Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 19:44:42 PM

Titel: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 19:44:42 PM
God kväll.

Jag var med om en otäck sak igår. Körde linje 2 (innerstaden) MOT Sofia. Kom fram till hpl Eriksbergsgatan och plockade där på passagerare. Stänger dörren, rullar sakta fram (finns inte så mycket yta att rulla på efter blindplattan), stannar igen,kollar i speglarna, fri sikt. Rullar vidare in i det reversibla körfältet mot bussfilen. Då från ingenstans kommer en liten bil i hög hastighet och svänger vänster in framför min buss. Rent instinktivt tvärnitar jag i sista sekunden. Allt var frid och fröjd. Trodde jag. Tills jag tittade bak i bussen för att se att alla mådde bra.

En kvinna hade ramlat bakåt och gjort sig illa i axeln. Och jag tänker inte ta hela historien om hur jag ringde ambulans och RTL.

Allt därefter gick mycket snabbt. Men nu idag har händelsen börjat komma tillbaka. Hade jag kunnat göra annorlunda?

Jag stannade vid stopplikten två gånger, först när jag tog upp passagerare och sen strax innan jag rullade vidare. Jag såg verkligen inte den där bilen (annars hade jag ju inte kört,säger sig självt).

Har kört 2:an idag också och det är verkligen svårt att se om det närmar sig en bil, om det inte är så att bilen befinner sig innan hpl-läget.

Jag grämer mig så fruktansvärt idag. Jag antog mina plikter mot stopplikten. Det är det enda jag tänker på. Och att hade jag bara "kört på" hade inte bara min passagerare skadat sig, antagligen föraren i den lilla bilen, kanske jag. Det hade varit 2 skadade fordon och minst 3 skadade personer (ja, nu tar jag i, min hastighet låg väl mellan 10-15) men tankarna bara snurrar.

Gjorde jag fel? Gäller högerregeln i reversibelt körfält? Inte för att jag hade kunnat uppfatta bilen då den kom i mycket hög hastighet.

Vem gjorde fel? Det går att se hpl på hitta.se GATUBILDn (Birger jarlsgatan 41 B bör vara nära hpl)

Det känns som att det var jag som gjorde fel. Fast varför skulle bilar bara få köra vänster framför min buss?

Känner mig misslyckad. Vill reda ut traikreglerna kring platsen. Kan inte släppa det här.

???

Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 19 november 2010, 20:16:37 PM
Jag förstår att det var en otäck situation!

Det är alltså tillåtet med vänstersväng in på Jutas Backe från Birger Jarlsgatans körfält till höger om hållplatsen.
Körfältet söder om hållplatsen är dock inte reversibelt (för det ska körfältet vara upplåtet för trafik i två körriktningar), utan mellan hållplatsen och kollektivkörfältet är det närmast att likna vid en gatukorsning.

Jag vill inte spekulera kring skuldfrågan.

/Ted

Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 19 november 2010, 20:19:11 PM
Usch, låter inte trevligt det där. Det är ganska lätt att tankar dyker upp ett tag efter en sådan situation, vad kunde ha hänt i värsta fall, vad kunde jag gjort annorlunda osv.

Jag antar att platsen du talar om är här: http://kartor.eniro.se/m/IoRzJ

Utefter vad jag kan se verkar det lite väl trångt och knepigt för den trafiklösningen just där och jag förstår den uppenbara risken att missa trafik när du kör ut från hållplatsläget. Det är svårt att bedöma vinkeln av bilden, men rent allmänt är det mycket olämpligt trafiklösning att ha stopplikt/väjningsplikt där vinkeln är väldigt snäv mot trafiken man ansluter till på grund av den uppenbara risken för dålig sikt.

Vad gäller regler i det här fallet är jag inte helt säker, men högerregeln bör vi i alla fall kunna utesluta. Stopplikten innebär väjningsplikt och den har prioritet över högerregeln. Däremot kan möjligen reglerna för körfältsbyte vara tillämpbara, men det kanske någon annan som är mer insatt kunna kommentera vidare.

