...idag,4/12,mellan 5-6 stycken vid 14-tiden i höjd vid Vaxholmsavfarten.
Bl annat observerades 09,15 och 23(+följeledvagn).
På väg till halkbanan i Arninge,tro?/Ulf
Hej!
Vad ska dom göra på halkbanan bromsen fungetade helt perfekt enl. ABC.
http://svtplay.se/v/225243 9/abc/30_11_18_10?sb,p103287,4,f,-1
Tja bä!
Tror dom ska ställas upp nånstans uppåt. Vallentuna kanske? 18 st ska ha lämnat ön idag.
Citat från: bysenbus skrivet 04 december 2010, 17:26:32 PM
Hej!
Vad ska dom göra på halkbanan bromsen fungetade helt perfekt enl. ABC.
http://svtplay.se/v/225243 9/abc/30_11_18_10?sb,p103287,4,f,-1
Tja bä!
Nu handlar det om en annan sak.
Citat från: buskörare skrivet 04 december 2010, 22:26:27 PM
Tror dom ska ställas upp nånstans uppåt. Vallentuna kanske? 18 st ska ha lämnat ön idag.
Må de aldrig återvända till innanför tullarna...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:05:05 PM
Dem kommer nog åter, lite för stor investering för att göra sig av med, ägs dessa förresten av SL? isf blir dom säkert kvar.
Jag tror att det är Busslinks buss. Fast i SL-lack.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:05:05 PM
Dem kommer nog åter, lite för stor investering för att göra sig av med, ägs dessa förresten av SL? isf blir dom säkert kvar.
Tror dom ägs av Keolis.
Om Busslink köper buss till nån depå i SL-landet, vems är den då?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:41:18 PM
Gasbussar har ju finansierats och ägts av SL sedan ett tag tillbaka, i de flesta avtal.
För att sedan hyras ut till operatören, är Solarisbussarna ett undantag från detta?
Det låter rimligt att det är så även i detta fall. Tror inte det är någon av operatörerna som har köpt bussar med alternativa bränslen med egen finansiering inom SL-området överhuvudtaget. Särskilt inte på ett gammalt avtal (i ett nytt skulle man ju kunna ställa det som krav - men i ett gammalt är det ju en förhandlingssak mellan SL och operatören), och Busslink lär nog i sådana fall föredra dieslbussar av olika skäl...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:41:18 PM
Gasbussar har ju finansierats och ägts av SL sedan ett tag tillbaka, i de flesta avtal.
För att sedan hyras ut till operatören, är Solarisbussarna ett undantag från detta?
Det vore ju ruskigt bra för Keolis eftersom SL då inte kan ha synpunkter på att trafiken går uselt sen dessa bussar köptes in.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:05:05 PM
Dem kommer nog åter, lite för stor investering för att göra sig av med, ägs dessa förresten av SL? isf blir dom säkert kvar.
Visst är det en stor investering, men historien är full av exempel där man kastat goda pengar efter dåliga bara för att senare inse sitt långsiktiga misstag. Ibland kan det vara bättre att dra i spaken medan tid är och acceptera en kortsiktig förlust för att slippa risken för en långsiktig ekonomisk katastrof.
Solaris fungerar ju för övrigt bra norr om Gävle, så dessa vagnar torde ha ett hyfsat andrahandsvärde där. ;)
Citat från: Cero skrivet 05 december 2010, 10:16:42 AM
Visst är det en stor investering, men historien är full av exempel där man kastat goda pengar efter dåliga bara för att senare inse sitt långsiktiga misstag. Ibland kan det vara bättre att dra i spaken medan tid är och acceptera en kortsiktig förlust för att slippa risken för en långsiktig ekonomisk katastrof.
Solaris fungerar ju för övrigt bra norr om Gävle, så dessa vagnar torde ha ett hyfsat andrahandsvärde där. ;)
Säkert om man byter motorn i dom.
Eller så kunde dom ha köpt in Scania Omnicity/link med gas motor eller kanske en Volvo 8500, 7500 eller 7700 med gas motor?
Hej!
Polen kan säkert köpa tillbaka bussarna till Gdansk EURO 2012 bara priset är det rätta kan lova er att dom kommer sköta sig perfekt där.
Här en Radom GNG som fungerar perfekt dag in och dag ut!
http://bi.gazeta.pl/o/a/forum/467/1/467132.jpg
Tja bä!
