Kort fundering med anledning av trafikstarten med dubbeldäckare på linje 100.
Noterade av körbanan under Centralbron i Borås medger 4,3 m höjd!
1 Hur höga är dessa bussar och vad är normalt för dubbeldäckare?
2 I Sverige är max höjd 4,5 m på vägnätet - vad gäller i övriga EU?
Citat från: Stefan K skrivet 02 december 2010, 18:27:18 PM
Kort fundering med anledning av trafikstarten med dubbeldäckare på linje 100.
Noterade av körbanan under Centralbron i Borås medger 4,3 m höjd!
1 Hur höga är dessa bussar och vad är normalt för dubbeldäckare?
2 I Sverige är max höjd 4,5 m på vägnätet - vad gäller i övriga EU?
De för linje 100 är 4,205.
Linje 100 kommer att få ett nytt hållplatsläge i Borås, utanför stationshuset. Därifrån kommer man under delen av centralbron som har fri höjd.
Citat från: CS skrivet 02 december 2010, 18:41:26 PM
De för linje 100 är 4,205.
Linje 100 kommer att få ett nytt hållplatsläge i Borås, utanför stationshuset. Därifrån kommer man under delen av centralbron som har fri höjd.
Det är väl närmare bestämt bortanför taxistationen vid långtidsparkeringen som hållplatsen kommer att inrättas. Eller har man ändrat sig och flyttat dem till framför stationshuset. Plats finns om man lånar av fickan för av- och påstigning. Hursomhelst så blir det fri höjd under Centralbron.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2010, 19:41:10 PM
Det är väl närmare bestämt bortanför taxistationen vid långtidsparkeringen som hållplatsen kommer att inrättas. Eller har man ändrat sig och flyttat dem till framför stationshuset. Plats finns om man lånar av fickan för av- och påstigning. Hursomhelst så blir det fri höjd under Centralbron.
Det är väl på- och avstigningen man tagit bort. Skylten står i varje fall redan uppe.
Citat från: CS skrivet 02 december 2010, 19:54:13 PM
Det är väl på- och avstigningen man tagit bort. Skylten står i varje fall redan uppe.
Ja, jag var där nere och tog en bild på ersättningsbussar i dag. Och förstorar man en av dessa ser man mycket riktigt en hållplatsskylt för linje 100 i den tidigare stannarfickan för privatbilar precis utanför där Bus4you tidigare hade sitt kontor. En mycket bra placering av hållplatsen, cirka tio meter från där man kommer ut från centralstationen.
Citat från: Stefan K skrivet 02 december 2010, 18:27:18 PM
Kort fundering med anledning av trafikstarten med dubbeldäckare på linje 100.
Noterade av körbanan under Centralbron i Borås medger 4,3 m höjd!
1 Hur höga är dessa bussar och vad är normalt för dubbeldäckare?
2 I Sverige är max höjd 4,5 m på vägnätet - vad gäller i övriga EU?
Svar på fråga 2 är väl 4,0 meter, om det inte har blivit några förändringar på senare tid.
/ Christer K
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2010, 19:41:10 PM
Det är väl närmare bestämt bortanför taxistationen vid långtidsparkeringen som hållplatsen kommer att inrättas. Eller har man ändrat sig och flyttat dem till framför stationshuset. Plats finns om man lånar av fickan för av- och påstigning. Hursomhelst så blir det fri höjd under Centralbron.
Det har hela tiden varit meningen att linje 100 ska ha sin hållplats framför stationshuset (där Bus4You låg tidigare.
Det är bra att hållplatsen flyttas .... men jag är övertygad att det kommer bli totalkaos innan Veolia har löst sin Parkering på Brodal
Ska även 101an gå från samma hållplats?
Veolias parkering på Brodal ska vara löst.. ang 101 så borde det väl vara självklart de ska gå från samma ställe kan man tycka..
Det är inte så självklart! Då 100 bussarna kommer och går var 10de minut och då vill det till att någon annan linje inte står i vägen.
Är inte så stor hållpats?
Linje 100 kommer gå från vad som kallas hållplats X, alltså utanför stationshuset. 101 får hållplatsläge G.
Var väl det jag tänkte :) Är trångt som det är på resecentrum i Borås
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 05 december 2010, 21:49:24 PM
Det är inte så självklart! Då 100 bussarna kommer och går var 10de minut och då vill det till att någon annan linje inte står i vägen.
Är inte så stor hållpats?
Det är nog precis man får in
en 15 meter lång buss där. Återstår att se hur man skall göra med de avgångar som skall förstärkas. Men det får väl bli att man lastar bussarna en efter en i så fall. Blir också besvärligt när distributionsbilar till Pressbyrån kommer.
En buss i den ficka som man avser att använda:
(http://savenfjord.nu/stromstad-tanum_xpe_818_2.JPG)
Citat från: CS skrivet 05 december 2010, 22:11:29 PM
Linje 100 kommer gå från vad som kallas hållplats X, alltså utanför stationshuset. 101 får hållplatsläge G.
Läge G är alltså det som används av ordinarie buss på linje 100 i dag.
Det blir nog rätt så snart en tillgänglighetsanpassning av hållplatsen för linje 100 med 17 cm kantsten, ledstråk m.m. Skall då hållplatsen ligga kvar i samma läge?
Citat från: Stefan K skrivet 08 december 2010, 18:51:06 PM
Det blir nog rätt så snart en tillgänglighetsanpassning av hållplatsen för linje 100 med 17 cm kantsten, ledstråk m.m. Skall då hållplatsen ligga kvar i samma läge?
Det vet man inte i dagsläget, hela Resecentrum skall ses över då dom hållplatser som finns i dagsläget inte kommer att räcka till framöver.
Därför håller VT och Kommunen på att se över hur man kan bygga ut hållplatslägena på resecentrum.
Citat från: Stefan K skrivet 08 december 2010, 18:51:06 PM
Det blir nog rätt så snart en tillgänglighetsanpassning av hållplatsen för linje 100 med 17 cm kantsten, ledstråk m.m. Skall då hållplatsen ligga kvar i samma läge?
Det finns inga fysiska hinder för att göra sådana anordningar vid nuvarande hållplatsläge. Om det sedan blir så är en annan fråga. Dagens hållplatser för linje 100 har det inte.
(http://www.savenfjord.nu/linje_100.JPG)
Citat från: jasve skrivet 08 december 2010, 19:09:08 PM
Det vet man inte i dagsläget, hela Resecentrum skall ses över då dom hållplatser som finns i dagsläget inte kommer att räcka till framöver.
Därför håller VT och Kommunen på att se över hur man kan bygga ut hållplatslägena på resecentrum.
Ja, jag hoppas verkligen man kan komma till beslut om några långsiktiga mål med Resecentrum i Borås, hur det ska användas, vilka behoven är, m m och sedan göra om och göra rätt. Som det är nu är det egentligen bara en massa yta, men ändå på något märkligt vis trångt. Mycket dåligt utnyttjande av ytan kan man också uttrycka det som.