Som jag ser det hade du nog inte kunnat gjort så mycket annorlunda, platsen är helt enkelt ganska farlig. Spontant tycker jag att man bör överväga att i första hand ljusreglera korsningen i kombination med hållplatsutfart på grund av detta och om detta är olämpligt/orimligt av någon orsak bör man istället se till att biltrafiken i körfältet du kommer ut på inte har för hög hastighet, t ex med någon liten sväng, farthinder etc.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 21:34:29 PM
Jag hade kommit en ganska bra bit från stopplikten och har börjat fundera. Har undersökt platsen idag när jag kört med 2:an där. Och det förefaller troligt att den "lilla bilen" måste ha korsat min buss genom att köra tvärs över bussfilen som kommer efter det reversibla körfältet. Annars hade den nog kört in i min buss. Det är bara en spekulation och jag blir tokig.


Tänker på kvinnan. Tänk om hon gjorde illa sig mycket mer.


Håller med om att det är en fruktansvärt trafikfarlig plats. Små chanser att se bilar komma in körandes mot vänster när det kommer "bakom bussen".

Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Ersa skrivet 19 november 2010, 22:07:45 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 november 2010, 20:19:11 PM
Jag antar att platsen du talar om är här: http://kartor.eniro.se/m/IoRzJ

Mycket märklig utformning av trafikreglerna i den korsningen. Framför allt skumt att vänstersväng är tillåten för bilister. 2:an är ju en stomlinje, och därför borde väl platsen vara utformad som att bussen vore en spårvagn, dvs har förkörsrätt. Det borde alltså vara biltrafiken som ska stanna och titta efter innan de kör, speciellt innan de svänger vänster. Det är ju enklare för en bilförare i en vänsterstyrd bil att titta över vänster axel, än för en bussförare i en vänsterstyrd buss att titta över sin (ibland rätt skymda) högra axel.

Hade det varit en spårvagnslinje här hade bilisterna säkerligen varnats med gult blinkande ljus, eller rena trafiksignaler för både spårvagn (kollektivsignaler) och övrig trafik (vanliga trafiksignaler).
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Jo skrivet 19 november 2010, 22:22:26 PM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 21:34:29 PM
Jag hade kommit en ganska bra bit från stopplikten och har börjat fundera. Har undersökt platsen idag när jag kört med 2:an där. Och det förefaller troligt att den "lilla bilen" måste ha korsat min buss genom att köra tvärs över bussfilen som kommer efter det reversibla körfältet. Annars hade den nog kört in i min buss. Det är bara en spekulation och jag blir tokig.


Tänker på kvinnan. Tänk om hon gjorde illa sig mycket mer.


Håller med om att det är en fruktansvärt trafikfarlig plats. Små chanser att se bilar komma in körandes mot vänster när det kommer "bakom bussen".




Ja det är ju stoppplikten som ställer till det. Jag antar av din beskrivning att bilen kommer innanför dig längs med Birgerjarlsgatan och sen gör en vänstersväng in på Eriksbergsgatan precis framför bussen? Frågan är varför man överhuvudtaget satt upp stoppskylten istället för att låta den som ska byta fil eller svänga vänster ha koll på att det är fritt för vänstersväng/filbyte. Jag har svårt att se att stopp-plikten för bussen förbättrar trafiksäkerheten eller framkomligheten. (Jag antar dock att det finns en anledning som jag inte har tänkt på)

Har bussen väl startat från hållplatsen och dessutom kommit en bit in i korsningen är det ju vårdslöst att försöka köra ifatt och svänga in framför bussen men jag tror ändock att man i ett försäkringsärende skulle lägga skulden på den som hade stopplikten ifall sammanstötningen sker i korsningen.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Jo skrivet 19 november 2010, 22:24:41 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 22:21:59 PM
Jaha ja....

