...mellan Göteborg och Borås gick inte riktigt som det var tänkt. I lördags kväll den 27 november, på väg hem från Hjulmarknaden i Stockholm, åkte jag tåg 447 Stockholm-Göteborg och skulle sedan vidare med linje 100 till Borås. Tåget var något sent men jag hann ändå med bussen som stod vid hållplats 38. Det visade sig vara Veolia 2275 och den var i det närmaste fullsatt. Jag hittade en plats och satte mig ner. Då konstaterade jag att bussen var svinkall och alla satt med mössor och vantar på. Det var ju kanske synd att man hann med denna bussen tänkte jag då... Exakt på avgångstid 22.35 backade föraren ut och körde iväg mot Borås. När vi kom till backen vid Kallebäck på R40 sjönk hastigheten betänkligt och jag trodde aldrig bussen skulle orka upp. Någon värme kändes ännu inte av. Så kom vi då till hållplatsen vid Delsjömotet - då tog föraren telefonen och gick ut. Efter en stund kom han åter och sa att det var problem med bromsarna eftersom han inte fick upp trycket. En ny buss skulle komma och köra oss vidare. Där satt vi i kylan och väntade i 25 minuter innan Veolia 2274 kom. Inte heller denna var särskilt varm, men efter att ha kommit iväg dröjde det inte länge innan temperaturen steg. Vi kom fram till Borås ungefär halvtimman sent.
(http://i56.tinypic.com/17fhue.jpg)
En dålig mobilbild i all hast vid bussbytet, aktern på 2275 och fronten på 2274 är det man ser.
(http://i55.tinypic.com/23m09zm.jpg)
Veolia 2274 vid Borås resecentrum medan den tar ombord resenärer till Göteborg med ordinarie avgångstid 00.05.
Tror det e många som räknar ner till bytet till Orusttrafiken typ muckar kam eller liknande
Enda som tycker det är synd att Veolia ska sluta är väl bärgningsföretagen ...Nästan varje dag kommer det en bärgare med en Veoliabuss upplyft ....
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 december 2010, 18:36:23 PM
Tyvärr så tror jag inte att det blir någon större skillnad på ett par års sikt, ingen av dessa två operatörer är ju kända för något vidare "underhåll" i västsverige, i GT o GP:s artiklar nämns dem alltid tillsammans med GS Buss när det gäller bristfälliga fordon, tyvärr.
Sedan kan man anta att det blir mängder med inkörningstrubbel o barnsjukdomar
Vad jag har upplevt så är Orusttrafiken en av dem bästa att sköta sin vagnpark i Västsverige om man jämnför Veolia,GS,BL,Nobina mfl
Orusttrafiken har serviceavtal på dem flesta fordonen ... Men sen hur det är med verkstäderna? Det är en helt annan sak.Företaget Orusttrafiken har iaf gjort vad dem kan .. tillskillnad mot flera stora andra aktörer som har egen verkstad och underhållet är under all kritik.