Någon som kan hjälpa mej med de "inofficiella" linjenumren hos Västtrafik?
Vet att sjuhärads linjer börjar på en 2a, (som i början när linje 5 till Sjömarken skyltades 2005) och att Skaraborgs linjer börjar på 3.
Men har de andra affärsområdena i Västtrafik 1 och 4?????
Citat från: Anton93 skrivet 18 december 2010, 21:48:06 PM
Någon som kan hjälpa mej med de "inofficiella" linjenumren hos Västtrafik?
Vet att sjuhärads linjer börjar på en 2a, (som i början när linje 5 till Sjömarken skyltades 2005) och att Skaraborgs linjer börjar på 3.
Men har de andra affärsområdena i Västtrafik 1 och 4?????
Göteborg har 1xxx så då är det väl rimligt då att Fyrbodal har 4xxx.
Tack! Ja då borde ju Fyrbodal ha 4 :)
Citat från: Anton93 skrivet 18 december 2010, 22:04:31 PM
Tack! Ja då borde ju Fyrbodal ha 4 :)
Ett tips är att t ex be om inspektionskvitto för ett Västtrafikkort eller köpa kontantbiljett eller liknande på en linje i det området man är nyfiken på. På grund av diverse krångliga anledningar skrivs nämligen hela det interna linjenumret ut på kvittot. :)
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 december 2010, 22:21:41 PM
Ett tips är att t ex be om inspektionskvitto för ett Västtrafikkort eller köpa kontantbiljett eller liknande på en linje i det området man är nyfiken på. På grund av diverse krångliga anledningar skrivs nämligen hela det interna linjenumret ut på kvittot. :)
Nja, det är ju inte krångligare än att varje trafikområde kan ha samma linjenummer. Och för att särskilja vilken linje man åkt på var måste man ha det interna linjenumret.
Hur gör man med linjer i Skövde exempelvis?
Där går linje 1 antingen Kärnsjukhuset - Resecentrum - Skultorp, Trollhättan - Lidköping - Skövde - Karlsborg eller Mariestad - Skövde, Kärnsjukhuset.
Citat från: Axel skrivet 20 december 2010, 21:47:00 PM
Hur gör man med linjer i Skövde exempelvis?
Där går linje 1 antingen Kärnsjukhuset - Resecentrum - Skultorp, Trollhättan - Lidköping - Skövde - Karlsborg eller Mariestad - Skövde, Kärnsjukhuset.
Det finns andra prefix och särskilda nummerserier för sådana linjer. Ibland har inte det interna linjenumret något alls med det publicerade att göra, ta t ex Grön Express som om jag minns rätt heter 205 internt. Plus en del andra undantag och specialvarianter. Kungsbackapendeln heter t ex 700 internt hos Västtrafik men det publicerade linjenumret är 132.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 december 2010, 21:55:15 PM
Det finns andra prefix och särskilda nummerserier för sådana linjer. Ibland har inte det interna linjenumret något alls med det publicerade att göra, ta t ex Grön Express som om jag minns rätt heter 205 internt. Plus en del andra undantag och specialvarianter. Kungsbackapendeln heter t ex 700 internt hos Västtrafik men det publicerade linjenumret är 132.
Fast 132 är egentligen Samtrafikens linjenummer för tågen Göteborg-Kungsbacka. Det är ju dock bra att Västtrafik inte förvirrar det ytterligare genom att kalla den 700 gentemot allmänheten.
Varför gör inte
västtrafik om sina linjenummer egentligen?
Nu finns ju samma 3-siffrga linjenummer på flera ställen.
Om man nu har 4-siffriga nummer, varör inte använda dem utåt rätt av?
Snacka om stollar till länsbolag.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 december 2010, 10:53:38 AM
Varför gör inte
västtrafik om sina linjenummer egentligen?
Nu finns ju samma 3-siffrga linjenummer på flera ställen.
Om man nu har 4-siffriga nummer, varör inte använda dem utåt rätt av?
Snacka om stollar till länsbolag.
Det är lite jobbigt att hålla reda på fyrsiffriga linjenummer. Att samma linjenummer finns inom olika områden i Västtrafik är ett mindre problem.
Varför är bara Västtrafik stollar till länsbolag? Finns väl inget som har fyrsiffriga linjenummer.
820 kolliderer jo både med Västtrafik och Swebus. Men burde endre her da??
Men ville et bli store problemer om hverlinje hadde eget nummer 3 siffer.
Slik Ruter# gjør i Oslo/Akershus.
