En av mina kollegor hade tydligen en dålig dag... :(
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2258969/eddie-11-slangdes-av-skolbussen
CitatHan var otrevlig och skrek och svor, säger Eddies mamma, Lotta Callenberg.
CitatChauffören helt galen och bara skickade ut honom och sa att han inte hade pengar och får inte åka med.
Jag var inte där och ska därför inte påstå hur det gick till egentligen. Men... nu var väl inte mamman där heller?
Till sist bör jag väl tillägga att yngre barn bör kunna ta sig till och från skolan även om korten krånglar/saknas. Det är ju inte direkt så att de är ute och nöjesåker dessa specifika tider.
Citat från: Ersa skrivet 17 december 2010, 23:32:28 PMDet är ju inte direkt så att de är ute och nöjesåker dessa specifika tider.
Jag har fått uppfattningen att du är en mycket erfaren busschaufför, därför ställer jag mig lite frågande till ditt uttalande...
Jag är nästan dagligen med om att ungar säger att dom "tappat" busskortet när dom ska hem och vill åka med, intyg har dom självklart inte hämtat. Låter man dom kliva på åker dom bara två hållplatser och kliver av vid den lokala affären. Därför har jag blivit hårdare med att kräva intyg av ungarna när dom ska hem.
Fundera lite över vilken tidning det är som skriver detta... :o
/J
Citat från: KG skrivet 18 december 2010, 00:27:52 AM
Jag har fått uppfattningen att du är en mycket erfaren busschaufför, därför ställer jag mig lite frågande till ditt uttalande...
Jag är nästan dagligen med om att ungar säger att dom "tappat" busskortet när dom ska hem och vill åka med, intyg har dom självklart inte hämtat. Låter man dom kliva på åker dom bara två hållplatser och kliver av vid den lokala affären. Därför har jag blivit hårdare med att kräva intyg av ungarna när dom ska hem.
Det finns ju olika rutiner i olika kommuner. Normalt ska alla kunna få åka till skolan även utan kort, men för hemfärd brukar det krävas ett intyg från skolan där det står att ett nytt busskort beställts. Men det finns även kommuner där man bestämt att man aldrig får neka ett barn att åka med, och där det blir ett ramaskri i lokaltidningarna om omänskliga monster bakom bussrattarna om en förare nekar en enda elev att åka gratis utan kort.
Bara nu senast för några månader sen i Västerbottens inland var det väl där föraren vände om och satte av barnen vid skolan igen, då de inte ville sitta ner i bussen. Då var det ju några som ville ta fram högafflar och facklor. Och en representant från trafikhuvudmannen uttalade sig genast att så fick det minsann inte gå till. Så när all form av stöd uppifrån saknas är det lätt att bara ge upp och strunta i allt. Vilket dock inte är rätt väg att gå, då barnen istället lär hamna i liknande fast värre konflikter längre fram i livet.
Jag ser inte anledningen till att de skriver i artikeln att han har astma. Jag har själv astma och att gå 2½ kilometer är ju inte långt (tyckte jag inte heller när jag var 11 år). Nu vet jag inte hur pass allvarlig astma han har, men att bara gå blir man inte andfådd av, om man inte går överdrivet fort.
Sedan drar mamman alla busschaufförer över en kam med orden "DE är väldigt otrevliga"
Giltigt färdbevis ska man ha, och jag tycker det är rätt av chauffören att inte släppa på Eddie, dock är det helt onödigt att vara otrevlig, det tillför inget. Men eftersom det tydligen visade sig att det hela var chaufförens fel ska man självklart kompensera dem för det.
Tycker artikeln kändes lite för gnällig och att "ååh det var så synd om honom!"
Jag kanske låter cynisk men det här är vad jag tyckte om artikeln. Jag har själv fått vända när mitt busskort har varit slut, så jag vet hur det känns. Men artikeln var något överdriven..
