Hej,
Jag mailade Veolia för någon vecka sedan om sätena i Solaris bussarna som kör i Göteborg, då jag nämnde att jag är "på håret" att få ont i ryggen. Och frågade om det är tänkt att man ska behöva oroa sig för ryggvärk och ont i rumpan eller behöva hoppas på en Volvo när man åker buss...
Fick då svaret att han iof var öppen för förslag för att lösa MITT sätes problem... Tänkte han skicka en dyna om han ska lösa mitt privata problem med sätena eller hur?
Men svaret blev att Veolia inte är ansvariga, det är Västtrafik... Det är Västtrafik som accepterar fordonen. Men det är väl Veolia som väljer säten? De skyller väl ifrån sig...
Hur ser ni på svaret?
Frågade även om varför de skall envisas med Solaris då många klagar...
Citat från: danneh skrivet 19 november 2010, 21:27:50 PM
Men svaret blev att Veolia inte är ansvariga, det är Västtrafik... Det är Västtrafik som accepterar fordonen. Men det är väl Veolia som väljer säten? De skyller väl ifrån sig...
Hur ser ni på svaret?
Rent juridiskt är det huvudmannen (Västtrafik) som ställer kraven, och operatören (Veolia) som ska uppfylla dessa. Stolarna i dessa bussar klarar uppenbarligen Västtrafiks krav och är därmed godkända. Om en anbudsläggare beställer bussar med dyra stolar och annan "extrautrustning" trots att inte huvudmannen krävt det, blir ju anbudet lite för dyrt och då kanske något annat företag vinner det istället.
Att det just är Solarisbussar dessa stolar sitter i är ganska oväsentligt, då dessa stolar även kan beställas till andra märken. Liknade klagomål på stolarna har ju hörts från Örebro där det bara rullar MAN.
Är det verkligen samma säten? Eftersom de står ju "Solaris" på baksidan av varje stolsrygg.
Citat från: danneh skrivet 19 november 2010, 21:27:50 PM
Hej,
Jag mailade Veolia för någon vecka sedan om sätena i Solaris bussarna som kör i Göteborg, då jag nämnde att jag är "på håret" att få ont i ryggen. Och frågade om det är tänkt att man ska behöva oroa sig för ryggvärk och ont i rumpan eller behöva hoppas på en Volvo när man åker buss...
Fick då svaret att han iof var öppen för förslag för att lösa MITT sätes problem... Tänkte han skicka en dyna om han ska lösa mitt privata problem med sätena eller hur?
Men svaret blev att Veolia inte är ansvariga, det är Västtrafik... Det är Västtrafik som accepterar fordonen. Men det är väl Veolia som väljer säten? De skyller väl ifrån sig...
Hur ser ni på svaret?
Frågade även om varför de skall envisas med Solaris då många klagar...
Om du nu får ont i ryggen av sätena är det ju möjligt att vinkeln mellan dynan och stolen är för lite och att man skulle kunna fälla dem mer(beroende på konstruktion och om det går att justera). Är väl tveksamt om man gör det jobbet och tar den kostnaden för en resenär men om det är ett vanligt återkommande problem kanske man skulle kunna åtgärda det/pröva annan vinkel. Dock innebär väl det att man får sämre benutrymmer för personen bakom.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 22:31:13 PM
Stolar utan stoppning eller med bara tygöverdrag är ju något som Spårvägen införde för minst 20 år sedan, kan verkligen dagens stolar vara sämre?
Eller så är problemet inte stoppningen utan vinklingen sittdyna/ryggstöd som är problemet om man velat klämma in en extra stolsrad eller helt enkelt glömt bort ergonomi när man utvecklat stolen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 22:39:01 PM
Fälla ;)
Det brukar ju ortens ungdom sköta om efter ett tag, att böja stålrören.
Kanske ett tips till trådskaparen då.
Jag har inget ont av de nya spårvagnssätena, de sätena som är på Volvo bussarna från Veolia eller Hybridbussen (ingen stoppning alls)
Så med all förmodan har det med formen på stolen att göra...
Det är ju väl känt att dom inte lyssnar på klagomålen gällande Solaris! Nu idag gick dom ut med från trafikledningen att vid varje ändhållplats är vi tvugna att stänga av huvudströmmen på Solaris för batterierna klarar inte av det. Dom blir spänningslösa annars! Har aldrig vart med om det innan!! På helt nya bussar!! Nu har jag kört Solaris igen idag och igår och jag har så ont i kroppen!! Och jag håller med om att när man åker som passagerare så får man ondare i Solaris än i Volvo. Jag får inte heller ont i spårvagnar eller volvo bussar mm. Det är nog utformningen utav sätet. Är det Solaris egna?? Synd att inte Veolia lyssnar iaf! En sak är väl att dom inte lyssnar på oss förare, men passagerare borde dom lyssna på. Men Västtrafik lyssnar inte heller! Vet inte hur många resenärer som kom fram till mig idag på 50:an t.ex. oxh varje gång klagar på att det inte är ledbussar längre, får ofta lämna folk på hållplatserna. Inte ens det lyssnar någon på. Undra hur dom skall få kollektivtrafiken mer attraktiv när det inte lyssnas och det skall vara billigaste möjliga bussar (Solaris) mm. Tacka vet jag bilen tänker ju många!!
