Här kommer några bilder på den nya linje 101 som går från Borås sjukhus (några turer startar i Ulricehamn) via bl a resecentrum och Bollebygd till Göteborg. Även denna körs av Orusttrafiken som trafikerar den med Volvo B9R 4x2/Carrus 9700S NL. Bilderna togs på måndagseftermiddagen.
(http://i54.tinypic.com/2mxon54.jpg)
Först två bilder på Orusttrafikens 70854 som kördes av en bussnackare. Här rullar den förbi Vårgårdabuss "veteran" - nr 15 - på resecentrum i Borås.
(http://i53.tinypic.com/165bix.jpg)
Klockan är 15.10 - dags för avgång mot Göteborg.
(http://i56.tinypic.com/n4xttu.jpg)
Så två bilder på 70855 som gick på avgången kl 16.15.
(http://i56.tinypic.com/69qmuu.jpg)
Hade sett bättre ut om man inte målat över "grillen"...
Men kul och se bilder från Borås! Alltid kul, o snygga bilder också!
70854 med bussnackare vid ratten. Jag pratade med honom efter hemkomsten och det hade varit lite svårt att hålla tiderna. Det gällde inte bara honom utan även många andra bussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2010, 11:02:49 AM
70854 med bussnackare vid ratten. Jag pratade med honom efter hemkomsten och det hade varit lite svårt att hålla tiderna. Det gällde inte bara honom utan även många andra bussar.
Egentligen är det inte så konstigt, alla gånger som Veolia blåst förbi en i 100 på motorvägen. På en sån sträcka gör det några minuter, och tidtabellen blir därefter.
Detta lär justeras så småningom när Orusttrafiken kört in sig.
Citat från: CS skrivet 14 december 2010, 11:24:18 AM
Egentligen är det inte så konstigt, alla gånger som Veolia blåst förbi en i 100 på motorvägen. På en sån sträcka gör det några minuter, och tidtabellen blir därefter.
Detta lär justeras så småningom när Orusttrafiken kört in sig.
Ja, snittet för linje 100 kl 6.40 från Borås som jag brukar åka med blev ca 42 minuter till Delsjömotet förra veckan och ser ut att hamna runt 45-46 den här veckan. Inte många minuter, men långsammare går det och då har man ändå inget stopp vid Nabbamotet längre. Men det är december också och trafiksituationen blir värre och värre för varje dag och det brukar hålla i sig fram till strax före jul så vi får väl se hur det går när allt återgår till normal takt igen.
Citat från: CS skrivet 14 december 2010, 11:24:18 AM
Egentligen är det inte så konstigt, alla gånger som Veolia blåst förbi en i 100 på motorvägen. På en sån sträcka gör det några minuter, och tidtabellen blir därefter.
Detta lär justeras så småningom när Orusttrafiken kört in sig.
Just denne förare körde linje 100 också för Hallgrens. Det var inte hastighetsstrypningen på motorvägen (till 90?) som medförde förseningen utan trafiksituationen i Göteborg. Det tar onekligen längre tid att köra via Korsvägen och Åkareplatsen och risken för trafikstockningar är betydligt större än på E6-Mårten Krakow.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2010, 15:39:20 PM
Just denne förare körde linje 100 också för Hallgrens. Det var inte hastighetsstrypningen på motorvägen (till 90?) som medförde förseningen utan trafiksituationen i Göteborg. Det tar onekligen längre tid att köra via Korsvägen och Åkareplatsen och risken för trafikstockningar är betydligt större än på E6-Mårten Krakow.
Jag noterar med jämna mellanrum tiderna Borås Resec-Delsjömotet på de tidiga morgonbussarna jag åker, dvs i stort sett motorvägssträckan. Känslan är att även denna sträcka tar några minuter längre tid nu än tidigare. Men detta är mycket osäkert, det får anses fullt normalt att det tar lite längre tid vid den här årstiden och tendensen till det började märkas av redan några veckor före operatörsbytet så man ska nog inte låta sig luras av detta så här snabbt. Det får gå lite längre tid innan man kan dra sådana slutsatser.
Men de stora förseningarna nu jämfört med tidigare ligger absolut i centrala Göteborg. Idag när jag skulle hem till Borås väntade jag vid Delsjömotet från kl 17.20 och först kl 17.45 kom det en buss. Eller snarare två. Det var tydligen 17.00 och 17.10 från NET som blev så försenade. Ankomst till Borås blev 18.27 för båda bussarna och det skulle enligt tidtabellen varit 18.00 för den första av de här bussarna och 18.10 för den andra.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 14 december 2010, 19:13:02 PM
Jag noterar med jämna mellanrum tiderna Borås Resec-Delsjömotet på de tidiga morgonbussarna jag åker, dvs i stort sett motorvägssträckan. Känslan är att även denna sträcka tar några minuter längre tid nu än tidigare. Men detta är mycket osäkert, det får anses fullt normalt att det tar lite längre tid vid den här årstiden och tendensen till det började märkas av redan några veckor före operatörsbytet så man ska nog inte låta sig luras av detta så här snabbt. Det får gå lite längre tid innan man kan dra sådana slutsatser.