Där har jag krockat >:(

Eller rättare sagt.... en bil svängde in i höger framhjul på H59 5244
Den bilföraren dömdes för vårdslöshet f,ö

Det finns många liknande fällor i stan, eller fanns när jag körde.
En ännu värre är hpl Wasamuseet i ritn Djurgårdsbron, beware of left turning cars ;D

Det intressanta i sammanhanget är väl ifall stopplikten fanns redan då eller är ett nytt påfund?
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Ersa skrivet 19 november 2010, 22:32:01 PM
Citat från: Jo skrivet 19 november 2010, 22:22:26 PM
Har bussen väl startat från hållplatsen och dessutom kommit en bit in i korsningen är det ju vårdslöst att försöka köra ifatt och svänga in framför bussen men jag tror ändock att man i ett försäkringsärende skulle lägga skulden på den som hade stopplikten ifall sammanstötningen sker i korsningen.

Tyvärr är "vårdslös körning" numera "vardaglig körning". Även om bussen ska en annan väg än bilisten så "måste" numera bilisten ofta in framför bussen, istället för att vänta.

Om man som bussförare reagerar med signalhorn och/eller helljusblink på en bilist som kastar sig in framför bussen i en liknande situation brukar 80% av bilförarna numera enbart bli vansinnigt aggressiva för att bussföraren vågat kränka hans rätt att gena in framför. Jag brukar ha en hel del bekymmer med bilister i Norrköping som ska in framför och sen tvärt bromsa in för att svänga av, medan bussen ska vidare rakt fram. Rekordet är fyra tvära inbromsningar med samma buss under en enda genomkörning av Norrköping, under 20 minuters tid.
Allt förstånd verkar ha blåst bort, och nu kommer halkan och tar bort bussens förmåga att tvärnita för dessa bilister... :(

Jag antar att många hatar spårvagnar just pga att de vet att de inte har rätt att kasta sig ut framför dem. Därför kallar man dem för "livsfarliga" hellre än att ta eget ansvar.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:12:12 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 november 2010, 22:07:45 PM
Mycket märklig utformning av trafikreglerna i den korsningen. Framför allt skumt att vänstersväng är tillåten för bilister. 2:an är ju en stomlinje, och därför borde väl platsen vara utformad som att bussen vore en spårvagn, dvs har förkörsrätt. Det borde alltså vara biltrafiken som ska stanna och titta efter innan de kör, speciellt innan de svänger vänster. Det är ju enklare för en bilförare i en vänsterstyrd bil att titta över vänster axel, än för en bussförare i en vänsterstyrd buss att titta över sin (ibland rätt skymda) högra axel.

Hade det varit en spårvagnslinje här hade bilisterna säkerligen varnats med gult blinkande ljus, eller rena trafiksignaler för både spårvagn (kollektivsignaler) och övrig trafik (vanliga trafiksignaler).


Jag håller med! Men istället har busstrafiken försetts med stopplikt :( Körde 2:an ett sista varv nu ivkäll och platsen ter sig mer och mer som en stor trafikfara. Jag har alltid tyckt att platsen varit knepig, men fram tills i går har jag och mina bilburna medtrafikanter visat hänsyn till varandra.

Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:19:48 PM
Citat från: Jo skrivet 19 november 2010, 22:22:26 PM

Ja det är ju stoppplikten som ställer till det. Jag antar av din beskrivning att bilen kommer innanför dig längs med Birgerjarlsgatan och sen gör en vänstersväng in på Eriksbergsgatan precis framför bussen? Frågan är varför man överhuvudtaget satt upp stoppskylten istället för att låta den som ska byta fil eller svänga vänster ha koll på att det är fritt för vänstersväng/filbyte. Jag har svårt att se att stopp-plikten för bussen förbättrar trafiksäkerheten eller framkomligheten. (Jag antar dock att det finns en anledning som jag inte har tänkt på)

Har bussen väl startat från hållplatsen och dessutom kommit en bit in i korsningen är det ju vårdslöst att försöka köra ifatt och svänga in framför bussen men jag tror ändock att man i ett försäkringsärende skulle lägga skulden på den som hade stopplikten ifall sammanstötningen sker i korsningen.

