En reserapport från i morse i SL-land:
Linjen är 610 (Vallentuna - Danderyds sjukhus). Vinterväglag råder, ännu ovant för flertalet fordonsförare. Mindre förseningar i 6-minuterstrafiken.
Två veteraner med rutinerade chaffisar, H23 4279 och 4284, saxkör elegant längs Stockholms- Vikinga- och Bergtorpsvägarna.
Det är mycket folk men bra spridning på de båda bussarna. Vad jag kan se får alla sitta, det är 70 sittplatser i vardera bussen.
I 4284 spinner motorn som en katt, inga mjölkiga rutor skymmer sikten.
Det kunde varit en vinter för 15 år sedan. Idyllen 2010 störs endast av Accessmaskinens h*****espip.
/Ted
Lite kontrast från B9:orna som fastnar tamej f*n överallt...=)
Har man en riktig buss brukar man sällan köra fast .. skönt slippa B9S säger jag bara . :P
Vad är de som är fel med B9s
Citat från: Gabi94 skrivet 26 november 2010, 22:45:07 PM
Vad är de som är fel med B9s
Har du inte åkt med en B9S på vintern?
Jo, de har jag, kanske det är nåra som spinner t.ex Nobina 6161 från Botkyrka, annars är dom OK. Om de inte finns snö så klart.
Citat från: Gabi94 skrivet 27 november 2010, 11:44:22 AM
Jo, de har jag, kanske det är nåra som spinner t.ex Nobina 6161 från Botkyrka, annars är dom OK. Om de inte finns snö så klart.
och där är problemet att vi bor i sverige ::)
Det är nästan samma problem med Södertäljes gamla volvo, annars tycker jag att Scania Omnilink II har bättre motor som klara från en backe efter ett stopp.
Citat från: Gabi94 skrivet 26 november 2010, 22:45:07 PM
Vad är de som är fel med B9s
Det största problem bortsett från vinterväghållningen är, som jag ser det, slöseriet med platskapacitet. Genom att göra några smärre förändringar inne i bussen så skulle man lätt få in 5-8 platser fler!
Det största problemet är motorns placering till vänster. För bra jämnt tryck på drivaxeln ska motorn sitta mitt på drivaxeln och tynga ner drivhjulen. Lika stort tryck på vänster och höger hjul. På en B9S har ju vänster drivhjul flera hundra kg högre tryck än det högra, vilket innebär att högra hjulet vill spinna.
Då vet jag, på dom äldre volvon sitter motorn under golvet på en trapp buss.