Citat från: Cero skrivet 05 december 2010, 10:16:42 AM
---
Solaris fungerar ju för övrigt bra norr om Gävle, så dessa vagnar torde ha ett hyfsat andrahandsvärde där. ;)
Mja, det här är ju de enda Iveco-motoriserade Solaris som finns i Sverige så att dom skulle fungera rakt av någon annanstans är kanske inte helt självklart. För övrigt finns det ju fullt fungerande Solaris även i södra delarna av Sverige. Vad gäller de som finns hos oss(Skellefteå) så är ju de bussarna inte direkt hyllvara utan dessa har genomgått ganska stora anpassningar på ort och ställe utförda både av egen verkstad och av Solaris.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 december 2010, 15:35:52 PM
Ja det kan jag tro, fackföreningar och skyddsombud är nog inte lika aktiva där som i SL området och det har alla tillverkare fått erfara genom åren, senast var det Volvo som var i blåsväder med 8500 modellen när den introducerades.
Du det tillverkas fortfarande bussar i Sverige I Säffle varför köpa polsk skit då
Citat från: M skrivet 05 december 2010, 18:06:19 PM
Du det tillverkas fortfarande bussar i Sverige I Säffle varför köpa polsk skit då
Säfflebyggena har väl inte alltid rosat marknaden heller?
Ska man sen ha en lågentréboggi med gasdrift vad har då Volvo att erbjuda?
Lågentré kortvagn t.ex volvo 8500 eller 8700 gasdrift och kanske en låggolv hela vägen t.ex 7500 led/kortvagn eller 7700 gasdrift. Men volvo bussar är nog dyra p.g.a kvalitén.
Som amatör kan man undra varför tillverkaren inte då gör mer omfattande prover/tester så slipper köparen bli rejält besviken. Oavsett om det är Solaris, Scania, Volvo eller annan tillverkare.
Och varför inte, som i detta fall SL´s entreprenör, beställer en eller två provvagnar istället för att beställa 28 vagnar på ett bräde. Lite grisen i säcken...
Provbeställningar görs inte för att en del personer i inköparroll lever i tron att problem med det som levereras är just leverantörens problem att lösa på egen hand. Men i en komplex produkt där konfigurationen i det enskilda exmpelaret spelar en stor roll kan som många vet åtgärdsfrågan bli lite mer komplicerad än så.
Att det blir så mycket fel beror väl på att man måste ut med produkterna fort på marknaden för att inte missa några affärer där man inte har rätt modeller att erbjuda. Sen är kostnadskontrollen i fordonsindustrin ofta på en förvånande nivå - kostnader för några tusenlappar nekas om dom inte kan direktmotiveras i utvecklingsprojekt med totalbudget på miljarder som det handlar om för fordonsmodeller.
Citat från: Gabi94 skrivet 05 december 2010, 18:23:42 PM
Lågentré kortvagn t.ex volvo 8500 eller 8700 gasdrift och kanske en låggolv hela vägen t.ex 7500 led/kortvagn eller 7700 gasdrift. Men volvo bussar är nog dyra p.g.a kvalitén.
Volvo bussar har sina problem också. Åkte man SL H23 (B10M) från 1993-1995 efter några år och satt innan leden så gungade hela karossen i sidled, snurrplattor på nuvarande B9SALE från 2005 som är helt nedslitna, plåten är helt uppäten. Golvmattor som lossnar, spricker etc, dörrar som gnisslar och gnäller, stannarknappar som fastnar i intryckt läge. De bussar som Säffle levererade till SL och trängselförsöket 2005 var knappast något kvalitetsbygge...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 december 2010, 15:35:52 PM
Ja det kan jag tro, fackföreningar och skyddsombud är nog inte lika aktiva där som i SL området och det har alla tillverkare fått erfara genom åren, senast var det Volvo som var i blåsväder med 8500 modellen när den introducerades.
Hej!
Å kompis Solidaritet krossade t.o.m Berlinmuren så starkt fack finns i Polen!
Tja bä!
Citat från: Leo skrivet 05 december 2010, 21:45:54 PM
Golvmattor som lossnar, spricker etc, dörrar som gnisslar och gnäller, stannarknappar som fastnar i intryckt läge. De bussar som Säffle levererade till SL och trängselförsöket 2005 var knappast något kvalitetsbygge...
