Veoliaägda Flygbussarna Airport Coaches kommer att i februari vässa konkurrensen om resenärerna mellan Stockholm och Arlanda flygplats. Då startar man SuperShuttle, dvs anropsstyrd trafik till och från Arlanda flygplats. Konceptet är väl etablerat i USA där SuperShuttle finns i en lång rad städer.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2010/11/24/flygbussarna-vassar-konkurrensen-om-arlandaresenarer/
Läs dessutom gärna vad Ulo Maasing skriver i sin blogg om "brinnande bussar och trafikh*****e"
http://maasing.wordpress.com/
Det låter exakt som "Delad Flygtaxi"?
Visst gör det... Flygtaxi-konceptet (där sen en del år även Taxi till tåg ingår) är ju etablerat sedan typ 25 år eller något i den vägen. Det återfinns dessutom över hela landet så nog undrar man lite hur FAC har tänkt sig här?
...eller snarare, man kan fråga varför inte taxi tänkt på att ta hand om detta koncept tidigare. Det skall till ett kreativt bussbolag för det.
Som sagt så har taxibolagen i Sverige hållit på med detta koncept i drygt 25 år och det är alltså då just det som Patrik kallar för delad Flygtaxi ovan.
Jaha de finns ett datum för start nu
blir intressant att se hur de går med detta projekt o alla andra sätt att ta sig till Arlanda.
De jag undrar om ngn vet vad myndigheterna har för krav på förarna e dom busschafförer taxichafförer eller vanliga b kortschafförer?
Finns de inge taxi bolag som kör ngt liknande redan nu till Arlanda?
Citat från: för alla skrivet 24 november 2010, 22:56:49 PM
Finns de inge taxi bolag som kör ngt liknande redan nu till Arlanda?
Jag har för mig det ska finnas nåt bolag som kör hotellshuttle mellan Arlanda och olika hotell i Stockholm, men jag kommer inte ihåg vad det heter.
Citat från: Magnus skrivet 24 november 2010, 23:02:46 PM
Jag har för mig det ska finnas nåt bolag som kör hotellshuttle mellan Arlanda och olika hotell i Stockholm, men jag kommer inte ihåg vad det heter.
Dom här va?
http://www.airportshuttle.se/ (http://www.airportshuttle.se/)
Det här ska bli spännande att se hur hur Veolia och FAC ska försöka få igenom med den lagstiftning som finns i Sverige.
Ska det klassas som buss eller Taxiverksamhet?
1. Om det skall klassas som buss så slipper de gula reg.skyltar.
2. I all annan verksamhet så klassas det som taxi med gula reg.skyltar samt krav på godkänd taxameter samt att godkänd prisinformation
sitter enligt länstyrelsens krav angående läslighet.
Hur ska de lösa det ekvationen?
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 24 november 2010, 23:20:45 PM
1. Om det skall klassas som buss så slipper de gula reg.skyltar.
Lätt att fixa. In med 10 passagerarstolar bara, så blir det en buss med vita skyltar och färdskrivare. Och 10 stolar kan man få plats med i så små fordon som en vanlig VW Caravelle.
Renault Master stod det på intranätet att dom hade beställt e det också sådana mini bussar?
japp
Beror på karossören.
det finns ett flertal på marknaden som bygger om sådana även på andra märken.
/Lennart
Anropstyrda bussar till Arlanda varifrån?
Finns ju tillräckligt med buss idag eller ska man ha service där de inte kör idag?
Någon som vet hur de går för supershuttle kanske provåkt funkar det bra dåligt?
http://www.supershuttle.se/ (http://www.supershuttle.se/)
Citat från: för alla skrivet 22 mars 2011, 00:30:35 AM
Någon som vet hur de går för supershuttle kanske provåkt funkar det bra dåligt?
