Var ute en sväng i dagens underbara vinterväder, solen värmde fint.
Idag, liksom så många andra dagar, så var Kustpilens avgångar inställda och ersatta med buss istället. Orsakerna brukar pendla mellan tåghaverier, spårreparationer eller dålig framkomlighet, vad det berodde på just idag vet jag inte.
Av den anledningen så stod tre generationer av Kustpilen uppställda bredvid varandra på Veolias område i Linköping.
(http://i900.photobucket.com/albums/ac207/Peppen79/Andra%20fordon/138113171424_101204.jpg)
Från höger Kustpilen 1381, 1317, 1333 och 1424.
(http://i900.photobucket.com/albums/ac207/Peppen79/Andra%20fordon/1317_101204.jpg)
Kustpilen 1317 med 1333 bakom
(http://i900.photobucket.com/albums/ac207/Peppen79/Andra%20fordon/1424_101204a.jpg)
(http://i900.photobucket.com/albums/ac207/Peppen79/Andra%20fordon/1424_101204b.jpg)
Kustpilen 1424
Citat från: Tommy P skrivet 04 december 2010, 13:56:12 PM
Var ute en sväng i dagens underbara vinterväder, solen värmde fint.
Idag, liksom så många andra dagar, så var Kustpilens avgångar inställda och ersatta med buss istället. Orsakerna brukar pendla mellan tåghaverier, spårreparationer eller dålig framkomlighet, vad det berodde på just idag vet jag inte.
Av den anledningen så stod tre generationer av Kustpilen uppställda bredvid varandra på Veolias område i Linköping.
Fordonsbrist i dag. Inget av de fordon som du fotograferade fungerar.
För mig är det en fullkomlig gåta alla vartenda fordon på en bana har fordonsfel samtidigt. Något måste ju va fel i grunden på tex underhåll osv..
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 december 2010, 11:52:32 AM
För mig är det en fullkomlig gåta alla vartenda fordon på en bana har fordonsfel samtidigt. Något måste ju va fel i grunden på tex underhåll osv..
Lite märkligt är det men förklaringen är också att det inte finns kapacitet på verkstaden i Linköping att ta hand om dessa. De tre spåren som finns behövs för att kunna avisa de fordon som kör för SJ, bland annat X14 på Östgötapendeln. Att det blivit så beror i sin tur på att Veolia gjorde misstaget att avtala om underhåll med sedermera konkursade STT i Nässjö och Motala verkstad. När de märkte att det inte höll hade Euromaints verkstad i Linköping redan skrivit kontrakt med SJ om att underhålla fler av deras fordon och Veolia fick ta den kapacitet som blev över.
En ny verkstad är beslutad i Linköping och skulle varit klar till tidtabellsskiftet om en vecka. Nu har dock överklaganden gjort att bygget blivit rejält försenat och underhållet av X14 för Östgötapendeln kommer att göras i ett tält i Norrköping medan deras X61 skall köras till Helsingborg för underhåll. Detta borde öka tillgängligheten för Veolia i Linköpings-verkstaden.
Helsingborg?? Finns det verklilgen inget liiite närmare?
Citat från: Bussmicke skrivet 09 december 2010, 00:51:25 AM
Helsingborg?? Finns det verklilgen inget liiite närmare?
Inte som klarar X61 och har kapacitet över.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2010, 09:34:15 AM
Inte som klarar X61 och har kapacitet över.
Exakt - de ska alltså tills vidare underhållas vid samma verkstad som Skånetrafikens X61:or. Man ska köra ner en vagn dit sent på kvällen och upp en därifrån tidigt på morgonen.