Fast det där med gnisslande och gnällande dörrar förekommer även på alla andra bussar i vissa områden. Förklaringen är troligtvis att de smörjnipplar som finns installerade inte används. Skriver man en felrapport där det står t.ex. "smörj mittdörr" så brukar gnisslet vara borta efter ett tag. :P
När jag åkte med den gamla Nobina 4133 var inga problem med den förutom att bromsarna gnislade.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 december 2010, 22:56:09 PM
Må de aldrig återvända till innanför tullarna...
Har jag hamnat på Buss-snack eller Gnäll-snack?
Det är väl rätt vanligt att trådarna om Solaris oftast blir gnälltrådar? Lätt att undvika om man vill ;)
Farsgubben, min. Han kör ständigt, Solaris Urbino i Lilleström (Norge). Där har de nästan inga problem. Själv upplever jag dessa bussar, som fina och bra. Knappast, sämre kvalitet än MAN och SCANIA. Även en del Volvo har haft mycket problem. Vet flera mindre åkare som tidigare år haft problem även med hederliga svenskbyggda bussar, av modeller som sålt i 10000-tals exemplar. :P Så det är nog dags att sluta gnälla på Solaris. Samt att istället fundera, på vad man kan göra bättre och hur man löser problemen. 8)
Bagar-Birger/Kumla..
Citat från: bisquit skrivet 06 december 2010, 18:20:21 PM
Farsgubben, min. Han kör ständigt, Solaris Urbino i Lilleström (Norge). Där har de nästan inga problem. Själv upplever jag dessa bussar, som fina och bra. Knappast, sämre kvalitet än MAN och SCANIA. Även en del Volvo har haft mycket problem. Vet flera mindre åkare som tidigare år haft problem även med hederliga svenskbyggda bussar, av modeller som sålt i 10000-tals exemplar. :P Så det är nog dags att sluta gnälla på Solaris. Samt att istället fundera, på vad man kan göra bättre och hur man löser problemen. 8)
Bagar-Birger/Kumla..
Jag som kör(de) Solaris dagligen anser att jag har all rätt i världen att gnälla på en buss som inte funkar. Men det är nog svårt att förstå när man inte testat på problemen dom orsakar själv. För jag gissar att du varken kört en skenande buss eller en som drar i dörrbromsen i 30-50-70 km/h?
Citat från: Ersa skrivet 06 december 2010, 12:15:43 PM
Har jag hamnat på Buss-snack eller Gnäll-snack?
Inte jag heller, sådan tur då att jag inte är representativ för den eventuellt gnälliga delen av Bussnack utan hellre uttrycker mina åsikter i tydliga ordalag.:)
Citat från: Gabi94 skrivet 06 december 2010, 10:58:21 AM
När jag åkte med den gamla Nobina 4133 var inga problem med den förutom att bromsarna gnislade.
Nej, de där brukar gå alldeles utmärkt.
Citat från: Leo skrivet 05 december 2010, 21:45:54 PM
Volvo bussar har sina problem också. Åkte man SL H23 (B10M) från 1993-1995 efter några år och satt innan leden så gungade hela karossen i sidled, snurrplattor på nuvarande B9SALE från 2005 som är helt nedslitna, plåten är helt uppäten. Golvmattor som lossnar, spricker etc, dörrar som gnisslar och gnäller, stannarknappar som fastnar i intryckt läge. De bussar som Säffle levererade till SL och trängselförsöket 2005 var knappast något kvalitetsbygge...
Tja Säffle är väl inte mkt bättre nu heller .. frågan är väl om någon tillverkare bygger en tillförlitlig buss??
Vi har ju mest Solaris här på Veolia i Gbg. Nu har dom tagit ner Solaris och dom jobbar med problemen säger dom. Dom skall bygga om pedalerna med någon liten låda framför mm. Faktum är ändå att väldigt väldigt många chaufförer har fått ont i axlar och rygg och ben på grund utav Solaris. Många är sjukskrivna på grund utav det. Man märker att när man kört Volvo så har man inte alls så ont som en Solaris. Kan dom bygga bort en massa utav problemen, och rätta till det att dom skenar iväg ibland när man släpper gasen, att bromsen nyper så hårt mm. Så kan det nog vara helt ok bussar. Nu är dom vedervärdiga!! Min pappa kör på Ke's i Kungsbacka. Dom har inte alls några större problem med sina nya gasbussar, utan dom är väldigt väldigt nöjda med hur dom fungerar och hur förarmiljön är. Det är ju viktigt hur förarmiljön är eftersom det är våran arbetsplats under många timmar.