Hver lille "region" av länet sine rutenummerserier
Citat från: Knut skrivet 21 december 2010, 11:26:32 AM
820 kolliderer jo både med Västtrafik och Swebus. Men burde endre her da??
Ja och olyckligtvis dessutom i samma stråk. Men här skulle jag nog velat ha en rak och tydlig regel som branschen är överens om, som t ex i Storbritannien där endast expressbussoperatörerna och inga lokala/regionala busslinjer använder nummer 7xx eller 8xx. Då hade man sluppit den här typen av krockar i alla fall.
Citat från: Knut skrivet 21 december 2010, 11:26:32 AM
Men ville et bli store problemer om hverlinje hadde eget nummer 3 siffer.
Slik Ruter# gjør i Oslo/Akershus.
Hver lille "region" av länet sine rutenummerserier
Man är väl på väg lite åt det hållet med att byta till enhetliga serier enligt vissa stråk även om en del serier delas mellan två stråk.
Ungefär till de här serierna ser väl de flesta linjenummer ut att hålla sig i dagsläget:
* 100/200 Göteborg-Borås-Ulricehamn och runt Lidköping.
* 300 Göteborg-Mark-Svenljunga-Tranemo och Falköping-Skövde.
* 400 Göta Älvdalen och Borås-Mark.
* 500 Göteborg-Alingsås-Vårgårda-Herrljunga och Skövde-Mariestad.
* 600 Härryda kommun och Trollhättan/Vänersborg.
* 700 Göteborg-Mölndal-Kungsbacka och Dalsland.
* 800 Bohuslän.
* 900 Tranmo-Ulricehamn-Falköping.
Ännu är Västtrafik, i alla tekniska system, fyra olika trafikhuvudmän, VTG (Göteborgsområdet, THM-nummer 2), VT4 (Fyrbodal = 14), VT7 (Sjuhärad = 15) och VTS (Skaraborg = 16). Interna linjenummer är unika inom respektive THM. Till tdt-skiftet december 2011 skall dock all trafik inordnas även tekniskt under ett Västtrafik, som får nummer 14.
Alla system hanterar emellertid inte THM som ett eget begrepp. Biljettsystemet är ett sådant, där THM istället finns inbakat i linjenumret. VTG linje 312 heter i biljettmaskinen således 20312, VT4 linje 820 heter 140820 och så vidare. Det betyder inte att linjenumret för respektive linje är 20312 resp 140820. Det är de sista fyra siffrorna som i så fall är linjenumret, med THM framför.
När all trafik samlas under en THM kommer många linjer att få nya tekniska linjenummer. I Skaraborg har man redan påbörjat detta och linjerna får där nummer i 3000-serien.
Tågen har förresten nya linjenummer fr o m nu gällande tidtabell, så 500, 700 och 800 finns inte längre. Alla tåg har fyrsiffriga linjenummer, och Kungsbacka- respektive Alingsåspendeln har 1321 resp 1311 om jag minns rätt, det är tiotalssiffran som skiljer dem åt i alla fall. Dessa linjer har THM 14. Tåg som inte är Västtrafiks egna har dock THM 74.
Den publikt annonserade linjebeteckningen behöver ju inte vara unik, annat än för att undvika missförstånd, så där sker inga massändringar med anledning av ovanstående. Däremot kan förstås olika system få hicka när diverse linjer numreras om om ett år, men det får vi se då.
Tänker man studera inspektionskvitton och dra slutsatser från dessa finns dock andra fallgropar, beroende på mer eller mindre smidiga lösningar i planeringssystemet, t ex är VTG linje 601 Göteborg - Mölnlycke delad mellan BIV och OTT, och där har man lagt OTT:s turer på en egen linje med linjenummer 1601. Båda linjerna annonseras förstås med linjebeteckningen 601. Liknande specialfall finns i Kungsbacka, där linje 731 (om jag minns rätt) har vissa turer som går likadant hela året medan andra har sommar- och vintervarianter. Då har man delat linjen i tre - 731, 1731 och 2731.
Tack för att du här ger en lite bredare analys och bakgrund till varför linjenummer ser ut som de gör inom Västtrafik.
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 21 december 2010, 23:43:35 PM
Ännu är Västtrafik, i alla tekniska system, fyra olika trafikhuvudmän, VTG (Göteborgsområdet, THM-nummer 2), VT4 (Fyrbodal = 14), VT7 (Sjuhärad = 15) och VTS (Skaraborg = 16). Interna linjenummer är unika inom respektive THM. Till tdt-skiftet december 2011 skall dock all trafik inordnas även tekniskt under ett Västtrafik, som får nummer 14.
