Tydliga ljussignaler vid dörrarna ska signalera för påstigande passagerare var det är smidigast att kliva på bussen. Det är en av detaljerna i Mercedes-Benz bidrag till utvecklingsprojektet European Bus System of the Future, EBSF. I projektet deltar samtliga stora, europeiska busstillverkare.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2010/11/23/stadsbuss-med-rodljus-for-passagerare/
Det var ett intressant projekt. Under tiden fortsätter dock vi svenskar bilda en enda lång kö till framdörren för att köpa enkelbiljetter ombord, och de som har busskort blockeras av enkelbiljettsköparna framför... ::)
Fanns det inte ett liknande system på prov som aldrig fungerade i dubbeldäckarna som rullade mellan Trelleborg och Malmö?
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=30876 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=30876)
Japp stämmer! När jag köpte dem så hade jag en hel hög med "trafikljus" :-)
Glad kvällsvink
Sebastian! :D