Är nog lite tidigt att säga hur det går än, men man har som sagt en formidabel konkurrent i
Flygtaxi (http://www.flygtaxi.se) som då även sedan några år tillbaka erbjuder en liknande tjänst även till järnvägsstationer runt om i landet. Nu har jag inte kört Super Shuttle, men konceptet påminner som sagt i mångt och mycket med Flygtaxis och jag har i alla fall kört massvis med Flygtaxiuppdrag under åren. De senares stora styrka är då att de täcker samtliga drygt 40 flygplatser i Sverige samt runt 100 järnvägsstationer. Man kör även från/till Sverige och Kastrup. På dessa punkter ligger då Super Shuttle i lä, men om man får snurr på det hela så antar jag att man med stor sannolikhet expanderar.
Samma sak gäller med fast pris som alltid gällt här, man får prisuppgiften när man bokar och man betalar aldrig i bilen. I de allra flesta fall så bokas även allt (ofta viktigt för affärsresenärer) i ett paket av de flesta affärsresebyråer. Alltså Flygtaxi till flyget, flygbiljetterna och taxiresan till nästa destination efter landning samt sedan retur får man som ett paket. Super Shuttle däremot verkar i princip bara bygga på enskilda resor även om man kan lägga upp ett medlemskap och spara sin profil. På det stora hela så verkar man i nuläget främst konkurrera med de vanliga lokala taxibolagen, men då många av de bolagens resenärer även ofta har företagskort mm. som går att använda på olika håll i landet så får man väl se hur det blir. Visst är prisskillnaden sedan något som man får ta med i beräkningen, men så mycket skiljer det sig ändå inte från taxis priser på dessa destinationer samt att man i en taxi slipper dela med andra så finns det nog många som fortfarande kommer att välja taxi.
Visserligen fungerar Super Shuttle bra i USA, men betingelserna där var annorlunda när det begav sig och är det fortfarande. Det man kan göra nu är nog att vänta och se hur det ser ut efter ett år eller så, föreställer att man i alla fall gett det lite tid innan man tänker sig en utvärdering. Brasklappen är dock att konceptet som sagt inte alls egentligen är nytt utan det enda nya är att man genom att använda större fordon kan få flera att samåka... vilket Flygtaxi märkte inte alltid var så uppskattat utan många valde att betala extra för att slippa samåkning.
Hur har man tänkt sig att marknadsföra konceptet till internationella kunder?
Eller blir det när man får konkurans från andra bolag?
Både jag och Nico har sett hur taxibolag "säljer" in sig hos hotellen t.ex,
Ska FAC göra på samma sätt?
/Lennart
Citat från: Ersa skrivet 25 november 2010, 00:10:07 AM
Lätt att fixa. In med 10 passagerarstolar bara, så blir det en buss med vita skyltar och färdskrivare. Och 10 stolar kan man få plats med i så små fordon som en vanlig VW Caravelle.
Dock så har väl dom flesta fordon ett max antal passagerare som dom är besiktade och godkända för. Är ett visst fordon bara godkänt för 8 passagerare så är det ju knappast okej att trycka in 10 stolar där. Jag har ingen aning om vad dom här fordonen är godkända för.
Blir inte problemet dock att det krävs D behörighet av förarna om det klassas som buss?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2011, 16:22:28 PM
Caravelle med långa hjulbasen går att fixa till för 11 passagerare om man använder sig av dubbelsäte fram, då blir det bagage till några attaceväskor bara men det kanske inte behövs mer.
Är man på väg till flyget så kan det ju tyvärr vara frågan om ganska stora mängder bagage i vissa fall, speciellt vid långresor så att bara ha plats för några attaceväskor på en flygshuttle är nog ingen vidare idé.
Som jag har förstått det, så fungerar det så här: Bilarna har plats för max 8 passagerare och så ryms det mycket bagage. De är registrerade som vanliga personbilar, men på trafiktillståndet står det "Buss i linjetrafik". Chaufförerna kör på vanligt B-körkort, och behöver inte D-behörigheten, dock har flygbussarna som krav att man även har taxiförarlegitimation. Ingen färdskrivare och ingen tidbok, fordonet är ju varken buss eller taxi, och dessutom är det linjetrafik under 50 km...