i Sverige, bilder emotses med glädje.
ja Orusttrafiken växte en hel del exv..
Expressavgiften på Norrlandskusten Linje 100 upphör, inte en dag för sent! :-)
Kontantstopp i Uppsala län!
//Jacob
Jag skulle vilja påstå att det händer mer i tågtrafiken...
T.ex. DB Regio tar över östgötapendeln, DSBFirst Väst tar över Västtrafikslokaltåg, DSB Småland tar över Krösatågen...
Men tågen är väl likadana som förrut? Visst, DSBFirst tar över trafiken i Västra Götaland när det gäller tågen, men det kommer fortfarande vara gamla X12 och X14 tåg mellan Borås och Göteborg och Borås och Herrljunga. Personligen märker jag inte någon stor skillnad...
Citat från: calken skrivet 12 december 2010, 15:39:36 PM
Jag skulle vilja påstå att det händer mer i tågtrafiken...
T.ex. DB Regio tar över östgötapendeln, DSBFirst Väst tar över Västtrafikslokaltåg, DSB Småland tar över Krösatågen...
Citat från: Dinchi86 skrivet 12 december 2010, 18:03:30 PM
Men tågen är väl likadana som förrut? Visst, DSBFirst tar över trafiken i Västra Götaland när det gäller tågen, men det kommer fortfarande vara gamla X12 och X14 tåg mellan Borås och Göteborg och Borås och Herrljunga. Personligen märker jag inte någon stor skillnad...
Nej precis! Således så blir det lika stor skillnad som när bussarna byter operatör! 8)
Citat från: Dinchi86 skrivet 12 december 2010, 18:03:30 PM
Men tågen är väl likadana som förrut? Visst, DSBFirst tar över trafiken i Västra Götaland när det gäller tågen, men det kommer fortfarande vara gamla X12 och X14 tåg mellan Borås och Göteborg och Borås och Herrljunga. Personligen märker jag inte någon stor skillnad...
Ingen skillnad på själva fordonen, men trafiken blir nu i stort sett bruttoupphandlad och tillämpar vanlig Västtrafiktaxa fullt ut. Det är alltså inte längre operatörens egen taxa som tillämpas.
För oss bussintresserade kan det kanske noteras att DSBFirst i Västsverige har fått ersätta många tåg med bussar de första dagarna. Det är allt från fordons- och personalbrist till saker som de själva inte rår för som att en dumper med uppfällt flak rev ned kontaktledningen söder om Trollhättan i måndags eller att en brand i en däckfirma i Surte stoppar all tågtrafik (liksom all trafik på E45) under troligen hela dagen i dag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2010, 10:27:29 AM
För oss bussintresserade kan det kanske noteras att DSBFirst i Västsverige har fått ersätta många tåg med bussar de första dagarna. Det är allt från fordons- och personalbrist till saker som de själva inte rår för som att en dumper med uppfällt flak rev ned kontaktledningen söder om Trollhättan i måndags eller att en brand i en däckfirma i Surte stoppar all tågtrafik (liksom all trafik på E45) under troligen hela dagen i dag.
I söndags kväll när jag kom från Stockholm med ett ganska ordentligt försenat tåg 469 till Herrljunga sattes det in en "Resplus-buss" till Borås som ersättning för de passagerare som kom med SJ-tåget och hade Resplusbiljett för vidare transport med västtågen till Borås. Det var alltså inget västtåg som hade problem just då. Jag vet dock inte riktigt hur bussen beställdes, om SJ beställde den genom DSBFirst eller om SJ beställde den direkt bara för sina passagerare. Det var i alla fall bara drygt 30 minuter kvar till nästa västtåg så jag tog tåget istället, men ändå. Mycket bra initiativ av alla inblandade parter var det, hur det nu än gick till rent praktiskt.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 december 2010, 10:43:08 AM
I söndags kväll när jag kom från Stockholm med ett ganska ordentligt försenat tåg 469 till Herrljunga sattes det in en "Resplus-buss" till Borås som ersättning för de passagerare som kom med SJ-tåget och hade Resplusbiljett för vidare transport med västtågen till Borås. Det var alltså inget västtåg som hade problem just då. Jag vet dock inte riktigt hur bussen beställdes, om SJ beställde den genom DSBFirst eller om SJ beställde den direkt bara för sina passagerare. Det var i alla fall bara drygt 30 minuter kvar till nästa västtåg så jag tog tåget istället, men ändå. Mycket bra initiativ av alla inblandade parter var det, hur det nu än gick till rent praktiskt.
Det är det järnvägsföretag som svarar för förseningen som skall beställa buss i sådana här fall. Inget hindrar naturligtvis att man samarbetar om det råkar finnas en buss över från det andra tågbolaget. Detta underlättas fick jag höra i dag genom att det är Björks Buss som beställer bussar även för DSBFirst. Uppenbarligen finns här något avtal mellan Buss i Väst och Björks Buss.
Att sätta in buss om det bara var 30 minuter kvar till nästa tåg tycker jag är lite overkill. Tydligen gick också det tåget som det skulle.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2010, 11:40:42 AM
Att sätta in buss om det bara var 30 minuter kvar till nästa tåg tycker jag är lite overkill. Tydligen gick också det tåget som det skulle.
Javisst. Vi som åkte med tåget rullade in i Borås ungefär så att vi kunde skymta de sista resenärerna som plockade ut sina väskor ur ersättningsbussen. Så det var inte många minuter de här resenärerna tjänade på att åka buss istället.
fast å andra sidan vänta 30 min i Herrljunga är inget hit ens på sommaren .. bättre då att sitta på en buss
Citat från: yngrot skrivet 15 december 2010, 13:14:25 PM
fast å andra sidan vänta 30 min i Herrljunga är inget hit ens på sommaren .. bättre då att sitta på en buss
Där anmäler jag avvikande uppfattning. Det är bättre att sitta i en uppvärmd väntsal i Herrljunga än på en buss på de dåliga vägarna mellan Herrljunga och Borås. I varje fall om man ändå inte spar någon nämnvärd tid på att åka buss.
Buss är inite kul att åka, bara att köra ;)
/J
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2010, 15:01:29 PM
Där anmäler jag avvikande uppfattning. Det är bättre att sitta i en uppvärmd väntsal i Herrljunga än på en buss på de dåliga vägarna mellan Herrljunga och Borås. I varje fall om man ändå inte spar någon nämnvärd tid på att åka buss.
Jo det stämmer ju men så dåligt som många tåg funkar idag så vete katten om man vågar chansa på tåget.. vilket jag iof föredrar att åka..