Ibland kan man tro att det gnälls bara för att det skall gnällas. (Läs SL och Götet)
Citat från: Bussmicke skrivet 07 december 2010, 12:28:21 PM
Ibland kan man tro att det gnälls bara för att det skall gnällas. (Läs SL och Götet)
Sådan tur då att mitt gnäll inte är obefogat även om mina uttryck kan låta värre än vad det är.
Citat från: forthemoment skrivet 07 december 2010, 00:33:54 AM
Vi har ju mest Solaris här på Veolia i Gbg. Nu har dom tagit ner Solaris och dom jobbar med problemen säger dom. Dom skall bygga om pedalerna med någon liten låda framför mm. Faktum är ändå att väldigt väldigt många chaufförer har fått ont i axlar och rygg och ben på grund utav Solaris. Många är sjukskrivna på grund utav det. Man märker att när man kört Volvo så har man inte alls så ont som en Solaris. Kan dom bygga bort en massa utav problemen, och rätta till det att dom skenar iväg ibland när man släpper gasen, att bromsen nyper så hårt mm. Så kan det nog vara helt ok bussar. Nu är dom vedervärdiga!! Min pappa kör på Ke's i Kungsbacka. Dom har inte alls några större problem med sina nya gasbussar, utan dom är väldigt väldigt nöjda med hur dom fungerar och hur förarmiljön är. Det är ju viktigt hur förarmiljön är eftersom det är våran arbetsplats under många timmar.
Som en chaufför sa, kör man Solaris nästan ett helt pass och sedan får ta en ny Volvo så märker man vilken skillnad det är! Volvon är som en dröm sa han.
Citat från: danneh skrivet 07 december 2010, 20:06:38 PM
Som en chaufför sa, kör man Solaris nästan ett helt pass och sedan får ta en ny Volvo så märker man vilken skillnad det är! Volvon är som en dröm sa han.
Som en annan chaufför sagt: Efter en timme i en tungstyrd Volvo B9S med överstor ratt och noll fjädring har man ont i axlar och rygg, medan det går bra att köra en hel dag i en Solaris Urbino med jättebra servo och liten ratt. För att inte tala om nästan alla Scanias bussar (inkl OmniExpress) där ratten är nere på golvnivå och man måste sitta framåtlutad för att ens händer ska nå den.
Allt är inte svart eller vitt som vissa här på forumet jobbar hårt för att få många att tro.
Citat från: buskörare skrivet 06 december 2010, 18:24:09 PM
Jag som kör(de) Solaris dagligen anser att jag har all rätt i världen att gnälla på en buss som inte funkar. Men det är nog svårt att förstå när man inte testat på problemen dom orsakar själv. För jag gissar att du varken kört en skenande buss eller en som drar i dörrbromsen i 30-50-70 km/h?
Men måste man sitta och skriva en massa negativt hela dagarna? Såg ni mig bedriva hatkampanjer på heltid mot Volvo B7LA under sommaren och hösten 2008? Skrev jag sura kommentarer till de som erkände att de gillade B7LA?
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:00:43 PM
Men måste man sitta och skriva en massa negativt hela dagarna? Såg ni mig bedriva hatkampanjer på heltid mot Volvo B7LA under sommaren och hösten 2008? Skrev jag sura kommentarer till de som erkände att de gillade B7LA?
Nu är vi ju människor, och vi är olika. Att du är på ett sätt betyder inte att alla andra är precis som du. Hatkampanjer? Jag har nog missat dom, jag ser bara ren fakta om hur vi som sitter och kör en viss busstyp ofta tycker att den är. För mig är dessa diskussioner intressanta, det visar sig att Solaris har samma problem på flera ställen i landet och det hjälper oss i vår kamp. Det finns andra bussar som är trista och tråkiga likväl, men då ligger det oftast på individnivå och inte som i vårt fall alla. Ett tips till dig är att inte gå in i trådar som handlar om Solaris då om det är så jobbigt att läsa all negativ
fakta om dom.
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:00:43 PM
Som en annan chaufför sagt: Efter en timme i en tungstyrd Volvo B9S med överstor ratt och noll fjädring har man ont i axlar och rygg, medan det går bra att köra en hel dag i en Solaris Urbino med jättebra servo och liten ratt.
Tungstyrd B9S har jag nog aldrig varit med om, och jag kört ungefär 60 exemplar. Fjädringen tycker jag inte heller det är något fel på i dessa bussar. Mycket kan man säga om B9S, men förarplatsen är faktiskt väldigt bra (dock inte fullt perfekt, vilket den är på B10M från slutet av 90-talet).
