Hej forummedlemmar! Jag kom igår hem efter några dagars semester i London och dessa dagar var endast till för att njuta och för att komma bort från Svedala ett tag. Bussfotograferandet var ytterst lågprioriterat under denna resa, jag hade först inga planer alls på att fota några bussar. Detta blev dock en liten samling bilder, tagna från tre platser vid de få tillfällen som jag hade lite tid själv och inget var planerat. :P Fotona är tagna ifrån (1) Oxford Street, i höjd med HMVs butik (His Master's Voice) mellan Oxford Circus och Tottenham Court Roads stationer, (2) Bayswater Road, strax väster om Lancaster Gate, (3) Haymarket och (4) vid Piccadilly Circus, sedd i trafikens körriktning från södra delen av Regent Street.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2951.jpg)
En busstyp, som bland en del Londonbor inte alls är särskilt populär, är ledbussarna (articulated buses på engelska), men som också går under smeknamnet "bendy buses". Det finns kanske fler modeller i London, men den enda typ jag åtminstone hittills hunnit se är ett gäng Citaros. Här är en av dem på linje 25, med nummer 23066. Linje 25 går mellan Oxford Circus (Holles Street) och Ilford i öster och körs av East London och utgår ifrån depån i West Ham. Denna linje sägs för övrigt vara den längsta linjen i London som körs med ledbussar och planeras att få helt ny vagnpark i form av nya dubbeldäckare f.r.o.m. nästa år.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2957.jpg)
En Plaxton President, byggd på ett Volvo B7TL-chassi VPL-klass och som körs av Metroline, kommer åkandes på linje 390 i riktning mot Archway station i norra förorterna. Om jag har förstått rätt med alla Londons olika bussgarage, så körs linje 390 av garaget i Holloway.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2958.jpg)
En Dennis Trident på linje 55, i riktning mot Leyton. Denna linje utgår även ifrån depå som är placerad i Leyton.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2959.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2960.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2961.jpg)
Bussar med antingen svenska chassin eller rent av svenskproducerade bussar är relativt vanliga på gatorna. Scania har bl.a. lyckats med att bygga dels chassin för bussar, samt producera tre (om inte fler) moderna dubbeldäckarvarianter, alla ur Omni-familjen (en MaxCi eller låggolvsmodell baserad på våra normalgolvsbussar vore inte fel, men tyvärr så blev det inte så). :-\ Båda dessa fordon åker på linje 10, vars fulla linjesträckning idag går mellan King's Cross station och Hammersmith. Linjen körs av Transdev och utgår ifrån depån vid Stamford Brook.
Här kommer lite info om bussarna - inte hundra på om precis allt stämmer eller om det är uppdaterat, men skulle tro att allt är sin ordning :): Denna buss är, som synes, en av de senaste bussarna och baserad på dubbeldäckarmodellen för Omnicity klass II. Utöver dessa, så har jag lyckats se Omnicity II med gråa (silverfärgade? ???) skärmar runt bakljusen, likt en stor grupp av bussarna som rullar i vårt avlånga land, samt två Omnicityvarianter av klass I - en med bl.a. svart runt framlyktorna, samt än ännu äldre med rött runt framlyktorna och med avsaknad av baklyktor liknande de som förekommer på exempelvis våra Omni-bussar klass I. Den senare Omnicity I-varianten har dock en variant på dessa. Den första Omnicity-varianten verkar gå under namnet Omnidekka. Tips på linjer att söka Scaniabussar på, är bl.a. 10:an (denna), 13, 148 och 205. Två inget vidare bra bilder, endast för att visa på ett ungefär, på hur de två nämnda Omnicity I-varianterna ser ut:
OmniDekka:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_1578.jpg)
Omnicity I:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/320.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2967.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2962.jpg)
