(http://www.bussmicke.se/TEMP/GS_974_BBJ935_Goteborg_101216.jpg)
Ser mer ut som en city buss, när man ser dörr ställningen.
Citat från: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 22:46:48 PM
Ser mer ut som en city buss, när man ser dörr ställningen.
Stombussar i Göteborg är mera tänkta som om de vore innerstadsspårvagnar, dvs stadsbussar med många dubbeldörrar, lågt golv i hela fordonet samt in- och urstigning i alla dörrar. Ungefär som linje 1-4 i Stockholms innerstad, men inte alls som de andra SL-blåbusslinjerna i förorten och på landsbygd/motorväg.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 23:49:04 PM
Stombussar i Göteborg är mera tänkta som om de vore innerstadsspårvagnar, dvs stadsbussar med många dubbeldörrar, lågt golv i hela fordonet samt in- och urstigning i alla dörrar. Ungefär som linje 1-4 i Stockholms innerstad, men inte alls som de andra SL-blåbusslinjerna i förorten och på landsbygd/motorväg.
Exakt så. Kan tillägga att det gäller öppen biljettvisering på stombusslinjerna precis som på spårvagnar och pendeltåg. Dock är inte linje 52 egentligen ingen stombusslinje. Stombusslinjerna ligger i linjenummerserie som spårvagnarna, dvs 1-19. På bilden har troligtvis det ordinarie fordonet fått något problem så att man har tagit ett av reservfordonen från stombusslinjerna till att tillfälligt tjänstgöra på linje 52.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 december 2010, 00:09:11 AM
Exakt så. Kan tillägga att det gäller öppen biljettvisering på stombusslinjerna precis som på spårvagnar och pendeltåg. Dock är inte linje 52 egentligen ingen stombusslinje. Stombusslinjerna ligger i linjenummerserie som spårvagnarna, dvs 1-19. På bilden har troligtvis det ordinarie fordonet fått något problem så att man har tagit ett av reservfordonen från stombusslinjerna till att tillfälligt tjänstgöra på linje 52.
Oftast så är det mixad kompott som rullar ut från garaget har man ingen vanlig buss blir det stombuss och har man ingen stombuss blir det vanlig buss.
(http://www.moment21.se/pics/gs955kb.jpg)
Hur bra är den här B9S?
Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 10:40:40 AM
Hur bra är den här B9S?
SALF är stötig som attan i "släpet" pga urusel fjädring i låggolvsdelen där bak. Även vana OmniCity-resenärer klagade på detta när vi hade nio st på inlån hos Veolia i Umeå våren 2008. Men är bara vägarna utan vägbulor och rejält skrapade vintertid (vilket inte är fallet i Umeå) så är är de nog rätt okej. Hade man skippat den stora ratten och istället satt in en i samma smidiga storlek som i Volvo 9700 hade den varit en riktigt bra stadsbuss.
Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 10:40:40 AM
Hur bra är den här B9S?
Sämsta skrotet volvo släppt i mina ögon, stötiga bullriga strulande dörrar.
Passagerare klagar på att det e svårt o komma upp i säterna fram pga höjden på podestrarna speciellt struligt för äldre.
Är SALF dem med lågentré?
Har nån bild på den inuti bussen?
Ledbussarna var bra när det var höggolv i dem
Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 12:34:10 PM
Är SALF dem med lågentré?
B9SA
LF: Low Floor
B9SA
LE: Low Entry
Citat från: Tomas J Fransson skrivet 19 december 2010, 12:35:05 PM
Ledbussarna var bra när det var höggolv i dem
Normalgolv räckte bra.
Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 12:34:10 PM
Har nån bild på den inuti bussen?
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Ultra/Veolia_3874_Int_080611a.jpg)
I vikdelen tittandes framåt.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Ultra/Veolia_3874_Int_080611b.jpg)
I främre delen tittandes bakåt mot mittaxeln och bakre låggolvsdelen.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Ultra/Veolia_3874_Int_080424a.jpg)
"Soffan" längst bak.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Ultra/Veolia_3874_Int_080424b.jpg)
Sätena längst bak, bakom tredje axeln.
