(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H5_4302_Jarfallavgen_1990.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H5_4304_Jakobsbergs_stn_1990.jpg)
SL:s H5:or (4301-10) kallades "Silverfemmor" och levererades till Råsta 1985 för att ersätta gamla Volvo B58/Ikarus (litt. H51) som flygbussar. 1990 omplacerades 4301-04 till Kallhäll och blev av med Flygbussmärkningarna/regnbågsfärgerna. Jag minns inte hur länge de var kvar i Kallhäll, men 4304 var kvar längre än de övriga och gick över till Linjebuss 1997 (Kallhäll). Sedan flyttades den tillbaka till Råsta.
4301 ska senare ha placerats i Norrtälje och 4302 eller 4303 i Tyresö.
Den sista bilden visar 4304 på dåvarande Kallhällslinje 545 mellan Jakobsbergs stn och Viksjö (Datavägen). Det var en högtrafiklinje. Numera trafikerar linje 545 (H/V) Upplands Väsby.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2010, 11:14:27 AM
4302 hamnade i Södertälje och blev Swebus 1392 i aug 1993
Tack. Nu minns jag. 4302 och 4304 blev rödlackerade och 4303 vitlackerad.
Tre systervagnar hamnade sedan via Orusttrafiken hos Borås Lokaltrafik enligt:
118 (4305) DRK 859
119 (4306) DWU 839
120 (4308) DKO 569
Flygbussarnas nummer inom parentes.
I slutet av år 2001 såldes dessa och exporterades österut.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2010, 11:23:43 AM
Tre systervagnar hamnade sedan via Orusttrafiken hos Borås Lokaltrafik enligt:
118 (4305) DRK 859
119 (4306) DWU 839
120 (4308) DKO 569
Flygbussarnas nummer inom parentes.
I slutet av år 2001 såldes dessa och exporterades österut.
Tack för kompletteringarna!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2010, 11:23:43 AM
Tre systervagnar hamnade sedan via Orusttrafiken hos Borås Lokaltrafik enligt:
118 (4305) DRK 859
119 (4306) DWU 839
120 (4308) DKO 569
Flygbussarnas nummer inom parentes.
I slutet av år 2001 såldes dessa och exporterades österut.
...varav 118 och 119 stod på Tallinnexporten 2001-12-17 i Ä-traf lack./Ulf
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2010, 11:14:27 AM
4302 hamnade i Södertälje och blev Swebus 1392 i aug 1993
Var inte den bussen med i den stora bussolyckan i Järna på 90 talet när flera Swebus bussar i från Södertälje krockade med varandra?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2010, 17:39:15 PM
Där 1400 och 1407 slopades?, det är möjligt men den var isf inte värre åtgången att den fixades till.
I den olyckan var 1398, 1400, 1407, 1431 o 1490 med.
/Christian
Var det inte 4304 som bytte nummer till 4369? (Hos Linjebuss?)
Citat från: Bussmicke skrivet 11 december 2010, 01:05:25 AM
Var det inte 4304 som bytte nummer till 4369? (Hos Linjebuss?)
Ja.
/Peter
Kul att se vart de flesta av de gamla "Silverfemmorna" tog vägen.
Mitt minne var inte positvt första gången av dem,
En av tjänsterna var som väsklastare på utrikesterminalen Arlanda (nuvarande Term 5) när föraren skulle visa "nigfunktionen" för
TB och vagnen ville inte gå upp i körläge igen allt detta precis innan avgång det var bara att kalla fram nästa vagn och börja baxa över alla väskor till nästa vagn.
Undertiden så ligger det två man på marken och försöker lirka med ventilpaketet höger fram,
Denna lilla demonstration blev cirka tjugo minuter lång innan vi fick iväg vagnen.
Under lågtrafik så gick de både VAG och BMA under högtrafik endast BMA där de senare blev kvar.
/Lennnart
Som kuriosa kan jag nämna att H5:or (i Arlandautförande) förekommit i fredagsrusningen på Roslagslinjer som utgick från Stockholm. Minst två gånger under 1985 trafikerade H5:or linje 636 mellan Tekniska högskolan och Björkö.
Tre systervagnar hamnade sedan via Orusttrafiken hos Borås Lokaltrafik enligt:
118 (4305) DRK 859
119 (4306) DWU 839
120 (4308) DKO 569
Flygbussarnas nummer inom parentes.
Dessa minns jag mkt väl .. H5 skylten fanns kvar och även invnr skylten ..hade en av dessa på linje fr Tullen och en äldre dam undra vad detta var för en ny fin buss.. dessa hade ju höga ryggstöd vilket inte var normalt i stadstrafiken .. de var rätt slitna mot slutet .. den hemska speglen på framdörren fick vi bytt till normalplacering..
Hej
Ja vi lyckades få spegel placeringen på Swebus 5000 och framåt och jag minns helt fel även på ett antal andra bussar.
Jag tycker att placering på dörren var helt suverän, men jag är nästan själv om den placering så man gicktillbaka.
mvh Stefan P
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2010, 17:23:27 PM
Spegelplaceringen var en SL uppfinning som både fanns på nya bussar och som monterades på äldre, fanns både för o nackdelar, justeringen b.la innan elstyrda speglar blev vanligt, dessutom gav den bättre sikt i slaskväder, mindre svepyta i trånga passager
Kan så vara men problemet är ju att man får vrida på huvet lite felaktigt för att se i spegel..