Skrev faktiskt en insändare till Metro om exakt det du säger nu, men den kom inte in. Hade varit kul o se om någon respons kommit från Veolia eller Västtrafik...
Varför känns det som att komforten och bekvämligheten i stadsbussar har sjunkit rejält under 2000-talet?
I alla fall så känns det som för min del att sedan AB Linjebuss blev Connex/Veolia Transport så började kvaliteten och komforten sjunka rejält i deras nyinköpta stadsbussar.
Jag kommer själv ihåg när Veolia Transport körde de flesta av Partilles linjer för några månader sedan. Det var nämligen som så att det dåvarande AB Linjebuss vann upphandlingen år 2001 och köpte då in stadsbussar med riktiga, sköna säten. Sedan blev ju Linjebuss Connex och sedermera Veolia Transport. År 2006 köptes 3 Scania OmniLink-leder in till Partilletrafiken, mig veterligen de första bussarna här med de plastiga stolarna och pinnar som huvudstöd. År 2008 kom det ännu mera plastsäten, den här gången Volvo 7500-leder och sedan Veolia vann den senaste upphandlingen, Solaris-bussarna.
Detta får mig då verkligen att sakna AB Linjebuss på 1990-talet då de köpte in riktiga bussar, både för landsvägstrafik samt stadstrafik.
Jag ryser då verkligen inom mig varje gång jag ser dessa plastiga säten i stadstrafiken numera. Tacka vet jag Busslink som vann den senaste upphandlingen i Partille. Nu har vi helt plötsligt ordentliga säten här igen som tur är...
Cordinot
Så Busslink har köpt "riktiga" stolar ?? Men säkert har Veolia köpt sånt som Västtrafik har sagt är ok och som sagt nya stolar med dålig komfort kan vi nog tacka ??? vandaler för ,det är dyrt byta stolar som förstörs.. :P
Citat från: yngrot skrivet 22 november 2010, 12:34:06 PM
Så Busslink har köpt "riktiga" stolar ?? Men säkert har Veolia köpt sånt som Västtrafik har sagt är ok och som sagt nya stolar med dålig komfort kan vi nog tacka ??? vandaler för ,det är dyrt byta stolar som förstörs.. :P
Busslink har valt den klassiska Vogel System 400. Dynan har mycket bättre stoppning och bättre skålning av ryggstödet så att man slipper halka omkring. Antar att Västtrafik har begärt stolar för stadstrafik utan att närmare specifiera sig och då har Veolia tyvärr valt att köpa det billigaste medan Busslik köpt det man brukar. Stolarna är inte något man ska lasta Solaris för. Tror det är samma tillverkare som ligger bakom träbänkarna i Veolias Gbg-OmniLinkar såväl som i deras (och GS) Volvo 8500. Utförandet är snarlikt trots att de ser olika ut och har tillverkarens namn på ryggen. Tycker man sitter ungefär lika illa i alla tre. Hoppas att Västtrafik i nästa stadsbussupphandling kräver stolar motsvarande Vogel System 400 eller Noco City, alternativt hoppas på att Veolia inte tar några fler kontrakt.
Upplevde också att man på Linjebusstiden köpte lite finare bussar än vad som förväntades. Naturligtvis inget man kan förvänta sig att ett företag ska göra men det är ändå tydligt när man jämför vissa bolag vilka som bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt till så liten insats som möjligt och vilka som ser en proffsighet i att köpa sådant som faktiskt fungerar.
Citat från: Johan B skrivet 22 november 2010, 19:07:27 PM
Busslink har valt den klassiska Vogel System 400. Dynan har mycket bättre stoppning och bättre skålning av ryggstödet så att man slipper halka omkring. Antar att Västtrafik har begärt stolar för stadstrafik utan att närmare specifiera sig och då har Veolia tyvärr valt att köpa det billigaste medan Busslik köpt det man brukar. Stolarna är inte något man ska lasta Solaris för. Tror det är samma tillverkare som ligger bakom träbänkarna i Veolias Gbg-OmniLinkar såväl som i deras (och GS) Volvo 8500. Utförandet är snarlikt trots att de ser olika ut och har tillverkarens namn på ryggen. Tycker man sitter ungefär lika illa i alla tre. Hoppas att Västtrafik i nästa stadsbussupphandling kräver stolar motsvarande Vogel System 400 eller Noco City, alternativt hoppas på att Veolia inte tar några fler kontrakt.
