http://www.vk.se/Article.jsp?article=401372 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=401372)
Det där med "uppkörning", handlade om utbildning för "skadebenägna" förare.
Ett sätt att få ner skadorna på bussarna.
Vet inte hur det ser ut i övriga "Nobinaland", men i Borlänge trafikområde har det hjälpt.
Enligt vår Vst chef har kostnaderna minskat för "onödiga" skador...
Sedan kanske någon sllinker undan genom att inte skriva på skadorna, medan vissa skriver på allt och då blir "skadebenägen".
HEJ.
kan inte vara lätt att ge en "utbildning" om man kört 5-10 år och den man ska utbilda kanske har 20-30 år i företaget som bussförare.
Det kan väl inte vara så att en del skador beror på bristande underhåll.Ex bromsar som inte skulle klara en bromsbänk på Bilprovningen
Jag har kört buss sen 60-talet på SS-SL ULTA-Polarbuss men jag är nästan glad att vara Pensionär och slippa dessa anbudstrafikbolag som gör allt för att dra in pengar till ev,aktieägare och sköta underhåll på ett dåligt sätt.
Det är väl ändå ingen nyhet att en del förare är mer "olycksdrabbade" än andra... Och det beror inte på bussarna.
Citat från: Wetjo skrivet 14 december 2010, 00:09:00 AM
Det där med "uppkörning", handlade om utbildning för "skadebenägna" förare.
Ett sätt att få ner skadorna på bussarna.
Vet inte hur det ser ut i övriga "Nobinaland", men i Borlänge trafikområde har det hjälpt.
Enligt vår Vst chef har kostnaderna minskat för "onödiga" skador...
Sedan kanske någon sllinker undan genom att inte skriva på skadorna, medan vissa skriver på allt och då blir "skadebenägen".
Så har man ju gjort vid järnvägen i minst 20 år. En lokförare som kört förbi en signal i stopp tas ur säkerhetstjänst och får köra med en instruktör ett tag för att se vilka utbildningsbrister som finns. Jag vet en lokförare som råkade ut för detta. Han hade ett par incidenter på sig sedan tidigare och han var allmänt illa omtyckt. Det visade sig att hans attityd berodde på att han kände att han inte hade fått utbildning nog att klara jobbet. Efter de här övningarna med instruktören började han trivas på jobbet och fick en helt annan attityd. Han blev en av de bästa och mest hjälpsamma förarna vi hade på den åkstationen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 december 2010, 16:23:21 PM
Efter dödsolyckan i Sthlm jag var ute för fick jag köra både med bolagets specialläkare som med driftchefen under totalt en timmes tid, och här var det inte tal om att jag på något sätt var vållande heller.
Det är väl jättebra om man tar tag i problemen direkt medans det kanske går att göra något åt dem.
En lokförare som är med vid en dödsolycka tas alltid ur tjänst (med full betalning) och får inte återgå förrän läkare ger klartecken. Vid första körningen förbi olycksplatsen skall han erbjudas att ha en särskild utbildad kollega med sig på den turen. Så fungerar det i alla fall på SJ, Green Cargo och Tågkompaniet. Jag känner inte till hur det är på andra tågbolag men det är säkert liknande på flertalet av dem.
Tänk att lokalmedia år efter år lyckas med att snöa in på smala detaljfrågor (just nu de här skadeförebyggande "uppkörningarna", och förra vändan var det en enda slips) istället för att få med de stora övergripande frågorna. Vid den senaste strejken vill jag minnas att det enda som det rapporterades om i media var lönekraven, vilket gjorde att folk blev förvånade då de vid diskussioner med bussförare fick höra att strejken främst handlade om arbetstider, ramtider och sådant.