//Jacob
Citat från: Jacob Almgren skrivet 18 december 2010, 03:08:16 AM
Jag ser inte anledningen till att de skriver i artikeln att han har astma. Jag har själv astma och att gå 2½ kilometer är ju inte långt (tyckte jag inte heller när jag var 11 år). Nu vet jag inte hur pass allvarlig astma han har, men att bara gå blir man inte andfådd av, om man inte går överdrivet fort.
Sedan drar mamman alla busschaufförer över en kam med orden "DE är väldigt otrevliga"
Giltigt färdbevis ska man ha, och jag tycker det är rätt av chauffören att inte släppa på Eddie, dock är det helt onödigt att vara otrevlig, det tillför inget. Men eftersom det tydligen visade sig att det hela var chaufförens fel ska man självklart kompensera dem för det.
Tycker artikeln kändes lite för gnällig och att "ååh det var så synd om honom!"
Jag kanske låter cynisk men det här är vad jag tyckte om artikeln. Jag har själv fått vända när mitt busskort har varit slut, så jag vet hur det känns. Men artikeln var något överdriven..
//Jacob
Men i det här fallet var det inte frågan om att någon försökte åka utan giltigt färdbevis utan kortet var ju giltigt och busschauffören gjorde fel. Det har ju operatören tom. erkänt så det finns ingen anledning att dra den gamla vanliga visan om fuskåkare och att man skall slängas av. Det spelar alltså ingen roll om 2 ½ km inte är så långt. Är kortet giltigt så skall man inte bli avslängd för att föraren inte kan kontrollera det på rätt sätt.
Citat från: Jonas1968 skrivet 18 december 2010, 04:13:30 AM
Men i det här fallet var det inte frågan om att någon försökte åka utan giltigt färdbevis utan kortet var ju giltigt och busschauffören gjorde fel. Det har ju operatören tom. erkänt så det finns ingen anledning att dra den gamla vanliga visan om fuskåkare och att man skall slängas av. Det spelar alltså ingen roll om 2 ½ km inte är så långt. Är kortet giltigt så skall man inte bli avslängd för att föraren inte kan kontrollera det på rätt sätt.
Jag har inte dragit upp något om fuskåk. Det jag menade var att föraren gjorde rätt när han inte släppte på Eddie. Men sen visade det sig att allt var förarens fel och då gjorde föraren fel, men det upptäcktes i efterhand och därför kompenseras Eddie. Så det var fel av föraren men till en början rätt, innan det visade sig att allt var hans fel. Kanske är knepigt att förklara men hoppas att ni förstår mig bättre nu :)
//Jacob
Med all respekt, men här talar vi om en elvaåring, ett barn. Tycker inte det känns riktigt rätt.
/Peter
Citat från: Jacob Almgren skrivet 18 december 2010, 04:41:45 AM
Jag har inte dragit upp något om fuskåk. Det jag menade var att föraren gjorde rätt när han inte släppte på Eddie. Men sen visade det sig att allt var förarens fel och då gjorde föraren fel, men det upptäcktes i efterhand och därför kompenseras Eddie. Så det var fel av föraren men till en början rätt, innan det visade sig att allt var hans fel. Kanske är knepigt att förklara men hoppas att ni förstår mig bättre nu :)
//Jacob
Nej det är nog ingen som förstår vad du menar. Hur kan det vara rätt att inte släppa på pojken när han har giltigt färdbevis? Det är väl föraren som gör två fel, dels att inte hantera kortläsaren fel, dels att inte släppa på elvaåringen?
Jobbar i Norge, där har vi fått besked från att TILL skolan ska vi ta ungarna med eftersom det är skolplikt. Hem däremot är mer tveksamt.
De som inte har skolplikt D.v.s. videregående (gymnasie) elever är skyldiga att ha kort, ett tillfäligt bevis eller betala. PUNKT. sen att vi är lite smidiga är en annan sak specielt de yngre
Citat från: Johnny skrivet 18 december 2010, 09:28:50 AM
Nej det är nog ingen som förstår vad du menar. Hur kan det vara rätt att inte släppa på pojken när han har giltigt färdbevis? Det är väl föraren som gör två fel, dels att inte hantera kortläsaren fel, dels att inte släppa på elvaåringen?
