Dalarnas tidningar skriver om att det är trångt på bussarna. Det är det! Komunen har hittills inte velat betala för ytterligare bussar, men dom börjar mjukna lite... Kanske händer något framgent.
En morgonavgång på 603:an kräver fyra bussar.
Kommunen vill inte ha ledbussar. Det får förresten inte plats på Stationsgatan.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article821722.ece
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article821691.ece
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article821690.ece
Citat från: Wetjo skrivet 06 december 2010, 21:18:50 PM
Dalarnas tidningar skriver om att det är trångt på bussarna. Det är det! Komunen har hittills inte velat betala för ytterligare bussar, men dom börjar mjukna lite... Kanske händer något framgent.
En morgonavgång på 603:an kräver fyra bussar.
Kommunen vill inte ha ledbussar. Det får förresten inte plats på Stationsgatan.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article821722.ece
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article821691.ece
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article821690.ece
Ska man gå efter tidningsartikeln verkar ju problemet vara koncentrerat till just tiderna då gymnasiet börjar. Man kan ju fråga sig om det inte vore rimligare att senarelägga några av elevernas lektioner istället för att skaffa fler bussar för att kunna dubblera en linje 1,5km (som det rör sig om ifall kommentarerna i tidningen stämmer).
Det var ju problem förra vintern också, och då diskuterades förändringar i tidtabellen, men det har ju inte hänt något i årets tidtabell, det går långsamt.... ::)
Nja. Artiklarna beskriver väl inte hela sanningen, men en lösning är som du skriver att man senarelägger starten i några skolor.
Det här eskalerade när kommunen skar ner på skolskjutsarna och lät de större grundskolebarnen åka ordinarie linjetrafik.
Överbelastade linjer är 601 mot Dala Airport. Tre grundskolor efter linjen. 602 Till och från Skräddarbacken. 603 till och från Jakobsgårdarna. 604 mot Kvarnsveden samt en avgång mot Coop, när man lagt SFI-undervisningen på "gamla AMI".
Resandet på linjerna i Borlänge har ökat så mycket att det idag är en underdimensionerad tidtabell. Vi hoppas på att kommunen utökar trafiken. Det är trots allt billigare med planerad (tidtabellsbunden) trafik än med förstärkningsturer.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2010, 21:53:10 PM
Problemet är väl att eleverna kommer med landsortsbussar och ska vidare eller?
Då tjänar man inget på att senarelägga lektionerna.
Väldigt få elever kommer från "förorterna" i förhållande till belastning på stadsbussarna.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2010, 22:02:23 PM
Går landsortstrafiken fram till resp skola så man slipper bussbyte? För jag antar att elever från landsorten också går i samma skola, då är det hur som helst opraktiskt att justera skolstarten eftersom man väl knappast har en så tät landortstrafik
Vissa omlopp byter linjenummer, men ungarna sitter kvar. Andra omlopp tvingar dom att byta buss på Stationsgatan.
På min tid, och det var en kvarleva från GDG:s tid, gjorde landsbygdslinjerna en vända förbi Soltorg och Haga gymnasiet + att en tur från Torsång stod på Stationsgatan och väntade in en mängd landsbygdsbussar innan turen gjorde denna runda. :)
Roade mig med att läsa trafikutskottets protokoll från möte 20101209, där har Dalatrafik lämnat två alternativ till trafikökning, nu krävs enligt protokollet 16 fordon i stadstrafiken, 12 st + 4 förstärkningsfordon. Detta tycker inte jag stämmer, då jag får det till 14 st tidtabells bundna bussar. Enligt förslagen skulle det krävas 21 st fordon för 15 minuterstrafik, istället för dagens 20, och 27 st för 10 minuters trafik, men då kan ju inte det stämma heller, möjligen om det kommer att krävas mindre dubbleringar....
www.dt.se/nyheter/borlange/article858284.ece
Nu har tydligen kompletteringstrafiken till Torsång kvällstid kommit igång också enligt Dalatrafiks hemsida.