Upplevde också att man på Linjebusstiden köpte lite finare bussar än vad som förväntades. Naturligtvis inget man kan förvänta sig att ett företag ska göra men det är ändå tydligt när man jämför vissa bolag vilka som bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt till så liten insats som möjligt och vilka som ser en proffsighet i att köpa sådant som faktiskt fungerar.
Bra talat!
Håller helt och hållet med dig.
Dessutom är inte dessa idiotiska plastsäten särskilt räddade från vandalism de heller. De får ju istället ta stryk av cigarettändare och pennor.
Så man kan ju lika gärna börja satsa på riktiga, sköna stoppade stolar igen. Så tycker i alla fall jag själv.
Cordinot
Både sätena i vagnarna och Volvo bussarna är bättre än de som är på Solaris... Och tom sätena på Volvos Hybrid som kör på prov i Göteborg är skönare och i dem är det inget stoppning alls! Så något konstigt är det.
Jag hade gärna sett samma säten som Busslink använder... Men så som Veolia behandlar passagerare och chaufförers klagomål så kommer det säkert bara beställa fler Solaris med skitsäten!
Citat från: Cordinot skrivet 22 november 2010, 21:15:48 PM
Dessutom är inte dessa idiotiska plastsäten särskilt räddade från vandalism de heller. De får ju istället ta stryk av cigarettändare och pennor.
Cordinot
Men även de med "tyg" som baksida på sätet blir ju vandaliserade av pennor och tändare. Och förmodligen är plast ryggarna enklare att sanera från spritpennorna...
Det är väl inget Veolia kan göra åt de bussar som redan rullar i trafik utan mer kan tänka på till nästa leverans. Hade du väntat dig till svar att de ska byta ut samtliga stolar i bussen för att en kund har klagat?!
Citat från: danneh skrivet 19 november 2010, 23:56:53 PM
Skrev faktiskt en insändare till Metro om exakt det du säger nu, men den kom inte in. Hade varit kul o se om någon respons kommit från Veolia eller Västtrafik...
Skicka den till GP istället. De är betydligt piggare på att ta in Västtrafik-insändare! Metros insändarsida är nationell och inte bara för Göteborg...
Tack för tipset!
Citat från: forthemoment skrivet 19 november 2010, 23:54:30 PM
Det är ju väl känt att dom inte lyssnar på klagomålen gällande Solaris! Nu idag gick dom ut med från trafikledningen att vid varje ändhållplats är vi tvugna att stänga av huvudströmmen på Solaris för batterierna klarar inte av det. Dom blir spänningslösa annars! Har aldrig vart med om det innan!! På helt nya bussar!! Nu har jag kört Solaris igen idag och igår och jag har så ont i kroppen!! Och jag håller med om att när man åker som passagerare så får man ondare i Solaris än i Volvo. Jag får inte heller ont i spårvagnar eller volvo bussar mm. Det är nog utformningen utav sätet. Är det Solaris egna?? Synd att inte Veolia lyssnar iaf! En sak är väl att dom inte lyssnar på oss förare, men passagerare borde dom lyssna på. Men Västtrafik lyssnar inte heller! Vet inte hur många resenärer som kom fram till mig idag på 50:an t.ex. oxh varje gång klagar på att det inte är ledbussar längre, får ofta lämna folk på hållplatserna. Inte ens det lyssnar någon på. Undra hur dom skall få kollektivtrafiken mer attraktiv när det inte lyssnas och det skall vara billigaste möjliga bussar (Solaris) mm. Tacka vet jag bilen tänker ju många!!
Jag älskar Solaris, ju kraftigare och intensivare dom bullrar, dessto bättre ;D
Citat från: Calle skrivet 23 november 2010, 18:51:25 PM
Jag älskar Solaris, ju kraftigare och intensivare dom bullrar, dessto bättre ;D
Du kan ju knappast vara vi dina sinnens fulla bruk
Citat från: M skrivet 26 november 2010, 22:35:50 PM
Du kan ju knappast vara vi dina sinnens fulla bruk
Är bara en enda åsikt tillåten här?
Citat från: Ersa skrivet 27 november 2010, 00:06:16 AM
Är bara en enda åsikt tillåten här?
Nej då jag borde ju lagt till en smiley oxå. Jag vet att det finns olika åsikter och det respekterar jag,
/M
Skapade en liten namninsamling för att byta sätena i bussarna... Även fast de aldrig kommer ske, så är det bra om Västtrafik får reda på att de kanske inte är den komforten de ville ha...
Skriv gärna under!
http://www.namnlista.se/byt-saten-pa-solaris-bussarna-i-goteborg