När det gäller detta fall har du naturligtvis rätt. När utrustningen och tekniken krånglar är det bättre att fria än fälla. Problemet här verkar dock vara att föraren trodde att kortet var tomt, fast det inte var det. Det hela verkar vara en internutbildningsfråga, men som det stod i artikeln från den tveksamma tidningen så skulle ju föraren på vidareutbildning nu sent omsider. Synd bara att det ska krävas en konflikt i media innan man ser till att utbilda förarna ordentligt.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 10:29:47 AM
När det gäller detta fall har du naturligtvis rätt. När utrustningen och tekniken krånglar är det bättre att fria än fälla. Problemet här verkar dock vara att föraren trodde att kortet var tomt, fast det inte var det. Det hela verkar vara en internutbildningsfråga, men som det stod i artikeln från den tveksamma tidningen så skulle ju föraren på vidareutbildning nu sent omsider. Synd bara att det ska krävas en konflikt i media innan man ser till att utbilda förarna ordentligt.
När det gäller utbildning så finns det stora brister. Jag har ett exempel på en ny förare i Umeå som
fått en mycket bristfällig utbildning. I går fick jag berättat för mig att han blivit skickad ut i jultrafiken efter en veckas
utbildning. Han hade varit oerhört stressad. Kommit in på fikarummet på vasaplan mitt under ett körpass på linje 1
ca20-25min sen. Han hade inte kunnat kontakta trafikledningen, för han kunde inte hantera radioutrustningen.
Han hade inte fullständiga kunskaper att läsa av körspecen. Kollegor på fikarummet hade fått rycka ut och
gå med honom till bussen som stod uppställd på Vasaplan och hjälpa honom tillrätta så gott det gick.
Jag tycker det är stor skandal att man utsätter en ny förare för en sådan stress när man uppenbarligen inte
är färdigutbildad. Det är nog stressigt för erfarna förare i julruschen. Jag tycker uppriktigt synd om killen.
Då ska vi dessutom ha en "specialutbildad" instruktör numera!!
CitatSkrivet av: Wetjo 17 December 2010, 23:25:40
En av mina kollegor hade tydligen en dålig dag...
Kanske han kände sig som Charlie på nätet?
http://www.youtube.com/watch?v=e2W9YPy6Pvs
Nu var det inte elvaåringens fel.
Men de är inte alltid så charmanta eller oskyldiga de heller.
De kan dra till med riktigt, riktigt fula ord när de inte får som de vill :-X
Citat från: Johnny skrivet 18 december 2010, 09:28:50 AM
Nej det är nog ingen som förstår vad du menar. Hur kan det vara rätt att inte släppa på pojken när han har giltigt färdbevis? Det är väl föraren som gör två fel, dels att inte hantera kortläsaren fel, dels att inte släppa på elvaåringen?
Men det visade ju sig
efteråt att färdbeviset var giltigt. Skulle bussföraren då ha antagit att det var han själv som gjorde fel? Då skulle man ju kunna släppa på folk som inte har skickat någon sms-biljett men sm påstår att de skickat men ej fått biljett än. Som bussförare tror jag inte att man i första hand tänker "kortet är giltigt men det krånglar bara just nu"
//Jacob
Citat från: Jacob Almgren skrivet 18 december 2010, 18:49:03 PM
Men det visade ju sig efteråt att färdbeviset var giltigt. Skulle bussföraren då ha antagit att det var han själv som gjorde fel? Då skulle man ju kunna släppa på folk som inte har skickat någon sms-biljett men sm påstår att de skickat men ej fått biljett än. Som bussförare tror jag inte att man i första hand tänker "kortet är giltigt men det krånglar bara just nu"
Det beror på. Jag vet inte vad man har för biljettsystem i Varberg, men efter att ha jobbat i Västerbotten och Uppland är det precis det jag tänker när vart och vartannat kort ger felsignal och piper trots att korten är nyköpta/nyladdade och bifogat kvitto finns.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 20:06:49 PM
Det beror på. Jag vet inte vad man har för biljettsystem i Varberg, men efter att ha jobbat i Västerbotten och Uppland är det precis det jag tänker när vart och vartannat kort ger felsignal och piper trots att korten är nyköpta/nyladdade och bifogat kvitto finns.
