Vid sökandet efter bilder på den ramlösa ASJ-bussen, snubblade jag över några bilder på ASJ:s Condorkaross. De har ju också varit på tapeten på detta forum på senare tid, så jag scannade även in några bilder av denna, något udda, bussmodell
Först ut är Linejbuss 314, en Scania-Vabis B51 från 1954 avställd vid garaget i Lund 1973
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/S45r.jpg)
Ett syskon till den föregående, här dock i trafik vid järnvägsstationen i Alingsås, troligen 1968
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/S36r.jpg)
Linjebuss 146, en Volvo B616 vid garaget i Alingsås, också troligen 1968
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/S37r.jpg)
DRY 308, någonstans i Blekinge juli 1974, Jag kan tyvärr inte finna någon närmare anteckning om var.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/124_34r.jpg)
Sist en bild på det som skulle bli ASJ:s sista busstytyp och som väl främst levererades till SJ. SJ 2631 i Skara februari 1969
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/S8r.jpg)
Edit: Justerat inventarienummer på SJ-bussen i Skara
Mycket intressanta bilder! Den sista karossmodellen verkar ha funnits i två utföranden vad gäller bakdelen. T ex Mälaröarnas Omnibuss hade samma kaross, men med hörnfönster på bakgaveln, och därmed var den sista sidorutan inte så oproportionerligt lång som på SJ:s vagnar.
Hej! Vilken nostalgitripp! Volvo-Condoren, DRY 308, är väl den genuina varianten med sina kantiga hjulhus och lutande fartfyllda fönster?! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 22 november 2010, 13:38:13 PM
Hej! Vilken nostalgitripp! Volvo-Condoren, DRY 308, är väl den genuina varianten med sina kantiga hjulhus och lutande fartfyllda fönster?! Hälsn. BengaB40
Jo, så är det nog.
146:an med sina långa fönster är dock lite speciell. Det känns som en lyxvariant, men inredningen ser minst sagt påver ut. Kan den ha haft turistinredning från början? Det är också intressant att se att man kostade på den en helombyggnad.
Hej !
Härliga nostalgibilder !!
LB 146 torde väl vara en B 616 F ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 22 november 2010, 15:52:23 PM
Hej !
Härliga nostalgibilder !!
LB 146 torde väl vara en B 616 F ??
Mvh Peter Ö
Visst är det en B616F. Chassinr 16. Levererad i dec 1954. Om jag förstår rätt har den haft låga ryggstöd redan från början, möjligen dock kompletterade med nackstöd. Bussen rullade först i Småland med reg.nr F149. Blev P399, troligen 1967. Togs ur trafik före 1973 och fick således inget nytt reg.nr. På det gamla registerkortet står det dock ditskrivet DOM110 för hand, så kanske var detta nr tilltänkt bussen ifall den skulle ha tagists i trafik igen.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 november 2010, 17:33:50 PM
Visst är det en B616F. Chassinr 16. Levererad i dec 1954. Om jag förstår rätt har den haft låga ryggstöd redan från början, möjligen dock kompletterade med nackstöd. Bussen rullade först i Småland med reg.nr F149. Blev P399, troligen 1967. Togs ur trafik före 1973 och fick således inget nytt reg.nr. På det gamla registerkortet står det dock ditskrivet DOM110 för hand, så kanske var detta nr tilltänkt bussen ifall den skulle ha tagists i trafik igen.
Betyder "F" framflyttad motor alltså? Hur många sådana bussar byggdes? Inte särskilt vanlig vad jag förstått?
Mycket trevligt! ASJ-karosser är alltid kul och speciellt Condorer. :)
Hälsningar
Ola
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 november 2010, 17:37:02 PM
Betyder "F" framflyttad motor alltså? Hur många sådana bussar byggdes? Inte särskilt vanlig vad jag förstått?
Jo, precis! Det byggdes 225 stycken F-bussar åren 1954-59 om vi räknar ihop B614F och B616F (som senare blev B61513 och B61515). Föregångaren B514/B614 byggdes åren 1950-52 i ca 100 exemplar, medan efterföljaren B715 byggdes åren 1962-65 i närmare 1100 exemplar (mer känd som "mopeden").
Hej! Tidigare har det skrivits om vilken som är den äldsta helombyggda bussen i Sverige. Den här långfönstervarianten torde väl tillhöra de allra äldsta. Märkligt att man kostade på en så gammal buss detta, kan de verkligen ha fått statsbidraget? Så till den sista Condormodellen ovan. Liknande bussar fanns också vid Säröbussarna.
Mvh Jan G
Ur-Condoren DRY 308 skall från början ha haft regnumret G 208.
Mvh Jan G
(http://gallery.me.com/ericx2000/100111/VT%20Condor/web.jpg?ver=12907105890001)
Den enda bild på en Condor jag har. Vagnen, B997, tillhörde Vaxholmstrafiken som, om jag minns rätt, hade 2-3 Condorer. Någon annan har säkert den korrekta uppgiften om antalet. Jag hade en farbror som var bussförare hos VT och det gav mig många tillfällen att få åka med i deras olika bussar.
För många år sedan skrev Runar Alvesäter i Bussnytt om långfönster-Condorerna. Tycks ha varit mer spridda än man från början kunde tro.
Mvh Jan G
Hej! Minns att Vaxholms Trafik AB hade en Volvo Condor turistbuss med den ursprungliga kaross-typen. Bör ha varit en B638. Tror det var den enda Volvon i VTAB:s flotta under 50-talet. Hälsn. BengaB40
Citat från: bilomnibussen skrivet 25 november 2010, 20:24:26 PM
För många år sedan skrev Runar Alvesäter i Bussnytt om långfönster-Condorerna. Tycks ha varit mer spridda än man från början kunde tro.
Mvh Jan G
Även t ex Motala hade Condorer med långa fönster, de användes även som turistbussar.
De bussar Runar skrev om var väl de ramlösa Condorerna på Trafik AB Sthlm- Nynäs. Där funkade det inte så bra med de långa fönstren, då de försvagade karosserna sprack pga avsaknad av stabil ram.
Gunnar D visade en sådan vagn här förut, efter att SJ tagit över.
Citat från: BengaB40 skrivet 26 november 2010, 08:17:22 AM
Hej! Minns att Vaxholms Trafik AB hade en Volvo Condor turistbuss med den ursprungliga kaross-typen. Bör ha varit en B638. Tror det var den enda Volvon i VTAB:s flotta under 50-talet. Hälsn. BengaB40
Hej!
Det torde vara B918 som avses. En Volvo-Condor från 1952 som enligt uppgift slopades av VTAB år 1961.
Chassi-typen anges på SBH som "Volvo B626x - Förlängd".
mvh K R
Hej! Det var säkert den bussen jag minns. Den var lång, därför gissade jag att det var en B638! Hälsn. BengaB40