Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan K skrivet 03 december 2010, 19:10:52 PM

Titel: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: Stefan K skrivet 03 december 2010, 19:10:52 PM
Här är det trångt när regionbussarna skall svänga höger.
Körfältet är nybyggt för att förbättra kapaciteten i kornsingen Amiralsgatan/Drottninggatan i Malmö

(http://forumbilder.se/images/f13201070842P327e.jpg) (http://forumbilder.se)
Titel: SV: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: KG skrivet 03 december 2010, 21:36:21 PM
Finns inte många svängar vi kan ligga i rätt körfält med boggibuss i Uppsala heller. Jag brukar lägga mig mitt mellan två körfält men bilarna lägger sig bredvid ändå. Så gott som varje vecka är man nära att trycka in överhänget i en personbil...
Titel: SV: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: The Boxer skrivet 04 december 2010, 13:11:04 PM
Jag har mina stora tvivel att "trafik ingenjörer " eller arkitekter vad de nu kallas som designar trafik lösningar har körkort överhuvudtaget.
Vad jag däremot VET är att de kan omöjligen ha behörighet högre än B. de kan aldrig ha suttit i något längre än 5m.
när man kan konstruera något så att det är fysiskt omöjligt att komma fram, och sedan säga att det är jättebra :o 
Titel: SV: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: KG skrivet 04 december 2010, 16:10:39 PM
Citat från: The Boxer skrivet 04 december 2010, 13:11:04 PM
Jag har mina stora tvivel att "trafik ingenjörer " eller arkitekter vad de nu kallas som designar trafik lösningar har körkort överhuvudtaget.
Vad jag däremot VET är att de kan omöjligen ha behörighet högre än B. de kan aldrig ha suttit i något längre än 5m.
när man kan konstruera något så att det är fysiskt omöjligt att komma fram, och sedan säga att det är jättebra :o 


Jag har faktiskt kontaktat gatukontoret i Uppsala för att klaga på smala filer och korkade stolpplaceringar. Detta fick jag till svar...

"Gatu- och trafikkontoret träffar skyddsombud på GUB och representant från UL regelbundet på så kallade skyddsronder där olika problem tas upp. Det som tas upp får en prioritering där de viktigaste förbättringsåtgärderna tas först.

Dina synpunkter föreslår jag att du tar upp med skyddsombudet som sedan tar med sig frågan till en skyddsrond."

Är ju ingen ide prata med sina chefer på KR eller Nobina, dessa har fullt upp med upphandlingsvansinnet och personalfrågor. Skulle vara om någon på GUB pratade med någon då, men GUB kör ju bussar byggda för stadstrafik, inte som våra monster med över sju meters axelavstånd...
Titel: SV: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: Anders Noren skrivet 06 december 2010, 11:48:13 AM
Citat från: The Boxer skrivet 04 december 2010, 13:11:04 PM
Jag har mina stora tvivel att "trafik ingenjörer " eller arkitekter vad de nu kallas som designar trafik lösningar har körkort överhuvudtaget.
Vad jag däremot VET är att de kan omöjligen ha behörighet högre än B. de kan aldrig ha suttit i något längre än 5m.
när man kan konstruera något så att det är fysiskt omöjligt att komma fram, och sedan säga att det är jättebra :o 

I den aktuella korsningen gjordes högersvängen tidigare från körfältet till vänster i bild, där stadsbussen befinner sig. Trots den snäva radien är kapaciteten sannolikt större i korsningen efter ombyggnaden. (Kapacitet, framkomlighet och trevligt gaturum är tre olika saker av vilka man oftast får välja en och aldrig alla tre.)

Vad Malmö verkligen skulle behöva är spårväg i mittläge.
Titel: SV: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: bjornm skrivet 10 december 2010, 11:16:15 AM
Många busschaufförer i Malmö kan ta svängen från högerfilen.... men visst, där är inte mycket marginal, men det går utan att klättra på trottoarkanten.

Angående spårvagnar så behövs först och främst en rejäl utbyggnad av kollektiv körfälten först, för hur ska det kunna fungera med spårvagnar i en stad där bilisterna inte ens kan respektera bussfiler?
Titel: SV: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: KG skrivet 10 december 2010, 12:05:11 PM
Citat från: bjornm skrivet 10 december 2010, 11:16:15 AM
Många busschaufförer i Malmö kan ta svängen från högerfilen.... men visst, där är inte mycket marginal, men det går utan att klättra på trottoarkanten.

Det kan dom, men inte med bakre överhäng i samma fil...
Titel: SV: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: Christer K skrivet 10 december 2010, 18:34:52 PM
Citat från: Stefan K skrivet 03 december 2010, 19:10:52 PM
Här är det trångt när regionbussarna skall svänga höger.
Körfältet är nybyggt för att förbättra kapaciteten i kornsingen Amiralsgatan/Drottninggatan i Malmö

(http://forumbilder.se/images/f13201070842P327e.jpg) (http://forumbilder.se)
Citat från: KG skrivet 03 december 2010, 21:36:21 PM
Finns inte många svängar vi kan ligga i rätt körfält med boggibuss i Uppsala heller. Jag brukar lägga mig mitt mellan två körfält men bilarna lägger sig bredvid ändå. Så gott som varje vecka är man nära att trycka in överhänget i en personbil...

Ett tips till Er som har problem med gatukorsningar, gator och vägar. Kontakta NTF på Er ort de har i regel ett Yrkesförarråd som kan skriva några rader till berörda myndigheter. Detta brukar ge lite mer tryck bakom texten.
Kolla även med Ert fackförbund på orterna de brukar ha någon medlem med i Yrkesförarådet.
http://www.ntf.se/forbunden/ (http://www.ntf.se/forbunden/)

(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/Yrkesfrarrdet.gif)
/ Christer K
Titel: SV: Trångt i utbyggd högersväng i Malmö
Skrivet av: bjornm skrivet 11 december 2010, 13:49:57 PM
Nä, klart överhänget viftar ut lite... men så är det ju när man kör buss/lastbil. Kan heller inte minnas att det skulle hänt någon olycka i korsningen av den anledningen.
Och visst... korsningen är trång, men tror som någon skrev att kapaciteten bör ha ökat ganska bra sedan körfältet kom till. Känns som fler bussar hinner med per grön-period än innan...