Det sitter Cubic-maskiner i bussarna Halland och läsarna bedömer jag nog vara väldigt tillförlitliga såvida de är rätt intrimmade och det finns gott om minne för transaktionsbuffert i centralenheterna så det brukar inte strula av den anledningen heller. Det kanske kan medföra att när det väl faktiskt uppstår ett rent läsfel kanske förarna är mer vana att felsignalen betyder att kortet är ogiltigt och inte tittar ordentligt på felmeddelandet i displayen.
Nu var det visserligen ett bra tag sedan men vid de tillfällen jag varit med och utbildat personal brukar jag i alla fall poängtera att man bör titta noga på felmeddelandet från maskinen. Det är en väldigt stor skillnad om det står "för lågt värde" eller "läsfel försök igen" m m. Om sedan alla tar till sig detta eller faktiskt tänker på det i en stressad situation är väl naturligtvis en annan, mer psykologisk fråga...
Jag visar alltid extra hänsyn när det kommer till barn. De är ju trots allt vår framtida källa till inkomst ;)
Sen tycker jag riktigt illa om föräldrar som inte ser till att deras småttingar har giltigt färdbevis. Alla minns vi väl vilken skräck det är att kliva på en buss och inte riktigt veta om man får åka med eller inte. Detta är på intet sätt ett svar på tråden.
Har varje dag barn på bussen med färdbevis som "går ut" efter 19. Då får man kalkylera samman tiden på dygnet, barnets ålder samt omgivning.
Jo, visst blir det lite marigt ibland. Sedan verkar man på många håll vara mycket mera frikostiga med busskort i dagens läge än vad man var förr, i alla fall i SL-land. Däremot vet jag inte om man är tuffare i Dalarna osv.
Minns när jag gick i högstadie och gymnasium i slutet på 1980-talet, då var regeln i mitt område (Västerort) att man skulle ha minst 2 km till skolan enkel väg för att få ett busskort. Bodde man inom normalt gångavstånd och ändå ville åka buss så fick päronen slanta vilket inte var så vanligt. Numera verkar skolkort delas ut rakt av vilket ibland får lite udda konsekvenser...
Citat från: Nico skrivet 13 januari 2011, 15:08:38 PM
Minns när jag gick i högstadie och gymnasium i slutet på 1980-talet, då var regeln i mitt område (Västerort) att man skulle ha minst 2 km till skolan enkel väg för att få ett busskort. Bodde man inom normalt gångavstånd och ändå ville åka buss så fick päronen slanta vilket inte var så vanligt. Numera verkar skolkort delas ut rakt av vilket ibland får lite udda konsekvenser...
Numera ska man bo 6 km från skolan för att få SL-kort, åtminstone i Blackebergs gymnasium där jag går.
Lite märkligt kan tyckas, undrar hur många som vill gå/cykla nästan 6 km när det är snöfall och åtskilliga minusgrader.
Där ser man och jag håller med om att 6 km är relativt långt, oavsett väderlek. Tycker dock att det hela känns lite märkligt just med tanke på att på 1980-talet var det kanske 10 % som verkade ha skolkort medan det numera verkar vara just nästan 100 %. Antar att det även beror på hur betalningen till SL går till, men där kanske någon insatt kan ge bättre besked?