Precis, precis. Det stämmer, den svängde mot eriksbergsgatan, dock hann jag inte se om den verkligen körde in på eriksbergsgatan eller bara gjorde en U-sväng och körde på birger jarlsgatan i motsatt riktning.

Ja, skulden ligger väl på mig för att jag inte har ögon utanför speglarnas synfält  :(

Men är det verkligen vårdslöst av bilen, om jag har stopplikt? även om jag följt stopplikten.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:21:10 PM
Citat från: Jo skrivet 19 november 2010, 22:24:41 PM
Det intressanta i sammanhanget är väl ifall stopplikten fanns redan då eller är ett nytt påfund?

Stopplikten fanns inte då.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Peter C skrivet 19 november 2010, 23:24:27 PM

Mest korkade bygge av busshållplats jag sett, varför kan man inte ha busshållplatsen till höger av vägen som vanligt?
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:30:17 PM
Citat från: Peter C skrivet 19 november 2010, 23:24:27 PM
Mest korkade bygge av busshållplats jag sett, varför kan man inte ha busshållplatsen till höger av vägen som vanligt?

Det finns nog en logisk förklaring. Allt annat vore verkligen korkat. Man får no utgå från att de som planerat våra gator har alla hästar hemma.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:32:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 23:24:37 PM
Om du har stannat vid stopplikten och sedan när du kör det kommer en bilist och kör in i bussen alternativt svänger in precis framför så det orsakas skador på passagerare eller bagage i bussen eller det blir en sammanstötning finns det inte en möjlighet att bilföraren går fri från ansvar genom att denne bytt fil/svängt utan att iaktta väjningsplikt.

Se bara till att ha vittnen på att du stannat och skriv inte på något  ;D

Mitt i kaoset lyckades jag få två vittnen att lämna sina mobilnummer. Nej då :D
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Peter C skrivet 19 november 2010, 23:34:37 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 23:25:46 PM
Framkomlighetsskäl, det är svårare för snurriga bilister att parkera i ett kollektivkörfält som ligger i vägmitt.

Däremot bör det vara heldraget och förbjuden vänstersväng.

Med bilister i högerfältet som får svänga vänster... Inte vidare smart. Vi som kör lastbil/buss vet hur svårt det är att se bilar i högerfilen.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:34:47 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 23:24:37 PM
Om du har stannat vid stopplikten och sedan när du kör det kommer en bilist och kör in i bussen alternativt svänger in precis framför så det orsakas skador på passagerare eller bagage i bussen eller det blir en sammanstötning finns det inte en möjlighet att bilföraren går fri från ansvar genom att denne bytt fil/svängt utan att iaktta väjningsplikt.

Se bara till att ha vittnen på att du stannat och skriv inte på något  ;D

Men har bilisten väjningsplikt då jag hade stopplikt? (förvirrad)
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:36:05 PM
Citat från: Peter C skrivet 19 november 2010, 23:34:37 PM
Med bilister i högerfältet som får svänga vänster... Inte vidare smart. Vi som kör lastbil/buss vet hur svårt det är att se bilar i högerfilen.

Ja och framför allt när delar av högerfilen skyms av en hållplats  :o
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Peter C skrivet 19 november 2010, 23:40:18 PM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:30:17 PM
Det finns nog en logisk förklaring. Allt annat vore verkligen korkat. Man får no utgå från att de som planerat våra gator har alla hästar hemma.

Ja, i den kungliga "Hufvudstaden" finns det säkerligen många smarta människor som gått i skola hela livet och ritat denna hållplats på datorn. Hästarna för övrigt har de i det "Kungliga hovstallet"  ;)  :)
Titel: Ovanligt stoppskyltsarrangemang
Skrivet av: JDS skrivet 19 november 2010, 23:45:51 PM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:34:47 PM
Men har bilisten väjningsplikt då jag hade stopplikt? (förvirrad)

NEJ! Det är den som har stopplikt som även har väjningsplikt:

"Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder." (Trafikförordningen  (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:1276) 3 kap 5 § 2 st samt 19 § 2 st.)