Alla system hanterar emellertid inte THM som ett eget begrepp. Biljettsystemet är ett sådant, där THM istället finns inbakat i linjenumret. VTG linje 312 heter i biljettmaskinen således 20312, VT4 linje 820 heter 140820 och så vidare. Det betyder inte att linjenumret för respektive linje är 20312 resp 140820. Det är de sista fyra siffrorna som i så fall är linjenumret, med THM framför.
Nu får du rätta mig om det är så att jag minns fel eller något ändrats nyligen, men heter inte t ex linje 1 i Uddevalla stadstrafik 140801 i biljettsystemet medan linje 1 i Borås stadstrafk heter 152001? Det finns ingen direkt orsak till att man skulle göra så med tusentals- och hundratalssiffrorna för biljettsystemets del så jag får nog säga att jag utgått från att det har sin grund i den interna linjenumreringen. När det gäller t ex Skaraborg inser jag att liknande naturligtvis är helt nödvändigt eftersom det finns ganska många "linje 1" inom VTS, men det är en annan fråga...
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 21 december 2010, 23:43:35 PM
När all trafik samlas under en THM kommer många linjer att få nya tekniska linjenummer. I Skaraborg har man redan påbörjat detta och linjerna får där nummer i 3000-serien.
Okej, man kommer alltså att använda samma interna linjenummer i alla tekniska system? Det låter bra. Det förenklar på sikt för system som inte hanterar THM-koder, eller där det av andra orsaker vore väldigt olämpligt att dela upp Västtrafik i fyra delar (som ERG).
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 21 december 2010, 23:43:35 PM
Tågen har förresten nya linjenummer fr o m nu gällande tidtabell, så 500, 700 och 800 finns inte längre. Alla tåg har fyrsiffriga linjenummer, och Kungsbacka- respektive Alingsåspendeln har 1321 resp 1311 om jag minns rätt, det är tiotalssiffran som skiljer dem åt i alla fall. Dessa linjer har THM 14. Tåg som inte är Västtrafiks egna har dock THM 74.
Det där låter bra. Respluslinjenumren är ju 132 respektive 131 så det är väl praktiskt att Västtrafik också använder dessa, även om tydligen alltså lägger på en extra "etta". Då antar jag att Bohuståget har 1301, Boråståget 0971, Kinnekulletåget 0931 osv, eller det kanske finns någon annan logik bakom?
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 21 december 2010, 23:43:35 PM
Tänker man studera inspektionskvitton och dra slutsatser från dessa finns dock andra fallgropar, beroende på mer eller mindre smidiga lösningar i planeringssystemet, t ex är VTG linje 601 Göteborg - Mölnlycke delad mellan BIV och OTT, och där har man lagt OTT:s turer på en egen linje med linjenummer 1601. Båda linjerna annonseras förstås med linjebeteckningen 601. Liknande specialfall finns i Kungsbacka, där linje 731 (om jag minns rätt) har vissa turer som går likadant hela året medan andra har sommar- och vintervarianter. Då har man delat linjen i tre - 731, 1731 och 2731.
Det där var intressant. Det är något jag helt har missat, men jag kan tänka mig att det kan finnas praktiska orsaker bakom att göra så.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2010, 05:12:36 AM
Nu får du rätta mig om det är så att jag minns fel eller något ändrats nyligen, men heter inte t ex linje 1 i Uddevalla stadstrafik 140801 i biljettsystemet medan linje 1 i Borås stadstrafk heter 152001?
Stadstrafiken i Uddevalla har alltid haft nummer på 800. Jag tror att de en gång i tiden haft dessa nummer även som annonserade linjebeteckningar. Motsvarande förekommer numera även i t ex Stenungsund, där tätortslinjerna 341-343 som tidigare annonserats just så, numera annonseras som 1-3 men behåller sitt tekniska linjenummer.
Det är möjligt att man numrerat om Boråslinjerna i det nyss passerade tdt-skiftet, jag har inte studerat dem.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2010, 05:12:36 AM
Okej, man kommer alltså att använda samma interna linjenummer i alla tekniska system? Det låter bra. Det förenklar på sikt för system som inte hanterar THM-koder, eller där det av andra orsaker vore väldigt olämpligt att dela upp Västtrafik i fyra delar (som ERG).
Det hoppas jag!
