(http://www.bussmicke.se/TEMP/Orusttrafiken_70874_CJT860_Ovattnet-Sodra_Bua_101216.jpg)
Fin bild! Stod de still pga vädret eller någon olycka?
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Orusttrafiken_70874_CJT860_Ovattnet-Sodra_Bua_101216b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Orusttrafiken_70874_CJT860_Ovattnet-Sodra_Bua_101216c.jpg)
Allt tid kul se på denna bilder bussmicke kanon bilder du lyckades fånga :)
Behövde inte bussen svänga av vid den avfarten där lastbilarna svänger av?
Citat från: Johan Hansson skrivet 19 december 2010, 18:31:01 PM
Behövde inte bussen svänga av vid den avfarten där lastbilarna svänger av?
den kan ha förtur pga att den går i trafik
Är den tredje dörren en utgångs dörr?
Nej den är till bagagerumet.
Finns det ingen en DD ledvagn?
Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 20:34:31 PM
Finns det ingen en DD ledvagn?
Nej, det tillverkas inte några sådana numera. Men Neoplan har tidigare gjort det.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.buses101.com/images/TRD-48-Jumbocruiser-02.jpg&imgrefurl=http://www.buses101.com/neoplan_coaches.htm&h=686&w=1015&sz=206&tbnid=6YHeiJv8Y67OWM:&tbnh=101&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Djumbocruiser&zoom=1&q=jumbocruiser&hl=sv&usg=__pTuKYcwdesJU7g74C_9yvuGsaL0=&sa=X&ei=ZXgOTZL6O4GaOsOpzbQJ&ved=0CD0Q9QEwAw
Västtrafik funderade faktiskt på sådana inför linje 100 men det föll på den enkla anledningen att det inte finns någon tillverkare. Det skulle också möta en del praktiska problem. Hur lastar man t ex cirka 150 resenärer och hur skall en stackars förare kunna hålla reda på alla dessa.
Citat från: Johan Hansson skrivet 19 december 2010, 18:31:01 PM
Behövde inte bussen svänga av vid den avfarten där lastbilarna svänger av?
Bussföraren var på väg att ta den vägen av från motorvägen men i kurvan stod en lastbil med släp så han stannade i början av kurvan o backade tillbaka ut.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2010, 22:22:54 PM
Nej, det tillverkas inte några sådana numera. Men Neoplan har tidigare gjort det.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.buses101.com/images/TRD-48-Jumbocruiser-02.jpg&imgrefurl=http://www.buses101.com/neoplan_coaches.htm&h=686&w=1015&sz=206&tbnid=6YHeiJv8Y67OWM:&tbnh=101&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Djumbocruiser&zoom=1&q=jumbocruiser&hl=sv&usg=__pTuKYcwdesJU7g74C_9yvuGsaL0=&sa=X&ei=ZXgOTZL6O4GaOsOpzbQJ&ved=0CD0Q9QEwAw
Det skulle också möta en del praktiska problem. Hur lastar man t ex cirka 150 resenärer och hur skall en stackars förare kunna hålla reda på alla dessa.
Hur gör man på spårvagnarna i Göteborg, de rymmer väl mer än 150 resenärer? Eller dubbelledarna i Göteborg?
Och vad är det den "stackars föraren" skall hålla reda på?
På järnvägen kan man få "hålla reda" på runt 1000 resenärer själv (ok, föraren finns)...
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 december 2010, 23:22:25 PM
Hur gör man på spårvagnarna i Göteborg, de rymmer väl mer än 150 resenärer? Eller dubbelledarna i Göteborg?
Och vad är det den "stackars föraren" skall hålla reda på?
På järnvägen kan man få "hålla reda" på runt 1000 resenärer själv (ok, föraren finns)...
/J
Det är faktiskt lite skillnad på en buss som går på motorväg i 50 minuter utan att stanna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2010, 22:22:54 PM
Det skulle också möta en del praktiska problem. Hur lastar man t ex cirka 150 resenärer och hur skall en stackars förare kunna hålla reda på alla dessa.
Vari ligger det svåra?
Det kan inte vara värre än att resenären själv trycker på stoppknappen när avstigning önskas och i stort sett sköter passagerarna sig själva.
Ok lastning är en sak men då kan ju bussen byggas någorlunda ändamålsenligt men fortfarande bekvämt, jämför med mig inne i Stockholm där ombordstigning går relativt snabbt även om bakdörrarna är stängda. Det är ingen nyhet att bara biljettsystemet snabbar upp processen och hur dito påverkar tiden i Västtrafikland får någon bättre bevandrad utveckla. Sedan kommer vi till det här med att hålla koll; en båtanslutnings-/expressbussförare klarar sig utmärkt, låt vara att resenärsöversikten finns men även i linje brukar man kunna veta när de flesta ska kliva av. Kör jag beställning är det ingen match att ta ombord 50 gäster vid t.ex Sheraton, ombordstigning sker i båda dörrarna och väl under färd säger de till mig om det skulle vara några funderingar.
Vad gäller biljettsystemet går det snabbt om ALLA har färdiga kort att använda och som jag förstått det kommer ingen laddning ombord på linje 100 att göras. När resenärer ska köpa kort och enkelbiljett om bord då tar det tid med bankkortsterminal ..
För övrigt finns en artikel i dagens Borås tidning om linje 100 och de flesta är nöjda med nya bussar och fler turer
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 december 2010, 09:41:31 AM
Vari ligger det svåra?
I att det skulle ta för lång tid att lasta och lossa bussen. Det var i varje fall Västtrafiks bedömning.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2010, 10:54:36 AM
I att det skulle ta för lång tid att lasta och lossa bussen. Det var i varje fall Västtrafiks bedömning.
Hur lyder kommentaren om du vågar dig på en egen bedömning?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 december 2010, 11:42:00 AM
Hur lyder kommentaren om du vågar dig på en egen bedömning?
Spontant skulle jag kommit fram till samma slutsats. Men innan jag uttalar en bestämd uppfattning skulle jag ha velat studera detta närmare.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2010, 08:14:17 AM
Det är faktiskt lite skillnad på en buss som går på motorväg i 50 minuter utan att stanna.
Det där får du utveckla lite...
Jo, jag har testat några (alldeles för många) gånger mellan Stockholm och Norrtälje. Förvisso inga 150 pers ombord, men knappt hälften i en vanlig ledbuss. Jag förstår fortfarande inte problemet med att ha 150 pers ombord på en buss som är byggd för det.
/J