Samtidigt gäller, som Lars säger, att den som svänger i korsningen måste ha koll på annan trafik som färdas i samma riktning, särskilt trafik som kommer bakifrån. (26 § 1 st) Men stopplikten och de skyldigheter den medför (se ovan) är svår att komma undan...
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:49:59 PM
Citat från: JDS skrivet 19 november 2010, 23:38:04 PM
NEJ! Det är den som har stopplikt som har väjningsplikt:

"Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder." (Trafikförordningen  (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:1276) 3 kap 5 § 2 st.)

Samtidigt gäller, som Lars säger, att den som svänger i korsningen måste ha koll på annan trafik som färdas i samma riktning, särskilt trafik som kommer bakifrån. (26 § 1 st) Men stopplikten och de skyldigheter den medför (se ovan) är svår att komma undan...


(drar mig själv i håret)  :o

Men jag följde ju stopplikten  :'(
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:51:57 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2010, 23:37:40 PM
Fel ordval kanske  ;)

Du får ju inte byta fil eller korsa en annan fil utan att ha koll på annan trafik i samma eller motsatt riktning.
Det bästa en sådan här gång är ju om bilisten kör in i bussen, då är det svårt snacka bort det hela



:'(
Nej. Jag kan inte sitta och önska att vi i stället hade kört in i varandra. Jag hade då kört rakt mot förarplatsen och jag vill inte tänka på resten  :'(
Titel: SV: Ovanligt stoppskyltsarrangemang
Skrivet av: JDS skrivet 20 november 2010, 00:06:33 AM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 19 november 2010, 23:49:59 PM

(drar mig själv i håret)  :o

Men jag följde ju stopplikten  :'(


Det jobbiga med den här platsen är att man kan göra allting "rätt" och sen kommer det ändå nån j***l från ingenstans. Det man kan göra är att köra långsamt några meter, så att man kan stanna utan att folk ramlar i vagnen om det kommer någon. Många förare gör det, men jag har också reflekterat över hur vissa förare bara stannar vid stoppskylten och sedan gasar på utan att ens titta särskilt mycket åt sidan. Jag menar att man inte kan köra buss på det sättet; när man kör på samma gata dag ut och dag in borde man lära sig riskerna och titta extra noga i stället. Detta är för övrigt en central del i utbildningen av spårvagnsförare, man blir inte godkänd om man inte kör försiktigt på de platser där det är känt att bilförarna ofta kör oförsiktigt! Men ibland blir det ändå inte som man har tänkt sig...  :-\

Obs: Med det här vill jag inte antyda att du skulle ha gjort något fel, bara påpeka hur lätt det är att det går snett...
Titel: SV: Ovanligt stoppskyltsarrangemang
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 20 november 2010, 00:20:07 AM
Citat från: JDS skrivet 20 november 2010, 00:06:33 AM
Det jobbiga med den här platsen är att man kan göra allting "rätt" och sen kommer det ändå nån j***l från ingenstans. Det man kan göra är att köra långsamt några meter, så att man kan stanna utan att folk ramlar i vagnen om det kommer någon. Många förare gör det, men jag har också reflekterat över hur vissa förare bara stannar vid stoppskylten och sedan gasar på utan att ens titta särskilt mycket åt sidan. Jag menar att man inte kan köra buss på det sättet; när man kör på samma gata dag ut och dag in borde man lära sig riskerna och titta extra noga i stället. Detta är för övrigt en central del i utbildningen av spårvagnsförare, man blir inte godkänd om man inte kör försiktigt på de platser där det är känt att bilförarna ofta kör oförsiktigt! Men ibland blir det ändå inte som man har tänkt sig...  :-\

Obs: Med det här vill jag inte antyda att du skulle ha gjort något fel, bara påpeka hur lätt det är att det går snett...


