(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2011/IMG_9117%202.jpg)
Ska Nobinas 52xx vagnar ifrån Ume försvinna?
Citat från: Jacob med C skrivet 28 november 2010, 16:46:04 PM
Ska Nobinas 52xx vagnar ifrån Ume försvinna?
Tydligen ersätts de bl.a av Gävlebussarna. Synd att försöket med boogibussar i tätortstrafiken inte föll väl ut. Jag tyckte att de var ett intressant inslag i stan. De räknades som kortvagnar (då huvudmannen inte hade en kategori för 15-metersbussar) men svalde nästan lika mycket folk som en vanlig låggolvsledvagn när det gällde stående vid rusning. Dessutom var de väldigt stabila vid bra väglag och hade hyffsat bra pålastningstider (för att vara långsamma Umeå) då folk med busskort kunde tränga sig förbi sega enkelbiljettsköpare tack vare de dubbla framdörrarna. :)
Att de sen hade problem på vintern då elektroniskt antispinnsystem och ABS krånglade redan innan de kom till Umeå är ju tråkigt, men de var ju inte de sämsta vinterbussarna. De 18 st B9S som rullade intill dem är ju inte heller den ultimata vinterbussen, så det var nog jämnt skägg.
Och här är den som Nobina Finland 363:
(http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/kuvat/nof363.jpg)
I Umeå är vi väldigt glada att 52XX-vagnarna dragit vidare. Har inte hört någon som uttryckt saknad över dessa hemskheter.
Å andra sidan så är inte 57XX-vagnarna särskilt populära heller, de har väldigt dåliga vinteregenskaper.
Framvagnen känns som en smörklick i en het stekpanna. Det är många gånger ett lotteri om man ska få stopp på eländet.
Citat från: Ersa skrivet 28 november 2010, 20:29:44 PM
Tydligen ersätts de bl.a av Gävlebussarna. Synd att försöket med boogibussar i tätortstrafiken inte föll väl ut. Jag tyckte att de var ett intressant inslag i stan. De räknades som kortvagnar (då huvudmannen inte hade en kategori för 15-metersbussar) men svalde nästan lika mycket folk som en vanlig låggolvsledvagn när det gällde stående vid rusning. Dessutom var de väldigt stabila vid bra väglag och hade hyffsat bra pålastningstider (för att vara långsamma Umeå) då folk med busskort kunde tränga sig förbi sega enkelbiljettsköpare tack vare de dubbla framdörrarna. :)
Att de sen hade problem på vintern då elektroniskt antispinnsystem och ABS krånglade redan innan de kom till Umeå är ju tråkigt, men de var ju inte de sämsta vinterbussarna. De 18 st B9S som rullade intill dem är ju inte heller den ultimata vinterbussen, så det var nog jämnt skägg.
Skillnaden mellan dessa modeller enligt min uppfattning är att B9S-bussarna är pålitliga och förutsägbara.
De bjuder inte på några otrevliga överraskningar.
Precis tvärtom med boggibussarna (52XX).
Därför föredrar jag B9S-vagnarna i alla väder!
Citat från: Bussnissen skrivet 30 januari 2011, 23:07:26 PM
Å andra sidan så är inte 57XX-vagnarna särskilt populära heller, de har väldigt dåliga vinteregenskaper.
Framvagnen känns som en smörklick i en het stekpanna. Det är många gånger ett lotteri om man ska få stopp på eländet.
Finns det någon bussmodell i Umeå tätortstrafik som har bra vinteregenskaper idag? Bäst förr var ju MaxCi (42, 49, 50) samt CN113 (4, 5) samt alla OmniLinkar som Veolia körde med (27xx). Nu när alla dessa är borta finns det väl inte kvar någon ultimat vinterbuss, varken kort eller lång? Solarisvagnarna var utomordentligt bra vinterbussar när de var nya och hade bra däck, men tyvärr tog bromsarna lite för mycket på framaxeln jämfört med bakaxeln.
Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2011, 23:51:09 PM
Finns det någon bussmodell i Umeå tätortstrafik som har bra vinteregenskaper idag? Bäst förr var ju MaxCi (42, 49, 50) samt CN113 (4, 5) samt alla OmniLinkar som Veolia körde med (27xx). Nu när alla dessa är borta finns det väl inte kvar någon ultimat vinterbuss, varken kort eller lång? Solarisvagnarna var utomordentligt bra vinterbussar när de var nya och hade bra däck, men tyvärr tog bromsarna lite för mycket på framaxeln jämfört med bakaxeln.
När det gäller 12 m-bussarna så finns det ingen buss i dag med bra vinteregenskaper.
Solarisledvagnarna är hyfsade, likaså omnicity-lederna - tyvärr hopplöst slöa istället.
B9S-lederna är sliriga att ta igång men när man väl kör så är de mycket bra.
De gamla modellerna du nämner var gudomliga i jämförelse - Jag körde aldrig någonsin fast med dessa bussar.
Vagn 2,3,4,5 var absoluta favoriter för min del. Det var en dröm varje gång man fick dessa sommar som vinter.