Kan det inte ha att göra med att man numera i stor utsträckning själv väljer vilken skola man vill gå i, och de oftare ligger längre bort. Iaf på gymnasienivå.
Citat från: Nico skrivet 13 januari 2011, 15:27:38 PM
Där ser man och jag håller med om att 6 km är relativt långt, oavsett väderlek. Tycker dock att det hela känns lite märkligt just med tanke på att på 1980-talet var det kanske 10 % som verkade ha skolkort medan det numera verkar vara just nästan 100 %. Antar att det även beror på hur betalningen till SL går till, men där kanske någon insatt kan ge bättre besked?
Kan du förklara hur du menar det där? Om du menar att 10% av dina polare hade skolkort på 1980-talet, men att det numera verkar vara 100% av alla skolungdomar som åker buss som har skolkort, så jämför du ju äpplen och bananer ganska friskt...
Citat från: JDS skrivet 13 januari 2011, 17:10:53 PM
Kan du förklara hur du menar det där? Om du menar att 10% av dina polare hade skolkort på 1980-talet, men att det numera verkar vara 100% av alla skolungdomar som åker buss som har skolkort, så jämför du ju äpplen och bananer ganska friskt...
Nu är det jag i gengäld som inte alls hänger med hur du resonerar själv... då jag inte alls har nämnt något om mina polare. Själv tycker jag det jag skrev var ganska uppenbart då det ganska tydligt framgår av min text (med fraser som
"var det kanske" och
"verkade ha" osv.) att det handlar om antaganden. Det jag närmast nämnde och avgränsade mig till var väl Västerort, men det var i första inlägget?! Sammantaget så gjorde jag alltså en generell betraktelse (som givetvis kan vara helt fel) att på 1980-talet så var inte skolkort så vanligt och utgick då primärt från mina basområden som på den tiden var just Västerort, Solna, Sundbyberg osv. där många mest åkte på remsa.
Rörde mig själv sedan en hel del med buss, pendel och t-bana över hela stan och just remsa verrkade vara det vanligaste som jag såg då när jag åkte kors och tvärs. Beroende på att man höll på med massa fritidsaktiviteter som fotboll etc. så träffade man även på ungar i samma ålder som en själv när man åkte runt. Många kom från andra delar av stan och inte sällan så snackade man och jämförde. Självklart kan jag dock inte uttala mig för hela Storstockholmsområdet under 1980-talet, men en annan stor begränsning var ofta att man bara kunde använda kortet fram till en viss tid och det var tydligen inte heller alltid så att det fanns rätt till tillägg osv. Alltså, mycket verkade bero på var man bodde och på skolans egna regler.
Däremot verkar det som sagt numera som nästan alla ungar man stöter på har skolkort i någon form och det verkar nästan anses som en rättighet. Brukar väl förekomma någon artikel varje år i stil med att någon unge händelsevis inte fått ett kort? Orsaken är då att ungen är skriven på en adress nära skolan, men den ena av de två skilda föräldrarna bor på annat håll, delad vårdnad råder etc. Nog kan det sedan ligga en hel del i det som Björn säger, men det finns nog även nu stora lokala variationer. T.ex. i Sollentuna med flera platser får man numera ofta ha förstärkningsturer för att klara alla elever och det rör sig då inte enbart om gymnasister. Inte heller är avstånden alltid så långa som 6 km så även på den punkten antar jag att man har olika krav numera.
För att illustrera hur jag menar, så kan jag ju säga att idag tycker jag att alla verkar vara vuxna, men när jag gick i grundskolan kände jag bara ett par stycken. Så något måste ha hänt med befolkningens genomsnittsålder ;)
Jag misstänker att Björn Forslunds förklaring förklarar en hel del, men kanske har det också hänt något med omfattningen av folks fritidsaktiviteter som motiverar en större mängd skolkort. Och kanske förklaras en del också av förbättrad SL-trafik?
Aha, du menar så. Tänkte annars att just skolkort i sig fungerade som en bra avgränsare. ;D