I Hobgoblins bildserie om dubbeldäckare finns bl.a. en bild på den stiliga Routemastern på linje 7. Här är dock två bilder på 7:ans nuvarande fordon, i form av Scania N230UD, hemmahörande vid depån Perivale East och körs av Metroline.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2983.jpg)
En till Plaxton President på linje 390, likadan modell av buss som den på samma linje lite högre upp i tråden. Denna befinner sig dock en bit längre västerut på Bayswater Road. Till vänster ligger Kensington Gardens.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2981.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_2982.jpg)
Den sämsta bilden tyvärr... ::) Bilden skall iaf föreställa en av de nya Alexander Dennis Enviro400H Hybrid-bussarna, här på linje 94.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_3166.jpg)
En av de nyare Citarolederna rullar in vid Piccadilly Circus på linje 453.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_3040.jpg)
Sist, men inte minst, en Routemaster till folket! ;D
Hoppas att bilderna gick hem, trots att alla inte var av högsta kvalutta. Flyttar jag hemifrån snart o får lite mer pengar i kassan, så kanske jag själv gör en resa dit i framtiden. Då kanske det blir mer. ;)
Trevliga bilder från min favoritstad. De äldre Scaniabussarna med Omnicityfront är inte helbyggda av Scania. De har brittisk kaross med inslag av omnidetaljer. De nya är dock rena Scaniabyggen som är mycket trevliga att åka med. Uppenbarligen har de gått hem hos Londons bussbolag för de poppar upp i allt större mängder. Tänk att få se sådana i Stockholm.... 8)
Tack! :D Jo, jag kan inte annat än hålla med dig - London är för mig en helt underbar stad, det är en stad i utlandet som jag på många sätt känner mig riktigt hemma i. :)
Tack så mycket för informationen om de äldre Omnicitybussarna - jag har funderat lite över vad de kan ha för ursprung, fronten skulle jag direkt kunna tänka mig vara svensktillverkad, samt motor m.m. (rasslar fint om dem ibland...;D), medan baken o resten av karossen känns väldigt inspirerad av andra bussars karosser, som far fram i den där stan. Jag åkte en av Omnicity II-bussarna förra året, en av dem på linje 148. Den var helt ok, förutom att de kändes väldigt låga i tak på övervåningen. Jag drämde olyckligtvis till med huvudet i taket när jag skulle kliva av bussen och det gjorde s*blans ont! :P Jag instämmer även i att lite dubbeldäckare skulle få kunna komma till Stockholm. Om inte direkt i innerstan, hur skulle det kunna vara med tättrafikerade linjer i närförorterna exempelvis? Jo, 676 skall väl få dubbeldäckare när Nobina tar över, men då föredrar jag nog något annat än Omnicity-dubbeldäckare. ;D
Mycket trevligt! Hann du med att åka Routemaster?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 13 december 2010, 23:54:59 PM
Mycket trevligt! Hann du med att åka Routemaster?
/Peter
Tack så mycket! :D Nej, tyvärr hann jag inte det. Jag fick en skymt av några på linje 15 vid Trafalgar Square, samt en som stannade precis intill oss vid Hyde Park Corner, i riktning mot Piccadilly Circus på linje 9. Vi skulle dock upp till Tottenham Court Road, så vi fick vänta på nästa. :-\ Nästa resa får jag hoppas på mer tur. ;D
Vart bodde du nånstanns?
Fina bilder men ser jag i syne eller? Har träden i London fortfarande gröna löv på grenarna?? Det har ju pratats om snö och rekordkyla i andra delar av Storbritannien. :o
jocke: Vi bodde på hotellet Lancaster Hall, som ligger längs gatan Craven Terrace, några kvarter ifrån Lancaster Gate och ungefär lika långt till Paddington station, så det är relativt nära och mitt i hotelldistriktet i Bayswater. :) Helt ok hotell, vi hade bra rum och frukosten var bra.
Mrbuss: Du ser faktiskt inte i syne! ;D Faktum är att jag inte såg en snöflinga i stan, förutom en liten snöhög i södra Kensington Gardens, men det var allt. Vi hade istället plusgrader och uppehåll varenda dag, flera gånger stack även solen fram ur molntäcket. Det kändes mer som om det var påsktider än runt mitten av December. ^^