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2010, 05:12:36 AM
Det där låter bra. Respluslinjenumren är ju 132 respektive 131 så det är väl praktiskt att Västtrafik också använder dessa, även om tydligen alltså lägger på en extra "etta". Då antar jag att Bohuståget har 1301, Boråståget 0971, Kinnekulletåget 0931 osv, eller det kanske finns någon annan logik bakom?
Bohuståget heter 1301 ja, Västtågen Göteborg - Borås 1971, så hundratalet och tiotalet är hämtat från Samtrafikens tabellnummer (inte linjenummer). Eftersom Västtågen har THM 14, som all Västtrafik skall få till slut, har man lagt alla med 1 som tusentalssiffra. 0971 = 971 skulle krocka med linje 971, som skulle kunna vara en busslinje i norra Bohuslän, under THM 14 redan idag (har inte idats kolla om linjen faktiskt finns idag, men det finns busslinjer i 970-serien). Entalssiffran används för att skilja på egentrafik respektive andra operatörers tåg med biljettöverenskommelser, t ex SJ regiontåg Göteborg - Borås som heter 1972. Även sådana tåg skall ju finnas i reseplanerare m fl system, dock med THM 74.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 december 2010, 11:56:24 AM
Ja och olyckligtvis dessutom i samma stråk. Men här skulle jag nog velat ha en rak och tydlig regel som branschen är överens om, som t ex i Storbritannien där endast expressbussoperatörerna och inga lokala/regionala busslinjer använder nummer 7xx eller 8xx. Då hade man sluppit den här typen av krockar i alla fall.
Man är väl på väg lite åt det hållet med att byta till enhetliga serier enligt vissa stråk även om en del serier delas mellan två stråk.
Ungefär till de här serierna ser väl de flesta linjenummer ut att hålla sig i dagsläget:
* 100/200 Göteborg-Borås-Ulricehamn och runt Lidköping.
* 300 Göteborg-Mark-Svenljunga-Tranemo och Falköping-Skövde.
* 400 Göta Älvdalen och Borås-Mark.
* 500 Göteborg-Alingsås-Vårgårda-Herrljunga och Skövde-Mariestad.
* 600 Härryda kommun och Trollhättan/Vänersborg.
* 700 Göteborg-Mölndal-Kungsbacka och Dalsland.
* 800 Bohuslän.
* 900 Tranmo-Ulricehamn-Falköping.
Skall väl säga att siffrorna betyder något. Patrik har svarat på en del. För att undvika missförstånd så är den tabell som Du skriver en sammanblandning emellan Älvsborgstrafiken och Göteborgs-och Bohus län Trafik AB (GBL) med GL AB.Vi har nämnt vissa linjer. Linje 820 var en kombinerad interregional linje -och interkommunal linje där Sw2ebus körde till Norge och även tog upp regikonalt resande med samma buss. I samband med att det blev delad trafik emellan Swebus och (den regionala trafiken som kördes av )Buss i Väst AB så kom båda företagens linje att ha samma linjenummer. Swebus hade fö använt linje 870 på vissa turer till Strömstad också.
Men det finns sammanblandning där linje 131,231 och 331 en tid var linje på RV40 Göteborg-Jönköping. Observera att linje 900 i och för sig är riktigt men ändå är fel. 900 linjer är nämligen skolbusslinjer i Bohuslän.
Hur skall det annonseras busslinjer då? Jag vet inte om Patrik har någon lösning. Jag minns mycket väl bussen 0463 i Göteborg som nästan alltid haft två ställigt linjenummer och det nu kom en förare som lade märke till att det fanns linjenr i rullen som såg helt nya ut. Föraren fö flyttade senare till Buss i Väst.
Alltså hur vill konsumenterna av resor-resenärerna- ha det med linjenummer. Alltså den ena sidan av saken och så den andra -den som använder sig av statistikproduktionen såsom Tommy Edh och andra. Går båda uppfattningarna att förena.
Vi har tågnummer likaledes där vissa tåg har femsiffriga nummer vissa dagar.
Alltså Patrik och Olof hur vill Ni att linjenummer skall annonseras?
Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2010, 23:23:28 PM
Skall väl säga att siffrorna betyder något. Patrik har svarat på en del. För att undvika missförstånd så är den tabell som Du skriver en sammanblandning emellan Älvsborgstrafiken och Göteborgs-och Bohus län Trafik AB (GBL) med GL AB.Vi har nämnt vissa linjer. Linje 820 var en kombinerad interregional linje -och interkommunal linje där Sw2ebus körde till Norge och även tog upp regikonalt resande med samma buss. I samband med att det blev delad trafik emellan Swebus och (den regionala trafiken som kördes av )Buss i Väst AB så kom båda företagens linje att ha samma linjenummer. Swebus hade fö använt linje 870 på vissa turer till Strömstad också.