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:00:43 PM
Skrev jag sura kommentarer till de som erkände att de gillade B7LA?
Tämligen teoretisk fråga. Finns det verkligen någon som tycker om B7LA? ;)
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:00:43 PM
Allt är inte svart eller vitt som vissa här på forumet jobbar hårt för att få många att tro.
Fast man läser ju även mycket om ja, just Solaris (i GBG). Och jag ville bara bekräfta de som en chaufför hade sagt om den.
Citat från: Karsten skrivet 07 december 2010, 21:28:13 PM
Tungstyrd B9S har jag nog aldrig varit med om, och jag kört ungefär 60 exemplar. Fjädringen tycker jag inte heller det är något fel på i dessa bussar. Mycket kan man säga om B9S, men förarplatsen är faktiskt väldigt bra (dock inte fullt perfekt, vilket den är på B10M från slutet av 90-talet).
Nu har du haft turen att du väl sluppit drabbas av den västsvenska modellen, då denna inte körs inom SL-området. Dvs låggolvsversionen B9SALF med fjädring i stil med OmniCity samt en rejält överdimensionerad grå ratt och av någon anledning mer motstånd i servostyrningen. Säkert bra på rakare vägar men ingen höjdare i någon form av tätort. Att luta sig tillbaka med ryggen mot ryggstödet och snurra runt ratten med en hand gick knappt.
Citat från: Karsten skrivet 07 december 2010, 21:28:13 PM
Tämligen teoretisk fråga. Finns det verkligen någon som tycker om B7LA? ;)
Ja, hela två st forumdeltagare försvarade modellen under 2008-09. Märkligt, ja. Men vilka är vi att döma dem? :)
Tur man inte han köra Solaris innan dom försvann från City, så man inte kan ha en åsikt! :D
Däremot kan jag hålla med Ersa om stora ratten i Volvos nyare bussar, varför envisas Volvo med en sådan klump? När alla andra nyare bussar har små smidiga rattar!
Sen är jag ganska nöjd med dom MAN som Söderhallen har, både dom äldre ledvagnarna, och kortvagnarna! Tycker det är trevliga stadsvagnar!
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 07 december 2010, 23:13:00 PM
Tur man inte han köra Solaris innan dom försvann från City, så man inte kan ha en åsikt! :D
Däremot kan jag hålla med Ersa om stora ratten i Volvos nyare bussar, varför envisas Volvo med en sådan klump? När alla andra nyare bussar har små smidiga rattar!
Sen är jag ganska nöjd med dom MAN som Söderhallen har, både dom äldre ledvagnarna, och kortvagnarna! Tycker det är trevliga stadsvagnar!
//R
Största felet med dem är dörrbromsen samt dörrarna i övrigt men visst ger MAN en skaplig körkänsla, mjuk broms samt god gasrespons.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 december 2010, 19:44:12 PM
Sådan tur då att mitt gnäll inte är obefogat även om mina uttryck kan låta värre än vad det är.
syftade mer rent allmänt
Jag hoppas bara att dom får ordning på problemen med Solaris här i Göteborg. Eftersom det är över 200 förare som skrev på protestlista så är dom tvungna att agera. Det finns mycket som är bättre på Solaris än på Volvo tycker jag, och mycket som är sämre. Veolia får nog betala en hel del för att rätta till alla punkter, men när dom gör det så tror jag Solaris kan bli omtyckta precis som dom flesta gillar Volvo. Jag hoppas verkligen dom får ordning på dom.
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:43:36 PM
Nu har du haft turen att du väl sluppit drabbas av den västsvenska modellen, då denna inte körs inom SL-området. Dvs låggolvsversionen B9SALF med fjädring i stil med OmniCity samt en rejält överdimensionerad grå ratt och av någon anledning mer motstånd i servostyrningen. Säkert bra på rakare vägar men ingen höjdare i någon form av tätort. Att luta sig tillbaka med ryggen mot ryggstödet och snurra runt ratten med en hand gick knappt.
Sedan är det samma hjulupphägningar i dragdelen på båda varianterna. Skall vara de tidigaste SALE i östergötland och Stockholm som har en gammal framaxel, annars skiljer inget.
