Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bjarne-W skrivet 18 november 2010, 21:01:15 PM

Titel: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 18 november 2010, 21:01:15 PM
Läs mer här...
http://www.busstidningen.se/2010/11/18/irizar-lanserar-avlosare-till-klassiska-century/
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 20 november 2010, 11:48:26 AM
En korsning av i4 och PB, det kan nog bli bra.
Centuryn är ju väldigt populär så i6:an har en tung mantel att axla.
Skall bli intressant som sagt att se om den kommer till Sverige då Scania redan har Omni Express och Touringen i ungefär samma segment.
Har Scania ensamrätt på nya Irizarer i Sverige? Annars kan man ju teoretiskt beställa en i6:a med t ex MAN-chassi...
//Fredrik
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 november 2010, 12:00:32 PM
Scania har väl sagt det själva att OmniExpress är en linje/expressbuss, Touring en turistbuss för främst östvärlden och Century en turistbuss för främst västvärlden. Pb spelar i ytterligare en högre klass mot konkurrenter typ Setra TopClass, Neoplan Starliner m.fl.
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Jens skrivet 20 november 2010, 13:45:14 PM
Om Scania väljer att inte marknadsföra efterföljare till en populär modell i Sverige utan att ha några godtagbara skäl annat än att styra kunderna till andra produkter - vad har tänkbara kunder för rättigheter då? Skulle man teoretiskt kunna hävda missbruk av marknadsposition om Scania har ensamrätt att sälja Irizar i Sverige och anmäla till konkurrensverket? Med monopolställning inom en marknad (vilket det blir om man har ensamrätt att sälja en viss kaross oavsett drivlina) följer ju alltid ett mycket större ansvar om motiverbara beslut som inte missgynnar slutkunden än om det råder öppen konkurrens.
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 november 2010, 15:43:14 PM
Enligt Scania gäller detta:
- Scania has the exclusive marketing right for Irizar products in Europe outside Spain, Portugal, Italy and Greece.

Ser vi till de nordiska länderna har Scania valt att marknadsföra följande express/turistbussar enligt deras hemsida:
- Danmark och Sverige: OmniExpress, Century, Pb
- Norge: OmiExpress, i4, Century, Pb
- Finland: OmniExpress, Touring, Century

Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 21 november 2010, 10:33:10 AM
Såg en nyare Irizar byggd på Volvo B12 chassie  i Helsingfors i somras.

Är det omöjligt för en svensk kund att beställa en Irizar på annat än Scania?    Om man går runt Scania och beställer direkt från tillverkaren?   Eller köper från en utlänsk försäljare? .   

/ Henrik
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 21 november 2010, 10:43:34 AM
Nej, man kan nog inte gå runt Scania och gå direkt till tillverkaren. Det är ju Scania och tillverkaren som har avtalat att Scania har exklusiv rätt att sälja nya Irizar i Sveige. Däremot bör det gå att köpa begagnade Irizar på annat chassi.
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 21 november 2010, 10:52:41 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 november 2010, 10:43:34 AM
Nej, man kan nog inte gå runt Scania och gå direkt till tillverkaren. Det är ju Scania och tillverkaren som har avtalat att Scania har exklusiv rätt att sälja nya Irizar i Sveige. Däremot bör det gå att köpa begagnade Irizar på annat chassi.

Då borde det ju vara ganska lätt.  Om man nu vill ha ett annat chassi.  En ny buss som beställs i nån annans namn, men som inte har som avsikt att hämta ut den, och försäljaren/firman står som ägare en dag, sen är den ju begagnad. Och man har därigenom gått runt scanias monopol samtidigt som man har fått en buss som är "ny" och som  man själv specat.

/ Henrik
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 21 november 2010, 11:52:25 AM
I Finland har Irizar lyckats bli mycket populära bland våra turistbusstrafikanter, vilket får anses som mycket ovanligt för en utländsk tillverkare i vårt land. Dock är det ytterst få av dessa som sålts genom Scania, utan de flesta är begagnatimporter från Europa, ofta Tyskland. Det är bussar som har 0-5 år som oftast importeras. Mig veterligen är alla Irizarerna i vårt land dock byggda på Scania chassi.
I Estland har åtminstone Atko-Grupp ett par Irizar PB på Volvo B12B chassi http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Estonia/A/Atko%20Grupp%20AS/AS%20Harjumaa%20Liinid/161%20EUR%20Lasse.jpg
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 22 november 2010, 16:18:42 PM
Ja, det har de ju var det dessa som var till salu på något export/importföretags hemsida för några år sedan?

Det annonserades ju på svenska att det fanns några PB på Volvo B12-chassi till salu...
//Fredrik
Titel: SV: Irizar lanserar avlösare till klassiska Century
Skrivet av: Bergenga skrivet 25 november 2010, 23:04:11 PM
Den eneste ikke-Scania fra Irizar i Norge er en MAN midibuss med Century-karosseri. Selvfølgelig er også den bruktimportert. Men det kan neppe være særlig aktuelt å bruktimportere busser fra disse landene, for med unntak av for Nord-Italia er vel neppe disse bussene levert med særlig mye isolering, så det kan bli en meget kald opplevelse.

Faktisk så virker det som man ikke helt har klart å lage bussene som leveres her oppe bra nok for klimaet her heller. For linjetrafikk på strekninger der det normalt kan være -10 C gjennom vinteren er de i hvert fall ikke spesielt populære, og varmeapparatet har visst store problemer med å holde frontruta fri for dugg. Men det er visst også mye annet som ikke funker helt bra på dem om vinteren. Derfor er Irizar Century ikke særlig populære i Norge, og den eneste grunnen til at det finnes mange av dem er fordi man har villet kjøpe Scania framfor Volvo. Etter at OmniExpress kom er det bare SAS Flybussen og Veolia Transport som har kjøpt Irizar Century til ekspressbussruter. Blant turistbusser er nok salget det samme som før, uten at jeg har noen statistikk om det.



Det står i artikkelen at i6 også erstatter InterCentury, men det må være feil, for den ble jo erstattet av i4 for flere år siden.

i6 er jo egentlig 4. generasjon Century, men man har bestemt at den skal ha et nytt navn, så da er det nesten selvforklarende at den ganske enkelt kommer til å ta Century sin plass i sortimentet. Når det gjelder Scania Touring så var det jo fra før den ble presentert klart at det skulle være en billigmodell, og sånn sett kan jeg ikke se at den skulle kollidere med Century/i6. Og som Mats Karlsson sin oversikt viser så selges den bare i Finland av de nordiske landene. Det er jeg ikke overrasketo ver. Det som jeg derimot finner interessant er at det bare er i Norge at i4 markedsføres. Fra før av har Norge bare 3-4 InterCentury og ingen i4, noe som jo er betydelig mindre enn Sverige (som har hatt 63). Samtidig er også Norge det landet med klart flest OmniExpress. Jeg tror det var rundt 100 da vi gikk inn i 2010. (Sverige har akkurat passert 100 i SBH, men det er inkludert busser som kommer i 2011.)

Ellers så syns jeg i6 ser bedre ut enn Century, i hvert fall når man ser den fra en vinkel som på dette bildet:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p68187024.html



Legg også merke til at PB har fått en liten "facelift". Det er en forkrommet list på nedsiden av de fremste vinduene:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p68202556.html