Jo :(  Men jag rullade fram en bit efter att jag plockat på passagerare och tittade i speglarna och på sidan vid framdörrarna, sen rullade jag ut och då pang bom. Man ser helt enkelt inte bra vid den där hållplatsen. Jag får helt enkelt kallt räkna med att bli av med mitt körkort, polisanmäld, av med jobbet och då bostaden, bli hemlös och sova på nattbussarna för resten av mitt liv.

OT: Jag är en känslig individ  :-\
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Optimal skrivet 20 november 2010, 00:28:39 AM
Jag har kört 2an ett antal gånger nu på kvällen. När jag kört från denna hållplats å någon bil kört in framför mig å ska till vänster har dom fått helljus och tuta på sig. Då kanske jag gjort fel. Men bilen har ju kört i vägen för mig, och där med så ser jag att bilen gjort fel. Än så länge har ingen klagat, så jag fortsätter nog så :D. Hade ingen aning om att det fanns något som hette reversibelt körfält, och låssas att jag fortfarande inte vet det. ;)
Titel: SV: Ovanligt stoppskyltsarrangemang
Skrivet av: JDS skrivet 20 november 2010, 00:42:39 AM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 20 november 2010, 00:20:07 AM

Jo :(  Men jag rullade fram en bit efter att jag plockat på passagerare och tittade i speglarna och på sidan vid framdörrarna, sen rullade jag ut och då pang bom. Man ser helt enkelt inte bra vid den där hållplatsen. Jag får helt enkelt kallt räkna med att bli av med mitt körkort, polisanmäld, av med jobbet och då bostaden, bli hemlös och sova på nattbussarna för resten av mitt liv.

OT: Jag är en känslig individ  :-\


Jo, jag förstår det. Men det finns ingen anledning att grubbla för mycket här. Det var ändå en ganska lindrig händelse och ingen bröt nacken, såvitt vi vet. Du körde inte vårdslöst och du gjorde rätt efteråt. Sannolikt kommer man mest att oroa sig för hur du påverkats av händelsen.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 20 november 2010, 10:03:41 AM
Citat från: Jim skrivet 20 november 2010, 00:28:39 AM
---
Hade ingen aning om att det fanns något som hette reversibelt körfält, och låssas att jag fortfarande inte vet det. ;)

Reversibelt körfält finns, men är som sagt något helt annat, se länk till info om "Grisslingerakan" i Värmdö.

https://www2.varmdo.se/dman/Document.phx?cmd=download&documentId=av02207105644134 (https://www2.varmdo.se/dman/Document.phx?cmd=download&documentId=av02207105644134)

/Ted
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 20 november 2010, 15:02:20 PM
Citat från: Jim skrivet 20 november 2010, 00:28:39 AM
Jag har kört 2an ett antal gånger nu på kvällen. När jag kört från denna hållplats å någon bil kört in framför mig å ska till vänster har dom fått helljus och tuta på sig. Då kanske jag gjort fel. Men bilen har ju kört i vägen för mig, och där med så ser jag att bilen gjort fel. Än så länge har ingen klagat, så jag fortsätter nog så :D. Hade ingen aning om att det fanns något som hette reversibelt körfält, och låssas att jag fortfarande inte vet det. ;)


Jag tycker inte att du gör fel som tutar och blinkar med helljuset. Man känner sig ju obehagligt överraskad där.
Ett reversibelt körfält är när det finns två sträck bredvid varandra. Man kan alltså köra i olika riktningar i såna fält. I detta fall rakt fram och vänster. Sen vet jag inte om bilarna får köra höger där också.... Mycket korkad lösning framför en hållplats!  >:(
Titel: SV: Ovanligt stoppskyltsarrangemang
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 20 november 2010, 15:14:59 PM
Citat från: JDS skrivet 20 november 2010, 00:42:39 AM
Jo, jag förstår det. Men det finns ingen anledning att grubbla för mycket här. Det var ändå en ganska lindrig händelse och ingen bröt nacken, såvitt vi vet. Du körde inte vårdslöst och du gjorde rätt efteråt. Sannolikt kommer man mest att oroa sig för hur du påverkats av händelsen.


