Körde förstärkning i fredags på linje 835. Ordinarie buss var 4970. Till min stora förvåning hade den bara 52 platser........Vad skiljer denna från de andar 49-vagnarna. Kunde inte se något anmärkningsvärt varken ut eller utvändigt. Annat stolsavstånd?
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 16 september 2007, 19:39:44 PM
Körde förstärkning i fredags på linje 835. Ordinarie buss var 4970. Till min stora förvåning hade den bara 52 platser........Vad skiljer denna från de andar 49-vagnarna. Kunde inte se något anmärkningsvärt varken ut eller utvändigt. Annat stolsavstånd?
Det fanns några vagnar i 49-serien som var lite kortare och avsedda för trafik på E6-Expressen. Skulle gissa att 4970 var en av dem.
Er ikke den bare 13,7m lang da?
Det ble kjøpt inn en del busser som gikk på E-6ekspressen som ikke var lengre da de skulle gå til Danmark (Køpenhavn), og da var det ikke lov med lengre busser i Danmark.
Man kan se forsjellen på lengden her: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4900/slides/Swebus_4967_Brunnsparken_Goteborg_040830.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4900/slides/Swebus_4977_Kungsbron,Stockholm_010225a.html
Tack för svar. Det var svårt att se men nu när jag täker på det så ligger driven nära bakdörren.
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 16 september 2007, 19:56:18 PM
Tack för svar. Det var svårt att se men nu när jag täker på det så ligger driven nära bakdörren.
Ikke så lett å se men, 4967 har to luker mellom fram og driv aksel og en luke bak.
Og 4977 har luker mellom fram og driv aksel og to bak.
Hur är det med regleverket idag? Får man köra 15m till Danmark och Norge eller fordras dispens?
15 m er ikke problem i Norge nå iallefall. Vi kjører mye 15m i trafikken rundt og i Oslo/Akershus. Det kjøres også 15m i småsteder som Drøbak og kuperte steder som Nesodden. Begge steder rett utenfor Oslo