Då måste det ha varit något fel på den servopumpen. Det är samma pump som växel oavsett låggolv eller lågentre. Dubbelledarna har därimot kraftigare pump för den sköter även släpstyrningen.
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2010, 21:43:36 PM
Ja, hela två st forumdeltagare försvarade modellen under 2008-09. Märkligt, ja. Men vilka är vi att döma dem? :)
B7LA = Rysare.
/M
Citat från: M skrivet 08 december 2010, 05:49:17 AM
*Klipp klipp...*
Dubbelledarna har därimot kraftigare pump för den sköter även släpstyrningen.
B7LA = Rysare.
/M
Tänka sig, jag som trodde att släpstyrningen var mekanisk med länkarmar.
Citat från: M skrivet 08 december 2010, 05:49:17 AM
Då måste det ha varit något fel på den servopumpen. Det är samma pump som växel oavsett låggolv eller lågentre. Dubbelledarna har därimot kraftigare pump för den sköter även släpstyrningen.
Nej, nåt fel på servopumpen tror jag inte på. Alla 18 st B9S i Umeå är lika halvtröga i styrningen som Veolias 38xx-vagnar som gick till Partille. Eller är det den stora otympliga ratten som lurar en? Alla B9S i SL-lack som har den äldre mindre smidigare svarta ratten känns då alltid mer lättstyrda.
Varför man inte kan ha samma smidiga ratt i Umeå och Göteborg som man har i Stockholm har jag aldrig lyckats få något bra svar på.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 december 2010, 00:10:56 AM
Största felet med dem är dörrbromsen samt dörrarna i övrigt men visst ger MAN en skaplig körkänsla, mjuk broms samt god gasrespons.
Jag har bara kört Solaris Urbino diesel i Umeå, samt provkört flera olika nya motsvarande MAN-vagnar fast med gasdrift, och mitt betyg blir att de är väldigt svåra att skilja åt. Båda fabrikaten är lika smidiga, starka och tysta. Förarplatsen är snarlik med liten lättstyrd ratt och samma typ av hängande pedaler.
Citat från: Ersa skrivet 08 december 2010, 11:49:43 AM
Varför man inte kan ha samma smidiga ratt i Umeå och Göteborg som man har i Stockholm har jag aldrig lyckats få något bra svar på.
Har dessa vagnar satellitpaneler vid sidan om ratten? I så fall låter det som samma förarplats som finns i Nobina 0223-0231 (B7RLE). Ratten är rätt stor och man kan vrida den iallafall ett extra varv jämfört med andra bussar. Det gör att den känns lite klumpig i stadstrafik. Kommer ej ihåg om det är samma ratt i Busslinks senast levererade 63-vagnar i Täby samt Råsta men det tror jag.
Citat från: Mrbuss skrivet 08 december 2010, 12:48:39 PM
Har dessa vagnar satellitpaneler vid sidan om ratten? I så fall låter det som samma förarplats som finns i Nobina 0223-0231 (B7RLE). Ratten är rätt stor och man kan vrida den iallafall ett extra varv jämfört med andra bussar. Det gör att den känns lite klumpig i stadstrafik.
Precis så. Passar inte direkt optimalt i tätortstrafik.
Citat från: Ersa skrivet 08 december 2010, 12:53:13 PM
Precis så. Passar inte direkt optimalt i tätortstrafik.
Även Nobinas 00 ledbussar i SL lack har den här stora ratten, och jag är inte heller förtjust i den >:(
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 december 2010, 10:19:21 AM
Tänka sig, jag som trodde att släpstyrningen var mekanisk med länkarmar.
Javist på lågentre är det mekaniskt. På låggolv stel axel men på dubbelledarna så styr sista axeln hydrauliskt
Citat från: forthemoment skrivet 08 december 2010, 01:57:24 AM
Jag hoppas bara att dom får ordning på problemen med Solaris här i Göteborg. Eftersom det är över 200 förare som skrev på protestlista så är dom tvungna att agera. Det finns mycket som är bättre på Solaris än på Volvo tycker jag, och mycket som är sämre. Veolia får nog betala en hel del för att rätta till alla punkter, men när dom gör det så tror jag Solaris kan bli omtyckta precis som dom flesta gillar Volvo. Jag hoppas verkligen dom får ordning på dom.
Varför skulle Velia bry sig om det? "skämt" åsido (skapa inte massa diskussioner om det nu, min privata åsikt om det bara). Men det som jag förstått att många klagat på är att den är trögstyrd, är det något som går att fixa ens?