Jag är som sagt väldigt känslig. Och bra är väl det. Jag var mycket oroad över damen som föll. Visade det inte i situationen, då var jag som en robot som ringde ambulans, hjälpte damen att sms:a sin son och vägledde de andra passagerarna. Tog kommandot. Sånt där kommer efteråt. Tänk om damen inte vågar åka buss längre osv. tänker jag. Jag försökte verkligen göra det bästa :( gav damen min jacka för hon frös och var chockad.

Ah, man känner sig misslyckad. Passagerarnas trygghet vilar i mina händer från det att de stiger in i min buss och denna kväll misslyckades jag :(

Jag kommer komma över det här. :)
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: JDS skrivet 21 november 2010, 14:53:19 PM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 20 november 2010, 15:02:20 PM
Ett reversibelt körfält är när det finns två sträck bredvid varandra. Man kan alltså köra i olika riktningar i såna fält. I detta fall rakt fram och vänster.

NEJ, för andra gången. Det där är inte ett reversibelt körfält! Ett reversibelt körfält är upplåtet för trafik omväxlande i den ena och i den andra (motsatta) färdriktningen, alltså inte typ rakt fram och åt vänster, utan rakt fram åt ena hållet eller rakt fram åt andra hållet. Trafiken regleras med signaler eller fasta hinder (polisbevakning kan antagligen också förekomma) för att inte bilarna ska krocka. Ovanligt.

Den vägmarkering du ser på vissa ställen, bl a vid Eriksbergsgatan, är en dubbel heldragen linje som man har gjort avbrott i för att markera att det är tillåtet att korsa den. Det är nog egentligen fel sätt att måla på, då en sådan markering enligt vägmärkesförordningen betyder just reversibelt körfält. Men något sådant finns alltså inte på platsen! I stället borde man nog ha utelämnat vägmarkeringen helt och hållet, det är ju i grund och botten en vanlig vägkorsning.
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 21 november 2010, 20:20:12 PM
Reversibelt busskörfält (norrut på morgonen, söderut på kvällen) kommer att invigas på Tornavägen i Lund (Dalbyvägen-Tunavägen) i december. Det ska bli intressant att se hur respekterat busskörfältet blir trots att jag utgår ifrån att det är heldragen linje som gäller. Den största korsningen kommer att vara signalreglerad och inga busshållplatser finns på sträckan så jag tror att problemet i denna tråd - även om busskörfältet på Birger Jarlsgatan nu inte är reversibelt - inte kommer att uppstå. Det finns några mindre gatukorsningar och enstaka fastighetsutfarter på sträckan, men trafiken på dem torde uppgå till en handfull fordon per dygn.

Anders
Titel: SV: Vad gäller vid reversibelt körfält?
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 22 november 2010, 15:08:26 PM
Citat från: JDS skrivet 21 november 2010, 14:53:19 PM
NEJ, för andra gången. Det där är inte ett reversibelt körfält! Ett reversibelt körfält är upplåtet för trafik omväxlande i den ena och i den andra (motsatta) färdriktningen, alltså inte typ rakt fram och åt vänster, utan rakt fram åt ena hållet eller rakt fram åt andra hållet. Trafiken regleras med signaler eller fasta hinder (polisbevakning kan antagligen också förekomma) för att inte bilarna ska krocka. Ovanligt.

Den vägmarkering du ser på vissa ställen, bl a vid Eriksbergsgatan, är en dubbel heldragen linje som man har gjort avbrott i för att markera att det är tillåtet att korsa den. Det är nog egentligen fel sätt att måla på, då en sådan markering enligt vägmärkesförordningen betyder just reversibelt körfält. Men något sådant finns alltså inte på platsen! I stället borde man nog ha utelämnat vägmarkeringen helt och hållet, det är ju i grund och botten en vanlig vägkorsning.


Jag missade det där  :-\ Då vet jag! Tack  :)