Jag har hört på flera helt oberoende håll att dem ska stänga bussutb som går genom arbetsförmedlingen ett tag.
Orsaken är att det finns allt förmånga arbetslösa förare just nu och fler kommer det bli säkert till sommaren
Tex så kommer följande hända i mitt område som jag verkar
Då Nobina enl uppgift redan fyllt den förarkår dem behöver i Göteborrsområdet och dem som kör trafiken i dag ej är ens tillfrågade.
ett antal som kör 100 Borås-Göteborg linjen i dag kommer ett antal gå ut i arbetslöshet nästa vecka.
Är faktiskt så att det finns en underentrepenör .. men det verkar vara helt bortglömt ...
Precis som när Veolia i Borås inte ens visste att det fanns en underentrepenör i Älvsered?
När Veolia tog över trafiken i Borås 28 feb i år så var det ett tjugotal från BL som fick gå hem och inte har något stadigt jobb än ...
Företagen som anställer i dag är betydligt hårdare i anställningsfasen / anställningsintervjun .. kvaliten blir betydigt bättre på dem nya förarna ...Ett steg i att få en bättre kolletivtrafik ... / nöjdare kunder
Då det innehåller numera även körprov och betydligt hårdare ribba än vad det har varit
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 04 december 2010, 18:15:05 PM
Företagen som anställer i dag är betydligt hårdare i anställningsfasen / anställningsintervjun .. kvaliten blir betydigt bättre på dem nya förarna ...Ett steg i att få en bättre kolletivtrafik ... / nöjdare kunder
Då det innehåller numera även körprov och betydligt hårdare ribba än vad det har varit
Vi får väl hoppas företagen orkar hålla en högre nivå på anställningskraven även på sikt då, de är ju inte en dag för tidigt att man börjar kräva de man anställer kan utföra sitt jobb på ett kompetent sätt.
Blir ju bra utfasning av mindre kompetenta, vid operatörsbyten. Sen att de är synd om dom som får jobb, de är väl upp till var och en, att se till att ha en bra kompetens, inte bara på pappret utan även i praktiken.
Blir det synd om dom som FÅR jobb, dom som INTE får jobb eller kan det rentav bli synd om passagerarna???
Ibland går det tyvärr till överderdrift och man tittar inte på om det faktiskt ÄR en bra förare eller inte utan lägger alldeles för mycket fokus på diverse tester. Man kan ju tycka att en förare med 15-års erfarenhet och i stort sett utan skador och som är duktig, kör mycket bra, är omtyckt av resenärer osv samt dessutom har det som man ser mindre och mindre av i dag bland förare, YRKESSTOLTHET....... borde få ett jobb. Men. Så är det inte alltid utan jobbet kan mycket väl gå till en helt nyutbildad som inte har kör 1 meter sedan denna fick kortet men har talet med sig och lyckas charma folk. Det är dock inget som säger att detta är en dålig förare men man börjar undra ibland åt vilket håll detta land är på väg.
Citat från: Lusan skrivet 05 december 2010, 19:07:59 PM
Ibland går det tyvärr till överderdrift och man tittar inte på om det faktiskt ÄR en bra förare eller inte utan lägger alldeles för mycket fokus på diverse tester. Man kan ju tycka att en förare med 15-års erfarenhet och i stort sett utan skador och som är duktig, kör mycket bra, är omtyckt av resenärer osv samt dessutom har det som man ser mindre och mindre av i dag bland förare, YRKESSTOLTHET....... borde få ett jobb. Men. Så är det inte alltid utan jobbet kan mycket väl gå till en helt nyutbildad som inte har kör 1 meter sedan denna fick kortet men har talet med sig och lyckas charma folk. Det är dock inget som säger att detta är en dålig förare men man börjar undra ibland åt vilket håll detta land är på väg.
Orsaken är ekonomi ... alltid billigare att anställa en nyutbildad förare
Desutom så får väl företagen bidrag i 6 mån om dem anställer en arbetslös... blir mkt pengar på ett tiotal förare eller mer