(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20223.jpg)
På morgonen ett besök på Bilprovningen....
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20224.jpg)
därefter snabbt ut i trafik
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20225.jpg)
Ett par svängar till Göteborg, Habo och Mullsjö. Mullsjö som just nu har mest snö i Sverige så det är lite trångt i byn. R40 Jönköping-Ulricehamn har heller inget, milt sagt, något sommarväglag just nu.
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20226.jpg)
Friska vindar. Väntar på Dream Hack sponsorerna som ska på lokal och mingla.
(http://hansfredriksson.se/bussnack/Bild%20227.jpg)
Skjutsat "nördarna" på Dreamhack till SF Filmstaden.
vad har hänt vindrutan lite under ratten?
Citat från: bussfan skrivet 27 november 2010, 21:04:09 PM
vad har hänt vindrutan lite under ratten?
Är väl inget ovanligt att vindrutor spricker? Oftast pga stenskott.
Blir lite fundersam över sista bilder, den är inte samma buss va?
Nä, den sista är en Scania, det syns ganska tydligt på scania loggan på panelen...
Snygga bilder btw!
6054 och 7011. Stämmer att det inte är samma buss. Bildgalleriet föreställer en liten sammanfattning av gångna veckan.
Sprickan i vindrutan är förmodligen efter ett stenskott.
Härliga bilder :)
Vad ska hända med 6054 osv. i framtiden?
Citat från: Tonniiie skrivet 27 november 2010, 22:46:27 PM
Vad ska hända med 6054 osv. i framtiden?
Ingen aning, inget hoppas jag. Ny motor har hon fått och går som en dröm.
Jag har en annan fråga:
Aldrig någonsin ngn vinter, har jag så ofta denna använt diffspärr och sänkt boggietryck (minska trycket på luftbälgarna på bakre axeln). Varför går det inte sänka boggietrycket över 30 km/tim?
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 november 2010, 14:47:15 PM
Jag har en annan fråga:
Aldrig någonsin ngn vinter, har jag så ofta denna använt diffspärr och sänkt boggietryck (minska trycket på luftbälgarna på bakre axeln). Varför går det inte sänka boggietrycket över 30 km/tim?
Det är en säkerhetsinställning för att inte äventyra köregenskaperna i högre farter. Med det långa baköverhänget på en buss och en trycklös löpaxel kan framaxeltrycket hamna på en kritisk lägsta gräns och styregenskaperna snabbt bli lite äventyrliga vid halt väglag.
Dessutom säkerställs att man inte mer än tillfälligt kör med för högt drivaxeltryck.