Skalet som återstod av GUB 183 (FMN 683) sågs idag efter en bärgare på väg in till Uppsala Skrotcentral och därmed är väl dess saga all.
178 och 184 står numer på Verkstadsgatan och 181 inne på gården vid F.D. Granngården i Uppsala.Samtliga 3 avställda 2010-11-25.
Serien 177-184 som sattes i trafik 1997-07 tycks på väg bort!
Vet någon om dessa skall ersättas?
Inte en dag för tidigt isf.
Lite synd. För min del kunde dessa ha fått gå kvar och så kunde man skickat bort 140-serien istället. Dem låter ju mer illa och sitter man på bakaxeln så får man leka studsboll och helst inte ha anlag för åksjuka :P Individerna från 177 och framåt var betydligt mer stabila och enligt far gick de väldigt bra maskinellt.
//Simon
Det kanske är första rensningen av den typen. Gissar på att 140serien kommer härnäst.
Ja, alla bussar i serien 177-184 kommer att fasas ut.
Just nu har man tagit bort 181, 183 o 184 som skall gå till skrot pga för mycket problem o fel på dessa. Även 174 skall rulla till skroten denna vecka. Troligtvis även 176 när man tömt den på gas och diverse delar.
10 st bussar kommer att försvinna under 2011 men vilka dom sista 2 blir beror på vilket tillstånd vissa bussar befinner sig i. Kan bli nån i serien 140-161 och även 501 o 502 ligger lite dåligt till.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 16 december 2010, 13:35:40 PM
Ja, alla bussar i serien 177-184 kommer att fasas ut.
Just nu har man tagit bort 181, 183 o 184 som skall gå till skrot pga för mycket problem o fel på dessa. Även 174 skall rulla till skroten denna vecka. Troligtvis även 176 när man tömt den på gas och diverse delar.
10 st bussar kommer att försvinna under 2011 men vilka dom sista 2 blir beror på vilket tillstånd vissa bussar befinner sig i. Kan bli nån i serien 140-161 och även 501 o 502 ligger lite dåligt till.
//Niclas
Dessa ersätts alltså inte?
Citat från: Bese001 skrivet 16 december 2010, 18:51:51 PM
Dessa ersätts alltså inte?
Jodå, det kommer att komma nya bussar nästa år.
Hur många och vad för typ återkommer jag med när det är officiellt. Men att det blir gasbussar är klart.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 16 december 2010, 19:20:29 PM
Jodå, det kommer att komma nya bussar nästa år.
Hur många och vad för typ återkommer jag med när det är officiellt. Men att det blir gasbussar är klart.
//Niclas
Tack för det! Det har ju cirkulerat lite rykten både här och där. Finns något alternativ till MAN?
Citat från: Bese001 skrivet 16 december 2010, 19:24:46 PM
Tack för det! Det har ju cirkulerat lite rykten både här och där. Finns något alternativ till MAN?
Inte förtillfället.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 16 december 2010, 13:35:40 PM
Ja, alla bussar i serien 177-184 kommer att fasas ut.
Just nu har man tagit bort 181, 183 o 184 som skall gå till skrot pga för mycket problem o fel på dessa. Även 174 skall rulla till skroten denna vecka. Troligtvis även 176 när man tömt den på gas och diverse delar.
10 st bussar kommer att försvinna under 2011 men vilka dom sista 2 blir beror på vilket tillstånd vissa bussar befinner sig i. Kan bli nån i serien 140-161 och även 501 o 502 ligger lite dåligt till.
//Niclas
Har sett att 141 stått stilla länge på Granngården och även vid garaget med 183. Dock ej avställd i CBR. Vet du även vad som är fel med 393 (XPP 193). Ej påställd efter sommaren. Miss i administrationen? I går verkar man ha forslat de flesta Näbbmöss och gamla Neoplan till Verkstadsgatan. Såg att det stod fler där nu än tidigare i veckan men hade inte tillfälle att kolla av dem. Färdtjänstbussarna 763 och 768 har även sålts till privatpersoner senaste tiden.
Citat från: Bese001 skrivet 18 december 2010, 11:49:23 AM
Har sett att 141 stått stilla länge på Granngården och även vid garaget med 183. Dock ej avställd i CBR. Vet du även vad som är fel med 393 (XPP 193). Ej påställd efter sommaren. Miss i administrationen? I går verkar man ha forslat de flesta Näbbmöss och gamla Neoplan till Verkstadsgatan. Såg att det stod fler där nu än tidigare i veckan men hade inte tillfälle att kolla av dem. Färdtjänstbussarna 763 och 768 har även sålts till privatpersoner senaste tiden.
141 är väl i trafik igen? Såg den ute för inte så länge sen. Dock har 393 reg.nr. XPP 253. XPP 193 är nr 392.
//Jacob
Citat från: Jacob Almgren skrivet 18 december 2010, 18:31:03 PM
141 är väl i trafik igen? Såg den ute för inte så länge sen. Dock har 393 reg.nr. XPP 253. XPP 193 är nr 392.
//Jacob
Helt rätt. Läste snett i vagnslistan. Det är 392 som är avställd (XPP 193), men varför?
Citat från: Bese001 skrivet 18 december 2010, 20:11:31 PM
Helt rätt. Läste snett i vagnslistan. Det är 392 som är avställd (XPP 193), men varför?
Både 392 o 393 är stående pga tekniska problem.
//Niclas
saxat från VDn har ordet på gub.se
"När det gäller fordonsflottan så fortsätter vi att byta ut våra äldsta fordon mot nya. Vi får 5 st nya ledbussar drivna på biogas i januari 2011 och till hösten kommer 7 st till, vilket ger ytterligare positiv effekt för vårt miljöarbete."
12 nya ledvagnar om jag förstått de rätt och om han inte skrivit fel.
Citat från: jocke skrivet 22 december 2010, 00:24:40 AM
saxat från VDn har ordet på gub.se
"När det gäller fordonsflottan så fortsätter vi att byta ut våra äldsta fordon mot nya. Vi får 5 st nya ledbussar drivna på biogas i januari 2011 och till hösten kommer 7 st till, vilket ger ytterligare positiv effekt för vårt miljöarbete."
12 nya ledvagnar om jag förstått de rätt och om han inte skrivit fel.
Kan det vara så att äldre "kortvagnar" ersätts med nya ledvagnar även i framtiden, tro?
Citat från: Mikko skrivet 22 december 2010, 15:53:11 PM
Kan det vara så att äldre "kortvagnar" ersätts med nya ledvagnar även i framtiden, tro?
Inte varje gång det byts ut bussar. Det kommer alltid finnas behov av kortare bussar med till vissa linjer.
//Niclas
Citat från: Mikko skrivet 22 december 2010, 15:53:11 PM
Kan det vara så att äldre "kortvagnar" ersätts med nya ledvagnar även i framtiden, tro?
Det låter ju som en bra idé tycker jag, finns väl inte många linjer i uppsala idag som inte går att köra med ledvagn.
Citat från: jocke skrivet 25 december 2010, 23:01:28 PM
Det låter ju som en bra idé tycker jag, finns väl inte många linjer i uppsala idag som inte går att köra med ledvagn.
Har väl med lönsamheten att göra också. Då en ledbuss drar lite mera bränsle än en kortbuss.