Men de stora förseningarna nu jämfört med tidigare ligger absolut i centrala Göteborg. Idag när jag skulle hem till Borås väntade jag vid Delsjömotet från kl 17.20 och först kl 17.45 kom det en buss. Eller snarare två. Det var tydligen 17.00 och 17.10 från NET som blev så försenade. Ankomst till Borås blev 18.27 för båda bussarna och det skulle enligt tidtabellen varit 18.00 för den första av de här bussarna och 18.10 för den andra.
Och idag var det en olycka precis i delningen mellan E6 och RV40. 17:10 bussen var "bara" 5 min sen från Korsvägen men slutade 15 sen i Borås. Sen var det tre bussar i kollon tillbaka till Göteborg. Men det är ju sånt som händer ibland och inget man kan planera för. Lite tråkigt det blir så båda första dagarna.
Trots detta var det många positiva kommentarer från passagerare om komfort och upplägg.
Citat från: CS skrivet 14 december 2010, 20:42:18 PM
Och idag var det en olycka precis i delningen mellan E6 och RV40. 17:10 bussen var "bara" 5 min sen från Korsvägen men slutade 15 sen i Borås. Sen var det tre bussar i kollon tillbaka till Göteborg. Men det är ju sånt som händer ibland och inget man kan planera för. Lite tråkigt det blir så båda första dagarna.
Aha, där fick jag alltså förklaringen, tack!
Citat från: CS skrivet 14 december 2010, 20:42:18 PM
Trots detta var det många positiva kommentarer från passagerare om komfort och upplägg.
Håller med och jag har nästan enbart hört positiva kommentarer från andra också. Men det finns en del matnyttiga önskemål som planerarna skulle kunna ta till sig, bland annat tycker jag ny hpl Söderbro på linje 101 är ett sådant.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 14 december 2010, 20:52:20 PM
Håller med och jag har nästan enbart hört positiva kommentarer från andra också. Men det finns en del matnyttiga önskemål som planerarna skulle kunna ta till sig, bland annat tycker jag ny hpl Söderbro på linje 101 är ett sådant.
Radio Sjuhärad har tydligen förklarat nytt krig mot linje 100. I eftermiddag var det flera stycken som klagade på komforten. Jag vet inte hur mycket de ansträngt sig för att få fram dessa, men något säger mig att det inte precis var de tre första som de frågade.
Jag har ingen egen uppfattning eftersom jag själv inte varit inne i bussarna.
Redan fem minuter sent från Korsvägen innebär stor risk för att bussen inte hinner vända i tid i Borås. Ett par olämpligt parkerade bilar vid centralstationen så. Och det är inget ovanligt. Snarare det vanligaste.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2010, 20:59:16 PM
Radio Sjuhärad har tydligen förklarat nytt krig mot linje 100. I eftermiddag var det flera stycken som klagade på komforten. Jag vet inte hur mycket de ansträngt sig för att få fram dessa, men något säger mig att det inte precis var de tre första som de frågade.
Jag har ingen egen uppfattning eftersom jag själv inte varit inne i bussarna.
Redan fem minuter sent från Korsvägen innebär stor risk för att bussen inte hinner vända i tid i Borås. Ett par olämpligt parkerade bilar vid centralstationen så. Och det är inget ovanligt. Snarare det vanligaste.
Det är onekligen så att vägen genom Göteborg tar längre tid än planerat. Och lite har det med färdvägen att göra, kör man genom Brunnsparken och Kungsports så går det i normala fall lite fortare. Men, Göteborg stad vill inte ha bussarna där och då är det inte så mycket att göra. Att hoppa över Korsvägen är inte heller ett val eftersom detta är något som man räknar med lockar fler resenärer.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2010, 20:59:16 PM
Radio Sjuhärad har tydligen förklarat nytt krig mot linje 100. I eftermiddag var det flera stycken som klagade på komforten. Jag vet inte hur mycket de ansträngt sig för att få fram dessa, men något säger mig att det inte precis var de tre första som de frågade.
Så har också en tant kallat en sprillans ny 8700 för gammal och skramlig. Den hade 80 mil på mätaren. Så man ska nog inte läsa för mycket in i sånt. Det är ju inte dom 99 nöjda kunderna som ringer in till radio...
Citat från: CS skrivet 14 december 2010, 21:28:39 PM
Så har också en tant kallat en sprillans ny 8700 för gammal och skramlig. Den hade 80 mil på mätaren. Så man ska nog inte läsa för mycket in i sånt. Det är ju inte dom 99 nöjda kunderna som ringer in till radio...
Gemene mans åsikter om bussar och fordon är inte mycket att gå på. Jag vet om folk som helt seriöst trodde att alla bussar med utåtgående dörrar (Volvo 8500 & 9700) var gamla, medan de med inåtgående vanlig "linjedörr" var nya. Det fanns även bilköpare som år 2002 inte trodde på att nya bilar var nya, då de tyckte att regskyltarna av aluminium såg gamla och "Ryska" ut:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article64985.ab
Citat från: CS skrivet 14 december 2010, 21:28:39 PM
Så har också en tant kallat en sprillans ny 8700 för gammal och skramlig. Den hade 80 mil på mätaren. Så man ska nog inte läsa för mycket in i sånt. Det är ju inte dom 99 nöjda kunderna som ringer in till radio...
Som jag antydde så lägger jag inte särskilt stort värde i det radioinslaget. Men det var inte folk som ringde in utan folk som man intervjuade nere vid Resecentrum.