussen måste göras INNAN dörrarna öppnas, men fungerar ändå inte ens hälften av gångerna. Sedan måste man manuellt höja bussen igen innan man kan köra igen. Dörrarna är såpass otäta att hela förarplatsen blir blöt när bussen tvättas. Man får ofta(st) en fin och ljudlig avgasknall när man släpper gasen.
Men tutan är bra! (förutom att man själv blir döv och passagerarna får hjärtinfarkt när man anväder den)
Så nej, ingen favorit att köra direkt...
Tyvärr så har de blivit lite alltför vanliga i stadstrafiken, inte ens MAN-bussarna som ska finnas kvar syntes idag. Här möts i alla fall de fem bussar som går på stadsbusslinjer en vanlig vardag.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/citelisar.jpg)