Citat från: Ersa skrivet 19 december 2010, 11:44:02 AM
SALF är stötig som attan i "släpet" pga urusel fjädring i låggolvsdelen där bak. Även vana OmniCity-resenärer klagade på detta när vi hade nio st på inlån hos Veolia i Umeå våren 2008. Men är bara vägarna utan vägbulor och rejält skrapade vintertid (vilket inte är fallet i Umeå) så är är de nog rätt okej. Hade man skippat den stora ratten och istället satt in en i samma smidiga storlek som i Volvo 9700 hade den varit en riktigt bra stadsbuss.
Det är samma rattar i alla Volvo. Den du snackar om är den gamla utgångna.
Att den nya uppleva "större", vilket den inte är, samma diameter, är för att det finns plats för airbag i den.
/M
Finns det bara dubbel ledbussen i Göteborg eller finns den nån annan stans i Sverige?
Citat från: M skrivet 19 december 2010, 13:21:16 PM
Det är samma rattar i alla Volvo. Den du snackar om är den gamla utgångna.
Att den nya uppleva "större", vilket den inte är, samma diameter, är för att det finns plats för airbag i den.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/misc/44cm.jpg)
Volvo 9700
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/misc/50cm.jpg)
Volvo B9S, samt vissa 9700:or av 2006 års modell.
Citat från: Ersa skrivet 19 december 2010, 14:56:05 PM
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/misc/44cm.jpg)
Volvo 9700
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/misc/50cm.jpg)
Volvo B9S, samt vissa 9700:or av 2006 års modell.
450 mm ratten har alltid funnits som option så det är bara att beställa oavsett vilket chassi det är fråga om.
/M
Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 13:50:21 PM
Finns det bara dubbel ledbussen i Göteborg eller finns den nån annan stans i Sverige?
Bara i Göteborg.
/M
Får väl titta in i debatten om ledbussar så må jag säga att B9S är riktigt bra körmaskiner med gott löd i maskin och bra känsla, iof har ju bara jämnförelse mellan Volvo, Den Oudsten och MAN i bagaget. Vill minnas att de i Göteborg har den mindre ratten hos vissa och den är klart att föredra.
Vet i tusan vad som gjorde det men MAN ledvagnar kunde vara ruskigt instabila när man väl fick fart under galoscherna, minns ett enkelt filbyte en torr sommarnatt i 90knyck ledde till att jag målade svart sträck över tre körfält på E20 mot Göteborg, var lite skakig en bra stund senare. En B9S gick stabilt som attan fast max i 70km/h, dessa torde ju kunna pinna på i 90 men MAN borde spärras till 60.
PS. Även bakmotoriserade Volvo gick riktigt stabilt men Den Oudsten vinglade konstant. ;D DS.
Varför skulle MAN spärras till 60km/h?, det finns nåra som är spärrad till 90km/h, men om man kör fort vid en nedförs backe så kan man komma över spärren.
Citat från: Gabi94 skrivet 20 december 2010, 06:47:25 AM
Varför skulle MAN spärras till 60km/h?, det finns nåra som är spärrad till 90km/h, men om man kör fort vid en nedförs backe så kan man komma över spärren.
Läs vad jag skrev.
CitatVet i tusan vad som gjorde det men MAN ledvagnar kunde vara ruskigt instabila när man väl fick fart under galoscherna, minns ett enkelt filbyte en torr sommarnatt i 90knyck ledde till att jag målade svart sträck över tre körfält på E20 mot Göteborg, var lite skakig en bra stund senare.
Än så länge bara Göteborg, men det lär finnas dubbelledbussar i Brasilien, tror jag.
Finns i Brasilien också, bla i Curitiba (om jag inte minns helt fel)