Även om jämförelsen till viss del inte håller tycker jag nog ändå man kan tänka på hur man gjorde i stråket Göteborg-Borås-Jönköping när Swebus-linjen 830 blev den långväga expresslinjen och den tidigare tågbusstrafiken knoppades av till ett uppdrag som Linjebuss skulle utföra som en ny renodlad tågbussslinje. Man gjorde då inte samma misstag som i Bohuslän och gav tågbusslinjen samma linjenummer som den kvarvarande expressbusstrafiken som Swebus körde utan man gav den nya tågbusslinjen nummer 100 istället. Tack för det. Mycket klokt tänkt.
Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2010, 23:23:28 PM
Men det finns sammanblandning där linje 131,231 och 331 en tid var linje på RV40 Göteborg-Jönköping. Observera att
Nu berör vi en annan historisk linjeomnumrering, Älvsborgstrafikens expressatsning under namnet "Komfortbussarna" med nya fräscha bussar och nya linjenummer på hela hundratal i sina respektive stråk. Linje 131 blev 200, 104 blev 400, 207 blev 900 osv (reservation för att jag kan minnas fel avseende någon/några). Det var väl slutet av 80-talet det här, expresslinjen 330 hade bivit 830 redan tidigare. I samband med detta blev det väl egentligen ännu fler nummerseriekrockar med Göteborg/GLAB/Bohus-områdena. Det var bara just precis längs gränsen som ÄLAB brydde sig om att inte krocka med linjenumren, men det var inte särskilt många som passerade gränsen. Borås-Alingsås-Trollhättan var väl ett frekvent undantag och några linjer i Göta Älvdalen samt att några turer på linje 611 väl gick hela vägen Borås-Göteborg gamla rv 40 fram till slutet av 80-talet.
Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2010, 23:23:28 PM
linje 900 i och för sig är riktigt men ändå är fel. 900 linjer är nämligen skolbusslinjer i Bohuslän.
Jo, jag missade en hel del i min tabell, t ex även att 300-serien används i södra Bohuslän.
Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2010, 23:23:28 PM
Hur skall det annonseras busslinjer då? Jag vet inte om Patrik har någon lösning. Jag minns mycket väl bussen 0463 i Göteborg som nästan alltid haft två ställigt linjenummer och det nu kom en förare som lade märke till att det fanns linjenr i rullen som såg helt nya ut. Föraren fö flyttade senare till Buss i Väst.
Alltså hur vill konsumenterna av resor-resenärerna- ha det med linjenummer. Alltså den ena sidan av saken och så den andra -den som använder sig av statistikproduktionen såsom Tommy Edh och andra. Går båda uppfattningarna att förena.
Vi har tågnummer likaledes där vissa tåg har femsiffriga nummer vissa dagar.
Alltså Patrik och Olof hur vill Ni att linjenummer skall annonseras?
Jag tycker nog inte det finns någon självklar anledning till att annonserat och tekniskt linjenummer alltid måste vara samma. Inte heller tågnummer har någon strikt överensstämmelse mellan annonserat och tekniskt och det innebär sällan några praktiska problem.
I egenskap av resenär och konsument av trafikinformationssystemens produkter tycker jag nog bara att jag vill ha enkla linjenummer och en tydlig logik i linjenumreringen och att samma linjenummer används mot mig som resenär i alla sammanhang, dvs skyltat på bussen, på kvittot från biljettmaskinen, på trafikinformationsmonitorn på hållplatsen, i rutan linjenummer på blanketten för resegaranti m m. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att alla linjenummer är unika över hela Västtrafiks område, men det är givetvis önskvärt om man kanske kan sträva efter det på sikt. Linjenumren behöver heller inte vara strikt numeriska, linjenummer som Grön eller 16X är helt okej där det är motiverat att göra så.
I egenskap av tekniker, konsult inom integration företrädelsevis där biljettsystem är inblandade, vill jag istället absolut ha unika linjenummer inom Västtrafik. Det besparar en väldigt massa arbete med speciallösningar som ändå kommer att vara svåra att greppa efter några år i drift. Linjenumren behöver dock inte följa någon bestämd logik men för att inte riskera att man måste specialprogrammera för någon av inblandade applikationer bör linjenumren helst enbart innehålla siffror och inte vara orimligt långa.
Så, nej, för min del är inte kraven riktigt förenliga och jag ser inte heller det som något större problem.