Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Janne Rickman skrivet 23 november 2010, 05:03:12 AM

Titel: UL:s kontrollanter.
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 23 november 2010, 05:03:12 AM
http://www.unt.se/debattspecial/absurd-tillaggsavgift-pa-upptaget-1128330.aspx (http://www.unt.se/debattspecial/absurd-tillaggsavgift-pa-upptaget-1128330.aspx)

/Janne
Titel: SV: UL:s kontrollanter.
Skrivet av: lil-sis skrivet 23 november 2010, 08:29:20 AM
Det är ena sidan av saken det.

Om tågvärden inte hunnit igenom tåget så torde det har kommunicerats till kontrollanterna, för på bussarna så pratar man ju innan de går igenom bussen.
Titel: SV: UL:s kontrollanter.
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2010, 10:39:54 AM
Tråkigt när det blir så här. Men jag får väl upprepa det jag länge tyckt: Att UL behöver ett system mer liks SL:s. Dvs att resenären är skyldig till att betala din resa innan denne kliver på. Varför inte bara införa biljettautomater och/eller försäljningsställen på järnvägsstationerna samt sms-biljetter? Då slipper man ju tjafset med enkelbiljetter.
Å andra sidan finns det ju spärrlösa fordon spårfordon även i SL-trafiken, som t.ex spårvagnar och Roslagsbanan. Och där fungerar försäljningen/viseringen bra utan att det uppstår problem som i artikeln. Är det för få tågvärdar per tåg i UL-trafiken? På spårvagnarna i Norrköping går det inte att köpa någon enkelbiljett ombord, men det fungerar bara bra ändå.
Titel: SV: UL:s kontrollanter.
Skrivet av: jocke skrivet 23 november 2010, 12:14:20 PM
Problemet kanske eventuellt löser sig efter 12 december när de blir kontantfritt.
Titel: SV: UL:s kontrollanter.
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2010, 12:58:35 PM
Citat från: jocke skrivet 23 november 2010, 12:14:20 PM
Problemet kanske eventuellt löser sig efter 12 december när de blir kontantfritt.

Kontantstoppet gäller väl inte på Upptåget?
Titel: SV: UL:s kontrollanter.
Skrivet av: KG skrivet 23 november 2010, 17:31:06 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 november 2010, 12:58:35 PM
Kontantstoppet gäller väl inte på Upptåget?

Exakt, för att krångla till det så gäller kontantstoppet enbart på bussar. SJ personalen på Upptåget vägrar dessutom att ta betalt för hela resan. T.ex. om du ska åka tåg från Knivsta till Skyttorp och sedan med buss vidare till Österbybruk, då tar dom betalt för Knivsta-Skyttorp bara med anledningen att dom "inte kan ta betalt" till Österbybruk. Men vi bussförare skiter fullständigt i vad som står på SJ biljetten. Vi tittar på att priset är rätt, sen om det står Knivsta-Örbyhus bryr inte vi oss om.
Det betyder att nu kommer kunden att kunna betala Knivsta-Skyttorp kontant men sedan när de vill betala till Österbybruk på bussen tvingas dom använda SMS biljett...
Titel: SV: UL:s kontrollanter.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 24 november 2010, 08:21:55 AM
Citat från: KG skrivet 23 november 2010, 17:31:06 PM
Exakt, för att krångla till det så gäller kontantstoppet enbart på bussar. SJ personalen på Upptåget vägrar dessutom att ta betalt för hela resan. T.ex. om du ska åka tåg från Knivsta till Skyttorp och sedan med buss vidare till Österbybruk, då tar dom betalt för Knivsta-Skyttorp bara med anledningen att dom "inte kan ta betalt" till Österbybruk. Men vi bussförare skiter fullständigt i vad som står på SJ biljetten. Vi tittar på att priset är rätt, sen om det står Knivsta-Örbyhus bryr inte vi oss om.
Det betyder att nu kommer kunden att kunna betala Knivsta-Skyttorp kontant men sedan när de vill betala till Österbybruk på bussen tvingas dom använda SMS biljett...

Eller kort när det kommer. Eller om kunden vet om det så kan dom köpa förköpsbiljetter.
Titel: SV: UL:s kontrollanter.
Skrivet av: Leif D skrivet 02 december 2010, 10:39:46 AM
Citat från: Ersa skrivet 23 november 2010, 10:39:54 AM
Tråkigt när det blir så här. Men jag får väl upprepa det jag länge tyckt: Att UL behöver ett system mer liks SL:s. Dvs att resenären är skyldig till att betala din resa innan denne kliver på. Varför inte bara införa biljettautomater och/eller försäljningsställen på järnvägsstationerna samt sms-biljetter? Då slipper man ju tjafset med enkelbiljetter.
Å andra sidan finns det ju spärrlösa fordon spårfordon även i SL-trafiken, som t.ex spårvagnar och Roslagsbanan. Och där fungerar försäljningen/viseringen bra utan att det uppstår problem som i artikeln. Är det för få tågvärdar per tåg i UL-trafiken? På spårvagnarna i Norrköping går det inte att köpa någon enkelbiljett ombord, men det fungerar bara bra ändå.

Tyvärr....   å tycks det som om de flesta länstrafikhuvudmän numera har ganska dålig koll på hur deras egna biljett system fungerar i olika tillämpningar. Oftast funkar väl att köpa periodkort och enstaka enkla biljetter, förköp eller i automater eller hur de nu går till på olika platser. Ja grundar själv mina erfarenheter på Ötraf, SL, UL, VL och X-trafik (ska väl då tillägga att erfarenheterna är rätt begränsade). SL:s variant är väl hyfsat genomtänkt och tycks ju även funka rätt väl, speciellt som de går att använda sms-biljett för alla resor och kombinationer. Dessutom hyfsat väl skyltat på hållplatser och stationer.
Ötraf, kan man undra, ja tätortstrafiken går ju bra, har man periodkort går dom att tanka på via nätet, eller i Quickomater, som tar betalkort eller på landsortsbussarna, som tar betalkort (snart) eller hos något av alla fasta säljställen. På spårvagnarna finns automater, som tar betalkort, funkar bra tydligen. Detta kommer även på pendeltågen (12/12) då det dessutom blir kontantstopp helt i hela länet, på all Ötraftrafik.
Men hur Ötraf ska få detta att funka, de är ingen som vet ännu. De nya pendeltågen, som sätt i trafik om 10 dagar, har inga maskiner monterade, inte för försäljning (samma som i spårvagnarna) och inte för visering. DB:s personal som ska bemanna kommer inte ha någon kassa, så att sälja är uteslutet. Mycket knapphändig info har gått ut om detta, men Ötraf tror att de inte behövs, för försäljningen har gått ner så mycket på tågen. Att orsaken är en annan, som att personalen idag inte hinner ta betalt, för att dagens maskiner och korthantering, tar så lång tid att man inte hinner med att sälja. Man har ju bara ett fåtal minuter på sig, sen går ju folk av, för man är framme. Alltså verkar man ha järnkoll på sin verksamhet....
Motsvarande problem finns ju på UL-tågen, inet heller här hinner man sälja till alla, de är endast några få minuter på sig. Vad jag vet, så finns ju en automat på varje station, för UL-tågen, men om någon nånsin använder dessa, för att de oftast är ur funktion, de det känner jag ju inte till.
Vad man kan konstatera, är ju att regelverken oftast säger, att resenären är skyldig att hålla koll på vilka regler som gäller för biljetterna.


Citat från: Ersa skrivet 23 november 2010, 12:58:35 PM
Kontantstoppet gäller väl inte på Upptåget?

Citat från: KG skrivet 23 november 2010, 17:31:06 PM
Exakt, för att krångla till det så gäller kontantstoppet enbart på bussar. SJ personalen på Upptåget vägrar dessutom att ta betalt för hela resan. T.ex. om du ska åka tåg från Knivsta till Skyttorp och sedan med buss vidare till Österbybruk, då tar dom betalt för Knivsta-Skyttorp bara med anledningen att dom "inte kan ta betalt" till Österbybruk. Men vi bussförare skiter fullständigt i vad som står på SJ biljetten. Vi tittar på att priset är rätt, sen om det står Knivsta-Örbyhus bryr inte vi oss om.
Det betyder att nu kommer kunden att kunna betala Knivsta-Skyttorp kontant men sedan när de vill betala till Österbybruk på bussen tvingas dom använda SMS biljett...

Detta är ju lite typiskt länshuvudmännens sätt att agera, man ser inte helheten tyvärr, och så blir de trassel, personal och/eller resenärer kommer i kläm.
Att personalen på UL-tågen vägra sälja annat än resan med tåget, är ju enkelt att förstå, för dom har inte verktyg till annat.
Där säljer man kontantbiljetter med SJ:s handdator, vilken ju har den programmering som SJ kommit överens med  UL om.
Detta är ju kanske inte bra, men de som UL erbjuder. Vad UL kan hitta för lösning, de återstår väl att se. UL lär ju äga frågan i vart fall.
Kan ju tyckas att agerandet från UL-kontrollanterna verkar märkligt. SJ:s egen kontrollgrupp och Ötraf:s (Securitas) kontrollanter är alltid noga med att kontakta ombordpersonalen inna de börjar. För de undantag som man gjort, i tåget, de gäller alltid, även om de bryter biljettreglerna.

----------------

Blev kanske lite knepig text, men har haft funderingar på de här en stund....  /Leif D